Produkt sprzedaje się przez opakowanie – część I
6 gru 2016 14:48
Opakowania, foldery reklamowe, raporty roczne czy etykiety to przykłady z naszego podwórka, które bezsprzecznie pokazują, że sposób podania, a w drugiej kolejności informacja mają kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji „kupić – nie kupić” dany produkt. Dlatego też w dzisiejszych czasach tak ważnym elementem obróbki produktów poligraficznych jest uszlachetnianie.
Jednym z najpowszechniejszych sposobów uszlachetniania jest lakierowanie.
Cele lakierowania to:
Mechaniczne zabezpieczenie zadrukowanej powierzchni przed ścieraniem się farby. Najefektywniejsze pod tym względem są lakiery utrwalane promieniami UV, następnie lakiery dyspersyjne, a na końcu lakiery olejowe. Istnieją też lakiery stosowane jedynie jako zabezpieczające: to lakiery o niskim połysku lub w ogóle niezmieniające wrażenia barwy.
Zmiana wyglądu naniesionej farby drukarskiej. Lakier pozwala uzyskiwać dodatkowe efekty wizualne: połysk, połysk perłowy lub wręcz odwrotnie – zmatowienie. Mimo że lakier tworzy praktycznie bezbarwną powierzchnię (analiza spektralna), to jednak wpływa na odbiór barwy druku, a w niektórych przypadkach (np. barwy niebieskie lub fioletowe) nawet w sposób radykalny. Mówi się, że lakier „ożywia”, „wzmacnia” barwę i wydobywa z niej głębię poprzez wzrost wrażenia jaskrawości i nasycenia.
Zwiększenie sztywności, a pośrednio także wrażenia grubości podłoża drukowego – np. w przypadku stosowania na okładkę publikacji niezbyt grubego papieru.
Zastosowania specjalne, np. lakiery termochromowe zawierające pigmenty termochromatyczne, dzięki którym zmieniają barwę w różnych zakresach temperatur, lakiery fotoluminescencyjne (z dodatkami emitującymi światło w ciemnościach), lakiery zapachowe (wydzielające zapach na polakierowanej powierzchni po przetarciu jej dłonią w celu zniszczenia mikrokapsułek z substancją zapachową), lakiery perłowe (zawierające pigment perłowy), lakiery zdrapkowe (zawierające wypełniacze, dzięki którym łatwo się zdrapują), lakiery brokatowe (zawierające brokat), lakiery wypukłe (wyraźnie wystające ponad lakierowaną powierzchnię), lakiery blistrowe, lakiery strukturalne (nie rozlewające się równomiernie na lakierowanej powierzchni, lecz tworzące gęsto rozsiane „wysepki”).
Oczekiwania względem sprzedaży w bezpośredni sposób przekładają się na oczekiwania wobec producentów farb i lakierów. Dlatego też tak istotne jest podnoszenie jakości druku. cdn.