Druk inkjet tuszami rozpuszczalnikowymi
Segment wielkoformatowego druku inkjet tuszami rozpuszczalnikowymi (włączając w to drukarki, media oraz tusze) osiągnął w roku 2006 całkowitą wartość sprzedaży rzędu 4 mld dolarów. Wzrośnie on do 5,1 mld dolarów do roku 2011, co daje CAGR 5%. W latach 2006-2011 udział rynkowy drukarek wytwarzanych przez zachodnich producentów będzie ciągle największy – zarówno drukarek z tuszami o niskiej zawartości rozpuszczalników, jak i z agresywnymi tuszami rozpuszczalnikowymi. Wartość sprzedaży wyniosła 3,3 mld dolarów w 2006 i wzrośnie do 4,2 mld dolarów w roku 2011. Na rynkach zachodnich największy popyt jest wciąż na drukarki z tuszami o małej zawartości rozpuszczalników. Segment ten wzrośnie z 2,2 mld dolarów w 2006 do 2,9 mld dolarów w roku 2011. Wartość sprzedaży drukarek z tuszami na bazie agresywnych rozpuszczalników wytwarzanych przez zachodnich producentów wzrośnie tylko nieznacznie, co jest odzwierciedleniem rosnącej konkurencji ze strony drukarek UV flatbed i roll-to-roll.
Całkowita wartość sprzedaży chińskich, koreańskich i tajwańskich producentów drukarek rozpuszczalnikowych wzrośnie z 750 mln dolarów w 2006 do ponad 1 mld dolarów w roku 2011. Na tym terenie największy segment stanowi eksport z wartością sprzedaży 464 mln dolarów w 2006. Przewiduje się, ze wzrośnie ona do 718 mln dolarów w 2011 roku osiągając 9% średni roczny wzrost. W większości przypadków wytwórcy ci odnieśli znikomy sukces w penetrowaniu ustabilizowanych już rynków Ameryki Północnej i Europy, dlatego też większość ich produktów sprzedawana jest w Azji i krajach rozwijających się.
Druk inkjet tuszami UV
Segment wielkoformatowego druku inkjet tuszami UV (włączając w to drukarki, media i tusze) osiągnął sprzedaż wartości 930 mln dolarów w roku 2006. Wartość ta wzrośnie do 2,7 mld dolarów do roku 2011 osiągając średni roczny wzrost 23%. W tegorocznych prognozach sekcja UV została podzielona na flatbed (w tym drukarki inkjet UV hybrydowe) oraz roll-to-roll. Drukarki UV oferują zwiększenie produktywności w stosunku do drukarek ink jet rozpuszczalnikowych i wodnych. Ankieta I.T. Strategies wskazuje, że drukarki UV zarówno flatbed, jak i roll-to-roll kupowane są właśnie ze względu na możliwość zwiększenia produktywności. Pozwalają one punktom drukarskim na druk nowych produktów, a tym samym na docieranie do nowych klientów. W analizowanym okresie sprzedaż segmentu flatbed drukarek UV wzrośnie z poziomu poniżej 800 mln dolarów do ponad 2 mld dolarów. Sprzedaż segmentu najniższej kategorii drukarek flatbed UV wzrośnie z 300 mln dolarów w 2006 do około 1 mld dolarów do roku 2011 osiągając CAGR 28%. Dochód z najwyższej kategorii drukarek flatbed UV wzrastać będzie średnio rocznie o 15% z 494 mln dolarów do około 1 mld dolarów do roku 2011. Wartość sprzedaży segmentu drukarek UV typu roll-to-roll powiększy się ze 135 mln dolarów w 2006 do 600 mln dolarów w 2011 roku. Większość tych dochodów będzie pochodziła z najwyższej kategorii drukarek UV typu roll-to-roll, których sprzedaż wzrośnie ze 121 mln dolarów w 2006 roku do 563 mln dolarów w roku 2011 (CAGR 36%).
Dochód ze sprzedaży drukarek
Przewiduje się, że wartość sprzedaży wielkoformatowych drukarek inkjet wzrośnie z 1,7 mld dolarów w 2006 do 2,2 mld dolarów w 2011 roku, co daje 6% średni roczny wzrost. W analizowanym okresie nastąpi najsilniejszy wzrost sprzedaży drukarek UV – z 400 mln dolarów w 2006 do 854 mln dolarów w 2011 roku. Średni roczny wzrost w wysokości 17% stanowi odbicie zwiększonej produktywności tych urządzeń. Malejąca wartość sprzedaży wielkoformatowych drukarek z tuszami wodnymi jest wyrazem stałego spadku cen na tego typu drukarki inkjet. Należy podkreślić, że w obrębie drukarek wielkoformatowych z tuszami wodnymi sektor in-house wykazuje nieznaczny wzrost dochodów ze sprzedaży drukarek z 228 mln dolarów w 2006 do 257 mln dolarów w 2011 (CAGR 2%).
Media według typu drukarki
W skali światowej wartość sprzedaży mediów do wielkoformatowych drukarek inkjet wyniosła w 2006 roku 3,6 mld dolarów i wzrośnie do 4,6 mld dolarów w roku 2011 osiągając CAGR 7%. Dochód z mediów zwiększy się dzięki tendencji do kupowania droższych, bardziej specjalistycznych mediów takich jak folie winylowe, tkaniny, płótna artystyczne oraz sztywne materiały stosowane w drukarkach flatbed UV.
Media do druku tuszami wodnymi stanowiły ponad połowę całkowitej sprzedaży w roku 2006, ale przewiduje się, że udział ten spadnie do 48% w roku 2011 w wyniku wzrostu zużycia mediów do drukarek z tuszami o małej zawartości rozpuszczalników i drukarek UV.
W 2006 roku techniką druku wielkoformatowego wyprodukowano 1,52 mld m2 grafiki i liczba ta wzrośnie do 2,43 mld m2 w 2011 roku dając CAGR 10%. Drukarki rozpuszczalnikowe zużyły około 11 mld m2 mediów, co stanowi ponad 70% całkowitej produkcji w 2006. Przewiduje się zwiększenie zużycia mediów do druku rozpuszczalnikowego do 17,5 mln m2 w 2011 r., co daje średni roczny wzrost 10%. Największy wzrost zużycia mediów następuje w druku inkjet z tuszami UV, gdzie spodziewany jest średni roczny wzrost 30% – z 77,5 mln m2 w 2006 do prawie 300 mln m2 w 2011 roku.
Tusze według typu drukarki
W roku 2006 całkowita wartość sprzedaży tuszy do wielkoformatowego druku inkjet wynosiła 3,6 mld dolarów. Przewiduje się jej wzrost do 4,6 mld dolarów w roku 2011, co daje średni roczny wzrost 5%. Tusze wodne nadal posiadały największy procentowy udział w sprzedaży w roku 2006, ogółem 54% (1,9 mld dolarów). Chociaż dochody ze sprzedaży wzrosną do 2,2 mld dolarów w roku 2011, to ich udział rynkowy spadnie do 48%. Przyczyną tego zjawiska jest rosnąca pozycja tuszy rozpuszczalnikowych, szczególnie tuszy o małej zawartości rozpuszczalników, których sprzedaż wzrośnie z 1,5 mld dolarów (42%) w 2006 do 2 mld dolarów (44,8%) w 2011 (CAGR 6%). Wartość sprzedaży tuszy UV do druku inkjet wzrośnie ze 152 mln dolarów w 2006 do 435 mln dolarów do roku 2011 dając CAGR 23%. Malejący procentowy udział tuszy wodnych jest odbiciem zmian na rynku, który odchodzi od drogich tuszy wodnych na rzecz tańszych rozpuszczalnikowych i UV.
W roku 2006 wielkoformatowe drukarki typu inkjet zużyły 28 mln litrów tuszu. Przewiduje się, że liczba ta wzrośnie do 48 mln litrów do roku 2011, co daje CAGR 11%. W całym prognozowanym okresie najwięcej tuszu będą zużywać drukarki rozpuszczalnikowe. Zużycie tuszy rozpuszczalnikowych wzrośnie z 21 mln do 38 mln litrów.
Niektórzy sprzedawcy drukarek UV twierdzą, że zużywają one mniej tuszu aniżeli drukarki rozpuszczalnikowe. Zauważają oni, że przy drukowaniu tuszami rozpuszczalnikowymi prawie 50% tuszu wyparowuje, podczas gdy przy druku UV prawie 100% tuszu ulega sieciowaniu. Sugerują tym samym, że druk grafiki wymaga mniejszej ilości tuszu UV aniżeli tuszy rozpuszczalnikowych.
Opracowano na podstawie prognozy amerykańskiej firmy konsultingowej I.T. Strategies i artykułu w „Digital Output“, sierpień 2007