Potęga personalizacji – zobacz ją na FESPA Global Print Expo
19 mar 2025 13:44

Na rynku nie brakuje spersonalizowanych produktów – opakowania, książki, odzież czy karty to tylko kilka z nich. Spersonalizowany element tych produktów stanowi znaczącą wartość dodaną dla klientów. W ciągu ostatniej dekady trudno zignorować wzrost tego rynku, napędzany pojawieniem się technologii druku cyfrowego i możliwością obsługi zmiennych danych.

Dzięki postępowi technologicznemu rośnie popyt na spersonalizowane produkty. Firmy, które nie włączą żadnych elementów personalizacji do swojej oferty produktowej, mogą ryzykować utratę przychodów i lojalności klientów, zwłaszcza że badania Deloitte pokazują, iż w niektórych kategoriach ponad 50% konsumentów wyraziło zainteresowanie zakupem spersonalizowanych produktów lub usług. Co więcej, jeden na pięciu konsumentów jest skłonny zapłacić 20% więcej za spersonalizowane produkty lub usługi. 78% konsumentów jest bardziej skłonnych do ponownego zakupu od firm, które personalizują swoją ofertę, więc wydaje się, że personalizacja jest integralną częścią budowania lojalności wobec marki.

Personalizacja buduje lojalność wobec marki

Personalizacja obejmuje zrozumienie preferencji i cech danej osoby, więc odzwierciedlenie tego w produkcie lub przedmiocie wzmacnia poczucie przynależności, jednocześnie budując lojalność wobec konkretnej marki. Ostatecznie personalizacja zapewnia głębsze, bardziej emocjonalne połączenie niż w przypadku niespersonalizowanego produktu.

Co więcej, 71% klientów poleca markę, ponieważ ma z nią emocjonalny związek. Tak więc dla marek personalizacja i budowanie silnych więzi jest drogą do dotarcia do nowej publiczności, o czym Neil Reynolds,

prezenter NFL w Sky Sports, mówił podczas zeszłorocznego Personalisation Experience na targach FESPA Global Print Expo. Podczas swojej sesji opowiedział on o tym, jak pracuje nad spersonalizowaną książką dla dzieci o NFL, której celem jest przybliżenie futbolu amerykańskiego młodszej publiczności.

Zapewnienie spersonalizowanego punktu styczności z marką może sprawić, że klienci poczują się wyjątkowo i pomogą zbudować długotrwałą relację.

Od opakowań po odzież sportową

Cofnijmy się o 14 lat, do 2011 r., kiedy wystartowała kampania „Share a Coke”, która jest prawdopodobnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych przykładów spersonalizowanych opakowań na dużą skalę. Poprzez wykorzystanie popularnych imion na butelkach kampania odbiła się szerokim echem wśród ludzi na całym świecie i pokazała, że personalizacja może być wykorzystywana nie tylko podczas specjalnych wydarzeń, lecz także jako część codziennego życia.

Obecnie istnieje wiele marek żywności i napojów wykorzystujących personalizację do budowania lojalności i relacji z klientami. Na przykład Tony’s Chocolonely umożliwia klientom tworzenie spersonalizowanych opakowań tabliczek czekolady na swojej stronie internetowej, gdzie mogą przesyłać zdjęcia do opakowania oraz wybierać projekt i tekst. Z kolei M&M’s pozwala klientom personalizować czekoladowe draże poprzez wybór tekstu lub wzoru.

Branża odzieżowa jest kolejnym wdzięcznym rynkiem dla personalizacji odzieży, czapek, czy innych akcesoriów. Od wielu lat klienci mogą zamawiać spersonalizowaną odzież online od firm oferujących swoje produkty poprzez web-to-print, gdzie mogą wybrać obraz i/lub tekst, który ma zostać dodany do ubrania. Historycznie rzecz biorąc, przedmioty te były w dużej mierze wykorzystywane do wspierania określonych wydarzeń (np. korporacyjnych lub sportowych), jednak wraz z postępem technologicznym i rosnącym popytem na spersonalizowaną odzież, aby wyrazić indywidualizm danej osoby, personalizacja odzieży poszła o krok dalej. Na przykład marki takie jak Nike umożliwiają klientom tworzenie indywidualnych elementów obuwia, a także wielu innych przedmiotów, a wybrane sklepy oferują personalizację na miejscu.

Dużym segmentem rynku odzieży niestandardowej są koszulki sportowe, a wiodące marki wykorzystują druk cyfrowy termotransferowy do ich personalizacji. W 2024 roku globalny rynek niestandardowych nadruków na koszulkach (w tym koszulkach sportowych) został wyceniony na 5,16 mld USD, co stanowi dużą szansę dla marek odzieżowych.

Nie tylko odzież sportowa jest perspektywicznym obszarem personalizacji. Jeśli weźmiesz udział w jakimkolwiek dużym wydarzeniu sportowym gdziekolwiek na świecie, możesz zobaczyć mnóstwo spersonalizowanych banerów i flag, a wiele stadionów oferuje również drukowanie na miejscu spersonalizowanych gadżetów dla fanów.

To tylko zarys możliwości i przykładów personalizacji, które istnieją obecnie, a wraz z ciągłym rozwojem technologii druku cyfrowego trend ten będzie się rozwijał i otworzy jeszcze więcej możliwości i punktów kontaktu klienta z markami.

Personalisation Experience 2025

Jeśli interesujesz się personalizacją, nie możesz przegapić Personalisation Experience 2025, które odbędzie się w Messe Berlin w Niemczech w dniach od 6 do 9 maja 2025 r. jako wydarzenie towarzyszące targom FESPA Global Print Expo.

Podczas wydarzenia będziesz mógł nawiązać kontakt z wieloma wystawcami prezentującymi najnowsze technologie wytwarzania spersonalizowanych produktów, takie jak druk cyfrowy, druk zmiennych danych, druk termotransferowy, grawerowanie laserowe, druk 3D i oprogramowanie.

Będziesz mieć również dostęp do naszych bezpłatnych sesji konferencyjnych Smart-Hub poświęconych personalizacji, które będą odbywać się przez wszystkie cztery dni wydarzenia. Sesje obejmą gorące tematy w branży, w tym sztuczną inteligencję, automatyzację i zrównoważony rozwój, a także studia przypadków drukarń i ich klientów.

Jeśli i to za mało, nasz projekt Smart Factory pokaże najnowsze technologie produkcji na żądanie z prezentacjami, jak projektowane, drukowane i wytwarzane są spersonalizowane produkty.

Aby uzyskać więcej informacji na temat Personalisation Experience 2025 i zarejestrować się na wydarzenie, odwiedź: www.personalisationexperience.com

Czytelnikom „Poligrafiki” oferujemy ekskluzywną zniżkę na udział. Zarejestruj się do 8 kwietnia, a zaoszczędzisz 50 euro, używając kodu promocyjnego PEXM502.

Duncan MacOwan

szef marketingu i wydarzeń, FESPA

Tłumaczenie: AN