Sukces wirtualnego wydarzenia 
23 lip 2020 11:07

Zorganizowana z dużym rozmachem wirtualna konferencja Print4All – Future Factory, która odbyła się 24 czerwca br., zgromadziła ponad 1200 uczestników, a jedna trzecia z nich połączyła się spoza Włoch. Wydarzenie spotkało się z dużym odzewem ze strony międzynarodowej społeczności drukarzy, przetwórców i producentów opakowań. Andrea Briganti, dyrektor generalny Acimga, stowarzyszenia będącego współorganizatorem konferencji, potwierdził również nową datę kolejnej edycji targów Print4All: 3-6 maja 2022 r. 

Ponad 1200 uczestników, w tym jedna trzecia zagranicznych, 30 akredytowanych międzynarodowych magazynów (Poligrafika była jednym z patronów medialnych wydarzenia) i ok. 50 dziennikarzy uczestniczących w konferencji prasowej to bilans wirtualnego wydarzenia Print4All – Future Factory, które odbyło się 24 czerwca br. 

Podczas imprezy prześledzono globalne scenariusze technologiczne i ekonomiczne, uwzględniając wszystkie aspekty związane z przemysłem poligraficznym, ze szczególnym uwzględnieniem Przemysłu 4.0 i zrównoważonego rozwoju. Konferencja Print4All, która była również gospodarzem Walnego Zgromadzenia Federazione Carta e Grafica, połączyła fizyczną obecność gości w studio telewizyjnym ze zdalnym udziałem międzynarodowych prelegentów i transmisją na żywo do międzynarodowej publiczności, tworząc formułę, która z sukcesem poradziła sobie z aktualnymi ograniczeniami. Spotkanie prowadzone w językach włoskim i angielskim moderował dziennikarz telewizyjny Matteo Bordone, a udział w nim wzięli m.in.: Nigel Tapper, klimatolog i członek IPCC (Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu, nagrodzonego Pokojową Nagrodą Nobla w 2007 r.); Alice Bodreau, Global Partners Manager w Fundacji Ellen MacArthur (której misją jest przyspieszenie przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym); prof. Enzo Baglieri, koordynator pierwszego projektu implementacji idei Przemysłu 4.0 we Włoszech; uczestnicy branżowego łańcucha dostaw z dwoma okrągłymi stołami dyskusyjnymi, przy których spotkali się dostawcy technologii, drukarnie i właściciele marek takich jak: Uteco, HP, SIT, Sacchital, Barilla czy Orogel; najbardziej reprezentatywne stowarzyszenia branżowe na poziomie globalnym, takie jak Intergraf (Europa), APTech (USA), Peiac (Chiny), Ipama (Indie), Picon (Wielka Brytania) omawiające trendy i perspektywy przemysłowe i gospodarcze w świecie druku i opakowań w swoich krajach. 

Branża staje na nogi w oparciu o Przemysł 4.0

Podczas wydarzenia Andrea Briganti, dyrektor generalny Acimga i Federazione Carta e Grafica, ogłosił nowy termin targów Print4All, które odbędą się w Fiera Milano w dniach 3-6 maja 2022 r., w ramach The Innovation Alliance. Czas zakomunikować, że włoski przemysł poligraficzno-opakowaniowy znów staje na nogi w oparciu o Przemysł 4.0, gospodarkę o obiegu zamkniętym i zrównoważony rozwój, czyli główne tematy konferencji Print4All – Future Factory – wyjaśnił Andrea Briganti. – COVID-19 uświadomił wszystkim, jak ważne są te sektory, które pozwalają na funkcjonowanie całej gospodarki nawet w czasie jej zamrożenia, dostarczając opakowania do łańcuchów dostaw żywności i farmaceutyków. Konferencja Print4All stanowi punkt zwrotny, umożliwiając spojrzenie w przyszłość ukierunkowaną na coraz bardziej zrównoważony łańcuch dostaw, coraz bardziej zintegrowany z paradygmatem Przemysłu 4.0. 

Konferencja Print4All – Future Factory została zorganizowana przez Acimga (Włoskie Stowarzyszenie Producentów Maszyn dla Przemysłu Graficznego, Przetwórczego i Papierniczego) przy wsparciu Argi (Włoskiego Stowarzyszenia Dostawców Przemysłu Graficznego) oraz ITA (Włoskiej Agencji Handlowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej). Konferencja odbywa się co roku i pełni funkcję pomostu do kolejnej edycji targów Print4All. Acimga jest stowarzyszeniem wewnątrz Confindustria, reprezentującym wszystkie technologie poligraficzne, opakowaniowe i przetwórcze, skupiającym 80 firm z sektora przemysłowego o obrotach około 3 mld euro, z czego 60 proc. generowane jest przez eksport. Włochy znajdują się w pierwszej trójce producentów tych maszyn na świecie (za Niemcami i Chinami).

Targi po pandemii

Niezwykła sytuacja wywołana pandemią zrewolucjonizowała nie tylko świat przemysłu, ale także międzynarodowy kalendarz targów zaplanowanych na lata 2020-2021. Wydarzenia ostatnich miesięcy zmusiły organizatorów do wyjątkowych zmian w harmonogramach imprez. Jak ogłoszono podczas konferencji Print4All, kolejna edycja tego wydarzenia, zaplanowana na 4-7 maja 2021, odbędzie się jednak rok później w dniach 3-6 maja 2022 r. Na rok 2022 przełożone zostały również targi IPACK-IMA i INTRALOGISTICA ITALIA, natomiast imprezy PLAST i MEAT-TECH mają zostać zorganizowane w 2021 r.

Print4All to projekt opracowany przez Acimga i Argi, dwa stowarzyszenia reprezentujące odpowiednio włoskich i międzynarodowych producentów maszyn poligraficznych i przetwórców oraz 4IT Group – firmę, która od ponad 10 lat obserwuje rynek grafiki i komunikacji. Organizatorem wydarzenia jest Fiera Milano, włoski lider w organizacji targów.

PLAST, IPACK-IMA, MEAT-TECH, Print4All i INTRALOGISTICA ITALIA to pięć wydarzeń, które razem tworzą grupę targów znaną pod nazwą The Innovation Alliance. W 2018 roku przyciągnęły do Mediolanu ponad 150 tys. zwiedzających z całego świata. Inaczej niż zazwyczaj, tym razem imprezy będą odbywały się w różnych terminach. Jak ogłosił organizator – Fiera Milano, targi PLAST zaplano-wano na 4-7 maja 2021 roku, natomiast MEAT-TECH odbędzie się w dniach 17-20 maja 2021 r., łącznie z TUTTOFOOD, międzynarodowymi targami B2B poświęconymi żywności i napojom. Wszystkie wydarzenia odbędą się w centrum targowym Fiera Milano Rho (Włochy).

Decyzja organizatorów wynika z niezwykłej sytuacji, jakiej wszyscy doświadczamy w ostatnich kilku miesiącach. Biorąc pod uwagę ograniczenia, które w różnym stopniu dotykają każdej części świata, stworzono nietypowy kalendarz targów międzynarodowych. 

Nowy plan jest swego rodzaju kompromisem w celu zaspokojenia potrzeb branży i uniknięcia nakładania się terminów, które naraziłoby firmy i operatorów na trudności.

Tak więc nawet jeśli daty wydarzeń The Innovation Alliance zmieniają się, niezmienny pozostaje ich cel: pięć wystaw nadal będzie wspierać dialog między różnymi sektorami, który stanowi cenny zasób dla działających w nich przedsiębiorców. Organizatorzy przystąpią do wspólnej pracy nad stworzeniem inicjatyw przekrojowych, które będą towarzyszyć ponownie uruchomionym targom.  AN