Smithers prognozuje wzrosty w sektorze etykiet
13 cze 2025 13:40

Według firmy Smithers, światowego autorytetu w branży opakowań, globalny popyt na etykiety opakowaniowe, którego wartość w 2025 r. prognozowana jest na 48,3 mld USD, wzrośnie w ciągu najbliższych pięciu lat. Sprzedaż wzrośnie o 3,6% w ujęciu rocznym (CAGR), osiągając 57,5 mld USD w 2030 r., w miarę jak właściciele marek inwestują w nowe technologie druku, inteligentne opakowania oraz bardziej zrównoważone etykiety i folie.

Ekskluzywne dane z najnowszego raportu rynkowego Smithers „Przyszłość etykiet i warstw podkładowych do 2030 r.”  (The Future of Labels and Release Liners to 2030), wskazują, że wolumen etykiet i opakowaniowych etykiet rękawowych (sleeve’ów) wzrośnie z 83,0 mld m2 w 2025 r. do 99,1 mld m2 w 2030 r. Badanie pokazuje, że etykiety samoprzylepne pozostają najpopularniejszym rozwiązaniem, stanowiąc 61,9% współczesnego rynku pod względem wartości. Etykiety klejone na mokro są drugim najbardziej wartościowym sektorem i mają stosunkowo wysoki udział w rynku pod względem wolumenu. Etykiety samoprzylepne będą nadal wypierać inne etykiety w ciągu najbliższych pięciu lat. Pomimo rosnących inwestycji w etykiety bez podkładu, pozostaną one opcją marginalną, a prognozuje się, że wolumen zużycia warstw podkładowych wzrośnie z 35,2 mld m2 w 2025 r. do 42,3 mld m2 w 2030 r.

Sleeve’y stanowią główną alternatywę rynkową dla etykiet, a analiza Smithers pokazuje, że ich wykorzystanie rośnie, zwłaszcza wśród klientów napojów bezalkoholowych. Termokurczliwe etykiety rękawowe są główną ze stosowanych technologii, z 12,4-proc. udziałem w rynku w ujęciu ilościowym w 2025 r. Zarówno one, jak i etykiety rozciągliwe stretch (3,1%) będą rosły znacznie powyżej średniej rynkowej w ciągu najbliższych pięciu lat, zwiększając powierzchnię zadrukowaną przypadającą na opakowanie.

Napoje bezalkoholowe, napoje alkoholowe i żywność nadal dominują w zastosowaniach etykiet, stanowiąc ponad dwie trzecie rynku pod względem wielkości. Wszystkie odnotują stały wzrost, przy czym znaczny przyrost będzie wynikał z głębszej penetracji rozwijających się rynków konsumenckich, zwłaszcza w Azji.

Flekso pozostaje najpopularniejszym procesem drukowania etykiet na maszynach wąskowstęgowych i odpowiada za ponad 40% produkcji. Jego wykorzystanie będzie rosło w okresie objętym badaniem Smithers. Z kolei nakłady druku offsetowego litograficznego – szeroko stosowanego do drukowania etykiet wycinanych klejonych na mokro – będą tracić udział w rynku, ponieważ coraz więcej przetwórców przechodzi na formaty samoprzylepne. Druk cyfrowy (atramentowy i tonerowy) stanowił 7,0% wolumenu etykiet w 2024 r. Przewiduje się, że jego udział w rynku wzrośnie do 11,3% w 2030 r., a nowe maszyny wąskowstęgowe i konfiguracje hybrydowe będą generować większe przychody dla dostawców usług druku.

Procesy produkcyjne są projektowane w celu zmniejszenia zużycia energii. Zmiany w podłożach zwiększają możliwość recyklingu etykiet i pojemników po zakończeniu ich eksploatacji, w miarę coraz większego wykorzystywania etykiet papierowych i materiałów pochodzących z recyklingu poużytkowego (PCR) zarówno w materiałach foliowych, jak i podkładach antyadhezyjnych.

Opracowano na podstawie informacji firmy Smithers

Tłumaczenie: TK