:Sublima w praktyce
6 gru 2016 14:45
Z praktycznymi aspektami stosowania technologii rastra hybrydowego :Sublima mogli się zapoznać uczestnicy spotkania zorganizowanego przez firmy Agfa i Pery Plate Studio, które odbyło się 15 listopada w Instytucie Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej.
Po powitaniu uczestników przez Bogusława Decowskiego, dyrektora handlowego Działu Systemów Graficznych Agfa Sp. z o.o. i zapoznaniu ich z ostatnimi zmianami w firmie Agfa po restrukturyzacji oraz wydzieleniu się Działu Foto, Marek Mamos Đ prezes Pery Plate Studio Đ scharakteryzował krótko swojš firmę, której pierwszy człon nazwy, jak wyjanił, wywodzi się z sanskrytu (pery znaczy: wokół, przy), a drugi Đ plate Đ oznacza w języku angielskim płytę, co okrela obszar działalnoci firmy. Jest ona, jak przypomniał prezes Mamos, pierwszš w Łodzi i jednš z najstarszych firm na rynku polskim wiadczšcych usługi w dziedzinie nawietlania płyt (od 2001 roku). Od trzech lat Pery Plate Studio stosuje technologię CtP, a obecnie jest jedynš firmš w Polsce usługowo nawietlajšcš płyty z zastosowaniem najnowszej technologii :Sublima. W skład wyposażenia firmy wchodzš urzšdzenia firmy Agfa: nawietlarka :Galileo VS oraz system odbitek próbnych :Sherpa 43i, a także oprogramowanie :Apogee serii 3. Najbliższe plany uwzględniajš instalację drugiej nawietlarki CtP :Palladio oraz najnowszej wersji workflow :ApogeeX 2.5.
O zaletach rastra :Sublima w stosunku do technologii rastrowania stosowanych dotychczas mówił Tomasz Nojszewski (Agfa Sp. z o.o.). Nowa technologia opracowana przez Agfę, stanowišca kombinację rastra klasycznego i stochastycznego, umożliwia drukowanie z większš liniaturš Đ od 210 do 340 lpi (podczas spotkania prezentowano próbne wydruki włanie z liniaturš 340, wykonane przez Pery Plate Studio). Zapewnia też powtarzalnoć przejć tonalnych w zakresie od 1 do 99%, pełne odtwarzanie szczegółów w obszarze wiateł i cieni, gładkie przejcie pomiędzy wiatłami i półtonami, eliminację mory. System jest kalibrowany przez procesor obrazów rastrowych, który automatycznie kompensuje różnice przyrostu punktu. :Sublimę można stosować we wszystkich urzšdzeniach CtP Agfy używajšc płyt srebrowych lub termoczułych (fotopolimerowe nie gwarantujš osišgnięcia możliwych liniatur).
Duży nacisk kładziono na fakt, że stosowanie :Sublimy nie wymaga żadnych specjalnych zmian zarówno w przygotowalni (wysokš liniaturę można osišgnšć przy rozdzielczoci 2400 dpi), jak i w drukarni, o czym mówił Ireneusz Grabowski kierujšcy działem przygotowania produkcji w Łódzkiej Drukarni Dziełowej (ŁDD to jeden z najstarszych stażem i największych klientów Pery Plate Studio), gdzie wykonuje się druki z płyt nawietlonych przy użyciu :Sublimy. Zapewnia ona Đ jak podkrelał I. Grabowski przytaczajšc opinie klientów Đ nowš jakoć reprodukcji, dzięki czemu zyskuje drukarni nowych zleceniodawców.
W Polsce jest już kilkunastu użytkowników :Sublimy, a na wiecie Đ ponad 1000.
Tomasz Nojszewski omówił też system sterowania kałamarzami maszyn drukujšcych InkDrive stanowišcy opcję do systemu :Apogee, który umożliwia skrócenie czasu narzšdu, zmniejszenie iloci makulatury, oszczędnoć farby i generalnie ułatwia pracę drukarni. Marek Mamos zapewnił, że już wkrótce Pery Plate Studio wzbogaci się o omawiany system wchodzšcy w skład :ApogeeX.
Sposób przygotowania plików do drukowania rastrem :Sublima przedstawił Łukasz Mizerski z Pery Plate Studio. Zapewnił, że Đ podobnie jak w drukarni Đ technologia ta nie wymaga przeprowadzenia żadnych zmian w studio. Praca musi być po prostu dobrze przygotowana; dobrš jakoć uzyskuje się przy rozdzielczoci 300 dpi.
O zainteresowaniu technologiš :Sublima wiadczyły pytania licznie zgromadzonych uczestników spotkania, wród których było wielu pracowników naukowych Instytutu Papiernictwa i Poligrafii PŁ.
Po przerwie z prezentacjš mogli się zapoznać również studenci Instytutu. IZ