23 marca br. miało miejsce uroczyste otwarcie nowej siedziby firmy Prepress Management przy ulicy Menueta 26 a w Warszawie.
Studio działa na rynku od kilku lat, ale przy okazji przeprowadzki zapowiedziało wiele zasadniczych zmian w swojej działalnoci. Oprócz typowych usług graficzno-prepressowych firma zaproponuje swoim klientom szkolenia z dziedziny prepress oraz color managementu i kalibracji. Dodatkowo firma zmieniła nazwę na PM Studio i jednoczenie wyznaczyła sobie nowy kierunek Đ mocno chce rozwijać dział kalibracji urzšdzeń prepress i maszyn drukujšcych.
Jej właciciel, Arkadiusz Szymosz, uzasadnia taki kierunek rozwoju zapotrzebowaniem rynku na tego rodzaju usługi. Poza tym jest to odpowied na poszukiwanie niszy, jakš każde studio tego rodzaju w obecnej sytuacji rynkowej powinno sobie znaleć. Firma nie tylko kalibruje systemy, ale także w ramach wykonywanej usługi szkoli użytkowników sprzętu po to, by w sposób wiadomy mogli stosować wdrożony system kalibracji, co jest, jak twierdzi Arkadiusz Szymosz, wartociš dodanš w stosunku do oferty firm i osób proponujšcych podobne usługi.
Te nowe rozwišzania zostanš zaprezentowane na targach Poligrafia w Poznaniu, gdzie PM Studio będzie miało stoisko. Tu będš prezentowane testowe wydruki nazwane PMProofTest i PMPrintTest Đ jeden do kalibracji monitorów i prooferów, drugi do kalibracji maszyn offsetowych, które firma proponować będzie swoim klientom jako narzędzie do najprostszej kalibracji. Będzie to dla nich wzorzec kolorystyczny. Dlaczego Prepress Management zdecydował się stworzyć własne wzorce? Istnieje na rynku Altona, czyli pewnego rodzaju wzorce druku Đ mówi Arkadiusz Szymosz. Đ Oczywicie te wzorce dostępne sš na rynku; kosztujš 500 euro. My postanowilimy zrobić co prostszego, a jednoczenie bardziej klasycznego na naszym rynku, na którym cromalin jest uznawany za wzorzec. Każdy wydruk z tego urzšdzenia wyglšda praktycznie tak samo. W zwišzku z tym jeżeli kto doprowadzi do tego, że jego proof czy drukarka będš drukować nasz cromalin, a przy okazji dostanie od drukarni profil maszyn drukujšcych i zasymuluje druk tej maszyny, to jego odwzorowanie będzie dokładnie takie samo jak odwzorowanie naszego cromalinu Đ temu ma służyć PMProofTest. W PMPrintTest zastosowano taki sam zestaw zdjęć poszerzony o paski kolorystyczne, pozwalajšce ăzłapaćÓ gamut urzšdzenia, druku, a także przyrosty punktu. Jak to działa? Zakładamy, że drukarnie sš na bardzo różnych etapach rozwoju Đ jedne używajš densytometrów, inne spektrofotometrów, jeszcze inne nie używajš niczego oprócz własnego oka. My dajemy im narzędzie, które umożliwia kalibrację z cromalinem we własnym zakresie w bardzo prosty sposób. Nasze rozwišzanie jest etapem porednim Đ kalibracjš dla tych, którzy nie posiadajš jeszcze spektrodensytometrów przy maszynach, którzy nie wyznaczajš kolorów na zasadzie pomiaru cyjanu i odniesienia go do wzorca zdefiniowanego w normie, więc nie sš w stanie osišgnšć poziomu standaryzowanego druku, ale już posiadajš przy maszynach densytometry refleksyjne i na co dzień wykonujš pomiary druku.
Jak to będzie wyglšdało w praktyce? Klient PM Studio będzie otrzymywał cromalin w formacie B2, płytę z profilem tego cromalinu i profil do separacji, który firma odpowiednio dobierze.
Takie rozwišzanie będzie, jak twierdzi nasz rozmówca, rozwišzaniem dla tych, którzy nie zainwestowali jeszcze w odpowiedni sprzęt, a mylš poważnie o kalibracji. Na pewno w którym momencie firmy te stwierdzš, że etap poredni ăPMTestówÓ to dla nich za mało i będš oczekiwać profesjonalnej usługi kalibracji. Wówczas firma PM Studio wykona tę usługę połšczonš ze szkoleniami, co, jak twierdzi właciciel studia Arkadiusz Szymosz, odróżnia jš od konkurencji. Zleceniodawca jest nauczany, w jaki sposób wykorzystywać otrzymane profile ICC, które z nich służš do proofowania, a które do separacji, jak ustawić Photoshopa, jak w pełni korzystać ze swojego sprzętu w celu uzyskania maksymalnej wiernoci kolorystycznej, co robić, jeli co ăprzestaje graćÓ i wreszcie jest uczony podstaw teoretycznych koniecznych do zrozumienia zasad, na których oparty jest color management.
Firma już dzisiaj planuje szkolenia organizowane wspólnie z firmš Heidelberg. W planach jest intensywny rozwój tego działu (obecnie obsługujš go Krzysztof Mycek i Jakub Krupa) oraz promocja kalibracji wród drukarzy.
Ten kierunek usług jest, jak twierdzi nasz rozmówca, bardzo ważny, ponieważ: Wszyscy wskazujš na problemy braku wiedzy wród braci drukarskiej w zakresie kalibracji. Do tej pory kalibrowanie funkcjonowało w ten sposób, że była to swego rodzaju wiedza tajemna pewnych osób, które nie bardzo chciały się niš dzielić. My chcemy tę sytuację odczarować, pokazać, że nie jest to takie trudne, że wysokiej klasy operator Photoshopa jest w stanie dobrze przygotować się do tego, by skalibrować dowolny system poligraficzny, oczywicie majšc do tego odpowiednie narzędzia.
Oprócz usług zwišzanych z kalibracjš firma będzie wiadczyć usługi doradcze w zakresie doboru sprzętu dla drukarń, głównie dla przygotowalni. Drukarnie odczuwajš coraz częciej potrzebę zakupu CtP Đ mówi Arkadiusz Szymosz. Đ Ofert na rynku jest bardzo dużo, wszyscy dostawcy twierdzš, że ich urzšdzenie jest najlepsze, a drukarnia do końca nie wie, czego wymagać i oczekiwać. Chcemy przyjć jej w tym zakresie z pomocš, podpowiedzieć, który sprzęt w stosunku do jej oczekiwań jest najlepszy. Podobnie rzecz się ma z proofami.
Nadal jednak PM Studio pozostanie agencjš reklamowš, tylko zacznie działać na rynku bardziej ekspansywnie.
Do tej pory była to raczej zamknięta niewielka firma, obecnie Đ choć cišgle niewielka (w sumie zatrudnionych jest tu 12 osób) Đ ma ambicje szerzej zaistnieć na rynku i duże szanse na to, by jej się udało. MD, SS