16 czerwca w Instytucie Poligrafii Politechniki Warszawskiej odbyło się I Poligraficzne Rendez-Vous, zorganizowane wspólnie przez Stowarzyszenie Absolwentów IPPW i redakcję Poligrafiki.
W spotkaniu, z którego 10% zysków zostanie przekazanych na wyposażenie jednej z pracowni dydaktycznych Instytutu, wzięło udział ponad 80 osób, w tym przedstawiciele wielu firm poligraficznych, dostawców, prasy branżowej, a także studenci trzech polskich uczelni kształcšcych kadry dla poligrafii. Sponsorem głównym konferencji była firma Oc Poland, za sponsorami wspierajšcymi Đ firmy Agfa, ColorGate, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Navigare i Xteam.
I Poligraficzne Rendez-Vous było powięcone rozwišzaniom z zakresu prepress i druku cyfrowego pokazanym na targach drupa 2004 i była to pierwsza impreza branżowa w Polsce zorganizowana po tegorocznych ăigrzyskach poligraficznychÓ. Podczas konferencji zaprezentowano pięć referatów powięconych takim zagadnieniom jak: format PDF jako narzędzie w profesjonalnej przygotowalni (Andrzej Czyż), nowoci z drupy w dziedzinie CtP (Edward Godawa), nowoci w zakresie druku cyfrowego (Jacek Hamerliński), nowe rozwišzania w cyfrowym proo-fingu (Przemysław Kida), udoskonalenia w zakresie produkcji cyfrowych form offsetowych (Andrzej Kunstetter). Dzięki temu uczestnicy mogli zapoznać się z kompleksowš ofertš w zakresie cyfrowej przygotowalni i druku cyfrowego, pokazanš w Dsseldorfie. W osobnej salce swojš ofertę prezentowali przedstawiciele sponsorów Đ można było uzyskać materiały informacyjne i reklamowe, porozmawiać z przedstawicielami firm, zapoznać się z konkretnymi propozycjami.
Warto nadmienić, że trzy sporód pięciu przedstawionych podczas Rendez-Vous referatów (autorstwa E. Godawy, P. Kidy i A. Kunstettera) znajdziecie Państwo w niniejszym zeszycie Poligrafiki. SS
***
Jak po każdej randce, tak i po Poligraficznym Rendez-Vous warto podzielić się z kim wrażeniami. Wieczorem po imprezie zasiedlimy wspólnie Đ dwóch studentów Instytutu Poligrafii Đ i rozmawialimy o tym wydarzeniu. Podsumowujšc nasz pobyt na drupie zgodnie stwierdzilimy, że był to raczej pokaz solidnego dopracowywania warsztatu tworzenia urzšdzeń i rozwišzań niż rewolucyjnych przełomów. Najważniejsze zmiany dotyczš podejcia do poligrafii. Następuje zaawansowana automatyzacja procesów, zdalne sterowanie pracami i automatyczny ich przepływ. Oto nasz komentarz do prezentowanych tematów.
Niektórzy nazwali tegoroczne targi ădrupš JDFÓ. Jednak zastanawia, że w trzech z pięciu tematów Rendez-Vous znajduje się słowo ăcyfrowyÓ. Jeli dodamy do tego format PDF, dzięki któremu mogš być przesyłane dane do nawietlarek CtP (sterowanych cyfrowo), otrzymamy ăcyfrowš drupęÓ. Faktem jest, że w poligrafii najwięcej nowych pomysłów i rozwišzań odnotowuje się w programach ułatwiajšcych współdziałanie urzšdzeń. Coraz więcej przedsiębiorstw posługuje się formatem PDF w procesach obróbki, sprawdzania i przesyłania prac. Jednak wiedza o Portable Data Format jest wcišż niewielka. W czasie pierwszej prezentacji okazało się, że to niewielka polska firma stworzyła jeden z najlepszych programów do obsługi PDF. Otóż za pomocš bardzo przyjaznego rodowiska programu można tworzyć wiele rodzajów cieżek przepływu prac. Szereg operacji odbywa się w trakcie jednej sesji otwarcia pliku, co znaczšco skraca czas jego obróbki, czyli oszczędza pienišdze. Kluczem do bezproblemowego obsługiwania PDF jest tworzenie profili i cieżek pod konkretne RIPy, gdyż najwięcej problemów pojawia się w momencie interpretacji jego zapisów i przetwarzania danych. Doć wspomnieć o tym, że Adobe cišgle aktualizuje swój format (w najnowszej wersji jest to już 1.5) oraz że można stworzyć z jednej pracy wiele plików PDF różnišcych się parametrami.
Z pewnociš zaskoczeniem dla niektórych była informacja, że PDF jest pomylany jako format zamknięty. Plik taki po jego utworzeniu nie powinien być już zmieniany, a najlepszš formš usunięcia w nim błędów jest poprawa pliku wyjciowego i ponowne stworzenie PDFa. Jednak takie podejcie często nie znajduje zrozumienia u zleceniodawcy, który żšda poprawek na ostatniš chwilę, a te sš nanoszone w gotowym pliku PDF. Może to powodować sporo problemów gdy zechcemy pracę ăwypucić na RIPaÓ.
W dwóch prezentowanych zagadnieniach, tj. CtP oraz formach drukowych, zasadniczych innowacji trudno się dopatrzeć. Ogólne metody tworzenia obrazu na płytach i ich konstrukcje pozostajš te same. W przypadku CtP nowoci polegajš głównie na zwiększeniu wydajnoci, prędkoci, formatu nawietlanych płyt i obniżaniu kosztów. Z kolei akademicka dyskusja na temat wyższoci jednej z technik UV i termicznej wydaje się być raczej pytaniem o konkretne systemy, możliwoci kalibracji i linearyzacji urzšdzeń, a nie ostroci punktu rastrowego. Przecież klienci nie noszš ze sobš kieszonkowych mikroskopów elektronowych do sprawdzania odbitki...
Podobnie trudne zadanie Đ przedstawienia płyt offsetowych wykonanych technikš cyfrowš Đ miał Pan Andrzej Kunstetter. W przypadku form nawietlanych od dłuższego już czasu wprowadzane sš jedynie udoskonalenia. Z dużej liczby rodzajów płyt najczęciej stosowane sš tradycyjne do nawietlania promieniowaniem UV lub termiczne. Wiele pomysłów na nowe rodzaje płyt (np. fotokonwersyjne) nie doczekało się stadium póniejszego niż eksperymentalne, a inne po prostu się nie przyjęły. Pewnej alternatywy w wykonaniu form offsetowych technikami cyfrowymi można upatrywać w rozwoju urzšdzeń do natryskiwania na nich farby. Zdecydowanie zwiększyła się ich rozdzielczoć, która pozwala na uzyskanie wysokiej jakoci rysunku, a elementem konkurencyjnoci jest niższa cena maszyn. Wart bliższego przyjrzenia się jest też temat form drukowych na podłożach poliestrowych, do małych nakładów. Powstaje tylko wštpliwoć: jak niski nakład jest ekonomicznie uzasadniony w offsecie pomimo znacznie tańszej formy drukowej, gdy w tle funkcjonuje druk cyfrowy. Ten ostatni za ma się bardzo dobrze...
Skšd pewnoć, że druk cyfrowy wietnie sobie radzi? Wystarczy spojrzeć na iloć nowych modeli urzšdzeń przedstawionych w prezentacji Pana Jacka Hamerlińskiego. Dodatkowym argumentem jest różnorodnoć oferowanych rozwišzań. Jak do tej pory zdecydowanym liderem w tej dziedzinie jest elektrofotografia. Prędkoci sięgajš 8000 arkuszy A4 na godzinę, koszty eksploatacji malejš, a postępujšca specjalizacja pod konkretne zastosowania daje możliwoć wyboru najodpowiedniejszego urzšdzenia. Jednak poszukiwane sš inne, również szybkie rozwišzania, np. ink-jet. drupa pokazała, że nadaje się on nie tylko do wydruków wielkoformatowych, ale i do szybkiego druku małoformatowego. Przy okazji warto przytoczyć drupowe pokazy, na których czas zadruku wielkich powierzchni nie był liczony w godzinach, ale w minutach.
Z podobnych technologii wywodzš się również cyfrowe odbitki próbne. Pan Przemysław Kida referujšcy ten temat zwrócił uwagę, że na drupie można było w setkach liczyć urzšdzenia, drukarki, plotery, które odpowiednio wykalibrowane służyły jako proofery. Do tworzenia cyfrowych odbitek próbnych dostosowywane sš urzšdzenia atramentowe i np. elektrofotograficzne.
Te wymagajš przy tym większej uwagi ze względu na większš wrażliwoć, niemniej sš również stosowane. Jest to wynikiem zmiany podejcia producentów w samym druku cyfrowym, gdzie większy nacisk kładziony jest już na zgodnoć kolorów niż ich przesycenie. Dużym atutem proofingu cyfrowego jest automatyzacja regulacji procesu tworzenia odbitki i łatwoć symulacji rezultatów przy różnych parametrach druku i wielu podłożach. Dzięki temu rzeczywistociš staje się zdalny proofing Đ dwa takie same urzšdzenia w dwóch przeciwległych zakštkach wiata dajš identyczny rezultat.
Poligraficzne Rendez-Vous pokazało kilka istotnych zmian. Chyba najważniejszš z nich jest postępujšce integrowanie wszystkich procesów drukarskich w jednš całoć. Do tego celu dostarczane sš narzędzia, które ten proces wspierajš: JDF, PDF i programy zarzšdzajšce. Ze strony producentów urzšdzeń mamy nawietlarki, drukarki i inne maszyny zdolne te formaty obsłużyć i komunikować się nawzajem za ich pomocš. A wszystko zdaje się dšżyć do zmiany statusu poligrafii z ăczarnej sztukiÓ na... No włanie, na co?
Michał Sławiński, Szymon Symonowicz
Studenci Instytutu Poligrafii PW