Zapotrzebowanie na opakowania z nadrukiem stale rośnie i w najbliższych 5 latach będą one nadal stanowić strategiczny priorytet dla producentów OEM, dostawców farb i usług drukarskich – wynika z rezultatów nowego badania firmy Smithers zatytułowanego „Future of Package Printing to 2027” (Przyszłość druku na opakowaniach do 2027 r.), które pokazuje, w jaki sposób sektor opakowaniowy radzi sobie w postkoronawirusowej rzeczywistości i jak będzie zmieniał się w perspektywie średnioterminowej.
Zawarte w nim dane wskazują, że globalny rynek wart 456,3 mld USD w 2021 r. wzrośnie do 473,7 mld USD, a następnie będzie rósł w średniorocznym tempie (CAGR) 3,1 proc. i do 2027 roku osiągnie poziom 551,3 mld USD (przy cenach z 2021 roku). W tym samym okresie globalny wolumen tektury falistej, pudełek składanych, sztywnych i giętkich tworzyw sztucznych, metalu oraz zadrukowanych etykiet wzrośnie z 13,0 do 15,4 ton ekwiwalentu druku A4.
Procesem druku wykorzystywanym na największą skalę pozostanie fleksografia jako technologia stosowana przy wysokonakładowej produkcji opakowań z tektury falistej, etykiet i tworzyw giętkich. Jej obecny udział rynkowy wynosi ok. 36 proc. i pewne jest, że będzie rósł w drodze naturalnej ekspansji (+2,4 proc. CAGR do 2024 r. wartościowo). Inne konwencjonalne procesy druku, w tym offset (+2,5 proc. CAGR), odnotują podobny wzrost organiczny w okresie objętym przez badanie Smithers, głównie dzięki ekspansji na rynkach rozwijających się.
Ale te wszystkie wyliczenia bledną przy druku cyfrowym, który – jak przewidują badacze – zanotuje do 2027 r. CAGR na poziomie przekraczającym 10 proc. Dostawcy usług druku zaczną bowiem czerpać korzyści z kosztownych inwestycji w badania i rozwój realizowanych przez cyfrowych producentów OEM, które umożliwią poprawę wydajności i niezawodności oraz zwiększenie liczby zleceń, przy których technologia cyfrowa jest konkurencyjna cenowo względem aktualnie realizowanej produkcji analogowej.
W związku z coraz większą konkurencją panującą na rynku druku opakowań można spodziewać się wysypu kolejnych innowacji technologicznych w latach 2020. Wśród głównych wyzwań stojących przed tym sektorem raport wymienia:
– Poprawę zrównoważonego charakteru systemów druku na drodze minimalizacji ilości odpadów, optymalizacji wydajności energetycznej maszyn drukujących oraz opracowania systemów, które mogą drukować na nowych, bardziej zrównoważonych podłożach opakowaniowych, w tym na giętkich papierach barierowych, włóknach formowanych i monomateriałowych konstrukcjach polimerowych.
– Dostosowanie się do nowych wymogów legislacyjnych zmierzających do odejścia od tworzyw jednorazowego użytku, a także poprawę poziomu recyklingu wszystkich formatów opakowań.
– Dostosowanie się do nowych zwyczajów zakupowych w okresie postcovidowym przez skrócenie czasu przezbrojenia maszyn do nowych zleceń, wdrożenie modeli biznesowych opartych na druku na żądanie oraz opracowanie metod opłacalnej realizacji zleceń niskonakładowych na produkty promocyjne i dostępne w wielu wersjach.
– Zwiększenie odporności i elastyczności dostaw druku, tak aby były one odporne na zakłócenia, a także wpasowanie się w postpandemiczny trend polegający na przenoszeniu produkcji niektórych podstawowych produktów FMCG do kraju macierzystego lub w jego pobliże.
– Ewolucję technik druku i modeli biznesowych w celu pełnego wykorzystania szans zapewnianych przez szybki rozwój segmentu e-handlu, również poprzez poprawę wzornictwa i grafik opakowań, aby zachęcić odbiorców do zakupów sieciowych.
– Wdrożenie najnowszych osiągnięć automatyzacji zarówno w produkcji cyfrowej, jak i konwencjonalnej. Takie technologie dostosowane do potrzeb Przemysłu 4.0 mogą zmniejszyć zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników drukarni, a jednocześnie podnieść reaktywność oraz ogólną jakość, spójność i szybkość procesów drukowania.
Wszystkie wymienione czynniki, zdaniem twórców raportu, powinny przyczynić się do dalszego upowszechnienia druku cyfrowego – w szczególności atramentowego – w sektorze opakowań i etykiet. Ten trend skorzysta również na rozwoju oprogramowania workflow, automatyzującego produkcję i ograniczającego jej koszty, a tym samym umożliwiającego opłacalną realizację zleceń w niskich nakładach.
Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging Portal