Synergia dla jakości
6 gru 2016 14:46

22 listopada w Budapeszcie firmy Bobst, DuPont, M-real (a właściwie jedna z papierni koncernu – Kemiart, specjalizująca się w produkcji linerów wykorzystywanych w przemyśle tekturowym) oraz Siegwerk przedstawiły koncepcję opakowania opracowaną w ramach zapoczątkowanego w ubiegłym roku wspólnego projektu „Spirit of Synergy”. Celem projektu jest współpraca przy rozwoju produktów i technologii oraz wymiana doświadczeń rynkowych pomiędzy uczestniczącymi w nim firmami, a w konsekwencji – możliwość zaoferowania zintegrowanego produktu. „Spirit of Synergy” to także promocja fleksografii jako technologii pozwalającej na uzyskanie produktu o najwyższej jakości i przez to konkurencyjnej dla offsetu. Należy tylko wiedzieć, jak przygotować plik do druku, jak odpowiednio dobrać podłoże i farbę i w końcu jakiej obróbce po druku poddać produkt. Specjalnie zaprojektowane na tę okazję opakowanie na części pierwsze rozebrał Daniel Tatti z firmy Bobst, starając się udowodnić, że „flekso jest procesem dojrzałym, a sukces polega na właściwym przygotowaniu do druku i znajomości poszczególnych procesów oraz ich słabych punktów”. Bardzo istotne jest zatem, aby jakość uwzględniać już na etapie projektu opakowania i przygotowywania go do druku. W tym celu warto zastosować, jak w pudełku pokazowym, wysoką liniaturę rastra (w tym przypadku 54 l/cm), płynne przejścia w światłach obrazu czy teksty negatywowe. W większości przypadków w jasnych miejscach projektu punkty rastrowe na płycie zostają wykasowane, ze stratą dla jakości oczywiście. Warto znać także ograniczenia fleksografii i starać się tak przygotować projekt oraz zaplanować produkcję, aby nie powodowały problemów (takich jak trapping, niedokładne pasowanie czy efekt wymycia najmniejszych punktów rastrowych). Uczestnicy projektu do realizacji postawionego przed sobą celu wybrali płyty Cyrel DuPont DPX 2,84 mm (wybór metodą prób i błędów) naświetlone w technologii Cyrel Direct Imaging, górną warstwę tektury (liner) Kemiart Graph 200 g (sama tektura o fali F), farby postprintowe Unicorr oraz nową technologię rastrowania Esko PerfectHighlights. Prepress i produkcja płyt miały miejsce w niemieckim studiu Rudolf Reproflex, druk wykonano na urządzeniu Masterflex 160-A, a wykrawanie – na maszynie Mastercut 2.1. Dobór materiałów i technologii został dokonany z myślą o jakości, czyli o nadrzędnym celu uczestników projektu „Spirit of Synergy”, dlatego między innymi zdecydowano się na liner o dużej ilości powlekacza, która przekłada się na wysoki połysk po zadruku. Daniel Tatti podkreślił, jak istotna jest bliska współpraca z dostawcą farb, który pomoże dobrać produkt dostosowany do konfiguracji maszyny oraz prędkości i warunków produkcji. Kiedy farba jest zbyt lepka, powoduje tzw. efekt ducha, natomiast zbyt rzadka wysycha już na formie drukowej. Pudełko „Spirit of Synergy” wymagało wyjątkowo precyzyjnego wykrawania, dlatego już na etapie prepress zdecydowano się wprowadzić specjalne registry, a obróbkę przeprowadzono na maszynie wyposażonej w funkcję Power Register. Efekt był rzeczywiście zdumiewający – wielu uczestników konferencji „Spirit of Synergy” (a było ich blisko 80, reprezentujących 20 krajów Europy) początkowo nie mogło uwierzyć, że opakowanie wykonano w technologii fleksograficznej. Firmy współpracujące przy projekcie wykorzystały konferencję także do prezentacji swojej oferty dla rynku tektury falistej. Hubert Steffan z firmy DuPont przedstawił uczestnikom mającym już świadomość, jak wpływa na jakość odpowiedni dobór płyty, najnowszą ofertę produktową Cyrel. Jef Stoffels z EskoArtwork przybliżył zmiany, które zaszły po fuzji firm (więcej na s. 34) oraz przedstawił pakiet Esko Digital Flexo Suite, składający się ze zintegrowanego workflow (od software’u po hardware: naświetlarkę CDI Spark 5080 i stół wykrawający Esko Kongsberg XL 22). Koen Verplancke z M-real przedstawił ofertę marki Kemiart, na którą obecnie składają się: Kemiart Brite, tradycyjny liner sprawdzający się w przypadku liniowych grafik i dużych zadrukowanych powierzchni; Kemiart Ultra, specjalnie opracowany powlekany liner do postprintów inline, charakteryzujący się wysoką wydajnością przy kaszerowaniu oraz dobrymi właściwościami drukowymi; Kemiart Lite, powlekany liner opracowany do produktów wysokoprzetworzonych; Kemiart Graph, sprawdzający się w przypadku drukowania półtonów oraz tam, gdzie wymagane są wysoki połysk i gęstość optyczna. Koen Verplancke omówił także poszczególne funkcje opakowania (z naciskiem na transportową i ochronną) oraz przedstawił opakowanie jako narzędzie marketingowe. Choć sieć supermarketów Aldi zaleca do produkcji swoich opakowań technologię offsetową, projekt „Spirit of Synergy” jest dowodem na to, że wysoka jakość = fleksografia. David Charquet reprezentujący firmę Siegwerk przedstawił wymagania stawiane farbom fleksograficznym na bazie wody, problemy mogące wystąpić podczas drukowania w rezultacie niewłaściwie poprowadzonego procesu oraz metody ich eliminacji. Część prezentacyjną zakończył Daniel Tatti, omawiając z kolei wymagania stawiane urządzeniom drukującym i wykańczającym na przykładzie maszyn Bobst. Doskonałym pomysłem organizatorów było zaproszenie do udziału w konferencji Larsa Wallentina, który przez 40 lat pracował dla koncernu Nestle, uczestnicząc w kreacji m.in. opakowań. W zabawny sposób przybliżył on specjalistom od produkcji opakowań kilka zasad, którymi należy się kierować przy ich projektowaniu. Przede wszystkim: „mniej znaczy więcej” (chyba wszyscy znamy opakowania wypełnione informacjami, grafikami itp. rozmieszczonymi w chaotyczny sposób, przez co opakowanie odpycha klienta zamiast go zaciekawiać i przyciągać – typowy przykład „nadkomunikacji”. Albo dziesiątki billboardów umieszczonych przy każdym lotnisku – w rezultacie nie pamiętamy ani jednego). W komunikacji z klientem warto też dokładnie sprecyzować, do kogo kierujemy dany produkt i wykorzystywać wszystkie zmysły, nie tylko wzrok. Dobre efekty zwykle daje także stosowanie symboli na opakowaniach. Kluczowa jest też konsekwencja w komunikacji – tu dobrym przykładem jest Milka i jej charakterystyczne fioletowe opakowanie. Całą strategię marketingową zbudowano na tym kolorze i okazało się to na tyle skuteczne, że w niemieckich miastach żyją dzieci, które myślą, że krowy są …fioletowe. Konferencję zakończyły warsztaty prowadzone przez poszczególnych uczestników projektu „Spirit of Synergy”, które pozwoliły na bezpośrednia wymianę doświadczeń ze słuchaczami. Podsumowania części warsztatowej dokonali m.in. obecni na konferencji dziennikarze, co pozwoliło im na czynny udział w przedsięwzięciu i poczucie „ducha synergii”. Wnioski dostępne są pod adre-sem http://www.spirit-of-synergy.de/