Druga, włoska edycja targów InPrint odbyła się tradycyjnie już w Centrum Konferencyjnym MiCo w Mediolanie, w dniach 20-22 listopada br. InPrint to obecnie jedyne na rynku targi w całości poświęcone technologiom druku przemysłowego, a dokładniej jego trzem głównym segmentom: drukowi funkcjonalnemu, dekoracyjnemu oraz produkcji opakowań. Każda kolejna edycja tego wydarzenia przyciąga coraz większe grono wystawców i zwiedzających.
Według danych opublikowanych przez organizatorów, tegoroczne targi InPrint odwiedziło 2260 gości z 50 krajów. Większość zwiedzających pochodziła z Włoch, pozostali z Niemiec, ze Szwajcarii, z Francji, ze Stanów Zjednoczonych i Hiszpanii. Wśród wystawców znalazło się 109 przedsiębiorstw z 18 krajów. Jak pokazują sondaże przeprowadzone przez organizatorów, druk dekoracyjny był głównym obszarem zainteresowania dla 48 proc. odwiedzających, druk funkcjonalny dla 45 proc., natomiast 34 proc. osób zadeklarowało zainteresowanie drukiem opakowań; drukiem 3D interesowało się 20 proc. ankietowanych.
Druk funkcjonalny to proces produkcyjny, który wpływa na praktycznie wszystkie przedmioty codziennego użytku, od pralek po telefony komórkowe, od komputerów po samochody, obejmując wszystko, co dotyczy drukowania na samym obiekcie. W tej kategorii znaleźli się wystawcy tacy jak amerykańska firma Kao Collins – dostawca innowacyjnych rozwiązań atramentowych dla produktów konsumenckich, grafiki, druków komercyjnych, opakowań i etykiet; Plasmatreat – jeden z liderów na rynku technologii plazmowej czy Mankiewicz, niemiecki producent systemu atramentowego Cyconjet, przeznaczonego do powlekania dużych produktów drukarskich.
Bogatą ofertę w segmencie druku funkcjonalnego zaprezentowała obecna na targach firma Roland DG. „Drukuj na wszystkim” to tegoroczne hasło przewodnie jej stoiska. Zgodnie z nim odwiedzający stoisko mogli poznać szerokie portfolio rozwiązań druku cyfrowego dla wielu aplikacji przemysłowych – w tym innowacje w zakresie dekoracji wnętrz i drukowania tkanin. Goście interesowali się praktycznym pokazem działania urządzeń z serii VersaUV, które zadrukowują obiekty i podłoża różnych typów i rozmiarów – tworzywa sztuczne, metale i szkło, skórę i płótno. Rozwiązania tego typu są też wykorzystywane w druku funkcjonalnym na panelach sterujących oraz aplikacjach dekoracyjnych, w tym personalizacji gadżetów, elementów wystroju wnętrz, akcesoriów i odzieży.
Technologia drukowania na całej powierzchni obiektu otwiera przed producentami markowych produktów zupełnie nowe możliwości, a samo projektowanie jest obecnie praktycznie nieograniczone – komentuje Montserrat Peidro-Insa, dyrektor działu druku cyfrowego w firmie Heidelberg i dodaje: Nasze działania w zakresie druku bezpośredniego i dalszego rozwoju technologii Omnifire pokazują, jak poważnie traktujemy uwalnianie potencjału biznesowego poza tradycyjnymi rynkami.
Stoisko firmy Heidelberg tradycyjnie już cieszyło się dużym zainteresowaniem zwiedzających. W tym roku producent po raz pierwszy zaprezentował technologię Omnifire wspólnie ze swoim partnerem – niemiecką firmą Plasmatreat, która specjalizuje się w zakresie wstępnej, ciśnieniowej obróbki powierzchni materiału za pomocą plazmy. Dzięki zastosowaniu opatentowanej technologii dysz plazmowych materiały są poddawane szczegółowemu czyszczeniu lub pokrywane nanopowłokami. W przypadku systemów Omnifire Heidelberg wykorzystuje dyszę obrotową opracowaną przez firmę Plasmatreat do wstępnego obrabiania przedmiotów poddawanych zadrukowi.
Dla wielu klientów implementacja druku atramentowego w branży przemysłowej jest sporym wyzwaniem, ale na targach InPrint można znaleźć wszystkich partnerów, których potrzebujemy, aby taki projekt zrealizować. Współpraca między ekspertami jest kluczem do sukcesu. Cenimy InPrint, ponieważ odwiedzający mogą skorzystać z rad i opinii wszystkich ekspertów zgromadzonych w jednym miejscu i to jest główna zaleta tych targów. Jakość odwiedzających nas gości była doskonała, interesowali się szczególnie naszymi atramentami przemysłowymi UV – podsumował reprezentujący firmę Mankiewicz Marvin Jensen, dyrektor sprzedaży w dziale inkjetowym – Cyconjet.
Kolejnym segmentem tematycznym reprezentowanym w tym roku na InPrint były „dekoracje”, rozumiane w tym przypadku jako zadruk tekstyliów, powierzchni podłóg oraz mebli. Odwiedzający mogli poznać najnowsze, często innowacyjne technologie, w tym między innymi ofertę firmy Cefla – działającej na rynku dekoracji, cyfrowego drukowania drewna, a także technologii do wykańczania szkła, tworzyw sztucznych, materiałów kompozytowych i metalu; firmy Omso, zajmującej się produkcją urządzeń do drukowania na obiektach o różnych kształtach, rozmiarach i materiałach dla przemysłu spożywczego, kosmetycznego i farmaceutycznego; jak również propozycje Roland DG Mid Europe, jednego z wiodących producentów urządzeń do drukowania, drukowania i cięcia, grawerowania oraz drukowania 3D.
Przemysłowy druk opakowań przyczynił się do znacznego rozwoju branży; wiodącymi firmami w sektorze opakowaniowym, obecnymi w tym roku na targach, były między innymi: brytyjski Xaar, oferujący głowice drukujące znane ze swojej skuteczności w określaniu poziomów atramentów i płynów; włoski Martinenghi, jeden z liderów technologii druku inkjetowego bezpośrednio na trójwymiarowych powierzchniach takich jak butelki, puszki i tuby; oraz niemiecki Siegwerk Druckfarben, który od ponad 180 lat jest jednym z wiodących producentów farb do druku opakowań i etykiet. W tej kategorii warto wymienić także propozycję targową firmy Screen oferującej rozwiązania dla przemysłowego druku atramentowego, ze szczególnym uwzględnieniem druku opakowań z tektury falistej. Na stoisku oprócz maszyn i urządzeń dostępne były próbki wydruków, jak również drukarka etykiet Truepress Jet L350UV+LM wykorzystująca atramenty o niskiej przenikalności, które dobrze sprawdzają się w produkcji etykiet do opakowań na żywność.
Jak co roku wśród wystawców nie mogło zabraknąć ofert producentów chemii i atramentów do druku przemysłowego, w tym także firmy Agfa Graphics, która wspiera targi InPrint od początku istnienia tej imprezy. W tym roku mająca 150-letnie doświadczenie w branży chemii Agfa Graphics zaprezentowała zaawansowane rozwiązania z obszaru inkjetu przemysłowego, które mogą znaleźć zastosowanie między innymi w procesach dekorowania, numerowania, znakowania czy kodowania. Dzięki ścisłej współpracy z integratorami systemowymi firma posiada zaawansowaną wiedzę technologiczną, pozwalającą na tworzenie, rozwijanie i wdrażanie wysokiej jakości atramentów oraz innych ciekłych materiałów eksploatacyjnych, dostosowanych do różnych aplikacji przemysłowych. Goście odwiedzający stoisko Agfa Graphics mogli zapoznać się z licznymi przykładami praktycznego zastosowania jej rozwiązań. Eksponaty reprezentowały segmenty rynkowe, w których zastosowanie materiałów eksploatacyjnych Agfa Graphics z jednej strony wzbogaca funkcjonalność finalnych produktów, z drugiej – umożliwia wprowadzenie w nich elementów dekoracyjnych.
Najnowsze osiągnięcia w zakresie chemii atramentowej zademonstrowali również przedstawiciele SunJet, globalnej marki odpowiedzialnej za atramenty w ramach Sun Chemical i DIC. Przedstawiono ofertę dla rozmaitych sektorów rynku takich jak: grafika, dekoracje, tekstylia i opakowania, w tym także – zastrzeżoną przez firmę DIC – technologię wklęsłych membran o nazwie SEPAREL, przeznaczonych do odgazowywania tuszu. To unikalne rozwiązanie poprawia płynność drukowania, zmniejsza zużycie podłoża i atramentu, jak również pozwala skrócić czas konserwacji drukarki oraz obniżyć koszty jej czyszczenia.
Komentując udział Sun Chemical w tegorocznych targach InPrint Peter Saunders, dyrektor SunJet, stwierdził: Technologia atramentowa jest kluczowym czynnikiem dla wielu zastosowań przemysłowych, dlatego coraz częściej stosuje się ją w procesach produkcyjnych. Zamierzamy nadal angażować się w badania i rozwój przełomowych rozwiązań, aby zaspokoić rosnący popyt. Jesteśmy przekonani, że wspólne podejście i połączona wiedza sprawiły, iż goście odwiedzający nasze stoisko uzyskali informacje, dzięki którym pomożemy im ulepszyć procesy produkcyjne, zwiększyć przewagę konkurencyjną i wzmocnić pozycję na rynku poprzez kreatywne innowacje produktowe.
Ofertę w segmencie atramentów prezentowała w tym roku również firma Sensient Imaging Technologies, która zaoferowała gamę atramentów na bazie wody przeznaczonych do zastosowań przemysłowych. Sensient oferuje wysokiej jakości atramenty używane do druku na tekstyliach, zadruku opakowań i gładkich podłoży, w przypadku których zapewnia wysoką wydajność bez konieczności stosowania podkładu. Zainteresowaniem cieszyła się również propozycja atramentów jadalnych tego producenta. Tego rodzaju rozwiązania stosowane są do bezpośredniego drukowania na produktach spożywczych i farmaceutycznych.
Wśród producentów oprogramowania dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyło się w tym roku stoisko firmy Meteor Inkjet, która jest jednym z wiodących, niezależnych dostawców elektroniki i rozwiązań software'owych dla branży przemysłowego druku ink- jetowego. Współpracując ze wszystkimi głównymi producentami głowic, w tym firmami: Fujifilm Dimatix, Konica Minolta, Kyocera, Ricoh, Seiko Instruments, Toshiba TEC i Xaar, Meteor dostarcza narzędzia oraz usługi dla producentów OEM i producentów maszyn drukujących na całym świecie. Podczas targów zaprezentowano nową rodzinę produktów z serii DropWatcher. Meteor DropWatchers to gotowe systemy do oceny, optymalizacji głowic drukujących i atramentów. Zasilany pojedynczym komputerem z systemem Windows 10, DropWatchers jest podstawowym narzędziem do weryfikacji głowicy drukującej. Dzięki łatwo wymiennym uchwytom głowicy, elektronicznemu napędowi i intuicyjnemu oprogramowaniu połączonemu z przyjaznym interfejsem użytkownika DropWatchers obsługuje wszystkie popularne przemysłowe głowice atramentowe.
Firma Xaar będąca oficjalnym partnerem targów, a zarazem jednym z czołowych producentów głowic drukujących przedstawiła premierę głowicy o symbolu 5601. Nowy model głowicy wzbudzał emocje zwiedzających głównie za sprawą atrakcyjnych parametrów technicznych, w tym ponad 5600 dysz, które umożliwiają aplikację do 8 litrów atramentu na godzinę. Odwiedzający stoisko firmy Xaar mogli obejrzeć szereg próbek wydrukowanych przy użyciu nowej głowicy, wykorzystywanej między innymi w druku produkcyjnym opakowań, tekstyliów oraz dekoracji. Xaar zaprezentował również unikalną technologię High Laydown (HL), która umożliwia drukowanie efektów specjalnych na etykietach oraz kartonach składanych. Wiele firm partnerskich, takich jak Meteor Inkjet Ltd i Heidelberg, zaprezentowało na swoich stoiskach rozwiązania wykorzystujące technologię Xaar. Specjaliści z ramienia tego producenta wystąpili także w roli gospodarzy Konferencji Technicznej odbywającej się pierwszego i drugiego dnia imprezy.
Mike Utley, dyrektor ds. marketingu i strategii produktowej Xaar, targi zalicza do bardzo udanych: InPrint 2018 okazał się wielkim sukcesem dla firmy Xaar; największą uwagę zwiedzających wzbudzała głowica drukująca Xaar 5601, która okazała się szczególnie atrakcyjna za sprawą dostępności próbnych wydruków o wysokiej rozdzielczości, które pokazaliśmy na stoisku. Przedstawiliśmy też wydruki wykonane przy użyciu systemu High Laydown, pokazując zakres efektów teksturowanych, jakie można dzięki niemu wytworzyć na etykietach i kartonach składanych. Co ważne, nasi eksperci przeprowadzili wiele obiecujących rozmów na temat kluczowych kwestii branżowych. Fantastycznie było zobaczyć tak wiele nowych, ale i znajomych twarzy pośród gości.
Tegoroczne targi InPrint wspierał bogaty program seminariów, konferencji i forów, podczas których eksperci branżowi dzielili się wiedzą i doświadczeniem z odwiedzającymi oraz wystawcami.
Blanka Zapalska