:Sublima w Lublinie
6 gru 2016 14:45

9 marca firmy Agfa Sp. z o.o. i DMK Studio zorganizowały spotkanie poœwięcone technologii rastra krzyżowego :Sublima. Impreza odbyła się w lubelskim hotelu Unia Mercure; wzięło w niej udział około 40 osób, reprezentujšcych firmy poligraficzne z Lublina i okolic. :Sublima zdobywa Đ także w Polsce Đ coraz większš popularnoœć zarówno wœród drukarń, jak i usługowych studiów CtP. Jednym z nich jest DMK Studio z Lublina, jedyna w Polsce naœwietlarnia usługowa CtP wyposażona w system termiczny (Agfa :Xcalibur 45 Elite), oferujšca wykonanie płyt z rastrem :Sublima przy liniaturze 340 lpi. Jak zapewnił Piotr Maciejewski, prezes DMK Studio, już po kilku miesišcach od wprowadzenia rastra :Sublima niemal wszystkie naœwietlane przez firmę płyty sš wykonywane przy jego wykorzystaniu. Z zalet tej technologii korzysta wiele drukarń z Lublina i okolic, w tym największe w regionie zakłady takie jak Multidruk, Boxes Prestige Poland czy Intrograf. Spotkanie, przebiegajšce pod hasłem ă:Sublima Đ szczegóły, które przycišgajš wzrokÓ, rozpoczšł Tomasz Wasilewski, kierownik studia DTP w firmie DMK Studio. Przedstawił krótko historię przedsiębiorstwa, które na rynku usług poligraficznych działa od 1996 roku. Przed dwoma laty firma zainwestowała w termiczny system pełnoformatowy :Xcalibur 45 Elite sterowany systemem produkcyjnym :ApogeeX 2.5 z modułem PrintDrive, pozwalajšcym na zarzšdzanie zrastrowanymi plikami. W 2005 roku wprowadzono system archiwizacji zrastrowanych prac i wdrożono raster :Sublima, a w bieżšcym roku zakupiono naœwietlarkę do filmów :Avantra 30. Następnie głos zabrał Tomasz Nojszewski, Pre-Sales & Product Manager w firmie Agfa Sp. z o.o., który rozpoczšł od porównania technologii CtF i CtP, wymienił też zalety usługowego naœwietlania płyt. Następnie przypomniał najważniejsze cechy rastrów amplitudowego (AM) i częstotliwoœciowego (FM) oraz dotychczasowe próby łšczenia obu technologii. Potem została omówiona technologia rastrowania krzyżowego :Sublima. W dalszej częœci spotkania głos zabrali przedstawiciele dwóch drukarń, które na co dzień zlecajš w DMK Studio produkcję płyt. Piotr Sinielewicz, kierownik studia graficznego w firmie Multidruk, podkreœlał wysokš jakoœć produkcji uzyskiwanš z płyt naœwietlonych za pomocš rastra :Sublima, zwłaszcza przy trudnych zleceniach. Multidruk przeprowadził też we własnym zakresie testy, z których wynika, że przy zastosowaniu płyt naœwietlonych z rastrem :Sublima spadło zużycie farby podczas drukowania. Artur Motyl, szef produkcji drukarni Magic, podkreœlił, że :Sublima sprawdza się zwłaszcza przy odwzorowaniu kolorowych zdjęć, tam, gdzie ważne sš szczegóły. Porównał też dwa egzemplarze tej samej ksišżki, z których jeden został wykonany z płyt konwencjonalnych, drugi Đ z cyfrowych. Te drugie, zdaniem Artura Motyla, pod każdym względem cechowała wyższa jakoœć. Na zakończenie spotkania Tomasz Wasilewski przedstawił szczegółowy schemat obiegu prac w DMK Studio. Podczas spotkania można było zapoznać się z wydrukami wykonanymi z płyt naœwietlonych z rastrem :Sublima przy różnych liniaturach. Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa