REKLAMA 2001 po raz ostatni jesieniš
6 gru 2016 14:42

26 wrzeœnia w Poznaniu zakończyły się kolejne Międzynarodowe Targi Reklamy. W trzydniowej imprezie, po raz ostatni odbywajšcej się jesieniš, wzięło udział ponad 315 wystawców, w tym zaledwie 12 firm z zagranicy. Od przyszłego roku REKLAMA będzie organizowana w kwietniu wraz z targami INFOSYSTEM oraz wystawami dla branży poligraficznej Đ na przemian POLIGRAF-PRODUKT i POLIGRAFIĽ. Tegoroczna ekspozycja targowa zajęła niemal 5,5 tys. m2 powierzchni i została ulokowana w zmodernizowanym pawilonie 14 oraz w częœci pawilonu 25. Ta druga lokalizacja okazała się niezbyt trafiona, gdyż 60% hali zajęli wystawcy odbywajšcych się równoczeœnie targów DOMEXPO. W rezultacie zwiedzajšcy REKLAMĘ po kilkudziesięciu metrach Đ niepostrzeżenie Đ znajdowali się wœród stoisk oferujšcychÉ sprzęt AGD i porcelanę. Ta reguła obowišzywała także w drugš stronę Đ wœród stoisk z ploterami i materiałami reklamowymi kršżyli goœcie wybierajšcy się tak naprawdę na DOMEXPO, co irytowało wielu wystawców z targów reklamy. Wydaje się, że przeprowadzka na kwiecień i połšczenie REKLAMY z targami poligraficznymi i komputerowymi to właœciwa decyzja zarzšdu MTP. Największš grupę wœród uczestników tegorocznej REKLAMY stanowili producenci upominków reklamowych Đ niemal 30%. Jednak na targach znaleŸli się także wystawcy z branży poligraficznej Đ zarówno dostawcy materiałów i urzšdzeń, drukarnie, jak i oferenci innych rodzajów usług. Zabrakło natomiast agencji reklamowych. Wœród dostawców maszyn znaleŸli się m. in. najważniejsi dystrybutorzy urzšdzeń wielkoformatowych. Firma Atrium z Opola pokazała na swoim stoisku kilka ploterów atramentowych; przypomnijmy, że w ofercie przedsiębiorstwa znajdujš się m. in. urzšdzenia takich firm, jak Mutoh, Encad, Hewlett-Packard i Vidar. Atrium sprzedaje też media do ploterów. Ze stoiskiem informacyjnym zaprezentowała się firma Signtech C.E. z Katowic, przedstawiciel firmy Nur na polskim rynku. Warto podkreœlić, że w Polsce instaluje się coraz więcej urzšdzeń Nur, także w tzw. superwielkim formacie (pow. 2,5 m). Kolejny ważny dystrybutor to łódzki Agraf, reprezentujšcy w Polsce firmę Summa, producenta ploterów tnšcych. Agraf demonstrował na targach dwa urzšdzenia. Z kolei w zakresie urzšdzeń do sitodruku i tampondruku na REKLAMIE pojawiły się m.in. firmy Amare, Pad-Printer i Tampo-Profi. Ciekawe urzšdzenie do kolorowego druku na metalu pokazała krakowska firma Primar-B. Wysokociœnieniowa prasa termotransferowa Vario High Power Plus firmy Dusch umożliwia nadruk na przedmiotach o wysokoœci do 20 cm. Na targach pojawili się oczywiœcie dostawcy mediów do drukowania w prezentowanych na REKLAMIE urzšdzeniach. Na stoisku firmy Tuplex odbywały się prezentacje oklejania samochodu materiałami samoprzylepnymi Avery Graphics. Zainteresowanie pokazami było bardzo duże. Tuplex to jeden z dwóch polskich dystrybutorów Dywizji Graficznej firmy Avery Dennison; na targach była obecna także druga firma sprzedajšca materiały Avery Dennison Đ Plastics Group. Z kolei na stoisku Europapier Polska promowane były produkty innych producentów materiałów samoprzylepnych Đ Oracal i JackstŠdt. Gwoli œcisłoœci: w ubiegłym tygodniu Avery Dennison przejšł 100% akcji firmy JackstŠdt. W pawilonie 25 można było napotkać stoiska kilku drukarń wielkoformatowych. Po raz kolejny w Poznaniu pojawiła się firma Opinion z Gliwic, posiadajšca w swoim parku maszynowym urzšdzenia firm Vutek i Scitex. Poza ekspozycjš Opinion zorganizował trwajšce przez całe targi prezentacje pod tytułem ăJak osišgnšć najlepsze efekty w druku cyfrowymÓ. Zainteresowanych szerszš informacjš na temat firmy odsyłam do styczniowego wydania ăPoligrafikiÓ, w którym opublikowaliœmy reportaż z Gliwic. Po raz pierwszy na poznańskiej imprezie wystawiła się z własnym stoiskiem firma Eclipse Poland. Działajšca na naszym rynku od 1994 roku, dopiero niedawno uruchomiła w Polsce produkcję wielkoformatowš, na razie opartš na maszynach sitodrukowych. W najbliższym czasie w drukarni pojawi się cyfrowa maszyna Vutek 5300, dostarczona z drukarni Eclipse znajdujšcej się w czeskiej Pradze. Inne drukarnie wielkoformatowe, które wystawiły się na tegorocznych targach reklamy, to: BMT z Tarnowskich Gór, której podstawowe wyposażenie stanowi system 3M Scotchprint, oraz A3 z Gliwic, pracujšca na maszynie firmy Nur. Własne stoisko zaprezentowała także znana drukarnia sitodrukowa Key Company z Białegostoku (w sierpniowej Poligrafice znalazł się reportaż z tego zakładu). Poza tym na targach pojawiło się kilka firm posiadajšcych w swojej ofercie urzšdzenia cyfrowe w nieco mniejszym formacie (poniżej 2 m), także œwiadczšcych usługi na zewnštrz. Tradycyjne usługi poligraficzne w małym formacie (wizytówki, zaproszenia itd.) reprezentowała, wystawiajšca się także na tegorocznych targach POLIGRAFIA, drukarnia Allprint z Rybnika. To jeden z nielicznych przypadków, by zakład poligraficzny wzišł udział Đ i to dwukrotnie! Đ w poznańskich targach w tym roku. Poza przedstawicielami usług poligraficznych w REKLAMIE wzięło udział kilka firm zajmujšcych się tzw. obróbkš po druku. Jednš z nich była firma SchoPa Buchbinderei, znana w Polsce z wykonywania różnego rodzaju registrów w takich wyrobach, jak ksišżki telefoniczne, katalogi, kalendarze itd. Jak widać, mimo absencji kilku ăpewniakówÓ segment poligraficzny na targach REKLAMA miał swojš Đ bardzo przyzwoitš Đ reprezentację. Czy wszystkie z uczestniczšcych w tym roku firm wezmš udział w przyszłorocznej edycji REKLAMY? Wydaje się, że większoœć tak, chociaż charakter odbywajšcych się także w kwietniu targów POLI-GRAF-PRODUKT wskazuje, że np. drukarnie wielkoformatowe powinny pojawić się we wspólnej ekspozycji przeznaczonej właœnie dla tego segmentu rynku. A jak będzie, przekonamy się już niebawemÉ SS