Schwegmann w Polsce Đ 10 lat z Interprintem
6 gru 2016 14:44

W tym roku znana w branży poligraficznej firma Interprint z Torunia obchodzi 10-lecie działalnoœci. Od poczštku, tj. od roku 1994, jednym z jej partnerów na rynku polskim jest niemiecki producent chemii drukarskiej Đ Bernd Schwegmann GmbH. Na poczštku sierpnia przedstawiciel naszej redakcji miał okazję spotkać się z Wolfgangiem Schulzem, odpowiedzialnym za sprzedaż produktów firmy Schwegmann w krajach Europy Œrodkowo -Wschodniej i Austrii, oraz Krzysztofem Wojciechowskim, prezesem Interprintu. Schwegmann GmbH to rodzinne przedsiębiorstwo, założone w 1951 roku. Firma opiera swojš działalnoœć na trzech filarach. Schwegmann od poczštku zajmował się wytwarzaniem półproduktów niezbędnych do produkcji farb, m.in. farb graficznych. Druga ăodnogaÓ w działalnoœci firmy to konfekcjonowanie i sprzedaż mat filtracyjnych. W 2002 roku dział ten został wyodrębniony i dziœ tworzy osobne przedsiębiorstwo. Trzecim filarem działalnoœci, w ramach którego firma współpracuje z Interprintem, jest produkcja chemii drukarskiej. Jak informuje Wolfgang Schulz, bliższe zainteresowanie firmy Bernd Schwegmann rynkiem poligraficznym nastšpiło w 1986 roku. Wówczas rozpoczęto produkcję buforów do wody znajdujšcych zastosowanie w drukarniach gazetowych. Potem paletę produktów rozszerzono o ofertę dla rynku produkcji akcydensowej (zarówno zwojowej, jak i arkuszowej). Dziœ jest to najbardziej dochodowy obszar aktywnoœci firmy na rynku drukarskim. Rocznie Schwegmann sprzedaje 3 mln l buforów, przeznaczonych dla wszystkich rodzajów offsetowych maszyn drukujšcych. W firmie Schwegmann pracuje ok. 47 osób, z których 6 zajmuje się sprzedażš. Warto dodać, że ponad połowa całej produkcji firmy jest przeznaczona na eksport. Nowoœci z targów drupa Na majowej wystawie w DŸsseldorfie firma Schwegmann przedstawiła wiele nowych rozwišzań, spoœród których nasz rozmówca zdecydowanie wyróżnił trzy produkty. Pierwszy z nich to nowy system eliminujšcy wszelkiego rodzaju drobnoustroje z systemu wodnego maszyny rotacyjnej. MOL Clean, bo tak brzmi jego nazwa, to zestaw specjalnych œrodków pozwalajšcych na szybkie oczyszczanie układu wodnego maszyny. System MOL Clean oferowany jest w dwóch wersjach: do czyszczenia doraŸnego oraz permanentnego. Jak zapewnia Wolfgang Schulz, poprzez zastosowanie MOL Clean można uniknšć przestojów maszyny, niezbędnych przy okresowym (raz na 2-4 miesišce) tradycyjnym czyszczeniu układu wodnego. Jest to bardzo interesujšca nowoœć, zwłaszcza dla drukarń zwojowych. Druga nowoœć przedstawiona przez firmę Schwegmann to nowej generacji pudry drukarskie o niskim poziomie pylenia, zaœ trzecia premiera to œrodki chemiczne znajdujšce zastosowanie w drukowaniu bez użycia alkoholu. Sš one przeznaczone dla drukarń pracujšcych na maszynach akcydensowych, zarówno zwojowych, jak i arkuszowych. Zdaniem Wolfganga Schulza drukowanie bez alkoholu staje się coraz popularniejszym rozwišzaniem, także wœród polskich drukarń. Dzieje się tak m.in. dlatego, że przy wyeliminowaniu alkoholu iloœć farby niezbędnej do wydrukowania tego samego nakładu, co przy użyciu tradycyjnych metod, zmniejsza się nawet o 40%. Wœród polskich zakładów, które przy udziale firm Schwegmann i Interprint z powodzeniem wdrożyły technologię drukowania bez alkoholu, sš m.in. Drukarnia Poznańska, Wojskowe Zakłady Graficzne w Warszawie, Prasowe Zakłady Graficzne we Wrocławiu czy Rzeszowskie Zakłady Graficzne. Schwegmann a rynek polski Poczštki obecnoœci niemieckiego producenta na polskim rynku sięgajš 1993 roku. Wówczas to firma Schwegmann nawišzała kontakty z firmami oferujšcymi jej produkty w naszym kraju. Zaledwie rok póŸniej okazało się, że niezbędne jest powołanie oficjalnego dystrybutora, który zajšłby się obsługš produktów Schwegmann w sposób kompleksowy. W tym samym roku powstał Interprint, który został ustanowiony oficjalnym przedstawicielem firmy Schwegmann w Polsce. Zdaniem Wolfganga Schulza sukces osišgnięty na rynku polskim należy zawdzięczać nie tylko wysokiej jakoœci produktom, ale przede wszystkim odpowiedniej reprezentacji w naszym kraju, także w zakresie serwisu. W zakresie œrodków do nawilżania wody (buforów) firma Schwegmann posiada 85% udziałów w polskim rynku produkcji gazetowej, 30% Đ w zakresie produkcji heatsetowej i ok. 10% Đ na rynku offsetu arkuszowego Đ mówi Wolfgang Schulz. Đ Jeœli chodzi o produkcję gazetowš, to udziały firmy Schwegmann w sprzedaży całej chemii drukarskiej dla tego segmentu w Polsce można oszacować na 50-60%. Pytany o najbliższe plany odnoœnie do polskiego rynku Wolfgang Schulz odpowiada: Po wejœciu Polski do Unii Europejskiej tutejszy rynek stał się jeszcze bardziej interesujšcy, także dla naszej firmy. Bioršc pod uwagę udziały firmy Schwegmann w poszczególnych segmentach, najwięcej do zrobienia jest oczywiœcie w zakresie offsetu arkuszowego. Od dwóch lat nasza firma tworzy sieć subdealerów Đ dodaje Krzysztof Wojciechowski, prezes Interprintu. Đ Obecnie szukamy kolejnych partnerów na rynku polskim; w tej chwili współpracujemy z dziesięcioma subdealerami. Wolfgang Schulz dodaje: Mimo że po rozszerzeniu Wspólnego Rynku współpraca polskich drukarń z Zachodem jest dużo łatwiejsza, twierdzę, że największa szansa na wzrost polskiego przemysłu poligraficznego tkwi w popycie wewnętrznym. Oczywiœcie przy założeniu, że rozwijać się będzie cała gospodarka, a wraz z niš Đ branża poligraficzna. Rozmawiał Sławomir Sokołowski