Przekaz z pierwszej strony
6 gru 2016 14:55

MemoStick nie jest nowością na światowym rynku, ale – jak twierdzi firma WRH Marketing, wchodząca wraz z Feragiem w skład koncernu WRH AG – ta forma reklamy z powodzeniem podbija pierwszą stronę gazet, a tym samym zdobywa najatrakcyjniejsze miejsce, jakie tytuł prasowy ma do zaoferowania potencjalnemu reklamodawcy. Skuteczność tej formy reklamy i jej wpływ na sukces marketingowy potwierdza m.in. niedawno przeprowadzona kampania klubu piłkarskiego FC St. Pauli z Hamburga. Agencja marketingowa obsługująca klub – UFA Sports GmbH – zamówiła przed meczem z inną niemiecką drużyną, Bayernem Monachium, 26 tys. MemoSticków w określonym nakładzie gazety „Hamburger Abendblatt” z treścią „Wir schenken euch die Bayern” (w wolnym tłumaczeniu „Dajemy Ci mecz z Bayernem”) oraz linkiem do strony internetowej klubu. W efekcie tych działań, tydzień później poprzez stronę internetową klubu zarejestrowało się 2200 odwiedzających, a klub sprzedał 30 biletów na drugą połowę sezonu po 1500 euro każdy. Sukces kampanii przy użyciu MemoSticków okazał się w tym przypadku niepodważalny, zważywszy zwłaszcza na fakt, że ta kosztowała 3 tys. euro. Sukces MemoSticków w kampanii drużyny piłkarskiej FC St. Pauli opierał się wg Thomasa Wegmanna z UFA Sports na odmienności medium, a także wysokiej wiarygodności i zróżnicowanych możliwościach jego designu. MemoStick jest absolutnym „przyciągaczem wzroku”. Jestem pewien, że każdy odbiorca postrzegał przekaz na nim zawarty jako osobistą wiadomość, a przez to odebrał to medium reklamowe z większą świadomością i bardziej emocjonalnie – tłumaczy. Fenomen MemoSticka MemoStick – jedyny w swoim rodzaju format reklamy na pierwszą stronę gazety – jest pomysłem WRH Marketing. Jak uważa jego twórca, to świetne rozwiązanie zwiększające efektywność reklamy drukowanej, jednocześnie będące dla wydawców prasy kolejnym źródłem dochodów. Reklamodawca otrzymuje MemoStick na wyłączność, ponieważ w jednym wydaniu gazety publikuje się tylko jeden jego egzemplarz, nigdy więcej. Dodatkowo ta bezpośrednia forma komunikacji zachęca odbiorcę do działania i – co najważniejsze z punktu widzenia wydawców – nie kanibalizuje innych form reklamy. MemoStick odróżnia się od nośnika i może być odklejony od gazety lub czasopisma bez ich uszkodzenia, a następnie przyklejony na lodówce lub w kalendarzu, znacznie zwiększając efektywność przekazu. To właśnie ze względu na kombinację powyższych cech – jak wskazuje WRH Marketing – reklamodawcy są gotowi płacić znaczne sumy za pojawienie się na pierwszej stronie gazety ze swoim indywidualnym MemoStickiem. Na polskim gruncie W Polsce, od 2006 roku, reklama w formie MemoSticków jest zarezerwowana dla reklamodawców dwóch tytułów Agory: „Gazety Wyborczej” (wydania ogólnopolskiego i wydań lokalnych) oraz „Metra”. Reklamowy MemoStick – karteczka o wymiarach 72,2x73 mm z papieru powleczonego od spodu klejem – może być naklejony na pierwszej stronie głównego lub lokalnego wydania „Gazety Wyborczej” (np. „Stołecznej”) bądź na pierwszych stronach dodatków. Produkcję MemoSticków realizuje kontrahent, a ich aplikacja następuje w drukarniach Agory przy wykorzystaniu urządzeń firmy Accraply, wyspecjalizowanej w maszynach do etykietowania, oraz systemu firmy Ferag. Na wydrukowanych gazetach, transportowanych specjalnym łańcuchem, dzięki aplikatorowi naklejane są karteczki z informacjami promocyjnymi. Odbywa się to przy normalnej prędkości produkcyjnej. Na podobne walory MemoSticków wskazuje Iwona Grochowska, dyrektor ds. rozwoju i promocji oferty ogłoszeniowej „Gazety Wyborczej”. Jest to świetny nośnik ważnych informacji, a jednocześnie nadal zaskakująca forma, która szczególnie efektownie funkcjonuje na pierwszej stronie gazety. Zaletą jej jest również to, że karteczkę można wykorzystywać wielokrotnie – po oderwaniu od strony nadaje się do powtórnego przyklejenia – tłumaczy. MemoStick – jak dalej wyjaśnia – jest często wykorzystywany przez klientów z branży finansowej oraz operatorów telefonii komórkowej. Z tej formy komunikacji korzystają również klienci lokalnych oddziałów „Gazety”. Przekaz MemoStickowy bywa też często nośnikiem bonusa dla jego posiadacza (np. rabat na kawę lub zakup produktu). Klienci Agory cenią tę formę zwłaszcza za jej BTL-ową funkcję oraz możliwość zamieszczenia przekazu w bardzo atrakcyjnym miejscu, czyli na pierwszej stronie „Gazety Wyborczej”. Przykład zastosowania tej formy reklamy mogliśmy niedawno zobaczyć na pierwszej stronie „Gazety Wyborczej” z 25 sierpnia br. – MemoStick informował o akcji „Paybackomania”, realizowanej wspólnie przez „Gazetę” i program Payback. Staramy się być pionierem wyjątkowych ofert promocyjnych wśród polskich tytułów prasowych. Nagrody, które otrzymujemy – takie jak INMA Awards czy Media Trendy – przekonują, że nadal udaje nam się zaskakiwać klientów i tworzyć dla nich ciekawe propozycje – konkluduje I. Grochowska. Niestandardowa oferta reklamy „Gazety Wyborczej”, m.in. MemoStick i skrzydełka, została nagrodzona w finale prestiżowego międzynarodowego konkursu INMA Newspaper Marketing Awards 2007 w kategorii „Printed materials: advertising”. Na podstawie informacji firm WRH Marketing i Agora opracowała DA