Targi komunikacji wizualnej
6 gru 2016 14:49

W dniach 31 października – 1 listopada we Frankfurcie odbywały się międzynarodowe targi komunikacji wizualnej viscom frankfurt 2008. Była to największa z dotychczasowych edycji tych targów. Największe targi mieściły się w jednej hali – dużej, ale nadal tylko jednej. Organizatorzy imprezy – Reed Exhibitions Deutschland GmbH – na każdym kroku podkreślali jej wielkość oraz międzynarodowy charakter, jednak niestety nie dało się uniknąć wrażenia, że były to targi przeznaczone głównie dla rynku niemieckiego. Oczywiście grono wystawców było międzynarodowe, jednak zdecydowanie ukierunkowane na klientów niemieckich. Na większości stoisk byli wyłącznie niemieccy przedstawiciele, a dostępne prospekty były również jedynie w języku niemieckim; tylko niektóre firmy przygotowały się na klientów obcojęzycznych. Wśród międzynarodowych wystawców nie zabrakło również polskich firm. Swoją ofertę prezentowały polskie drukarnie wielkoformatowe takie jak Masterprint XL czy Planet Graf. Całą gamę produktów wykonanych z drewna, na przykład krzesła czy leżaki z drukami reklamowymi, prezentowała z kolei Spólnota – Drzewna Spółdzielnia Pracy. Jednym z polskich wystawców była również firma Studio 55, specjalizująca się w produkcji reklam pneumatycznych i w produktach takich jak: balony, atrapy produktów, namioty czy bramy. Firma Ikonos zaprezentowała natomiast bogatą gamę mediów do cyfrowego druku wielkoformatowego. Wśród oferowanych produktów posiada ona między innymi podłoża drukowe wykorzystywane do podświetlanych reklam, podłoża nieprzepuszczające światła czy podłoża do banerów. Na targach komunikacji wizualnej nie mogło zabraknąć oczywiście producentów wielkoformatowych urządzeń drukujących. Swoje plotery prezentowały takie firmy jak: Canon, Mutoh, Mimaki, Océ czy Roland. Mutoh prezentował na swoim stoisku szeroką gamę produktów od ploterów drukujących przez plotery tnące po nowy workflow grip+, system do ripowania i zarządzania produkcją wielkoformatową. Jednym z ciekawszych prezentowanych ploterów był Zephyr, najnowsze urządzenie w ofercie firmy Mutoh. Jest to 4-kolorowy ploter UV drukujący zarówno z roli na rolę, jak i na materiałach płaskich o grubości do 20 mm. Wyposażony jest w 4 głowice Xaar nowej generacji umożliwiające druk techniką zmiennej wielkości kropli – XaarDot. Wykorzystuje on też technologię drukowania falą z przeplotem, która pozwala eliminować zjawisko paskowania występujące przy druku z wysoką prędkością. Firma Mimaki zaprezentowała natomiast m.in. plotery drukujące z serii JV5 i UJV-160 oraz serię ploterów drukująco-tnących CJV30. Plotery CJV30 dostępne są w czterech formatach, o różnej szerokości druku. Przeznaczone są dla producentów druków wielkoformatowych specjalizujących się w druku i wycinaniu wielkoformatowych oznakowań, grafice pojazdowej, dekoracji okiennej czy grafice podłogowej. Nowością na stoisku firmy Océ był z kolei płaski ploter UV – Océ Arizona 350 GT, którego premiera odbyła się podczas targów Specialty Graphic Imaging Association (SGIA) odbywających się w dniach 15-18 października w Atlancie. Océ Arizona 350 GT wykorzystuje atramenty utwardzane promieniami UV, technologię obrazowania Océ VariaDot oraz obsługuje druk z wykorzystaniem białego atramentu, co zapewnia wysoką jakość wydruków. Jednym ze sprzedawców wielkoformatowych urządzeń drukujących oraz mediów do druku wielkoformatowego wystawiających się na targach viscom frankfurt była firma Spandex, w Niemczech działająca pod nazwą Brunner. Podczas wystawy zaprezentowała ona między innymi wielkoformatową maszynę drukującą Gerber Solara ion drukującą zarówno z roli na rolę, jak i na materiałach płaskich. Gerber Solara ion drukuje za pomocą kationowych atramentów UV GerberCAT oraz wykorzystuje technologię utwardzania atramentu na zimno Cold Fire Cure. Dzięki zastosowaniu tych technologii możliwy jest druk na podłożach wrażliwych na temperaturę, bez problemów z przyczepnością tuszy do podłoża czy ryzyka jego uszkodzenia. viscom frankfurt 2008 jak każde targi związane z reklamą wewnętrzną i zewnętrzną obfitowały również w pokazy, szkolenia i wykłady, wśród których oczywiście nie zabrakło pokazów oklejania samochodów, nieodłącznego elementu tego typu imprez. Zwiedzający mogli sami oceniać możliwości poszczególnych urządzeń, gdyż większość ploterów na bieżąco wykonywała wysokiej jakości wydruki na praktycznie wszystkich podłożach. DS