W dniach 19-22 kwietnia w Poznaniu odbędš się kolejne Międzynarodowe Targi Maszyn, Materiałów i Usług Poligraficznych Poligrafia 2005. Będzie to szczególna edycja najważniejszej imprezy poligraficznej w Polsce. I to z kilku powodów.
Po pierwsze targi te będš pierwszš dużš imprezš poligraficznš odbywajšcš się po wejciu Polski do Unii Europejskiej. Po drugie odbywać się będš niemal dokładnie rok po targach drupa, w zwišzku z czym można się spodziewać prezentacji wielu nowych rozwišzań. Po trzecie wreszcie, m.in. ze względu na integrację z UE, zupełnie nowš częć tegorocznej ekspozycji stworzš polskie firmy poligraficzne.
(Prawie) cała branża w jednym miejscu
W tegorocznych targach wezmš udział niemal wszyscy liczšcy się dostawcy sprzętu i maszyn drukujšcych obsługujšcy polski rynek. Częć z nich pojawi się na Poligrafii z własnym stoiskiem po raz pierwszy, tu warto wymienić choćby firmy: Creo Polska, Grafitec (dotychczas reprezentowany przez Mercator Poligrafia), Duplo Polska czy Konica Minolta Business Solutions Polska. Zarówno te firmy, jak i pozostali, tradycyjni już wystawcy Poligrafii przygotowali wiele premierowych produktów, które miały swojš wiatowš premierę na targach drupa 2004 bšd póniej. Szczegóły na temat targowych zapowiedzi znajdziecie Państwo w dalszej częci zeszytu. Z wielkich nieobecnych zabraknie firm Deva-Print, MAN Roland Polska i Mercator Poligrafia (dwóch ostatnich nie było już na poprzedniej Poligrafii).
W tegorocznej Poligrafii wemie udział ponad 300 firm z 18 krajów wiata. Jak wynika z informacji Międzynarodowych Targów Poznańskich, 40% z nich to producenci, dystrybutorzy, importerzy maszyn i sprzętu poligraficznego, 20% Đ dostawcy materiałów eksploatacyjnych oraz akcesoriów. W tym roku w szczególny sposób pojawiš się na Poligrafii firmy oferujšce usługi poligraficzne.
Organizatorzy przewidujš, że targi odwiedzi w tym roku ponad 20 tys. goci, w tym wielu zagranicznych. Dzięki specjalnym misjom oraz współpracy ze stowarzyszeniami branżowymi wród zwiedzajšcych największš grupę majš stanowić gocie z Rosji, Ukrainy, Białorusi, krajów poszerzonej Unii Europejskiej.
Miasteczko Drukarń Polskich
Drukarnie, ale nie tylko, będš wspólnie prezentować swojš ofertę w ramach zupełnie nowej częci targów Poligrafia Đ Miasteczka Drukarń Polskich. Jest to wspólna inicjatywa MTP i portalu internetowego PrintinPoland.com, patronat nad Miasteczkiem objęła Polska Izba Druku. Dotychczas udział w nim zapowiedziało ok. 30 firm wiadczšcych usługi poligraficzne, głównie drukarń. Zostanš one podzielone według specjalizacji wiadczonych usług, dzięki czemu w Miasteczku pojawiš się dzielnice/ulice, np. ksišżkowa, prasowa, akcydensowa.
Poza ekspozycjš drukarń, której będzie przywiecać idea promocji polskich usług poligraficznych, w Miasteczku znajdš się też inne elementy służšce wymianie dowiadczeń i kontaktów: sala konferencyjna, kafejka internetowa czy kiosk z prasš branżowš. Organizatorzy liczš na to, że w zwišzku z Miasteczkiem na Poligrafii pojawi się nowa grupa zwiedzajšcych targi Đ zleceniodawcy usług poligraficznych, także z zagranicy (z krajów takich jak: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, kraje Beneluksu, kraje skandynawskie).
Nie tylko wystawa
Poza częciš wystawienniczš już od kilku lat integralnš częć targów Poligrafia stanowiš wydarzenia o charakterze konferencyjnym. Tak będzie i w tym roku. Wród licznych imprez warto wymienić odbywajšce się 19 kwietnia pierwsze z tegorocznych ăKolorowych Spotkań z PoligrafikĽÓ powięcone drukowi cyfrowemu, zarówno mało-, jak i wielkoformatowemu. Spotkanie poprowadzš przedstawiciele Poligrafiki, wemie w nim udział ok. 100 osób (szczegóły i formularz zgłoszenia znajdujš się na s. 51). Drugi dzień targów zdominuje 3. Konferencja Poligraficzna Polskiej Izby Druku ăPolska poligrafia w warunkach Unii Europejskiej, ważna odpowiedzi na ważne pytaniaÓ (więcej na jej temat na s. 63), w której zakładany jest udział ok. 300 osób. Kolejna istotna impreza, odbywajšca się trzeciego dnia targów, to Forum Etykietowe, organizowane wspólnie przez ANI Holdings, Avery Dennison Polska, Heidelberg Polska, PoligrafikĘ i MTP. W tym zamkniętym spotkaniu, powięconym rynkowi produkcji etykiet i opakowań w technologii wšskowstęgowej, wemie udział ok. 100 osób. Na trzeci dzień targów zapowiadane sš też seminarium ăWokół papieru i tekturyÓ (organizowane przez ăwiat DrukuÓ) i warsztaty Print Show (organizatorem jest ăPrint & PublishingÓ).
Wydarzenia specjalne
Tradycyjnie Poligrafia będzie też obfitować w wydarzenia towarzyszšce targom. Drugiego dnia targów, podczas ăWieczoru WystawcówÓ Polska Izba Druku wręczy nagrody Złotego Gryfa, Międzynarodowe Targi Poznańskie Đ Złote Medale targów Poligrafia i nagrody za najlepsze stoiska Acanthus Aureus, za firma Winkowski Đ paszporty stypendialne dla dwójki polskich studentów uczelni poligraficznych, umożliwiajšce rocznš naukę i praktyki w USA. Na Poligrafię wraca też Złota Czcionka Đ drugiego dnia targów magazyn ăDigitÓ wręczy nagrody w tym konkursie.
Interesujšcš nowociš jest też inicjatywa pod nazwš ăNews Poligrafia 2005Ó Đ nowoci targowe będš w specjalny sposób wyróżnione zarówno na stoiskach targowych, jak i w katalogu targów Poligrafia 2005. Warto również odnotować powrót papierników na targi Poligrafia Đ ich oferta ma się znaleć na wspólnej ekspozycji ăMagazyn Papieru i TekturyÓ, której inicjatorem jest ăwiat DrukuÓ. SS