Sympozjum Sun Chemical i Multigraf
6 gru 2016 14:44

Firmy Sun Chemical i Multigraf, od wielu lat współpracujšce na polskim rynku, zorganizowały w dniu 1 czerwca w Krakowie w pięknie położonej Willi Decjusza spotkanie przedstawicieli drukarń, na które przybyło ponad pięćdziesięciu uczestników. Główne tematy spotkania to zagadnienia arkuszowego druku offsetowego i bezproblemowe mieszanie farb offsetowych. Jarosław Łukomski, zastępca dyrektora Sun Chemical Sp. z o.o. (na zdjęciu z lewej)) pokrótce przedstawił dynamiczny rozwój koncernu Sun Chemical. Największym wydarzeniem było przejęcie przez Sun Chemical Corporation firmy Coates Lorilleux Europe Đ w Polsce to połšczenie nastšpiło 2002 roku w styczniu. Dyrektor Łukomski podkreœlił, że połšczenie obu firm przynosi wiele korzyœci klientom Đ duża firma posiada wyspecjalizowanš kadrę o wysokich kwalifikacjach oraz większe œrodki finansowe na badania i rozwój nowych produktów. W wyniku fuzji (globalizacji) na rynku produkcji farb graficznych reguły rynkowe stajš się bardziej przejrzyste. Detlef Trautewein Đ specjalista ds. nowych wdrożeń w korporacji Sun Chemical zajšł się zagadnieniami zwišzanymi z arkuszowym drukiem offsetowym Đ standaryzacjš druku, drukowaniem bez pudru lub z ograniczonš jego iloœciš, farbami bezzapachowymi oraz nowymi produktami Sun Chemical. Postępujšca globalizacja w skali œwiatowej we wszystkich działach gospodarki wymaga od poligrafii identycznych opakowań i druków marketingowych niezależnie od tego, w jakiej częœci œwiata miałyby być drukowane Đ nie tylko identycznej formy, ale również identycznej kolorystyki. Aby spełnić powyższe wymagania, niezbęde staje się wprowadzenie i stosowanie standardów. Dotychczas nie ma jednolitych standardów obowišzujšcych na całym œwiecie. Na przykład szwajcarski system Brummer Eurostandard oparty na skali szaroœci, wytyczne instytutów Fogra i ICC, jak również normy ISO 284681 Đ okreœlenie kolorystyki i transparentnoœci i ISO 12647:2 odnoszšce się do parametrów drukowania Đ nie stanowiš obowišzujšcych norm. Firmy o globalnym zasięgu oczekujš, że wyniki pracy studia będš takie same niezależnie od tego, gdzie jest zlokalizowane; tego samego oczekujš od drukarni. Wprowadzenie standardów we wszystkich składnikach procesu produkcyjnego nie wymaga akceptacji wydruku przy maszynie. Wprowadzenie standaryzacji w drukarni spełnia nie tylko wymagania jakoœci, ale również przynosi drukarni wymierne korzyœci, np. wzrost wydajnoœci i brak reklamacji. Aby odnieœć korzyœci wynikajšce ze standaryzacji, trzeba oczywiœcie ponieœć koszty np. zakupu przyrzšdów kontrolno-pomiarowych. Kolejny temat to proszkowanie druków, które ma zarówno zalety, jak i wady. Zaletami np. sš zabezpieczenie druków przed odcišganiem, nie trzeba czekać na zadruk drugiej strony, lepszy poœlizg między arkuszami; natomiast wad proszkowania jest o wiele więcej: koszty proszku, zapylenie drukarni, szybsze zużycie elementów maszyny, zwiększone ryzyko wypadków (œliska podłoga), przy zadruku drugiej strony proszek gromadzi się na obcišgu. Drukowanie bez proszkowania można zapewnić przy spełnieniu okreœlonych warunków: temperowanie wałków zespołu farbowego i nawilżajšcego, optymalne ustawienie wszystkich parametrów maszyny, 10% dodatek alkoholu w płynie zwilżajšcym, drukowanie z prędkoœciš 12 000 odbitek/h i odkładanie stosów nie większych niż 6000 arkuszy; ważnymi czynnikami sš również wilgotnoœć powietrza i temperatura w hali maszyn. Kolejny temat sympozjum to praktyczny pokaz mieszania farb offsetowych przeprowadzony na urzšdzeniach i przyrzšdach laboratoryjnych. W czasie pokazu mieszania Dariusz Biegacz Đ dyrektor firmy Multigraf (na zdjęciu) informował o zasadach mieszania i możliwoœciach powstawania problemów z tym zwišzanych. Jednym z powodów, dla których wykonuje się farby mieszane zwane farbami spotowymi, jest brak możliwoœci uzyskania wszystkich barw za pomocš farb triadowych. Mieszajšc ze sobš w różnych proporcjach cyan, magentę, yellow i black otrzymujemy pewnš przestrzeń barw możliwych do uzyskania tš drogš. Przestrzeń CMYK należy pomniejszyć z powodu zjawiska trappingu, czyli ograniczonej zdolnoœci przyjmowania farby przez farbę. Gdy jeszcze nałożymy gamut okreœlonej maszyny drukujšcej, nastšpi kolejne ograniczenie przestrzeni barw możliwych do uzyskania za pomocš farb triadowych. A więc gdyby nie farby spotowe, to niektóre barwy byłyby poza zasięgiem możliwoœci drukowania farbami triadowymi. Problemem użytkowników farb spotowych jest uzyskanie barwy za pomocš zamówionej farby spotowej. Ľ Problem może powstać na poziomie niewłaœciwie przygotowanego zamówienia. Aby zmniejszyć ryzyko błędu w tej fazie, firma Multigraf zaleca stosowanie odpowiedniego formularza zamówień. Ľ Błšd może powstać również z winy samej mieszalni. Procedury kontrolne oparte na systemie mieszalni Sun Chemical majš za zadanie wyeliminowanie błędu w tej fazie. Ľ Problem z farbš mieszanš może pojawić się również z winy drukarni: niedomyte wałki farbowe, zmiana rodzaju i barwy podłoża drukowego, drukowanie z nieodpowiednim nałożeniem warstwy farby. W celu uniknięcia problemów najlepiej dostarczyć do mieszalni wydruk wzoru koloru. Przy posługiwaniu się wzornikiem należy również brać pod uwagę fakt, że wzornik po pewnym czasie traci na aktualnoœci barw. Nakładanie lakieru, szczególnie UV powoduje odchylenia od pierwotnej barwy. Porównanie lub kontrola barw powinny być przeprowadzane w kabinie œwietlnej. Po każdej prezentacji wywišzywała się dyskusja wœród uczestników seminarium. AO