Rynek reklam z soczewkowymi efektami
6 gru 2016 14:44

Większoœć zakładów wykonujšcych grafikę na drukarkach wielkoformatowych œwiadoma jest możliwoœci tworzenia grafiki soczewkowej Đ trójwymiarowego efektu albo animacji uzyskanej dzięki nałożeniu na druk specjalnie ukształtowanych soczewek. Niestety, większoœć poligrafów nawet nie zaczęła eksploracji tego niszowego rynku ze względu na powszechne przekonanie, że trudno się nauczyć tego procesu. Wolny postęp we wdrażaniu grafiki soczewkowej na większš skalę wynikał również z braku kooperacji pomiędzy producentami soczewek. Warto jednak ponownie zastanowić się nad podwyższeniem tego typu kwalifikacji, gdyż analiza ekonomiczna rynku mówi sama za siebie: np. w Stanach Zjednoczonych koszt jednej stopy kwadratowej (ok. 9 dcm2) grafiki soczewkowej kosztuje 60 dolarów w porównaniu z 3 dolarami uzyskiwanymi za druk na folii winylowej. Jak działa grafika soczewkowa? Koncepcja widzenia różnych obrazów w zależnoœci od kšta patrzenia nie jest nowym pomysłem. Została ona zademonstrowana 300 lat temu przez francuskiego malarza, który namalował koœciół w ten sposób, ze pokazywał dwa różne obrazy w zależnoœci od kšta patrzenia. W roku 1901 firma Kodak stworzyła 10-obrazowš grafikę soczewkowš, która działała bez żadnych problemów i defektów wizualnych. Druk soczewkowy obejmuje kilka koncepcji, które łatwo zrozumieć pojedynczo, ale sprawiajš trudnoœci, jeżeli rozważa się je łšcznie. Podstawš jest zrozumienie działania materiału na soczewki. Sš one płaskie po jednej stronie i posiadajš półokršgłš wypukłoœć po drugiej. Oferowane sš soczewki o różnej gruboœci. Gęstoœć rozmieszczenia soczewek mierzy się ich liczbš na cal (lpi). Soczewki o niskiej liczbie lpi jest dużo łatwiej wypoziomować (wyrównać) z obrazami drukowanymi w postaci pasków, ale nie mogš one odtwarzać szczegółów. Z drugiej strony soczewki z wyższš liczbš lpi odtwarzajš więcej szczegółów, ale o wiele trudniej jest je wypoziomować. Na rynku dostępnych jest pięć różnych typów soczewek: flip, zoom, full motion, morph i 3D. Wypoziomowanie czterech pierwszych typów soczewek jest trudne, jednak 3D wymagajš największego doœwiadczenia i precyzji. Grafikę soczewkowš wiesza się pionowo i zmienia się ona, kiedy obserwator przechodzi wzdłuż obrazu albo Đ gdy kładzie się jš poziomo Đ zmienia się podczas przechodzenia po niej. W celu wywołania efektu ruchu wiele obrazów łšczy się w serie przemiennych linii, a sam proces nazywa się przeplataniem (interlacing). Najprostszym drukiem soczewkowym jest flip: jeden obraz graficzny zostaje zastšpiony przez drugi, gdy patrzy się pod innym kštem. Aby stworzyć flip z dwóch obrazów, każdy obraz jest umieszczany (interlaced) jeden raz na soczewce. Maksymalna liczba umieszczeń na cal soczewki może wynosić 30, czyli 15 na każdy z obrazów. Ponieważ występujš różnice w ekranach soczewkowych, druk należy testować na podziałce (właœciwe ustawienie obrazu pod soczewkami). Następnie reguluje się linie interfejsowe w celu kompensacji różnic. Gra cali Ucišżliwoœć nauki druku soczewkowego jest jednš z przyczyn, dla których technika ta wcišż stosowana jest jedynie przez małš grupę zakładów. Nauczenie nowego pracownika tej techniki zajmuje cały miesišc i wymaga instruktora w pełnym wymiarze czasu, a należy pamiętać, że to tylko poczštek. Cho-ciaż nowy pracownik może się nauczyć podstaw druku soczewkowego, to potrzeba znacznie dłuższego czasu, aby poznał niuanse tego procesu. Załóżmy, że drukuje się z gęstoœciš 15 lpi na materiale o długoœci 48 cali (ok. 122 cm). Program graficzny pozwala ustalić podziały na 0,1, 0,01 albo 0,001cala (1 cal = 25,4 mm). Proszę pomyœleć, że należy pracować z dokładnoœciš do 1/1000 cala w druku wielkoformatowym. Z doœwiadczenia wielu producentów wynika, że różnica 4/1000 cala powoduje, iż nie wszystko przesuwa się w tym samym czasie. Trudnoœć sprawia ustalenie tego, co nie jest w poziomie. Musi upłynšć trochę czasu na stosowaniu niemal niekończšcej się metody prób i błędów, aby wyrobić sobie poglšd, co jest nie w porzšdku. Bardzo łatwo jest wykonać obraz soczewkowy, ale jednoczeœnie bardzo trudno zrobić to dobrze. Punkty styczne Niektórzy producenci grafiki soczewkowej stosujš łatwo usuwalne kleje, aby przytwierdzić soczewki do druku, podczas gdy pozostali używajš mocnych klejów w celu uzyskania trwałych obrazów mimo ryzyka, że soczewki nie sš właœciwie ustawione. Jeżeli odczepi się soczewkę w miarę szybko po stwierdzeniu, że nie jest ona właœciwie ustawiona, to można jej użyć ponownie. Nie można się jednak spodziewać, że soczewki łatwo się odklejš po wydrukowaniu i zamontowaniu wydruku. Zaleca się stosowanie przezroczystego kleju firmy MACtac, ponieważ inne gatunki powodujš zbyt łatwe odklejanie się soczewek: ich brzegi odrywajš się przy zwykłym podnoszeniu czy przesuwaniu druku. Polecany jest również klej Drytac Facemount UV, jak również kleje producentów laminatów GBC i Seal. Firma Micro Lens oferuje bezpłatnie program SuperFlip! do druku przeplatanego (interlacing) przy zakupie soczewek. Na rynku jest również dostępnych wiele programów ułatwiajšcych i przyspieszajšcych ten druk. Okazuje się jednak, że sam druk jest najłatwiejszym elementem grafiki soczewkowej. Sekrety powodzenia Podobnie jak w innego rodzaju produkcjach, powodzenie w wytwarzaniu reklam soczewkowych zależy od praktyki. Nie można nauczyć kogoœ praktycznych zdolnoœci przez teoretyczne kursy. Chociaż soczewki nie sš zbyt drogie, to czas potrzebny na uzyskanie perfekcji w wykonywaniu produkcji jest najdroższš inwestycjš. Oto kilka praktycznych wskazówek, jak skrócić ten okres. Należy unikać wysokich temperatur i dużej wilgotnoœci Stosujšc szerokoformatowe soczewki o dużej gruboœci należy wykonywać reklamy najlepiej w klimatyzowanym pomieszczeniu, co pozwala na zachowanie stabilnoœci ich wymiarów. W przeciwnym razie powstaje znaczna iloœć braków. Zaleca się przechowywanie soczewek przez okres czterech miesięcy w klimatyzowanym pomieszczeniu przed ich użyciem. Dobór właœciwych soczewek Zmniejszajšc gruboœć soczewek uzyskuje się pozornie większš głębię obrazu, a jednoczeœnie łatwiej jest wypoziomować arkusz soczewkowy. Im cieńsze sš soczewki, z tym większej odległoœci można oglšdać obraz. Soczewki o wymiarze 10 lpi stosowane sš do billboardów. Im grubsze soczewki, tym mniejsza głębia obrazu. W druku wielkoformatowym głębia jest dużo mniejsza, a prawdopodobieństwo błędu w wypoziomowaniu soczewek niepomiernie wzrasta. Przykładowo czterostopowe soczewki pozwalajš na oglšdanie reklamy z odległoœci trzech stóp (ok. 90 cm). Faktycznie jednak skala podziałki decyduje, z jakiej odległoœci można oglšdać wydrukowany obraz. Właœciwe przygotowanie pliku graficznego Najlepsze obrazy dajš pliki graficzne o rozdzielczoœci 720 dpi. Ludzie widzš na reklamie wydrukowane przedmioty takie jak hamburgery, samochody, ptaki we właœciwym rozmiarze. Jeżeli zmieni się wielkoœć przedmiotu zwiększajšc rozmiar pliku, to uzyskuje się większš głębię. Należy uwzględnić to, jak ludzie postrzegajš przedmioty. Obrazy, które majš ten sam kontrast, będš posiadać mniejsze odbicie (ghosting) w grafice flip. Skomplikowana grafika pozwala na zacieranie wizji poprzedniego obrazu. Montowanie druku Montowanie druków jest najtrudniejszš czynnoœciš. Osobiste doœwiadczenie decyduje, czy reklama będzie właœciwie wypoziomowana i będzie sprawiała wrażenie ruchu. Zastosowania soczewek dwuwypukłych Reklamy z soczewkami dwuwypukłymi znajdujš największe zastosowanie na ekspozycjach targowych i rynku detalicznym. W okresie ostatnich dwóch lat poprawa jakoœci druku i łatwiejsza produkcja soczewek sprawiły, że dochody z tego typu reklam wzrosły o 50%. Przewiduje się, że rynek reklam soczewkowych podwoi się w okresie następnych trzech-czterech lat. Najszybszy wzrost powinien nastšpić w najbliższych dwóch latach na niespenetrowanym dotychczas rynku opakowań i etykiet. Firma Benchmark Imaging opracowała proces automatycznego przemieszczania się grafiki soczewkowej wewnštrz podœwietlonej ramki reklamowej (lightbox). Oglšdajšcy nie musi przechylać się z jednej strony ramki na drugš, gdyż reklama zmienia się sama. System jest znakomity dla grafiki backlitowej; amerykański producent piwa Budweiser używa jej na lotnisku w St. Louis. Przyszłoœć reklam soczewkowych jest pomyœlna. Rynek reklam eksponowanych w warunkach zewnętrznych zwiększa się równolegle do wzrostu liczby drukarek z płaskim łożem (flatbed). Jednoczeœnie badania marketingowe wykazujš, że klienci zwracajš większš uwagę na reklamy na ruchomych obrazach graficznych niż na statycznych. Programy komputerowe dla soczewkowych efektów 3DZ Đ 3DZ v.5 Đ www.3dz.co.uk; Human Eyes Technologies Ltd. Đ Human-Eyes 3D Đ www.humaneye.com; i-Art. Corp. Đ i-MAgic Print Pro Đ www.iart3d.com; Kutuzow Inc. Đ SuperFlip!, 3D genius Đ www.flipsigns.com; Lenticular ImageLLC Đ Lenticular F/X Đ www.lenticularimage.com; Lenticular Shareware Đ LSWI Đ www.lenticularshareware.com; New Art. Illusion Đ Easy SPACE Pro, v.3 Đ www.3d-easy.de; ProMagic Digital Solutions Đ Magic Interlacer Pro 100 Đ www.promagic.net; Scanvec Amiable Đ Foto Motion Đ www.scanvecaamiable.com Soczewki do druku wielkoformatowego Goex Đ www.goex.com; Lenticlear Lenticular Lens Inc. Đ www.lenticlearlens.com; Lenticular Image LLC (Topian) Đ www.lenticularimage.com; Micro Lens Technology Inc. Đ www.microlens.com; Pacur Đ www.pacur.com; VPI Đ www.vpisheet.com Na podstawie ăDigital GraphicsÓ z listopada 2004 opracował TG