Refleksje po Poligrafii 2007
6 gru 2016 14:46

Jak lepiej wykorzystać targi w Poznaniu w aspekcie nadchodzących imprez wystawienniczych w branży poligraficznej i branżach z nią związanych? Ogólna opinia tak organizatorów, wystawców, prasy fachowej, jak i zwiedzających targi jest pozytywna. Tegoroczne targi wypadły lepiej niż w 2005 roku. Jednak zbyt wiele dużych hal wystawienniczych było zamkniętych, sporo miejsc niezagospodarowanych. Czy poprawa jest możliwa? Po prostu jest konieczna! Stanęliśmy nagle wobec zaskakujących wydarzeń politycznych w skali międzynarodowej, które stworzyły szansę na gwałtowne przyspieszenie rozwoju gospodarczego Polski w ciągu następnych pięciu lat. Nie tylko zresztą gospodarczego, lecz również cywilizacyjnego. Dwa tematy zelektryzowały tak władzę, jak i całe społeczeństwo: powierzenie Polsce i Ukrainie organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku oraz decyzja o przyznaniu naszemu krajowi ogromnych środków finansowych w tym samym niemal czasie. Dodajmy do tego otwarcie granic dla naszych ziomków z możliwością pracy w wielu krajach zachodnioeuropejskich, co wpłynęło nie tylko na gwałtowne zmniejszenie dwumilionowego bezrobocia, ale i spowodowało zjawisko odwrotne: zaczyna brakować w kraju rąk do pracy. Co mogą mieć wspólnego z omawianymi wydarzeniami sprawy lepszego wykorzystania targów w Poznaniu? Wiele! Targi poznańskie zawsze stanowiły ważny barometr związany ze stanem gospodarki narodowej. Targi powstały błyskawicznie po odzyskaniu niepodległości przez Polskę po przeszło stuletniej niewoli. Nie przypadkiem w Poznaniu, w regionie wielkopolskim, najlepiej rozwiniętym we wszystkich trzech zaborach. Obecnie targom poznańskim w realizacji zadań podczas najbliższych pięciu lat przyjdzie wykorzystać szczególnie swą warszawską delegaturę! Los zrządził, iż w gmachu przy ulicy Trębackiej 4, mieszczącym delegaturę MTP, mają swą siedzibę również izby gospodarcze Ukrainy i Białorusi oraz Krajowa Izba Gospodarcza gromadząca branżowe izby samorządowo-gospodarcze, w tym nasze (PID i PIK, Wydawców Prasy czy Opakowań). W realizacji wspólnych z Ukrainą zadań będą brały udział nie tylko branże zgrupowane w Krajowej Izbie Gospodarczej, ale również nasze instytuty branżowe, stowarzyszenia i instytucje. Wśród organizowanych przez Międzynarodowe Targi Poznańskie licznych imprez poczesne miejsce zajmują targi Poligrafia i Taropak. Równolegle włączana jest problematyka reklamowa, jak ostatnio Euro-Reklama Outdoor. Jednak jak dotychczas nie udało się targom włączyć na stałe sektora wydawniczego, tak ściśle związanego z poligrafią. Wydawcy w przeważającej większości dysponują własnymi, nowoczesnymi drukarniami. Są to wielkie koncerny prasowe. Jeżeli w Europie Zachodniej organizowane są co roku targi prasowe Ifra, to czemu Międzynarodowe Targi Poznańskie nie podjęły dotychczas inicjatywy, aby takie targi miały miejsce i w naszym kraju? Idea organizowania "Miasteczka drukarń polskich" w czasie trwania targów Poligrafia jest słuszna. Zainteresowanie wydawców dysponujących supernowoczesnymi drukarniami uczestnictwem we wspólnych z Poligrafią targach stworzyłoby szansę spotkania producentów, drukujących w milionowych nakładach kolorową prasę, z ich czytelnikami. W "Miasteczku" pokazać by się mogło nie 20, ale 200 drukarń (mamy ich tysiące w kraju; poznalibyśmy czołowych graczy na rynku). Nie byłoby pustych hal wystawienniczych... Oczywiście, opinia prezesów i dyrektorów biur izb samorządowych - Musiała i Czekały z Polskiej Izby Druku oraz Podkańskiego i Hoffmana z Izby Wydawców Prasy - jest w tej sprawie niezwykle ważna. Inicjatywa kierownictwa Międzynarodowych Targów Poznańskich byłaby wsparta niewątpliwie przez 13 organizacji i instytucji branży poligraficznej, które podpisały 17 maja br. list intencyjny w sprawie powstania Polskiej Platformy Technologicznej Poligrafii (informacja na ten temat ukazała się w czerwcowym numerze Poligrafiki). Inicjatywę utworzenia PPTP podjął przewodniczący Zarządu Głównego Sekcji Poligrafów SIMP, Tadeusz Chęsy. Wsparcie wszystkich organizacji i stowarzyszeń branżowych w realizacji tego pomysłu jest ewenementem godnym podkreślenia. Cel, aby w jak najszerszym zakresie wykorzystać środki unijne w najbliższym pięcioleciu, będzie realizowany w ścisłej współpracy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi, posiadającymi ogromny potencjał międzynarodowy.