Etykiety z pewnością mają duży wpływ na proces zakupu przez konsumentów. Mogą one zwrócić uwagę na produkt, np. dzięki specjalnemu kształtowi, strukturze lub materiałowi, określonej kolorystyce, fotorealistycznemu nadrukowi lub specjalnym metalicznym akcentom. Mogą także zawierać wiele informacji, które wpłyną na konsumenta, aby kupił dany produkt. Przekazują również pewne przesłanie, które wspiera wizerunek produktu, np. jego organiczny charakter może zostać wsparty poprzez wybór podłoża etykiety, które wygląda bardziej naturalnie, lub etykieta produktu luksusowego może zawierać złote i srebrne elementy zdobnicze.
Rola etykiety w cyfrowym świecie
Istnieje kilka podstawowych funkcjonalności, które etykieta musi zapewnić, takich jak czytelność (bez względu na to, jak mały jest tekst/grafika/obrazek), łatwość aplikacji (w zależności od zastosowania etykiety można naklejać ręcznie, półautomatycznie lub w pełni automatycznie, w trybie in-line lub off-line), usuwalność bądź nieusuwalność (czasami konieczne jest, aby etykiety nie mogły być usunięte, np. jako dowód autentyczności), odporność na promieniowanie UV, wodę czy środki chemiczne i wreszcie możliwość ewentualnej personalizacji oraz serializacji.
Ponieważ etykiety są przekaźnikiem informacji i wartości marki, stanowią integralną część procesu pakowania – mówi Andreas Hoff- mann, dyrektor zarządzający firmy DTM Print. – Oczywiście, możliwe jest wydrukowanie wszystkiego, co chcielibyśmy, aby konsumenci wiedzieli, na samym opakowaniu, ale w większości przypadków nie jest to wygodne ani wykonalne. Bardziej zrównoważone i opłacalne jest również stosowanie tego samego opakowania dla kilku produktów i odróżnianie ich za pomocą różnych etykiet.
Jako część opakowania etykiety mogą wzbogacić doświadczenie konsumenta związane z pakowaniem przez dodanie osobistego akcentu (np. etykieta z imieniem odbiorcy) lub przez użycie etykiety jako pieczęci. Etykiety z logo marki mogą wzmocnić więź między marką a konsumentem: np. firma Apple dołączała do swoich produktów etykiety z logo Apple, a ludzie na całym świecie przyklejali je do swoich samochodów, toreb, komputerów itp.
Dzisiejsi konsumenci są zaangażowani cyfrowo, bardziej przyzwyczajeni do kanałów cyfrowych, podłączonych urządzeń i codziennego przyswajania nowych technologii – dodaje Katrin Hoffmann, odpowiedzialna za public relations w firmie DTM Print. – Stale kontaktują się ze sobą w czasie rzeczywistym za pośrednictwem aplikacji do przesyłania wiadomości i kanałów mediów społecznościowych. Wszystko to sprawia, że zmienia się sposób działania i podejmowania decyzji przez konsumentów. Elementy takie jak kody QR na etykiecie pozwalają konsumentom natychmiast uzyskać więcej informacji o produkcie, jego pochodzeniu i sposobie prawidłowego użytkowania. Można je również wykorzystać do oferowania specjalnych promocji. Jednak szczególnie spersonalizowane etykiety są fantastycznym sposobem na zdobycie lojalnych konsumentów.
Kolejnym ważnym aspektem dla producentów jest identyfikowalność. Kody QR, cyfrowe znaki wodne, a także SmartLabels (etykiety RFID) pomagają w osiągnięciu tego celu. W branży żywności i napojów konsumenci poszukują produktów, które posiadają certyfikat ekologiczny i przyczyniają się do zdrowszego stylu życia. Chcą wiedzieć, czy kupowany przez nich produkt został wytworzony w sposób oryginalny, czy jest modyfikowany genetycznie i czy wpłynie na ich zdrowie lub je poprawi. Konsumenci żądają informacji o składnikach i alergenach. Żądania te są wspierane przez przepisy dotyczące żywności na całym świecie, które uwzględniają bezpieczeństwo konsumentów. Kody QR mogą dostarczyć wszystkich tych informacji w formacie cyfrowym.
Inkjet czy suchy toner?
DTM Print jest międzynarodowym producentem OEM i dostawcą rozwiązań dla systemów druku etykiet. Oferuje nie tylko własne rozwiązania drukujące, takie jak kolorowa drukarka etykiet DTM CX86e czy finiszer etykiet DTM LF140e, ale również ściśle współpracuje ze znanymi producentami takimi jak Primera Technology, Inc. i OKI. Asortyment produktów obejmuje kompletne rozwiązania do drukowania i wykańczania etykiet oraz aplikatory, zapewniając instalacje skrojone na miarę wymagań użytkownika końcowego. Producent oferuje rozwiązania wykorzystujące zarówno technologię druku atramentowego, jak i suchego tonera. Technologia druku atramentowego jest powszechnie stosowana od wielu lat w zastosowaniach domowych, biurowych, a nawet w profesjonalnym druku zdjęć i plakatów – wyjaśnia Andreas Hoffmann. – Ponieważ jednak nie była ona wcześniej szeroko stosowana w branży etykiet, wiele osób uważało, że nie jest wystarczająco wytrzymała lub wodoodporna, aby produkować podstawowe etykiety na produkty. Dzięki najnowocześniejszej obecnie technologii druku atramentowego jest dokładnie odwrotnie. Jeśli połączy się technologię druku atramentowego z odpowiednim materiałem, takim jak DTM Poly White Gloss, wydruk jest odporny na działanie wody. Dzięki kolorowym drukarkom etykiet oferowanym przez DTM Print można produkować pełnokolorowe etykiety w rozdzielczości do 4800 dpi, czyli około 240 razy wyższej niż w przypadku druku fleksograficznego, w maksymalnie 16,7 mln kolorów. W rzeczywistości kolorowy druk atramentowy należy do najlepszych dostępnych spośród wszystkich konkurencyjnych technologii.
Ma on także wiele zalet w porównaniu z innymi rozwiązaniami do krótkoseryjnej produkcji etykiet z trzech głównych powodów:
– stanowi kwintesencję druku na żądanie: drukowanie tylko takiej liczby etykiet, jaka jest potrzebna, jest zawsze lepszym wyborem i kosztuje mniej;
– gwarantuje elastyczność: dzięki drukowi atramentowemu można szybko reagować na zmiany rynkowe lub inne czynniki takie jak zmiana składników. Ponieważ etykiety są drukowane wtedy i tam, gdzie są potrzebne, oszczędza się czas;
– pozwala generować wartość dodaną: personalizacja jest wszechobecna na współczesnych rynkach konsumenckich i B2B. Dzięki drukowi atramentowemu można zaoferować klientom wartość dodaną i spersonalizować swoje produkty. Produkty szyte na miarę zwiększają również więź między produktem a konsumentem.
Proces drukowania w technologii LED przy wykorzystaniu suchego tonera jest zbliżony do technologii wykorzystywanej w drukarkach laserowych, w której suchy toner jest utrwalany na materiale etykiety przez zespół suszący. Cyfrowa technologia LED zapewnia wysoką rozdzielczość oraz dokładniejszy, bardziej efektowny wydruk etykiet. Wymaga także mniej miejsca, dzięki czemu drukarka jest kompaktowa, jak również przyjazna dla środowiska i energooszczędna, ponieważ zużywa znacznie mniej surowców w procesie produkcyjnym i mniej energii. Głowice drukujące LED nie mają ruchomych części, dzięki czemu są wytrzymałe i niezawodne. Drukowanie za pomocą kolorowej drukarki etykiet z suchym tonerem ma pewne zalety w przypadku średnich i dużych nakładów takie jak: duża prędkość drukowania, niższe koszty materiałów eksploatacyjnych, wysoka trwałość wydruków, brak zjawiska wysychania tonera, wyższa wydajność tonera w porównaniu z atramentami czy wreszcie bardzo niskie koszty konserwacji.
Różnorodność zastosowań
Nasze rozwiązania atramentowe wyróżniają się fotorealistycznym wydrukiem – przekonuje Andreas Hoffmann. – Seria LX wykorzystuje najnowszą technologię druku atramentowego, oferując wysokiej jakości wydruki o wysokiej rozdzielczości oraz wymienne atramenty barwnikowe lub pigmentowe. Atramenty barwnikowe pozwalają osiągnąć jasne i żywe kolory, które są idealne do zastosowań w druku etykiet. Atrament pigmentowy „drukuje” etykiety o nieco mniejszej jasności, ale za to odporne na światło słoneczne i wodę przez wiele lat. Są one również bardziej zbliżone do wydajności uzyskiwanej przy użyciu farb fleksograficznych. W połączeniu z odpowiednim materiałem można uzyskać etykiety zgodne z GHS (Globally Harmonized System), które są bardzo wytrzymałe, np. do zastosowań zewnętrznych, na mrożonki, napoje i wiele innych. Ponadto atramentowe drukarki etykiet umożliwiają łatwą personalizację i serializację etykiet, dzięki czemu są idealne do wszelkiego rodzaju produktów na zamówienie. Współpracowaliśmy z różnymi producentami i oferowaliśmy im rozwiązania druku atramentowego, aby umieścić je w ich sklepach i zaoferować drukowanie etykiet na żądanie w celu personalizacji produktów bezpośrednio w punkcie sprzedaży.
Rozwiązania z suchym tonerem LED oferowane przez DTM Print są przeznaczone do większych nakładów etykiet. W porównaniu z drukiem atramentowym toner ma znacznie większą odporność na promieniowanie UV i chemikalia – wyjaśnia Andreas Hoffmann. – Druk na bazie tonera wytrzymuje dziś zazwyczaj kilka lat na zewnątrz i może być stosowany na szerokim zakresie nośników. Papiery, tworzywa sztuczne, a nawet tkaniny mogą być zadrukowywane przy użyciu systemów opartych na tonerze. Prowadzi to do ogromnej różnorodności zastosowań takich jak w pełni zgodne z normami GHS etykiety na środki chemiczne czy też metki, zawieszki i taśmy dla centrów ogrodniczych, szkółek roślin i ogrodnictwa. Dzięki drukarce OKI Pro1050 można uzyskać wspaniałe etykiety, które zawierają kolor biały, na przykład dla produktów spożywczych i napojów. Dzięki niewielkim rozmiarom drukarki oparte na tonerze, takie jak DTM CX86e, mogą być umieszczane bezpośrednio w punktach sprzedaży, aby drukować bony, kupony, paragony z wartością dodaną, identyfikatory ze zdjęciem, naklejki cenowe i promocyjne oraz wiele innych.
Produkcja etykiet a zrównoważony rozwój
Jednym z najnowszych osiągnięć technologicznych jest redukcja rozmiarów drukarek tonerowych poprzez zastosowanie systemów drukujących opartych na diodach LED. Przykładem jest nasza kolorowa drukarka etykiet DTM CX86e – najmniejsza na świecie kolorowa drukarka etykiet z suchym tonerem LED, wykorzystująca cyfrową technologię LED – mówi Katrin Hoffmann. – Głowice drukujące LED nie mają ruchomych części w przeciwieństwie do klasycznej technologii laserowej, w procesie produkcyjnym zużywa się znacznie mniej surowców, a także uzyskuje się oszczędność miejsca i znacznie dłuższą żywotność. Przy wymiarach 198x195x380 mm (szer. x wys. x gł.) i masie 9,5 kg CX86e jest bardziej kompaktowa, wytrzymała i niezawodna niż inne drukarki w tej klasie. Oszczędzanie zasobów i energii jest i zawsze będzie bardzo ważne. Kolejną zmianą, o której warto wspomnieć, jest nowy toner na bazie polimerów, który pozwala na większą elastyczność przy korzystaniu z różnych nośników, a także obniża temperaturę utrwalania, co z kolei pozwala oszczędzać energię podczas drukowania.
Oferowane przez nas drukarki atramentowe, takie jak LX600e i LX610e Pro, również są przyjazne dla środowiska i zrównoważone, charakteryzują się bardzo niskim zużyciem energii, niską masą dzięki wykorzystaniu mniejszej ilości materiałów, nietoksycznymi atramentami oraz komponentami nadającymi się w 100 proc. do recyklingu. W przypadku drukowania na żądanie produkowana jest tylko taka ilość etykiet, jaka jest potrzebna i nie wyrzuca się niewykorzystanych etykiet, co oczywiście oszczędza zasoby i energię, nie wspominając już o pieniądzach.
Nieustanne innowacje
Firma DTM Print wprowadza nowe produkty do swojego portfolio przynajmniej kilka razy w roku. Eddie to jedna z naszych ostatnich innowacji – wskazuje Katrin Hoffmann. – Ta drukarka do atramentów jadalnych jest doskonałym przykładem tego, co może osiągnąć druk cyfrowy. Eddie drukuje bezpośrednio na różnych produktach spożywczych, w tym na niektórych lukrach lub bezpośrednio na ciastkach, babeczkach, makaronach, białej czekoladzie i wielu innych słodyczach i wypiekach. Dzięki bezpośredniemu nadrukowi nie ma dodatkowej warstwy filmu lub posmaku, który mógłby obniżyć jakość żywności. Aby uczynić z Eddie bardzo wszechstronną drukarkę do żywności, wprowadziliśmy właśnie opcję ręcznego podawania wraz z niestandardowymi tacami na żywność. Dzięki ręcznemu podawaniu można teraz drukować obiekty o wymiarach do 120x120 mm i wysokości 27 mm.
Premierą tegorocznego lata jest kolorowa drukarka etykiet LX3000e, wykorzystująca tę samą, sprawdzoną i niezawodną platformę, co popularna kolorowa drukarka etykiet LX910e, ale z dodatkiem dużych, indywidualnych pojemników z atramentem i termicznej głowicy drukującej wielokrotnego użytku. System atramentowy został nazwany Big Ink, aby odróżnić go od innych modeli Primera. Jakość druku jest wyjątkowa dzięki natywnej rozdzielczości 1200 dpi z maksymalną rozdzielczością druku 1200x4800 dpi. Możliwy jest druk etykiet o szerokości do 210 mm i długości do 610 mm. Prędkość drukowania wynosi do 114 mm na sekundę. System „Big Ink” w drukarce LX3000e wykorzystuje najnowszą technologię atramentów barwnikowych i pigmentowych zoptymalizowanych pod kątem trwałości i gęstości optycznej. Ta ostatnia jest szczególnie wysoka w przypadku czerni procesowej, co skutkuje najgłębszą czernią, jaka kiedykolwiek została wprowadzona w drukarce CMY. Czerń procesowa w przypadku produkcji etykiet ma wiele zalet w porównaniu z oddzielnymi, czarnymi atramentami stosowanymi w innych drukarkach kolorowych: lepszą odporność na wodę, kompatybilność z szerszą gamą specjalistycznych podłoży i większą odporność na rozmazywanie się na podłożach o wysokim połysku. AN