Przed nami Taropak 2005
6 gru 2016 14:44

Wœród kilkunastu branżowych imprez targowych organizowanych co roku przez Międzynarodowe Targi Poznańskie szczególnym zainteresowaniem drukarzy cieszyły się targi Poligrafia (kwiecień) oraz Taropak (wrzesień). W czasach PRL targi te były praktycznie jedynš okazjš do zapoznania się z postępem technologicznym, jaki dokonywał się po wojnie w Europie Zachodniej. Tylko nieliczni mogli wyjeżdżać na imprezy targowe o charakterze prestiżowym do DŸsseldorfu, Paryża czy Mediolanu. W Poznaniu wielcy zachodni producenci maszyn, urzšdzeń i materiałów poligraficznych prezentowali swoje produkty zdajšc sobie sprawę, że tylko nieliczne zostanš w Polsce sprzedane. Liczyli jednak na to, że perspektywicznie sytuacja ulegnie zmianie i polski rynek stanie się dla nich bardzo ważny, tym bardziej, że urzšdzenia dla poligrafii nie były (i nie sš) produkowane w kraju. Zmiany na targach w latach 90. Charakter międzynarodowych targów ogólnobranżowych po roku 1990 ulegał powoli zmianie. W zachodniej Europie zaczęto organizować targi specjalistyczne. W Niemczech, będšcych œwiatowym liderem w branży poligraficzno-wydawniczej, najpierw zorganizowano targi opakowaniowe, następnie powstały targi prasowe, w końcu niemal niszowe (np. etykietowe). Podobnie działo się w Polsce, chociaż w mniejszym zakresie. Oprócz stałych wystaw Poligrafia i Taropak zaczęto organizować (poza Poznaniem) międzynarodowe targi ksišżki. Natomiast nie podjęto organizacji targów prasowych czy etykietowych. Konkurencja dla targów branżowych Dla omawianych powyżej targów branżowych zaczęła wyrastać poważna konkurencja. Producenci maszyn, urzšdzeń i materiałów zaczęli organizować tzw. dni otwarte. Były to prezentacje nowych modeli maszyn w trybie produkcyjnym, bez obecnoœci innych producentów. Te konkurencyjne dla organizatorów targów ogólnobranżowych imprezy oraz w miarę upływu lat względne nasycenie rynków w Europie spowodowały wydłużenie cyklów wystawienniczych przez organizatorów. Liczba wystawców i zwiedzajšcych zaczęła się zmniejszać. Organizatorzy targów postanowili nawišzać œciœlejszš współpra-cę z organizacjami branżowymi oraz stowarzyszeniami zrzeszajšcymi drukarzy, papierników i innych specjalistów współpracujšcych z branżami poligraficznš i wydawniczš. Podjęte zostały wspólne inicjatywy organizowania podczas międzynarodowych targów branżowych konferencji naukowo-technicznych przy wsparciu producentów urzšdzeń technicznych dla poligrafii i zwišzanych z niš branż. Takie konferencje sš organizowane obecnie u nas w kraju m.in. przez Polskš Izbę Druku podczas targów Poligrafia i Taropak. Coroczny cykl wystawowy Taropaku ma szansę Jakie czynniki mogš się przyczynić do utrzymania corocznego cyklu tych targów? Jest ich kilka. Po pierwsze opakowanie jako produkt rozwija się niezwykle dynamicznie nie tylko w naszym kraju, ale i w skali œwiatowej. Po drugie liczba producentów maszyn, urzšdzeń i materiałów do produkcji opakowań jest bardzo duża. A ponieważ gabaryty urzšdzeń do pakowania sš dużo mniejsze w porównaniu z poligraficznymi, sš one chętnie prezentowane na targach opakowaniowych. Natomiast specjalistyczne maszyny do zadrukowywania opakowań sš również gabarytowo potężne i nie sš one wystawiane, lecz ich producenci majš na targach stoiska informacyjne, dbajš o kontakty z goœćmi targów, ze swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami. Poza nielicznymi polskie drukarnie nigdy nie uczestniczyły w targach ogólnobranżowych jako wystawcy (z własnym stoiskiem). Ostatnio jednak widoczna jest zmiana w podejœciu do tego tematu. Jako pierwsze pojawiły się na targach ksišżek stoiska drukarń dziełowych. Targi te sš targami wydawców ksišżek, dlatego drukarnie specjalizujšce się w drukowaniu ksišżek szukajš partnerów, zleceniodawców tak krajowych, jak i zagranicznych. W œlad za tym powstała kolejna inicjatywa majšca na celu przycišgnięcie drukarń jako wystawców Đ w postaci ăMiasteczka drukarń polskichÓ. Ta inicjatywa wišże się œciœle z wejœciem Polski do UE i coraz większym udziałem polskich drukarń w ogólnoeuropejskiej konkurencji. Projekt decyduje o wyborze techniki drukowania Jest jeszcze jeden ważny element przemawiajšcy za dalszym rozwojem targów Taropak. Opakowania stajš się w coraz większym stopniu Đ zarówno w skali œwiatowej, jak i u nas w kraju Đ elementem reklamowym. Ten kierunek rozwoju wymusza na producentach maszyn opakowaniowych, a także do drukowania opakowań zmiany w podejœciu do konstrukcji maszyn. Przez prawie 200 lat budowano maszyny do drukowania w okreœlonych technikach: typograficzne, offsetowe, wklęsłodrukowe, fleksograficzne i sitodrukowe. Obecnie projekt opakowania wymusza zastosowanie okreœlonej techniki drukowania. Producenci maszyn do drukowania opakowań nie ograniczajš się więc do budowy maszyn przeznaczonych tylko dla jednej techniki; z reguły oferujš tak maszyny wklęsłodrukowe, jak i fleksograficzne. Jeszcze dalej idš producenci maszyn hybrydowych, z wymiennymi zespołami drukujšcymi: offsetowymi, wklęsłodrukowymi, fleksograficznymi i innymi. A więc decyduje projekt! MTP: przede wszystkim Poligrafia i Taropak Międzynarodowe Targi Poznańskie od dawna organizujš targi zwišzane z drukowaniem: Poligrafia Đ gdyż prawie wszystkie produkty sš zadrukowywane, Taropak Đ albowiem opakowania stanowiš największy segment poligrafii. Produkty wystawiane na Taropaku reprezentujš perspektywiczny, rozwijajšcy się i pewny inwestycyjnie segment gospodarki narodowej. Międzynarodowe Targi Poznańskie majš znakomitych partnerów: Krajowš Izbę Opakowań oraz działajšcy od 1973 roku Centralny Oœrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań. Zakres usług i współpraca z zagranicš COBRO stanowiš cenny wkład tego oœrodka w organizację targów Taropak.