Synergia w Poznaniu
6 gru 2016 14:50

Tegoroczne targi Poligrafia/Euro-Reklama jeszcze się nie odbyły, a już narosło wokół nich sporo kontrowersji. W odpowiedzi na wycofanie się firmy Heidelberg z udziału w poznańskim spotkaniu branżowym, kilku znaczących dostawców zawarło z organizatorami porozumienie (o którym szerzej piszemy na kolejnych stronach Poligrafiki), dając rynkowi sygnał, że nawet w trudniejszych ekonomicznie czasach warto w tradycyjny sposób i w tradycyjnym miejscu spotkać się ze swoimi obecnymi i przyszłymi klientami. O komentarz poprosiliśmy Jerzego Kaczmarka, dyrektora targów Poligrafia. Redakcja: Wiadomość, że firma Heidelberg nie wystawi się na targach Poligrafia, była sporym zaskoczeniem. Czy podczas tegorocznej edycji targów zabraknie także innych tradycyjnych wystawców Poligrafii? Jerzy Kaczmarek: Na szczęście nie. Zdecydowana większość stałych, w tym tych najbardziej renomowanych wystawców pojawi się na Poligrafii – i to w taki sposób, do jakiego zwiedzający te targi od lat są przyzwyczajeni: będą to stoiska z maszynami i urządzeniami, które można z bliska obejrzeć, dotknąć, o których można porozmawiać z fachowcami obecnymi na stoiskach. W tej chwili – na dwa miesiące przed targami (wywiad ten przeprowadzaliśmy pod koniec lutego br. – przyp. redakcji) –zgłosiło się już ok. 220 firm, a na pewno będzie ich więcej. Są między nimi takie firmy jak: ACC HSH, Agfa Graphics, Avargraf, Bobrus, Bobst Group, Buch-Automation, Canon Polska, Cartes, Derya, Digiprint, Duplo, Eukalin, Eurintrade, Fantom-Poligrafia, Ferag Polska, Fujifilm, Fujifilm Sericol, Grafmasz, HADE, Heinrich Erdmann, Holografia Polska, IGT, Infosystems, Introma, Introzap, Jonvac, KBA Polska, KBA-Grafitec, Kodak Polska, Kongs-kilde Polska, Korporacja Poligrafów Poznańskich SIMP, Ligum Pol, Mercor Poland, Mosca, Océ Poland, Opus, Polpack, Pozkal, Primar-B, Punch Graphix, Reprograf, Rima-System, Riset, Schober, Scorpio, Serifar, Signtech, Tampo Profi, TeBa, Versor, Wagraf, Wasberger, Xerox Polska, Zakład Foliowania Papieru i wiele innych. R.: W styczniu br. otrzymaliśmy od Państwa informację o powiększeniu o dodatkowy pawilon powierzchni wystawienniczej targów Poligrafia 2009. Czy plany te zostaną zweryfikowane w związku z dużą niepewnością na rynku poligraficznym? J.K.: Jak w wielu innych branżach, także na rynku poligraficznym widać obawy co do perspektyw na najbliższą przyszłość, chociaż część fachowców z branży uważa, że akurat w tej dziedzinie czarne scenariusze nie powinny się sprawdzić. Tym niemniej rzeczywiście nie spodziewam się w tym roku Poligrafii większej niż poprzednia, choć początkowo takie – wówczas realne – prognozy istniały. Myślę mimo wszystko, że tegoroczna Poligrafia będzie zbliżona wielkością do poprzedniej edycji. R.: Poligrafia i Euro-Reklama bez względu na kryzys cieszą się dużym zainteresowaniem wśród dostawców technologii cyfrowych. Czy Poligrafia ewoluuje w tym roku w cyfrowym kierunku? J.K.: Kierunek „cyfrowy” widzimy od dłuższego już czasu w samej branży, a więc również na naszych targach. Jednak potwierdza się i tutaj, że „czarno-biała” ocena zjawisk nigdy nie jest adekwatna do rzeczywistości. Podczas tegorocznej edycji targów bardzo interesująco zapowiada się oferta urządzeń cyfrowych, ale i poszukujący rozwiązań dla offsetu nie będą rozczarowani. Już z pierwszej lektury zgłaszanych przez wystawców nowości targowych wynika, że wachlarz tematyczny ekspozycji będzie bardzo szeroki: przygotowanie, druk, obróbka po druku, materiały, bardzo ciekawe rozwiązania z zakresu technologii informatycznych (przygotowanie, zarządzanie procesami itd.), a także oferta usług w Miasteczku Drukarń Polskich. Każdy fachowy zwiedzający związany z poligrafią znajdzie tu na pewno coś szczególnie dla siebie interesującego. Co należy szczególnie podkreślić, w tym roku postanowiliśmy umożliwić bezpłatny wstęp na targi po uprzedniej rejestracji on-line na www.poligrafia.mtp.pl. R.: W okresie spowolnienia gospodarczego z pewnością zostanie to docenione. Czego jeszcze mogą się spodziewać zwiedzający? Czy pomimo kryzysu odbędą się liczne, tradycyjne wydarzenia towarzyszące? J.K.: Oczywiście. Program przygotowaliśmy z myślą o wszystkich chcących poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nowych rozwiązań technologicznych, marketingu czy reklamy. Pierwszego dnia targów odbędzie się seminarium dla nauczycieli i uczniów szkół poligraficznych przygotowane przez Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Fundację Rozwoju Kadr Poligraficznych oraz MTP. Drugi dzień targów to tradycyjna Konferencja Poligraficzna Polskiej Izby Druku zatytułowana „Standardy w poligrafii”. Kolejnego dnia wspólnie z Poligrafiką organizujemy seminarium poświęcone zarządzaniu w kryzysie. Będą także miały miejsce prezentacja farb offsetowych do drukowania zabezpieczeń oraz efektów specjalnych przygotowana przez firmę Grafmaj AM i szkolenie poświęcone lampom UV zorganizowane przez firmę Wasberger. W programie targów nie zabraknie również sprawdzonych podczas poprzednich edycji ekspozycji specjalnych, m.in. Salonu Druku Wielkoformatowego, Miasteczka Drukarń Polskich oraz Poligrafii Retro. Tradycyjnie zostaną zorganizowane konkursy o Złoty Medal MTP i Acanthus Aureus. R.: Targom Poligrafia i Euro-Reklama towarzyszyć będzie także premierowa ekspozycja branżowa. J.K.: Zgadza się. W tym roku po raz pierwszy ofertę uzupełnią premierowe Branżowe Targi Zdobienia Odzieży i Marketingu Tekstylnego TeksPro. Targi Euro-Reklama również będą miały dwie odsłony: Outdoor Expo oraz Gift Expo. W 2007 roku Poligrafia i Euro-Reklama zgromadziły łącznie 14 tysięcy profesjonalnych zwiedzających. W tym roku spodziewamy się równie licznej publiczności, licząc na efekt synergii. Jesteśmy przekonani, że współgranie czterech wydarzeń oferujących komplementarne usługi przyciągnie dużą liczbę profesjonalistów. Zapraszamy do Poznania! R.: Dziękuję za rozmowę. Rozmawiała Anna Naruszko