Pozyskanie dofinansowania z PARP
6 gru 2016 14:44

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczoœci poinformowała, iż zawiesiła kolejny termin na składanie wniosków o udzielenie wsparcia w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ăWzrost Konkurencyjnoœci Przedsiębiorstw poprzez Inwestycje Đ Działanie 2.3Ó. Jest to wynikiem prawdopodobnego wykorzystania budżetu przeznaczonego na realizację tego działania wskutek popularnoœci projektu wœród przedsiębiorców i dużej liczby wniosków złożonych do PARP. Zawieszenie to dotyczy terminu 18 sierpnia br. i ewentualne wznowienie jest możliwe po: ewentualnym zwiększeniu budżetu, pojawieniu się ewentualnych oszczędnoœci lub niezakontraktowaniu obecnie dostępnego budżetu. O terminie wznowienia PARP poinformuje za poœrednictwem swojej strony internetowej. Firmy i przesiębiorstwa, które nie próbowały jeszcze pozyskać dofinansowania w ramach działania 2.3, mogš wykorzystać ten czas na dokładne zapoznanie się z możliwoœciami, jakie daje takie dofinansowanie, jak również obowišzkami, jakie na nich spoczywajš. Celem działania jest zwiększenie konkurencyjnoœci małych i œrednich przedsiębiorstw dzięki unowoczeœnieniu ich oferty produktowej i technologicznej przez: Ľ działania modernizacyjne, Ľ wdrażanie przedsięwzięć inwestycyjnych, Ľ zakup wyników prac badawczo-rozwojowych i/lub praw własnoœci przemysłowej, Ľ wdrażanie i komercjalizację technologii i produktów innowacyjnych, Ľ zastosowanie technologii gospodarki elektronicznej, Ľ zastosowanie technologii informatycznych i komunikacyjnych (ICT) w procesach zarzšdzania, Ľ dostosowywanie technologii i produktów do wymagań dyrektyw unijnych, norm bhp. Istotne jest, by wszystkie zgłaszane projekty dotyczyły wprowadzanej innowacji produktowej lub procesowej. Wsparcie w ramach omawianego działania polega na zasadzie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych na realizację projektów inwestycji. Dofinansowanie jest udzielane dla projektów zaakceptowanych i podpisanych do końca czerwca 2006 roku, a obejmuje nakłady poniesione do 30 czerwca 2008 roku. Wielkoœć wsparcia nie może być niższa niż 10 000 zł ani wyższa niż 1 250 000 zł oraz nie może przekroczyć: Ľ 30% tzw. kosztów kwalifikowanych (powiaty: Warszawa, Poznań), Ľ 40% tzw. kosztów kwalifikowanych (powiaty: Wrocław, Kraków, Trójmiasto), Ľ 50% tzw. kosztów kwalifikowanych (pozostałe powiaty). Wsparcie w ramach funduszy może być udzielone podmiotom o dobrej kondycji finansowej, która rozumiana jest w następujšcy sposób: wskaŸnik płynnoœci szybkiej nie może być mniejszy niż 0,70 oraz wskaŸnik zadłużenia nie większy niż 0,75. Dodatkowo podmiot aplikujšcy nie może znajdować sie w stanie upadłoœci, postępowania upadłoœciowego lub naprawczego, nie może mieć zaległoœci z tytułu należnoœci publicznoprawnych, musi posiadać œrodki finansowe zapewniajšce płynnš i terminowš realizację projektu. Oferta kierowana jest do małych i œrednich przedsiębiorstw, które majš siedzibę w Polsce, zatrudniajš œredniorocznie co najmniej 10 pracowników lub wykonujš działalnoœć gospodarczš co najmniej od 3 lat oraz podejmujš działalnoœć gospodarczš z wykorzystaniem zaawansowanych technologii. Sš to najważniejsze przesłanki, które należy spełnić. Dodatkowym wymogiem jest to, iż firma ubiegajšca się o dofinansowanie w zakresie inwestycji przekraczajšce 125 000 zł musi sfinansować kredytem bankowym równowartoœć co najmniej 25% wsparcia. Zwolnienie z obowišzku zacišgnięcia kredytu jest możliwe wtedy, gdy wnioskodawca będzie finansował projekt leasingiem bšdŸ z funduszu inwestycyjnego. Należy zaznaczyć, iż po raz pierwszy leasing został dopuszczony jako forma finansowania inwestycji objętych dotacjami. Jest to doœć popularna forma inwestycji w sektorze poligraficznym, dlatego też to udogodnienie ustawodawcy spotka się niewštpliwie z pozytywnymi reakcjami w branży. Należy pamiętać, by przedmiotem leasingu nie był sprzęt używany oraz aby nie był to leasing zwrotny. Ten typ leasingu jest wykluczony ze względu na mały wpływ na unowoczeœnienie oferty produktowej i technologicznej, a tym samym poprawę konkurencyjnoœci na rynku. Kosztem kwalifikowanym w przypadku finansowania leasingiem sš zapłacone częœci kapitałowe rat leasingowych (rzeczywiœcie zapłacone do końca czerwca 2008 roku), a maksymalna kwota kwalifikujšca się do dofinansowania nie może przekroczyć wartoœci poczštkowej œrodka trwałego. Umowa leasingu musi prowadzić do przeniesienia własnoœci œrodków trwałych na korzystajšcego w cišgu 90 dni od zakończenia spłaty rat leasingowych. Decydujšc się na wsparcie w ramach działania 2.3 należy wypełnić wniosek wraz z załšcznikami. Obieg wniosku przedstawia schemat ăProces Obiegu WnioskówÓ. Majšc przygotowany wniosek z załšcznikami należy zwrócić się do instytucji kredytujšcej lub finansujšcej w formie leasingu o wystawienie promesy kredytowej lub leasingowej. W przypadku skorzystania z kredytu, wyboru banku należy dokonać z listy akredytowanych przez PARP instytucji kredytujšcych. Obecnie lista ta zawiera 38 podstawowych instytucji wraz z oddziałami terenowymi. W przypadku finansowania w formie leasingu taka lista nie została stworzona. Poza tym należy liczyć się z tym, iż wystawienie promesy jest równoznaczne z przejœciem całego procesu oceny ryzyka swojej działalnoœci. Rozbudowane wymogi dokumentowe i czas niezbędny do oceny wniosku jest tożsamy ze standardowš procedurš bankowš. Zarówno jeden, jak i drugi czynnik uzależniony jest od banku lub firmy finansujšcej, do której trafiamy, natomiast w większoœci przypadków korzystniej wypadajš firmy leasingowe, które ze względu na charakter działalnoœci wymagajš mniej procedur kredytowych, mniej ewentualnych zabezpieczeń i majš szybsze procesy decyzyjne. Wynika to z faktu, że banki traktujš takie finansowanie jako kredyt inwestycyjny i sš zobligowane do szczegółowej analizy m.in. biznesplanu, natomiast dla firmy leasingowej jest to normalna transakcja leasingowa w głównej mierze oparta na ryzyku sprzętowym, a fakt ubiegania się przez wnioskodawcę o dofinansowanie jedynie wspiera szybkoœć decyzji. Zakres dokumentów wymaganych w instytucjach kredytujšcych oraz zakres oceny jest tematykš tak rozbudowanš, iż wymaga dodatkowego opracowania. Należy zaznaczyć, iż o ile banki czy fundusze inwestycyjne nieszczególnie interesujš się wyborem przez wnioskodawcę dostawcy lub wykonawcy projektu finansowanego w ramach działania 2.3, to dla firmy leasingowej ten wybór ma duże znaczenie i na tym etapie może dojœć do zakwestionowania (przez firmę leasingowš) wyboru dostawcy wyłonionego w trybie opisanym poniżej. Jeżeli wartoœć projektu przekracza 200 000 EUR i podmiot nie podlega ustawie Prawo Zamówień Publicznych, to wybór dostawcy odbywa się w trybie okreœlonym w zmienionej uproszczonej procedurze udzielania zamówień. Procedura ta opiera się na przestrzeganiu podstawowych zasad okreœlonych w ustawie Prawo Zamówień Publicznych, tj.: Ľ zasadzie jawnoœci, Ľ zasadzie równego traktowania oferentów, Ľ zasadzie uczciwej konkurencji. Reasumujšc należy zadać sobie pytanie, czy warto ponosić tyle trudu przygotowujšc dokumentację zgodnie z wytycznymi przy jednoczesnym doœć nerwowym okresie oczekiwania na wystawienie promesy kredytowej lub leasingowej? Na każdym etapie należy bardzo precyzyjnie wypełniać zalecenia PARP tak, by wniosek nie został odrzucony ani na etapie oceny formalnej, ani na etapie oceny techniczno-ekonomicznej i merytorycznej. Oczywiœcie wczeœniej należy przejœć dodatkowš ocenę w instytucji finansujšcej czy kredytujšcej. Różna elastycznoœć banków czy firm leasingowych, jak również doœć szczegółowy proces oceny przez PARP i decyzji może skutecznie zniechęcić do skorzystania z oferty dofinansowania w ramach omawianego działania. Niemniej już 713 projektów zostało zaakceptowanych w pierwszej turze, a w ramach drugiej tury, gdzie termin składania wniosków upłynšł 25 lutego 2005, aż 1804 wnioski przeszły pozytywnš weryfikację przez Grupę Roboczš w PARP na etapie oceny ekonomiczno-technicznej i zakwalifikowały się do oceny merytorycznej. Dodatkowo zawieszenie kolejnego terminu składania wniosków potwierdza ogromne zainteresowanie przedsiębiorców dofinansowaniem w ramach działania 2.3.