Rynek druku wielkoformatowego do 2015 roku
6 gru 2016 14:55

Amerykańska firma konsultingowa IT Strategies przedstawia podsumowanie szczegółowych danych na temat rynku druku wielkoformatowego zebranych od dostawców sprzętu, mediów i tuszy w roku kalendarzowym 2010 i prognozą do roku 2015. Prognozy firmy IT Strategies na temat druku wielkoformatowego publikowane są corocznie od 1994 roku. Prognoza oparta jest na liczbie systemów drukujących sprzedanych przez ponad 90 proc. firm reprezentowanych na rynku, posiadających co najmniej 90 proc. sprzedaży w poprzednim roku kalendarzowym. Dane dotyczące cen, stopnia wykorzystania urządzeń drukujących i ilości zużytych mediów oraz tuszy są gromadzone poprzez badania pośrednie, regularnie uaktualniane dzięki badaniom dokonywanym każdego roku wśród użytkowników druku wielkoformatowego. Do weryfikacji poszczególnych danych wykorzystywane są różne metody analizy krzyżowej, np. konsumpcja tuszy i mediów jest porównywana z rzeczywistymi przychodami producentów po odliczeniu wartości sprzedaży sprzętu drukującego. Poniższa prognoza stanowi elastyczny model rynkowy zaprojektowany w celu uchwycenia zmieniającej się dynamiki i jest ekstrapolacją historycznych trendów oraz zawiera minimum założeń dotyczących przyszłych zmian. Rynek inkjet został podzielony na cztery główne sektory technologii: wodnej, ekorozpuszczalnikowej, agresywnych rozpuszczalników i UV. Sektor agresywnych rozpuszczalników dzieli się z kolei na trzy grupy: systemy o szerokości mniejszej niż 36 cali, ale nie obejmuje 17-calowych drukarek; urządzenia o szerokości większej niż 36 cali oraz systemy wykorzystywane w biurach lub przez korporacje. Sektor UV podzielono na najprostsze (low-end) i najdroższe (high-end) drukarki UV flatbed z ceną powyżej 200 tys. USD. Ten sam próg 200 tys. USD jest stosowany do podziału urządzeń UV drukujących ze zwoju na low-end i high-end. Systemy hybrydowe są klasyfikowane jako flatbed albo do druku ze zwoju w zależności od podstawowej konfiguracji. Technologia lateksowa została włączona do sektora ekorozpuszczalników, ponieważ na rynku jest tylko jeden producent. Należy pamiętać, że podawane w prognozie wartości sprzedaży wyrażone w dolarach stanowią przeliczenie z walut obcych i są oparte na cenach katalogowych, które w większości nie zawierają rabatu. Z kolei wiadomo, że udzielanie przez dealerów rabatu na sprzęt i media do druku jest powszechne. Chociaż podawane łączne wartości sprzedaży są generalnie zgodne z przychodami dostawców w wyniku wprowadzenia korekt, to poszczególne pozycje mogą zawierać nieco zawyżone wartości. Ogólnie rzecz biorąc, podawane ceny są cenami na poziomie dealerów (tzn. ceną, jaką ​​dealer płaci za produkt włączając w to jego zysk). Prawdziwe przychody producentów z tytułu produktów sprzedawanych przez kanały dystrybucji będą mniejsze o kwotę prowizji sprzedawcy wynoszącą do 30 proc. Analiza rynku Wszystkie sektory druku wielkoformatowego, tak jak je wcześniej zdefiniowano, będą wykazywać w latach 2010-2015 średnią roczną stopę wzrostu sprzedaży urządzeń drukujących (CAGR) na poziomie 2,62 proc., ale CAGR dla dostawców tuszy i sprzętu będzie wynosić 6,94 proc. Po ostatnich dwóch latach recesji obserwuje się ponowny wzrost. Zamieszczone statystyki nie pokazują, że rynek cyfrowego druku wielkoformatowego przynosi dostawcom usług druku (PSP) na całym świecie każdego roku ponad 30 mld USD przychodów. O wyjątkowej wartości cyfrowych usług świadczy tu fakt, że dochody te stanowią wielokrotność wartości rynku analogowego druku grafiki. Jednak pod względem zadrukowanej powierzchni rynek druku analogowego jest 2-3 razy większy niż cyfrowego. To interesujący fakt pokazujący brak powodzenia prób wyparcia druku analogowego z rynku grafiki przez druk cyfrowy. Okazuje się, że druk cyfrowy nie musi i prawdopodobnie nie powinien tego czynić, gdyż posiada niekwestionowaną przewagę w obecnych zastosowaniach i jego udział wciąż rośnie. Renesans rynku drukarek z tuszami wodnymi Rynek druku inkjet tuszami wodnymi powrócił do normy w większym stopniu niż oczekiwano. Wielkość sprzedaży jest niższa niż w roku 2008, ale równocześnie o 16 proc. wyższa niż w 2009. Jest to spowodowane dużą liczbą zainstalowanych urządzeń i trend ten prawdopodobnie nie utrzyma się na dłuższą metę. Spadły przychody ze sprzedaży tuszy w przeliczeniu na drukarkę z powodu przejścia na urządzenia o mniejszej szerokości, a niższe koszty sprzętu spowodowały, że jest on kupowany przez klientów używających go w mniejszym stopniu. W latach 2010-2015 będzie następował łagodny spadek liczby sprzedawanych drukarek z negatywnym CAGR 0,6 proc., a tuszy i sprzętu – z negatywnym CAGR 0,81 proc. Silny rynek drukarek z tuszami rozpuszczalnikowymi Liczba wszystkich zainstalowanych drukarek rozpuszczalnik/lateks wzrosła prawie dwukrotnie w latach 2009-2010. Głównym powodem było niedoszacowanie liczby urządzeń sprzedanych na rynku chińskim przed rokiem 2010. Najnowsze badania przeprowadzone w Chinach wskazują na znacznie większy rynek niż wcześniej sądzono, choć z minimalną penetracją rynków krajów rozwiniętych. Drugim, istotniejszym powodem jest tu fakt, że sprzedaż drukarek ekorozpuszczalnikowych jest w dużej mierze niezależna od sprzedaży urządzeń lateksowych. Zgodnie z oczekiwaniem drukarki lateksowe odniosły wielki sukces rynkowy, ale nie wydaje się, aby powodowały spadek sprzedaży drukarek ekorozpuszczalnikowych. Rynek ekorozpuszczalnikowy ponownie osiągnął poziom z 2008 roku. Uważa się, że relatywna przystępność cenowa drukarek ekorozpuszczalnikowych zwiększyła ich zasięg rynkowy. Ekosolwent stał się rodzajem uniwersalnej technologii druku w stosunku do UV stosowanej zarówno do druku grafiki eksponowanej wewnątrz budynków, jak i na zewnątrz. Prognoza druku rozpuszczalnikowego jest utrudniona ze względu na jednego tylko dostawcę technologii lateksowej i tym samym konieczność przestrzegania zasad niepodawania udziału rynkowego poszczególnych producentów. Producent ten kładzie nacisk na rynek ekorozpuszczalników, tym samym starając się stworzyć osobny nowy sektor. Agresywne rozpuszczalniki utrzymują mocną pozycję w krajach rozwijających się, gdzie swoje urządzenia sprzedaje większość chińskich producentów. W USA i Europie główni producenci zaprzestali sprzedaży drukarek z agresywnymi rozpuszczalnikami. Punkty druku również rezygnują z nich, chociaż nie można powiedzieć, że ten sektor inkjet jest martwy. W krajach wysoko uprzemysłowionych trend ten jest wymuszony troską o zdrowie, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój. Rynek drukarek UV rośnie najszybciej Rynek UV wykazuje pewne oznaki słabości pod względem sprzedaży w roku 2010 w stosunku do roku 2009. Z drugiej strony rok 2009 nie był tak zły dla UV jak dla innych typów druku inkjet. Wydaje się, że ekorozpuszczalniki są w stanie bardziej konkurować z drukiem UV niż się na ogół uważa. Niektórzy producenci drukarek szybko dostosowali się do zmiany struktury popytu. W przypadku ograniczonej liczby dostawców może to mieć wpływ na tempo wzrostu z roku na rok, co nie zawsze jest odzwierciedleniem zmiany struktury popytu. Segment UV osiągnął znaczący udział w rynku, ale obserwuje się pewne przesunięcia. Rynek najdroższych urządzeń UV flatbed wynosi wciąż tylko około 60 proc. tego z 2008 roku. Jest to zarówno rezultat wypierania ich przez tańsze systemy UV flatbed, jak i faktu, że prognoza IT Strategies w latach poprzednich obejmowała również duże systemy przemysłowe. Wydaje się więc, że różnica 2008:2011 nie jest aż tak duża. Uważa się, że rynek najprostszych drukarek UV flatbed może się znajdować u szczytu krzywej swojego rozwoju. Ponadto wielu producentów obniża ceny najdroższych i najbardziej zaawansowanych technicznie urządzeń, zachęcając klientów posiadających najprostsze drukarki do wymiany urządzeń. Spowodowałoby to przesunięcie całego sektora w górę. Stare definicje nie znikają jednak tak łatwo. Ukryte sukcesy dostawców Sprzedawcy grafiki wielkoformatowej odnieśli znaczący sukces na rynku przemysłowych zastosowań takich jak ceramika i dekoracja gotowych produktów, ale sprzedaż ta nie jest uwzględniana w prognozie wielkoformatowej grafiki. Dzieje się tak dlatego, że w przemyśle nie są one naprawdę produktami graficznymi. Większe znaczenie mają tu zdolność i chęć dostawców do wyjścia z sektora grafiki wielkoformatowej w celu generowania wzrostu poza tym rynkiem. Ma to strategiczne znaczenie dla wszystkich sprzedawców grafiki wielkoformatowej. Systemy druku wielkoformatowej grafiki używane są również do druku opakowań. Firma konsultingowa IT Strategies umieszcza je w swojej prognozie wielkoformatowej grafiki, bo obecnie są one w większości sprzedawane punktom PSP, a nie głównym producentom opakowań, a także częściowo dlatego, że są bardzo zbliżone do standardowych aplikacji graficznych eksponowanych w punktach sprzedaży (POP). Jeśli sprzedaż znacznej liczby urządzeń drukujących będzie ​​migrowała w przyszłości z branży grafiki wielkoformatowej do głównych producentów opakowań, to może powstać oddzielny rynek zastosowań przemysłowych. Światowa wartość sprzedaży mediów dla wielkoformatowych drukarek inkjet wyniosła 4 mld USD w roku 2009 i przewiduje się, że do roku 2014 wzrośnie do 4,3 mld USD, co daje CAGR równe 2 proc. Dochód z mediów dla drukarek UV zwiększy się według przewidywań z 740 mln USD w roku 2009 do 1,8 mld USD w 2014, z CAGR równym 19 proc. Wartość sprzedaży mediów zarówno dla drukarek rozpuszczalnikowych, jak i wodnych inkjet zmaleje dając negatywny CAGR wartości 5 proc. Stan rynków regionalnych W 2010 roku rynek amerykański wolniej wychodził z recesji niż rynki europejskie. Sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku wydaje się być największa ze wszystkich części świata. W rzeczywistości duża część sprzedaży w Chinach oraz w innych krajach Azji i Pacyfiku przypada na chińskich producentów, a także częściowo na tych z Korei i Tajwanu. Niektóre z tych systemów są sprzedawane w Ameryce Łacińskiej i innych częściach świata. Nie można ich porównywać z ofertą produktów na rynkach krajów wysoko uprzemysłowionych zarówno pod względem cen, usług serwisowych, jak i technologii, choć na pewno stanowią konkurencję. Dlatego należy zawsze traktować je oddzielnie z wyjątkiem łącznej analizy rynku, która obejmuje całościowy popyt na wielkoformatową grafikę. W Ameryce Łacińskiej i na całym świecie sprzedaż drukarek ekorozpuszczalnikowych utrzymuje się na dość dobrym poziomie. Na rynkach tych kredyt jest ograniczony, a koszty chińskich systemów wykorzystujących agresywne rozpuszczalniki wykraczają poza zdolności zakupowe punktów druku. Ekorozpuszczalniki są znacznie tańszym rozwiązaniem, co może stanowić wyjaśnienie ich mocnej pozycji w 2010 roku. W roku 2009 wartość sprzedaży tuszy na światowym rynku wielkoformatowego druku grafiki wyniosła 2,6 mld USD i przewi-duje się, że wzrośnie ona do poziomu 3,2 mld USD do roku 2014, z CAGR równym 2 proc. Wartość sprzedaży tuszy do drukarek wielkoformatowych z tuszami wodnymi według przewidywań powinna zmaleć z 1,7 mld USD w roku 2009 do 1,4 mld USD w 2014 roku, co daje negatywny CAGR wielkości 14 proc. Wodne tusze inkjet stanowią największą procentowo wartość sprzedaży w sektorze wielkoformatowym aż do końca prognozowanego okresu, kiedy to zostaną zdominowane przez tusze rozpuszczalnikowe, włączając w to ekorozpuszczalnikowe i lateksowe. Według przewidywań wartość sprzedaży tuszy UV inkjet wzrośnie z 268 mln USD w roku 2009 do 414 mln USD w roku 2014, co da CAGR równy 5 proc. Na podstawie „Digital Output” opracował TG