Różnorodnoœć w opakowaniach Đ różnorodnoœć w technikach drukowania
6 gru 2016 14:42

Punktem ciężkoœci na 45. sesji DFTA pod koniec marca br. było porównanie technik fleksografii i wklęsłodruku, najczęœciej stosowanych do drukowania opakowań. To, że druk opakowań nie ogranicza się do dwóch technik, lecz jest znacznie bardziej zróżnicowany, udowodnił w swoim referacie Roland SchŠfer zatrudniony w dziale zakupu opakowań NestlŽ. Przedstawił on, jakimi podstawowymi kryteriami należy się kierować przy doborze techniki drukowania opakowań w odniesieniu do artykułów markowych. Techniki fleksografii i wklęsłodruku sš tylko dwiema z oœmiu alternatywnych, które znajdujš zastosowanie w NestlŽ. Opakowania dla produktów NestlŽ poza podstawowymi technikami, jak offset, fleksografia i wklęsłodruk, sš również drukowane typografiš, poœrednim drukiem wypukłym (letterset) oraz drukiem tamponowym, cyfrowym i sitowym. O tym, jakš technikę wybrać do okreœlonego opakowania, decyduje NestlŽ. Branych jest pod uwagę wiele różnych kryteriów. Zasadniczym celem dla przedsiębiorstwa wytwarzajšcego produkty żywnoœciowe jest zabezpieczenie produktu. Takie aspekty, jak zabezpieczenie przed dotykiem, resztkami rozpuszczalników, przenikaniem zapachów i cieczy itp. majš również istotne znaczenie. Przy ustalaniu materiału na opakowanie brakuje w wielu przypadkach wstępnego wyboru techniki drukowania, a przecież większoœć materiałów nie może być zadrukowywana każdš technikš. Ponadto bardzo istotnym kryterium wyboru techniki jest osišgnięcie wysokiej jakoœci druku. Wyobrażenie menedżera produktu na temat jakoœci staje się miernikiem. Ważnym punktem wyboru sš bez wštpienia koszty, bardzo mocno uzależnione od wysokoœci nakładu. Zarówno jakoœć, jak i koszty opakowania majš w końcu decydujšcy wpływ na wybór techniki drukowania; w pojedynczych przypadkach decyduje o tym również sytuacja rynkowa czy wyglšd danego opakowania w porównaniu z opakowaniami konkurencji. Szybkoœć wykonania może odgrywać bardzo ważnš rolę. Chodzi tu np. o akcje promocyjne w małych nakładach Đ wtedy druk cyfrowy staje się bezkonkurencyjny. Preferowanie dostawców dysponujšcych kilkoma technikami Aby zmniejszyć koszty zakupu opakowań, NestlŽ stara się łšczyć dostawy. Ważnym elementem jest możliwoœć kompleksowej obsługi przez jednego dostawcę lub jak najmniejszš ich liczbę. Istotnš rolę przy wyborze dostawcy odgrywa jego park maszyn. Preferowane sš drukarnie, które mogš zaoferować różne techniki drukowania (np. flekso i wklęsłodruk), aby można było wybrać technikę korzystniejszš uwzględniajšc wielkoœć nakładu. R. SchŠfer zwrócił się do fleksografów, aby doceniali wagę procesów przygotowalni. Dla pracowników marketingu w NestlŽ jakoœć odgrywa bardzo ważnš rolę. W takim układzie zamawiajšcy opakowania sš bardzo zainteresowani przedstawieniem do akceptacji próby kolorów na oryginalnym podłożu. W technice offsetowej jest to już rozpowszechnione, również we wklęsłodruku można uzyskać odpowiednie proofy. Tym samym dla NestlŽ staje się zbyteczny obowišzek odbioru nakładu w miejscu druku przy maszynie. Według R. SchŠfera taka oferta ze strony drukarń fleksograficznych występuje sporadycznie. Różnorodnoœć materiałów opakowaniowych W zależnoœci od przeznaczenia, funkcji i wymagań stawianych opakowaniom należy stosować odpowiednie materiały i wtedy można okreœlić technikę drukowania. Etykiety samoprzylepne mogš być wykonywane zarówno technikš typograficznš, sitowš, jak i offsetowš. W segmencie zadruku tektury falistej fleksografia konkuruje z offsetem, natomiast w zadruku folii aluminiowych i z tworzyw sztucznych Đ z wklęsłodrukiem. W zadruku pudełek składanych technika fleksograficzna usiłuje zdobywać rynek kosztem offsetu i wklęsłodruku. Fleksografia nie znajduje zastosowania do drukowania na blasze, opakowaniach metalowych i kubeczkach. Bezpoœredni nadruk na różnego rodzaju pojemnikach i pokrywkach z tworzyw sztucznych jest domenš szeroko rozpowszechnionego druku sitowego UV. Wymagania jakoœciowe w tej grupie opakowań nie sš zbyt wysokie. Kolejnš technikš stosowanš w tym segmencie jest druk tamponowy Đ np. nadruk na nakrętkach z tworzyw, ponieważ NestlŽ również w tego rodzaju opakowaniach wymaga jakoœciowo dobrego zobrazowania produktu. Dla wielu artykułów drukowane sš offsetem etykiety IML. Nie oznacza to istotnej poprawy jakoœci, ale oszczędnoœć kosztów. Do zadruku puszek metalowych stosowany jest offset, który również w tym segmencie osišga bardzo dobre efekty jakoœciowe. Poœredni druk typograficzny stosowany do zadrukowywania tub metalowych nie znajduje konkurentów. Dla każdego elementu opakowania właœciwa technika drukowania Przykładowo kubek z tworzywa na produkty mleczne, gotowš zupę itp. składa się z dwóch komponentów jednego opakowania. Każdy element jest zadrukowywany innš technikš: przykrycie przeważnie technikš wklęsłodruku, dekoracja kubka na ogół technikš poœredniej typografii. Technika ta ma dużš zaletę Đ przystępnš cenę, natomiast wadę można łatwo zobaczyć oglšdajšc jogurt na półkach sklepowych: jakoœć druku jest niska. Ponadto można zauważyć odchylenia kolorystyczne. Alternatywš jest etykietowanie kubeczków; w tym przypadku stosowane sš inne techniki, a wydrukowany obraz jest dużo wyższej jakoœci, z tym, że koszty również sš znacznie wyższe. W opakowaniach giętkich konkurujš offset i wklęsłodruk. Wklęsłodruk jest faworyzowany ze względu na wyższš jakoœć, natomiast offset preferujš producenci artykułów spożywczych, gdy stosowane sš etykiety klejone na mokro. Przy dużych nakładach górš jest wklęsłodruk. W segmencie rynku etykiet samoprzylepnych obok fleksografii majš swój udział pozostałe techniki łšcznie z drukiem cyfrowym. Jakoœć czy niższe koszty? Można się tu posłużyć przykładem doboru techniki drukowania etykiet samoprzylepnych na jogurt. W tym przypadku chodzi o zlecenie roczne na wydrukowanie 50 mln etykiet. Firma NestlŽ postanowiła przeprowadzić przetarg i okazało się, że najkorzystniejszš cenowo ofertę przedstawił zakład fleksograficzny; następne to offset i druk typograficzny, a wklęsłodruk był najdroższy. Kryterium decydujšcym o wyborze były oczywiœcie wysokie wymagania jakoœciowe. Trudnoœciš dla większoœci okazało się uzyskanie łagodnych przejœć tonalnych rastra. Tu wystšpiły w niektórych technikach kontury (odcięcia tonalne). Ponadto niektóre techniki miały problemy z odchyleniami w pasowaniu i utrzymaniem stałej jakoœci nakładu. Wyrazistoœć złotej farby, którš zastosowano w pewnych elementach ilustracji, była kolejnš przeszkodš. Pomimo wyższych kosztów NestlŽ zdecydowała się na wklęsłodruk, który gwarantował najlepszš jakoœć. W zadruku tektury falistej występujš alternatywnie fleksografia Đ w formie preprintu i postprintu Đ oraz druk offsetowy. W tego rodzaju opakowaniach NestlŽ kieruje 20% na preprint (zadruk wierzchniej warstwy tektury przed jej produkcjš), 70% na postprint (zadruk gotowej tektury) i 10% zleceń otrzymuje offset. Duże nakłady kierowane sš przede wszystkim na preprint; postprint znajduje zastosowanie w drukowaniu niewielkich serii, natomiast najmniejsze nakłady, tj. do 500 sztuk w dziedzinie tektury falistej, wykonuje się technikš sitodruku lub druku cyfrowego. Kolejnoœć technik zadruku tektury falistej pod kštem kosztów to: flekso Đ postprint, flekso Đ preprint i druk offsetowy, natomiast jeœli chodzi o jakoœć, kolejnoœć należy odwrócić. Flekso UV dominuje w zadruku folii aluminiowych Zadruk folii aluminiowej, np. pokrywek na jogurt w NestlŽ zdominowany jest przede wszystkim przez wklęsłodruk (ok. 90%). Przy mniejszych nakładach wzrasta ostatnio udział druku fleksograficznego UV, który opanował już 10% rynku. Na podstawie dotychczasowych doœwiadczeń NestlŽ od 5000 metrów opłacalne jest skierowanie zlecenia na wklęsłodruk. W segmencie zadruku folii jednolitych i łšczonych 95% udziałów w druku dla NestlŽ ma wklęsłodruk przed fleksografiš, natomiast druk cyfrowy jest stosowany przy najniższych nakładach. Wklęsłodruk Đ niepodważalny lider pod względem jakoœci O wyborze techniki wklęsłodrukowej decydujš jej najważniejsze zalety: wysoka jakoœć druku, niewielkie wahania jakoœci przy drukowaniu dużych nakładów i czyste odwzorowanie delikatnych szczegółów. Między wklęsłodrukiem a fleksografiš w drukowaniu wysokiej jakoœci opakowań nie występuje znaczna różnica kosztów. Przy bardzo wysokich nakładach wklęsłodruk jest nawet korzystniejszy. Jednak przy tendencji do spadku nakładów i Đ jak to też często bywa Đ braku możliwoœci wykorzystania starych cylindrów przy wznowieniach, fleksografia może zyskać punkty. Często dyskutowanym tematem jest zastosowanie druku cyfrowego do drukowania opakowań. Zadruk folii tš technikš ma sens, jeœli produkt w nie zapakowany ma szybko znaleŸć się na rynku. Ponadto na korzyœć druku cyfrowego przemawiajš koszty, jeœli nakład będzie wynosił poniżej 5000 m. Druk cyfrowy ma jeszcze wiele niedocišgnięć Druk cyfrowy ma jeszcze do przezwyciężenia wiele problemów, które w drukowaniu opakowań majš duże znaczenie. Przykładowo jakoœć druku w zakresie farb specjalnych (np. złote lub srebrne) jest niska. Pomimo wzrostu wydajnoœci szybkoœć drukowania opakowań jest również niezadowalajšca. W wielu przypadkach druk cyfrowy nie może być zastosowany, ponieważ szerokoœć zadruku w stosunku do wymaganej wielkoœci opakowania jest niewystarczajšca. Czynnikiem, który w druku cyfrowym powinien być usprawniony, sš wahania jakoœci w drukowaniu nakładu. Niedopuszczalne jest, aby opakowania na artykuły markowe na poczštku drukowania nakładu odróżniały się kolorystycznie od tych drukowanych na końcu. Dalszym mankamentem druku cyfrowego jest brak możliwoœci uszlachetniania. Druk cyfrowy powinien zostać znacznie usprawniony; dotyczy to przede wszystkim poprawy wiernoœci kolorów. Od lat goršcym tematem jest zastosowanie fleksografii do drukowania pudełek, tymczasem w tym segmencie dominuje offset z 95% udziału. Wklęsłodruk ma tylko 5%, podczas gdy fleksografia w ogóle nie wchodzi w rachubę. Wrażliwy temat R. SchŠfer przytoczył interesujšcy przykład. Na okreœlonym opakowaniu uderzajšca jest intensywna zieleń i do tego błyszczšce złoto. Decydujšce znaczenie w tym kartonowym opakowaniu miał wewnętrzny zadruk. Ponieważ do pudełka pakowane będš tabliczki czekolady, każda zapakowana w otwartš torebkę, będš podlegały bardzo ostrym wymaganiom dotyczšcym wrażliwoœci. Czekolada, tak jak inne produkty zawierajšce tłuszcz, absorbuje bardzo łatwo każdy rodzaj substancji zapachowych. Ze względu na tę wysokš wrażliwoœć opakowania na takie produkty wykonywane sš w Niemczech technikš wklęsłodruku. Na innych europejskich rynkach, jak Anglia czy Dania, sytuacja jest odmienna. W różnych krajach europejskich wymagania co do jakoœci sš różne. Kombinacja offsetu z wklęsłodrukiem jest stosowana w NestlŽ, jeœli występujš wysokie wymagania dotyczšce wrażliwoœci produktu na zapachy. Wtedy wewnętrzna strona opakowania zadrukowywana jest technikš offsetowš, natomiast wewnętrzna wklęsłodrukiem. Zastosowania specjalne Farby termochromatyczne, które przy zmianie temperatury tworzš obraz na rewersie, stosowane sš do drukowania opakowań foliowych w technice wklęsłodrukowej dla celów marketingowych. Kolejny przykład specjalnych zastosowań to farby optycznie zmienne stosowane w technikach druku offsetowego lub wklęsłego. Odbiór barw takiego opakowania uzależniony jest od kšta oglšdania. Tego rodzaju farby stosowane sš na opakowania w celu zabezpieczenia produktu przed fałszowaniem. Podsumowanie Bioršc pod uwagę twarde reguły konkurencji na współczesnym rynku, firmy konkurencyjne starajš się wyróżniać atrakcyjnoœciš opakowań. W tym przypadku fleksografia będzie miała szanse, gdy zapewni najwyższš jakoœć druku i będzie atrakcyjna cenowo w stosunku do innych technik drukowania. Na podstawie ăFlexo+Tief-DruckÓ nr 4/2002 opracował AO