Sektor druku wielkoformatowego w 2012 roku
6 gru 2016 14:56

Tradycyjnie jak co roku amerykańskie czasopismo branżowe „Digital Output” omówiło nowe technologie, kolejne wielkie trendy, przeanalizowało łączenia i przejęcia firm oraz podsumowało rok 2012 w branży. Lata 2010 i 2011 zostały określone jako lata zdrowienia i odbudowy. Zaletą recesji jest to, że pozwala ona na przegrupowania środków, co prowadzi do powstania nowych produktów i usług. Rok 2011 pokazał wyniki tych prac, a 2012 był okresem wprowadzenia ich na rynek. Nowe technologie W ciągu ostatnich 12 miesięcy wprowadzono na rynek wiele produktów. Chociaż niektóre z nich bazowały na starszej generacji urządzeń, pozostałe były całkowicie nowymi ideami. Media. Przemysł poligraficzny oczekuje nowych materiałów, niezawodnych i możliwych do zadrukowania na różnorodnych platformach. Daje to szansę punktom druku posiadającym wiele maszyn na maksymalizację produkcji i lepsze czasowe planowanie zleceń druku. Coraz bardziej rośnie zainteresowanie grafikami okiennymi. Optycznie przezroczyste, wytrzymałe, dopasowujące się do kształtu podłoża folie winylowe, na których można drukować, umożliwiają teraz nowe aplikacje. Tekstylia są stosowane w różnorodnych aplikacjach poczynając od odzieży po flagi. Rewolucyjny nie jest tu sam materiał; rosnąca ich popularność wynika z możliwości stosowania różnorodnych technik drukowania dla tej samej tkaniny. Tusze. Coraz większą popularność zyskują tusze, które łatwo drukują na tkaninach. Nowy tusz do zadrukowywania tkanin, niewymagający powlekanych mediów i posiadający dobrą gęstość optyczną, ma się wkrótce pojawić na rynku. Stały wzrost prędkości głowic drukujących w połączeniu ze zwiększoną rozdzielczością dochodzącą obecnie do 1200 dpi przy-czynił się do wielkiej ekspansji szybkiego druku inkjet (high-speed) i wzrostu zainteresowania drukiem inkjet w strefie przemysłowej. Inkjet wchodzi na tradycyjne rynki wklęsłodruku, offsetu i sitodruku. Wraz z rozszerzeniem stosowania inkjetu na nowe aplikacje rodzi się potrzeba czegoś więcej niż tradycyjny zestaw kolorów CMYK. Olbrzymia presja ciąży tu na firmach zajmujących się drukiem wielkoformatowym, aby oferować kolory korporacyjne czy też spotowe. Wiele z nich występuje w odcieniu koloru pomarańczowego, dlatego też Agfa Graphics dodała pomarańczowy tusz do swojej drukarki Jeti 3020 Titan. Nowe urządzenia drukujące. W dalszym ciągu polepszają się jakość i parametry techniczne urządzeń drukujących. W ciągu ostatnich dwóch lat nastąpił znaczący postęp w urządzeniach drukujących opartych na technologii UV i UV LED, co pozwoliło na oferowanie możliwości druku na znacznie większej liczbie podłoży. Technologia ta staje się bardziej dojrzała, co pozwala na jej ekspansję na teren innych form grafiki oraz przemysłu dekoracyjnego, co dotychczas nie było możliwe. Inkjet UV umożliwia stosowanie w drukowaniu grafiki innych materiałów giętkich niż folie winylowe, co stwarza więcej „zielonych opcji”. Zastosowanie drukarek UV LED w druku przemysłowym zmieniło całkowicie zasady gry. Integracja i ustanowienie dwukierunkowej komunikacji pomiędzy systemami druku inkjet, RIP, e-handlem i pakietem MIS stały się również bardzo ważne. Fujifilm koncentruje się na technologii o angielskiej nazwie „Parallel Drop Size” wprowadzonej w drukarkach Uvistar2 oraz zdol-ności do pracy na wielu zwojach mediów jednocześnie, szybszym przygotowaniu drukarki do pracy oraz szybszych zmianach mediów przy zmniejszonej ilości odpadów. Wykonaj pracę Punkty druku szukają dróg efektywnego zarządzania swoimi biznesami i próbują to robić za pomocą zintegrowanego i inteligentnego workflow. Systemy workflow oraz projektowania pozwalają ich użytkownikom na zwiększenie wydajności produkcji. Pakiety projektowania oferują coraz więcej funkcji, ponieważ są to te same programy, co stosowane do druku w Internecie – są więc one siłą wzajemnie się napędzającą. Cyfrowy druk wielkoformatowy to coś więcej niż tylko nałożenie tuszu na podłoże i wykończenie wydruku. Coraz bardziej wzrasta świadomość wagi czynności poprzedzających, które umożliwiają automatyczne przesyłanie prac do drukarki. Producenci drukarek rozumieją ten problem i np. firma Mutoh oferuje obecnie pakiet o nazwie ValueJet Status Monitor. Zapewnia on zarządzanie drukarkami i zleceniami druku, dając operatorom większą elastyczność i swobodę podczas dnia pracy, tym samym wpływając na ich większą produktywność. Może to być wykonywane nawet za pomocą smartfonu. PDF Print Engine firmy Adobe Systems pozwala na nowy poziom obsługi plików graficznych, szczególnie w sytuacji, gdy projektanci grafik mają do czynienia z kompleksowymi plikami grafiki i diapozytywów. Rok 2012 był rokiem drupy i wiele osób miało okazję zapoznać się z nowymi ideami i technologiami powstałymi w ostatnim czasie. Sukcesem była np. stworzona przez Benny'ego Landę rewolucyjna nanotechnologia druku. Nowa technologia nanotuszu może wywrzeć wielki wpływ tak na zużycie tuszu, jak i jego koszt. Pojawiają się także inne istotne technologie, jak chociażby single pass printing. Właśnie ta technologia może wywrzeć spory wpływ na sektor wielkoformatowy w najbliższych latach. Wiąże się to zarówno ze zwiększoną szybkością produkcji węższych oznakowań, jak i ze stosowaniem już istniejących technologii, m.in. szybszego suszenia wydruków, co pozwala na wykorzystanie nowych materiałów oraz uzyskanie różnych stopni połysku zadrukowanych powierzchni. Przykładowo firma Caldera oferująca popularny pakiet RIP współpracuje ściśle z firmami Fuji-Xerox-Memjet ze względu na potrzebę przetwarzania dużej ilości danych podczas drukowania z rozdzielczością 1600 dpi i prędkością 9 m/min. Ekoprzyjazne produkty w ramach zielonej alternatywy są bardzo ważne, ale nadal priorytetami są tu efektywność i koszt. Tusze wolne od niebezpiecznych dla zdrowia lotnych chemikaliów zmieniły zasadniczo rynek grafiki niewymagającej długoterminowej odporności. Rynek w dalszym ciągu czeka na „zielone” tusze, które będą szybciej schły i będą bardziej wytrzymałe podczas ekspozycji na zewnątrz. Backlity i podświetlane ramki (light boxes) zyskują ponownie na popularności. Wzrost udziału tych aplikacji jest wielokrotnie większy w porównaniu z innymi typami zastosowań. Aplikacje Cyfrowe rozwiązania medialne zawsze prowadzą w dłuższym okresie do ograniczenia druku. Obserwuje się już to zjawisko w druku komercyjnym i nastąpi to również w druku wielkoformatowym. Punkty druku muszą stale zadawać sobie pytanie, dlaczego są potrzebne konsumentom? Powinny one zawsze szukać nowych technologii druku wielkoformatowego, które mogą zapewnić nowe aplikacje i umocnić ich pozycję na rynku. Pojawienie się wielu nowych aplikacji w mijającym roku było możliwe dzięki postępowi w jakości i wyborze mediów, zdolności do drukowania jednocześnie na różnorodnych materiałach i stałego edukowania PSP co do znaczenia dzielenia się z klientami wiedzą na temat nowych możliwości druku. Rynek oklejania pojazdów samochodowych w dalszym ciągu rośnie w miarę, jak personalizacja pojazdów staje się coraz popularniejsza, ponieważ korporacje zaczynają doceniać znaczenie własnej „floty” i pojazdów powiązanych z ich marketingową strategią. W latach 2011-12 pojawiły się innowacyjne media w wielu kolorach i teksturach służące do zmiany koloru pojazdów. Główni dostawcy mediów już od kilku lat oferowali w Europie innowacyjne wylewane i wytłaczane folie polimerowe do zmiany kolorów, a teraz wkraczają na rynek amerykański. Produkty te będą pobudzały wzrost przemysłu, ponieważ pozwalają one firmom przetwórczym, dystrybutorom oraz zakładom drukarskim na dotarcie do klientów wtórnego rynku samochodowego i na poszerzenie usług świadczonych przez ich biznesy. Wzrost produkcji różnych wersji druku i ich personalizacji, poczynając od grafiki na samochody po kampanie reklamowe, od reklam sklepowych po domowe dekoracje, prowadzi do tworzenia wielu nowych źródeł dochodów dla PSP. Zarówno konsumenci, jak i firmy chcą uzyskać spersonalizowany wygląd swoich samochodów, promować swój biznes czy też dekorować mieszkania i domy. Idea personalizacji albo druku zmiennych danych przechodzi do aplikacji niszowych. Punkty druku oraz ich klienci oceniają efektywność kosztową oferowania pojedynczych czy też krótkich, limitowanych serii produktów, które nie mogą być wykonane za pomocą druku analogowego. Dla firmy MACtac Graphics Products mijający rok był rokiem aplikacji okiennych. Produkty przeznaczone do nanoszenia na szkło tradycyjnie są aplikowane na mokro. Folie okienne IMAGin B-Free, zawierające kleje samoodpowietrzające się (air egress) pozwoliły na zmniejszenie kosztów produkcji przez skrócenie czasu instalacji. Pozytywnym przykładem przemysłowego cyfrowego druku inkjet jest przemysł płytek ceramicznych. Wiele wodnych, rozpuszczalnikowych czy też sieciowanych UV technologii inkjet zostało zoptymalizowanych do druku bezpośrednio na kafelkach i płytkach ceramicznych. Pozwoliło to temu przemysłowi nie tylko na poszerzenie gamy produktów, ale także na redukcję zapasów o wartości milionów dolarów. Przejęcia i łączenie się firm Każdy przemysł szybko się rozwijający na ogół podlega konsolidacji. Producenci urządzeń drukujących kontynuują konsolidację poszczególnych wydziałów, a nawet całych firm i proces ten zaczął także dotyczyć punktów druku. Powstałe w drodze połączenia większe zakłady drukarskie są w stanie oferować wyższą jakość usług i stosować bardziej skomplikowane systemy. Nowo powstające technologie, które znajdują się poza zasięgiem wielu małych biznesów, stają się finansowo dostępne dla większych firm. Duże przedsiębiorstwa są w stanie zbudować silne więzi z dostawcami i zapewnić swoim klientom większą gamę oferowanych ulg oraz usprawnić proces produkcyjny. Wiele punktów druku widzi potrzebę łączenia się z lokalną konkurencją, aby nie zostać przejętym przez większe firmy. Dzięki konsolidacjom punkty druku stają się silniejsze i mają większe szanse na przetrwanie. Z drugiej strony procesy te dają możliwość powstawania nowych, mniejszych, bardziej elastycznych i co najważniejsze – innowacyjnych firm. Najmniejsze biznesy przeżywają często w okresie konsolidacji najtrudniejszy okres, ale wiele z nich przechodzi przez to w miarę bezboleśnie, ponieważ posiadają zdolność szybkiego adaptowania się do zmieniających się warunków rynkowych, a nawet rozbudowują swoje biznesy dzięki dbałości o lojalność klientów. Na podstawie „Digital Output” opracował TG