Świat druku produkcyjnego nigdy nie będzie cieszył się tak dużym zainteresowaniem jak inne sektory technologii, na przykład sztuczna inteligencja (AI) czy Internet rzeczy (IOT), ale nadal ewoluuje jako skuteczne narzędzie komunikacji.
W nadchodzącym roku zaobserwujemy przyspieszoną automatyzację, częstsze stosowanie uszlachetnień oraz ciągły wzrost zakupów druku online i rozwój sklepów internetowych.
Nawet w czasach „nowej normalności” możemy śmiało przewidzieć, że niepowstrzymany trend przechodzenia od produkcji analogowej do cyfrowej będzie się utrzymywał.
Druk jako istotna część komunikacji wielokanałowej
Nadal będzie rosło zapotrzebowanie na usługi oferujące kompletny proces produkcyjny „od początku do końca”, z większą liczbą rozwiązań typu „wszystko w jednym”, a także na urządzenia produkcyjne, które wymagają mniejszej liczby i mniej wykwalifikowanych operatorów.
Druk będzie nadal odgrywał istotną rolę w komunikacji międzykanałowej, w tym w rozwijających się obszarach takich jak robotyka, IoT, sztuczna inteligencja i urządzenia mobilne.
Ewolucja technologii druku oznacza, że jest ona wykorzystywana nie tylko w zastosowaniach graficznych i opakowaniowych – coraz częściej wykorzystuje się ją w takich dziedzinach jak tapety, druk laminowany i dekoracje.
Jak zaspokajać zmieniające się potrzeby klientów?
W przyszłości firmy w coraz większym stopniu będą wykorzystywać technologie cyfrowe, aby zapewnić większe zainteresowanie swoimi produktami – a wszystko to w bardziej zrównoważonym środowisku. Aby zaspokajać zmieniające się potrzeby klientów, firmy powinny szybko reagować na pojawiające się wyzwania. Aby te działania były skuteczne, warto skorzystać z wysoce zautomatyzowanych systemów umożliwiających produkcję dedykowanych serii w ilościach odpowiadających aktualnym potrzebom.
Prostsza produkcja jako odpowiedź na szybko zmieniające się potrzeby
Odpowiednie planowanie strategii i taktyki firmy w celu zachowania konkurencyjności i sprostania oczekiwaniom rynku mają zasadnicze znaczenie. Istotne jest także uproszczenie produkcji pozwalające zaspokoić potrzeby klientów, którzy wymagają szybkiego działania. Nie mniej ważne w zwiększaniu zyskowności jest także odpowiednie oprogramowanie pozwalające zoptymalizować wszystkie procesy.
Jeden z największych sukcesów w tym zakresie odniósł nasz klient, międzynarodowy dostawca rozwiązań reklamowych Labo Print SA, znany z tego, że bazuje na nowoczesnych technologiach druku cyfrowego, uzupełnił swój park maszynowy o nasz sprzęt. MGI JETVARNISH 3D WEB to maszyna, która wzbogaca etykiety wybranymi typami uszlachetnień.
Możliwości cyfrowego hot stampingu, lakierowania wybiórczego z efektem 3D i 2D itp. pozwalają na produkcję najbardziej wymyślnych wzorów etykiet z wieloma warstwami uszlachetnień bez zbędnych kosztów przygotowania matryc. Otwiera to całkowicie nowe możliwości w dziedzinie projektowania etykiet i wpisuje się w cyfrową wizję rozwoju ich produkcji. Ponadto, dzięki niskiemu zużyciu energii poprzez zastosowanie technologii utrwalania UV LED i minimalnym stratom materiałowym, zakupione przez firmę urządzenie wspiera politykę zrównoważonego rozwoju.
Nowe możliwości z obszaru etykiet i opakowań
Już teraz właściciele firm poszukują innowacyjnych i atrakcyjnych rozwiązań z zakresu druku do zastosowań komercyjnych i przemysłowych. Dzięki dedykowanemu wsparciu globalnemu świadczonemu lokalnie na całym świecie ściśle współpracujemy z naszymi klientami i markami. Stosujemy przy tym partnerskie podejście i pomagamy im na nowo przemyśleć możliwości druku.
Rozwój handlu elektronicznego jest z pewnością trendem, który w przyszłości przyczyni się do dalszego rozwoju cyfrowej produkcji opakowań i etykiet, co będzie miało duży wpływ na działalność drukarń komercyjnych. W szczególności muszą one być w stanie szybko reagować i opracowywać projekty opakowań dla handlu elektronicznego, które rozwiążą problemy związane z dystrybucją. Coraz popularniejsze stają się także personalizowanie oraz segmentacja opakowań i etykiet.
Technologia cyfrowa zyskuje na popularności
Wszystkie wspomniane trendy są potwierdzeniem tego, że druk cyfrowy jest obecnie postrzegany jako technologia do wszechstronnego zastosowania na wielu różnych rynkach. Technologia ta będzie nadal zyskiwać przewagę nad tradycyjnym drukiem. Drukarnie komercyjne są zmuszone do rozszerzenia swojej oferty usług druku cyfrowego. Od lat widoczna jest tendencja zmniejszania nakładów i wzrostu liczby wersji czy powtórzeń. Klienci zamawiają „just in time” tyle, ile potrzebują na dany miesiąc, a nie na rok, jak jeszcze dekadę temu.
Jest to temat przewodni analiz ekspertów branżowych. „Transformacja druku analogowego w cyfrowy trwa nadal, a pandemia Covid-19 przyspiesza zmiany, ponieważ coraz ważniejszy staje się czas wprowadzania produktów na rynek i szybkość reakcji – czytamy w raporcie Smithers „Future of Print to 2030”.
– W 2015 roku metody cyfrowe stanowiły 13,3 proc. wartości światowego rynku druku i 2,3 proc. powierzchni druku, przy czym większość przypadała na druk książek graficznych, książek i etykiet. Do 2030 roku sektor opakowań cyfrowych znacznie się rozwinie: udział wartościowy druku cyfrowego wyniesie 23,1 proc., a jego udział w wolumenie druku 6,3 proc. Wartość ta jest nagrodą dla firm stosujących tę technologię”.
Druk cyfrowy jest coraz częściej stosowany w organizacjach non-profit oraz wykorzystywany do tworzenia etykiet i opakowań. W raporcie wskazano, że druk tone- rowy i atramentowy jest dostępny w wielu formach, a miesięczny cykl pracy waha się od równowartości kilku tysięcy kartek A4 miesięcznie do setek milionów.
Spełnianie wymagań rozwijającego się rynku druku
Jesteśmy dumni z tego, że w 2020 r. Konica Minolta zajęła drugie miejsce pod względem udziału w rynku drukarek na papier cięty w Europie Zachodniej (22,2 proc.) – wynika z raportu IDC Western Europe Production Cutsheet Printer MFP Market Share „Możliwości rozwoju w dziedzinie druku atramentowego”. Nasz flagowy model AccurioPress C14000, drukujący z prędkością 140 stron A4 na minutę, został wyróżniony, ponieważ jest o 40 proc. szybszy niż jakiekolwiek inne urządzenie Konica Minolta wykorzystujące toner.
„Konica Minolta nieustannie tworzy produkty, które spełniają wymagania zmieniającego się rynku druku” – czytamy w raporcie.
Z najnowszych raportów wynika, że wartość druku atramentowego na świecie wzrośnie o 41 mld USD do 118,3 mld USD (53 proc.) w ciągu pięciu lat do 2024 roku W związku z tym zadecydowano o wprowadzeniu na rynek naszego cyfrowego, kolorowego, atramentowego urządzenia UV AccurioJet do druku arkuszowego B2+.
Od czasu oficjalnej premiery na targach drupa w 2016 r. to urządzenie stało się naturalnym pomostem między drukiem offsetowym a cyfrowym. Urządzenie Konica Minolta AccurioJet KM-1e (evolution) zostało zaprezentowane latem 2020 r. i w dalszym ciągu wspiera trendy związane z przejściem z druku offsetowego na cyfrowy.
Uszlachetnienia cyfrowe są kluczowym czynnikiem wzrostu
Zdobienie cyfrowe pozostaje kluczowym czynnikiem wzrostu na rynku druku produkcyjnego, a jednocześnie opłacalnym sposobem wyróżnienia się na tle konkurencji dla dostawców usług drukarskich, drukarń komercyjnych i firmowych. Punktowe lakierowanie UV czy cyfrowy hot stamping mogą być stosowane do wzbogacenia czterokolorowych wydruków cyfrowych i offsetowych o wyjątkowe wrażenia dotykowe 3D. Jak wynika z badań, techniki zdobienia i technologie cyfrowego lakierowania pomagają dostawcom usług poligraficznych przenieść kreatywność na nowy poziom i zwiększyć opłaty pobierane za produkty. Dzieje się tak dlatego, że opakowania ze specjalnymi nadrukami i uszlachetnieniami są postrzegane jako produkty, których jakość jest wyższa aż o 46 proc.
Ponadto na przykład opakowanie uszlachetnione folią (cyfrowy hot stamping) jest bardziej atrakcyjne nawet 2,5-krotnie w porównaniu z takim samym opakowaniem bez wzmocnienia widoczności.
Ogólnie rzecz biorąc upiększanie opakowania sprawia, że sprzedaż produktów rośnie: im dłużej klienci skupiają uwagę na danym produkcie, tym bardziej prawdopodobne jest, że go wybiorą i dokonają zakupu.
Aby zapewnić naszym klientom szereg korzyści wynikających z podejścia partnerskiego, nadal wzmacniamy naszą współpracę z MGI Digital Technology (MGI). Jako globalny dostawca technologii z lokalną strukturą usług, wciąż widzimy znaczące możliwości w nadchodzących latach w zakresie druku cyfrowego z wykorzystaniem naszych tonerów i technologii atramentowych na rynkach druku komercyjnego i przemysłowego.
Obecnie wszyscy wracamy do „normalności” po dwuletnim okresie pandemii. Wznawiamy stacjonarne spotkania, a także planujemy naszą obecność na targach. Już teraz czekamy z niecierpliwością na rozmowy z naszymi klientami oraz partnerami podczas branżowych eventów. Oprócz wydarzeń na żywo będziemy nadal obecni w internecie, ponieważ nasza misja – nadawanie kształtu ideom naszych klientów – jest wykonywana bez względu na kanał komunikacji.
Naszym celem jest nadal dostarczanie najlepszych usług wszystkim naszym klientom. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie internetowej Konica Minolta.
Łukasz Kurasiński
business development manager
Packaging & Commercial Market
Konica Minolta Business Solutions Polska