Rok innowacji i odnowy
6 gru 2016 14:50

Istnieje wiele powodów, aby optymistycznie patrzeć na przyszłość przemysłu poligraficznego. Ubiegły rok wyróżniał się rosnącym zapotrzebowaniem na innowacyjne idee, efektywny marketing i grafikę oraz szukaniem lepszych rozwiązań, które zwiększają wydajność procesów. Technologie i zróżnicowane aplikacje pomogły dostawcom usług druku wielkoformatowego (print ser-vice providers – PSP) pozyskać nowe źródła dochodów i odnosić sukcesy. Amerykańskie czasopismo branżowe „Digital Output” poprosiło ekspertów w dziedzinie druku wielkoformatowego – drukarek, oprogramowania, mediów i tuszy – aby podzielili się informacjami na temat najnowszych produktów wprowadzonych na rynek, obiecujących nowych aplikacji, przemyśleniami dotyczącymi ostatniego roku i prognozami na przyszłość. W niniejszym artykule przedstawiono najciekawsze wątki dyskusji. Drukarki Liczne osiągnięcia w dziedzinie zwiększenia produktywności drukarek inkjet wpływają na sposób i szybkość odchodzenia od druku analogowego na rzecz druku cyfrowego w grafice wielkoformatowej. Hewlett-Packard (HP) mocno wierzy w całkowite przejście przemysłu poligraficznego od druku analogowego do cyfrowego. Udział druku analogowego ulega stałemu zmniejszaniu, ponieważ klienci domagają się systemów do krótszych serii produkcyjnych, szybszego czasu wykonania, korzystniejszych dla środowiska naturalnego rozwiązań oraz opcji personalizacji i regionalizacji. Druk cyfrowy jest w stanie sprostać tym wymaganiom ze swoją zwiększoną różnorodnością podłoży drukowych, przy mniejszych kosztach za każdą odbitkę i zwiększonej wydajności. Zachodzącą transformację przyspiesza postęp w dziedzinie technologii sieciowania lampami LED, która stanowi punkt przełomowy w przemyśle. Oczywisty staje się fakt, że w przyszłości druk UV oparty będzie na lampach LED. Wynikają z tego niezwykłe korzyści takie jak długa żywotność lamp, niskie zużycie prądu oraz zdolność do pracy na różnorodnych materiałach, które nie są w stanie wytrzymać wysokich temperatur w tradycyjnym sieciowaniu UV. Media Producenci mediów ciągle tworzą nowe produkty dopasowane do specyficznych aplikacji. Pomaga to drukarzom w zwiększaniu różnorodności ich oferty. Przykładowo firma MACtac w roku 2009 wprowadziła na rynek StreetRAP przeznaczony specjalnie do grafik ulicznych oraz RoughRAP do grafiki na szorstkich cementowych powierzchniach. Oba produkty odniosły duży sukces rynkowy, ponieważ koncentrują się na aplikacjach adresowanych do potrzeb rodzących się rynków grafiki. Tusze Wielu sprzedawców przewiduje, że wraz z wprowadzeniem tuszy lateksowych i niezwykłymi korzyściami wynikającymi z technologii UV technologia tuszy rozpuszczalnikowych traci grunt. Ogólnie biorąc rynek rozpoczął proces przechodzenia z tuszy rozpuszczalnikowych na tusze UV. Firmy nadal inwestują w istniejące linie tuszy rozpuszczalnikowych; np. firma EFI Vutek dodała opcję tuszy rozpuszczalnikowych z barwnikami sublimacyjnymi o nazwie handlowej Fusion do rozpuszczalnikowej drukarki 3360 drukującej ze zwoju. Opcja Fusion umożliwia użytkownikom przechodzenie od tradycyjnych tuszy rozpuszczalnikowych do tuszy z sublimacyjnymi barwnikami praktycznie za pomocą przyciśnięcia guzika. Ekoprzyjazne tusze stały się bardziej popularne w ostatnim czasie, gdy zaczęto się obawiać długoterminowych wpływów, jakie mogą wywrzeć na środowisko tusze rozpuszczalnikowe. Wielu drukarzy stosuje tusze Mubio firmy Mutoh, które mają przystępną cenę. Lateksowa drukarka L65500 firmy HP dzięki zastosowanej innowacyjnej technologii pozwala na różnorodność wykonywanych prac na szerokiej gamie podłoży, zarówno do ekspozycji w pomieszczeniach wewnętrznych, jak i na zewnątrz. Pierwsi użytkownicy drukarek lateksowych są bardzo podekscytowani niezwykłymi kolorami, jakie udaje im się uzyskać. Firma Epson uznaje rozpuszczalnikowe tusze UltraChrome GS za przyjazne środowisku. Twierdzi ona, że ta nowa generacja tuszy rozpuszczalnikowych pozwoliła na tak znaczną redukcję zapachu, że praktycznie niemożliwe jest wyczucie przez pracowników zapachu organicznych komponentów w powietrzu. Zapotrzebowanie na druk tuszami UV wzrasta na nowych rynkach takich jak np. rynek podłoży giętkich. Dotychczas technologia UV pozwalała na bezpośredni zadruk sztywnych podłoży przy zastosowaniu drukarek flatbed. Jednakże pojawienie się nowych tuszy i metod sieciowania stworzyło możliwość drukowania na giętkich podłożach. Zauważa się to szczególnie na rynkach opakowań; drukarki sieciujące niskotemperaturowymi lampami LED są w stanie drukować na prototypowych workach, etykietach, na cienkich foliach i pudełkach składanych. Wpływ ruchu ochrony środowiska na przemysł Dbałość o środowisko naturalne i istniejące przepisy prawne wywierają wpływ na to, w jaki sposób są tworzone, stosowane i utylizowane materiały drukowane. Dla wielu osób oraz grup – nabywców i sprzedawców druku, producentów sprzętu, konsumentów i agencji rządowych – wspólnym celem jest produkcja bez niszczenia środowiska. „Zielony” ruch stanowi siłę napędzaną przez konsumentów i producentów. Chociaż obecny rząd amerykański odgrywa szczególną rolę w rozwoju zielonych inicjatyw biznesowych, to jednak raczej sprzedawcy i nabywcy druku będą ewentualnie dyktować, w jakim stopniu „zielony” ruch wywrze wpływ na cały przemysł i producentów. Recesja gospodarcza wyhamowała częściowo pozytywne inicjatywy związane z ochroną środowiska. Wynika to z faktu, że wiele „zielonych” produktów jest droższych niż tradycyjne, więc recesja spowolniła ten trend. Wytwarzanie ekoprzyjaznych produktów może być chwilowo zastopowane, ale producenci sprzętu i firmy drukarskie nie wstrzymują prac mających na celu tworzenie przyjaznych środowisku produktów. Wiele osób nie chce dodatkowo płacić za produkty i wyroby, które w pełni ulegają recyklingowi; nie są też one gotowe na rezygnowanie z jakości czy wydajności w imię tej idei. Dlatego też odnawialność stosowanych materiałów to coś więcej niż produkt. Firma musi być przystosowana do tego procesu poczynając od jej zakładów produkcyjnych po dostawców. Druk odnawialny jest czymś ważniejszym niż tylko sam proces drukowania. Umożliwia on redukcję kosztów kapitałowych takich jak wentylacja, zezwolenia na emisję gazów i inne koszty operacyjne (składowanie odpadów, opłaty za wysypiska i rachunki za energię elektryczną). Bardzo często sami pracownicy optują na rzecz lepszych praktyk ochrony środowiska, ponieważ polepszają one środowisko pracy oraz wydajność. Wiele firm zapewnia programy recyklingu i stosuje standardy środowiskowe w swoich za-kładach. Konsumenci HP mogą zwracać do bezpłatnego recyklingu zużyte, zadrukowane banery i flagi wielkiego formatu dzięki specjalnemu programowi HP o nazwie Planet Partners. Brad Kisner, prezes firmy INX Digital stwierdza, że „zielony ruch” jest głównym tematem dla całego przemysłu poligraficznego. Dlatego też INX Digital podejmuje zdecydowane działania w dziedzinie całkowitej odnawialności materiałów – poczynając od nowych produktów, poprzez specjalną sekcję badań i rozwoju, inspekcję, aż po dedykowaną grupę menedżerów. Firma posiada także portal internetowy i kwartalne wydawnictwa skoncentrowane na problemach środowiska. Utrzymanie silnej pozycji na rynku Sprzedawcy technologii, dystrybutorzy, punkty drukowania grafiki oraz nabywcy druku – wszyscy odczuwają negatywny wpływ spowodowany recesją gospodarczą, ale sam przemysł pozostaje silny i optymistycznie patrzy w przyszłość. Producenci pomagają PSP w przejściu przez recesję oferując nowe instrumenty marketingowe, obniżki cen, atrakcyjne formy finansowania, zakupu zwrotnego i inne różnorodne inicjatywy. Budżety są wszędzie bardzo napięte, poczynając od producentów po sprzedawców druku, nabywców druku i konsumentów. Mimo że wiele firm łączy się oraz przejmuje inne przedsiębiorstwa, zmiany czy uaktualnienia szyldów nie następują tak szybko. Wiele dużych i korporacyjnych prac uległo wstrzymaniu. Zakłady przetwórcze i producenci szyldów opóźniają zakupy sprzętu oraz plany poszerzenia biznesu ze względu na ograniczenia w przepływie gotówki. Mimo spowolnienia ruchu w biznesie istnieją powody do optymizmu. Ze względu na wzrastające ożywienie gospodarcze wraz z wyjściem z recesji rosnąć będzie prawdopodobnie liczba nowych dostawców druku wielkoformatowego. Wzmocni to przemysł i stworzy zdrową konkurencję. Szczególnie w tym roku spodziewany jest wzrost liczby nowych firm wkraczających po raz pierwszy na rynek druku. W sytuacji rosnącego bezrobocia ludzie są otwarci na opcję własnych biznesów, inwestując przeważnie w sprzęt o szerokości 30-54”. Dobrą stroną przemysłu oznakowań jest dywersyfikacja. Punkty PSP mogą zaoferować druk poczynając od materiałów do oklejania samochodów po cyfrowo drukowane obrusy na stoły dla lokalnych restauracji. Można zaryzykować stwierdzenie, że nigdy nie ma złego czasu na rozpoczęcie produkcji szyldów i znaków graficznych. Zakłady oznakowań, które dywersyfikują produkcję, muszą znaleźć swoje drogi działania w obecnej sytuacji gospodarczej. Punkty druku oferujące spersonalizowany druk i krótkie serie doświadczają istotnego wzrostu sprzedaży. Personalizacja i szybkość wejścia na rynek są najważniejsze dla przetrwania i utrzymania biznesu w bieżącej sytuacji gospodarczej. Chociaż recesja wywiera negatywny wpływ na przemysł poligraficzny, to zmieniające się środowisko biznesowe wywiera jeszcze większą presję na właścicieli marek handlowych i agencje marketingowe w celu znalezienia efektywnych marketingowych rozwiązań. Istnieje większa potrzeba konsolidacji w punktach druku oraz znalezienia metod maksymalizacji wydajności w produkcyjnym workflow. Program PrepEdgePro firmy Onyx ma na celu pomoc zakładom w zmniejszeniu kosztów produkcyjnego workflow i skrócenie czasu realizacji zamówień. Wielu producentów oferuje programy pomocy PSP mające pomóc im w odniesieniu sukcesu. Na przykład firma Océ pomaga nowym klientom w doborze aplikacji, szkoleniu oraz zapewnieniu materiałów, które pomogą w rozwinięciu biznesu. Oferuje także kreatywne programy finansowania takie jak stopniowy leasing, który pozwala przedsiębiorstwom stanąć na mocnym gruncie, zanim będą musiały ponosić koszty dużych opłat miesięcznych. Rosnąca gama aplikacji Do rosnących możliwości rynkowych zalicza się obecnie druk UV, druk na tekstyliach, na potrzeby projektantów mody i dekoracji wnętrz. Druk UV ma jeszcze dodatkową szansę na rynku projektowania opakowań czy też specjalistycznych przemysłowych aplikacji takich jak dekoracja powierzchni bądź materiałów budowlanych. Urządzenia do druku wielkoformatowej grafiki pozwalają na wytwarzanie unikalnych, wysokiej jakości produktów. Na przykład drukarki inkjet i cyfrowe krajarki mogą być stosowane do produkcji mebli, paneli instrumentów czy gier dla dzieci. Podstawową technologię inkjet można łatwo modyfikować w celu użycia jej w odmiennych sektorach, np. druku elektronicznych układów scalonych tuszami przewodzącymi. Cyfrowy druk tekstyliów pozwala klientom na dostarczanie dodatkowych produktów na rynek. Interesujące będzie obserwowanie trendów w druku barwnikami sublimacyjnymi w momencie, gdy nowe technologie wysokiej jakości druku na tkaninach zaczynają wchodzić na rynek. Trzeba przyznać, że łatwa instalacja systemów inkjet oraz ich przyjazny dla środowiska naturalnego charakter powodują wzrost zapotrzebowania na tę technikę drukowania. Można też zauważyć wzrost możliwości na nietradycyjnych rynkach takich jak dekoracja domów i restylizacja samochodów. Rynek gospodarstw domowych reprezentuje wielką potencjalną bazę nowych klientów tak dla dostawców sprzętu, jak i punktów druku PSP. Mogą oni wejść na ten rynek z efektywnie dopasowanymi do jego potrzeb produktami. Panuje ogólne przekonanie, że firmy reklamowe muszą szukać unikalnych dróg do przebicia się przez gamę aplikacji w celu wybrania tych, które pozwolą na efektywne promowanie znanych marek – tak jak chociażby ogłoszenia na powierzchniach teksturowanych. Niezależnie od dotykającej nas recesji gospodarczej, przed PSP pojawiają się możliwości wzrostu. Aby osiągnąć tu sukces, należy właściwie dopasować workflow produkcji, dodać więcej aplikacji, stosować bardziej kreatywny marketing oraz inwestować w nowe technologie. Na podstawie „Digital Output” z sierpnia 2009 opracował TG