Tablety, usługi mobilne, automatyzacja
6 gru 2016 14:53

Około 10 tysięcy zwiedzających z ponad 80 krajów odwiedziło odbywającą się w Hamburgu w dn. 4-6 października jubileuszową, 40. edycję targów IFRA Expo 2010. Choć liczba ta usatysfakcjonowała organizatorów (była bowiem wyraźnie wyższa niż w przypadku ubiegłorocznej edycji targów w Wiedniu, którą odwiedziło zaledwie 6700 gości), to wystawcy nie mieli wątpliwości, że IFRA Expo to sympatyczne spotkanie towarzyskie, a nie miejsce, w którym dobija się interesów. „Dopóki wystawiają się nasi konkurenci i przyjeżdżają nasi klienci, i my będziemy obecni” – mówili wystawcy. Część zwiedzających przyjechała z pewnością po to, aby zobaczyć, co nowego mają do zaoferowania branży wydawniczej nowe media elektroniczne i ci się raczej nie rozczarowali, ponieważ oprogramowania do przetwarzania treści rzeczywiście nie brakowało, podobnie jak i urządzeń do jej odczytu. Tablety, usługi mobilne, aplikacje i serwisy do odpłatnego udostępniania treści oraz automatyzacja w zakresie tradycyjnej produkcji prasowej to niewątpliwe hity tegorocznej edycji IFRA Expo – powiedział Christoph Riess, CEO stowarzyszenia WAN-IFRA, które jest organizatorem targów. Zdaniem tej organizacji ogłoszone podczas targów inwestycje w technologie do produkcji prasowej przez firmy takie jak: KBA, manroland, Goss International, Schur Packaging Systems, TKS, Fujifilm, ppi Media czy Baldwin są oznaką powolnego odradzania się branży prasowej. Prepress w stronę wydajności i ekologii Nowa wersja naświetlarki :Advantage N XXT była jednym z kilku premierowych rozwiązań pokazanych przez Agfa Graphics na targach IFRA Expo 2010. Jest ona najszybszym obecnie urządzeniem z rodziny :Advantage N przeznaczonym dla drukarń gazetowych o zróżnicowanej skali produkcji oraz firm próbujących sił na nowych obszarach rynkowych, m.in. w segmencie wyrobów półakcydensowych i produkcji hybrydowej, gdzie obowiązują wyższe standardy w zakresie jakości druku. Dzięki prędkości przekraczającej 300 płyt/h i rozdzielczości 1270 dpi naświetlarka ma pomóc drukarniom i wydawnictwom gazetowym w uzyskaniu większej oszczędności kosztów przy jednoczesnej poprawie jakości i wydajności. Podobnie jak pozostałe urządzenia z serii :Advantage N, nowy system umożliwia zastosowanie różnych rastrów: Agfa Balanced Screening (ABS) – opartego na formacie PostScript konwencjonalnego rastra półtonowego o liniaturze 200 lpi oraz rastra krzyżowego :Sublima, będącego kombinacją rastrów ampli-tudowego i stochastycznego (o liniaturze 212 lpi). W urządzeniu zastosowano opatentowany przez Agfa Graphics system FlexWheel, pozwalający na szybkie, niezawodne i niezależne od formatu pozycjonowanie płyty. W jego skład wchodzi też Agfa High Precision Drive System, który ma zapewnić idealne prowadzenie płyty i najwyższą jakość naświetlanego obrazu. Naświetlarka :Advantage N XXT będzie dostępna na rynku w lutym 2011 roku. Drugą część pracującego na targowym stoisku Agfa Graphics systemu stanowiło nowe urządzenie czyszcząco-gumujące :VXCF, pozwalające na obróbkę bezodczynnikowych płyt fotopolimerowych :N92VCF z prędkością przekraczającą – podobnie jak w przypadku naświetlarki :Advantage N XXT – 300 płyt/h. Jest to znaczący postęp w dziedzinie produkcji proekologicznych form gazetowych. Poza wyższą prędkością i wydajnością urządzenie to wymaga mniej czasu niezbędnego na konserwację, a w konsekwencji zapewnia krótszy czas przestojów w produkcji. Jak twierdzi Agfa Graphics, przy jego zastosowaniu ilość generowanych odpadów można zredukować nawet o 40 proc., m.in. za sprawą roztworu gumowego o neutralnym pH. Stworzona przez Agfa Graphics technologia bezodczynnikowych płyt gazetowych zyskuje coraz większą popularność wśród drukarń i wydawnictw gazetowych z całego świata, także z Polski, m.in. za sprawą swojej energooszczędności (cały proces zużywa o 20 proc. mniej energii od metod konwencjonalnych) oraz kompaktowości (system zajmuje o 20 proc. mniej miejsca niż klasyczny zestaw do produkcji form fotopolimerowych).  Podczas targów poinformowano też o rozszerzeniu strategicznej współpracy Agfa Graphics z firmą Screen. W jej ramach belgijski producent wprowadzi do swojej oferty produkowane przez Screen cyfrowe systemy drukujące Truepress przeznaczone na rynek gazetowy. Firma Fujifilm przekonywała do korzyści płynących ze stosowania płyt Brillia PRO-VN typu „low-chem”, które są już wykorzystywane w ponad 40 liczących się europejskich drukarniach gazetowych. Korzyści te polegają nie tylko na znaczących oszczędnościach w zakresie zużywanej chemii i wody, ale także na poprawie rentowności produkcji. Drugim promowanym na stoisku firmy Fujifilm produktem była gazetowa płyta termiczna Brillia LH-NN2, która wykorzystywana jest już przez około 60 europejskich drukarń prasowych. To płyta o wysokiej czułości, zapewniająca wyższą żywotność lasera oraz wywoływacza, charakteryzująca się szeroką tolerancją naświetlania. Wykorzystuje opatentowaną przez Fujifilm technologię MultiGrain, pozwalającą na redukcję zużycia farby i poprawiającą równowagę woda-farba, dzięki czemu – zdaniem producenta – znakomicie sprawdzi się przy wysokonakładowej produkcji gazetowej. Firma Fujifilm poinformowała również o trwającym procesie opracowywania strategii druku cyfrowego dedykowanego produkcji prasowej wraz z firma Dainippon Screen, z którą w niedalekiej przyszłości będzie oferować systemy na papier ciągły. W Wielkiej Brytanii trwają już nawet rozmowy z kilkoma drukarniami prasowymi na temat potencjalnych instalacji. Jak z kolei zapewnia Kodak, w porównaniu z gazetowymi systemami CtP wykorzystującymi światło widzialne (srebrowymi bądź fotopolimerowymi) płyty termiczne Kodak ThermalNews Gold wymagają o wiele mniejszej ilości środka wywołującego. Wprowadzając na rynek system wywoływania płyt Kodak 1090 firma ma zamiar jeszcze wyżej podnieść poprzeczkę w tej dziedzinie. Minimalna ilość wywoływacza wymagana przez system wynosi 30 ml/m2, co pozwala na wytworzenie nawet 20 m2/l chemii niezbędnej do wypełnienia wanny wywoływarki. Niska zawartość wywoływacza i żywotność roztworu wynosząca do 8 tygodni (w zależności od wywoływarki i ilości produkowanych płyt) sprawiają, że połączenie płyt ThermalNews Gold i dedykowanego im wywoływacza Kodak 1090 wpływa na obniżenie kosztów produkcji i powstałych podczas całego procesu odpadów, redukując negatywny wpływ na środowisko naturalne. Przy jednoczesnym zastosowaniu gazetowych systemów CtP firmy Kodak, użytkownik otrzymuje – jak zapewnia producent – dużą stabilność i powtarzalność procesu, wysoką rozdzielczość, dokładne naświetlanie, a także łatwy proces i kontrolę wywoływania bez konieczności monitorowania aktywności wywoływacza (jego pH lub przewodności). Przy wdrożeniu technologii rastra hybrydowego lub Kodak Staccato (umożliwiającego produkcję punktu o wielkości do 36 mikronów) użytkownik zyskuje najwyższej jakości druk o dokładnym pasowaniu i ze zredukowaną ilością farby. Druk – reaktywacja Targi IFRA Expo 2010 były dobrą okazją do zapoznania się na stoisku firmy Kodak z wdrożeniami systemu druku cyfrowego Kodak Versamark VL4200 w takich firmach jak Miller Malta czy Rotocéans. Maszyna ta otwiera przed wydawcami prasowymi zupełnie nowe możliwości w postaci periodycznych, zdalnie produkowanych wydawnictw z pełnokolorowymi zdjęciami i reklamami. To z kolei pozwala na zwiększenie liczby wydawanych tytułów i zaoferowanie czytelnikom szerszego wyboru, przy jednoczesnym zróżnicowaniu treści w zależności od tożsamości kulturowej czy miejsca zamieszkania końcowych użytkowników. Kodak promował również maszyny z rodziny Kodak Prosper S, pozwalające na wdrukowywanie dodatkowych informacji w produkowanych techniką offsetową gazetach i magazynach. Firmy Goss, KBA oraz manroland poinformowały o podpisanych wielomilionowych kontraktach na dostawę maszyn do produkcji prasowej. Goss pochwalił się instalacją linii Uniliner u włoskiego niezależnego wydawcy SEV (Societa` Editoriale Varesina), który zamówił unikalną konfigurację cylindrów 3x2, umożliwiającą uzyskanie o 50 proc. więcej stron z pojedynczej wstęgi. Nowa linia będzie drukować flagowy tytuł włoskiego wydawcy „La Prealpina” – dziennik w formacie tabloid popularny w Lombardii. Firma KBA zebrała wiele nowych zamówień na kompaktowe linie produkcyjne KBA Cortina i KBA Commander CT od wydawców prasowych z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Austrii, Włoch, krajów skandynawskich oraz z Bliskiego Wschodu. Większość ostatnio zawartych kontraktów pochodzi od klientów z rynku europejskiego. Potwierdzeniem tego są kolejne umowy podpisane przez KBA podczas targów IFRA Expo na dostawę dwóch 32-stronicowych maszyn KBA Commander CT typu 4/2 do niemieckiej firmy Aachener Verlagsgesellschaft mbH oraz 48-stronicowej maszyny KBA Commander CT typu 6/2 do austriackiej drukarni Salz-burger Nachrichten. W rezultacie obecne udziały KBA w rynku maszyn gazetowych firma szacuje na ok. 50 proc. Nowe i wcześniej podpisane kontrakty pozwoliły jej na powrót do pełnoetatowej pracy zakładów w Würzburgu i Trennfeld, wchodzących w skład działu maszyn zwojowych. Firma manroland poinformowała o instalacji systemu Colorman autoprint w drukarni Mannheimer Morgen, która jako jedna z pierwszych na świecie zdecydowała się na instalację systemu logistyki APL z systemem autoprint. Ponadto niemiecki producent kontynuował promocję strategii automatyzacji produkcji One Touch. Nowe szanse introligatorni Premierą firmy Ferag, która przyciągała uwagę licznych zwiedzających, była opisywana przez nas w październikowej Poligrafice linia złamująco-zszywająca „fold’n’stitch”, wykorzystująca technologię StreamFold i oferująca wydajność rzędu 40 tys. egz./h. Drugą premierą była koncepcja kontroli Navigator, której poświęcamy osobny artykuł w niniejszym zeszycie. Liczne dyskusje między wydawcami gazetowymi z całego świata i ekspertami z zakresu technologii ekspedycyjnych firmy Müller Martini, jakie odbywały się na jej stoisku przez cały okres trwania targów IFRA Expo, nie pozostawiały wątpliwości: inno-wacyjne systemy produkcyjne umożliwiają szybsze dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych oraz zapewniają wyższą elastyczność w zakresie wykańczania produktów poligraficznych. Z tego też względu prezentacje Müller Martini związane z efektywną integracją systemów do oprawy zeszytowej w dziale ekspedycji gazetowej cieszyły się tak dużym zainteresowaniem zwiedzających. Modułowa koncepcja tego działu przedstawiona przez firmę stwarza wydawcom prasowym zupełnie nowe możliwości, zwłaszcza w zakresie produkcji akcydensów informacyjnych, pozwalając na większą elastyczność projektów graficznych, formatów i sposobów wykańczania. Papiernicze konsolidacje Tegoroczne targi IFRA Expo miały odpowiedzieć przynajmniej w części na pytania związane z kondycją branży wydawniczej i prasowej. Oprócz pierwszych oznak nieśmiałego ożywienia przyniosły także nieoficjalne potwierdzenie pozostającej dotychczas w sferze pogłosek i domysłów fuzji dwóch wielkich graczy na europejskim rynku papierniczym: UPM i Myllykoski. Konkurencyjni dostawcy nie mają wątpliwości, że do takowej dojdzie i wskazują na problemy, jakie połączenie to mogłoby spowodować na rynku papieru magazynowego: nowo powstałe przedsiębiorstwo kontrolowałoby 35 proc. tego rynku w Europie. Informacji tej towarzyszyły daleko posunięte spekulacje na temat możliwej fuzji trzech innych europejskich firm papierniczych: Stora Enso, Holmen i Norske Skog. Biorąc pod uwagę konsolidację lokalnych biur norweskiego dostawcy z regionu CEE (w tym likwidację warszawskiego biura Norske Skog) i utworzenie jednego, centralnego biura w Pradze, chyba rzeczywiście coś jest na rzeczy. Wydawcy pewnie nie są zachwyceni, zwłaszcza że już teraz rynek papierów gazetowych i magazynowych staje się rynkiem dostawcy ze względu na liczne w ostatnich dwóch latach likwidacje mniej rentownych papierni czy maszyn papierniczych. Gavin O'Reilly, dotychczasowy prezes organizacji WAN-IFRA i jednocześnie CEO niezależnego irlandzkiego wydawcy Independent News & Media PLC, pozostanie na stanowisku do czerwca 2011 roku. Ogłosił on już daty kolejnych dwóch edycji targów IFRA Expo – za rok odbędą się one w Wiedniu w dniach 10-12 października, a w 2012 roku w Madrycie (29-31 października). AN