Targi Ksišżki w Krakowie
6 gru 2016 14:42

W dniach 25-28 paŸdziernika odbywały się 5. Targi Ksišżki w Krakowie Đ impreza, o której coraz powszechniej i coraz głoœniej mówi się jako o najgroŸniejszej konkurencji dla warszawskich imprez tego typu, zwłaszcza Krajowych Targów Ksišżki. W uroczystym otwarciu Targów wzięli udział: minister Barbara Labuda, ambasador Francji Benoit dŐAboville, prezes Polskiej Izby Ksišżki Andrzej Nowakowski oraz przedstawiciele władz regionalnych i lokalnych. Patronatem honorowym objšł Targi prezydent Aleksander Kwaœniewski. Impreza zgromadziła ok. 300 wystawców, w tym takie wydawnictwa, jak: WSiP, PWN, Muza, Wydawnictwo Literackie, Arkady, WAiF, Ossolineum, Bertelsmann Media, PIW. Wœród wystawców znalazły się również drukarnie: Drukarnia Wydawnicza im. W.L. Anczyca, Zakład Graficzny Colonel, Łódzka Drukarnia Dziełowa, Drukarnia Wydawnictw Naukowych z Łodzi, Pozkal z Inowrocławia i in. Goœciem honorowym tegorocznej edycji była Francja. Poza obszernš prezentacjš tytułów literatury tego kraju na stoisku można było zobaczyć wiele interesujšcych przekładów dzieł polskich autorów, m.in. wywiad z Tadeuszem Konwickim, historię ăSolidarnoœciÓ, utwory zarówno klasyków, jak i autorów współczesnych. Bogaty program przygotował również Konsulat Generalny Francji w Krakowie wraz z Instytutem Francuskim. Ksišżki podpisywało wielu znanych autorów (i aktorów), m.in.: Joanna Chmielewska, Zofia Kucówna, Jerzy Pilch (laureat tegorocznej nagrody Nike za ksišżkę ăPod Mocnym AniołemÓ) oraz Stanisław Mikulski, który składał autografy na komiksowych wydaniach przygód kapitana Klossa. Odwiedzajšcy Targi mogli również obejrzeć interesujšce wystawy: poœwięconš kilkudziesięcioletniej działalnoœci Instytutu Literackiego w Paryżu, wystawę zdjęć National Geographic, której tematem była Afryka oraz wystawę polskich plakatów. Pierwszego dnia (a właœciwie wieczoru) Targów w teatrze Bagatela odbyła się uroczystoœć wręczenia nagrody im. J. Długosza, którš wyróżniane sš ksišżki poważne, wartoœciowe, z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Nagrodę przyznano dziełu S. Œwieżawskiego ăDzieje europejskiej filozofii klasycznejÓ, którego wydawcš jest PWN. Podczas Targów odbyło się również rozstrzygnięcie konkursu Edycja 2001 na ksišżkę ăedytorsko znakomitšÓ, jak to okreœlajš organizatorzy: drukarnia Perfekt oraz miesięcznik ăWydawcaÓ (współorganizatorami sš hurtownia papieru Bawi i Targi w Krakowie SA). Do obecnej Đ trzeciej Đ edycji konkursu zgłoszono 14 publikacji z 11 wydawnictw. Głównš nagrodę otrzymało wydawnictwo Rosikon Press za ksišżkę Elżbiety Dzikowskiej ăPolacy w sztuce œwiataÓ wydrukowanš (niestety, z naszego ăpoligraficznegoÓ punktu widzenia) w Chinach. Warto przypomnieć, że pozycję tę nagrodzili również dziennikarze podczas majowych Międzynarodowych Targów Ksišżki w Warszawie, uznajšc jš za najładniejszš ksišżkę eksponowanš na MTK. Organizatorzy konkursu ăEdycjaÓ zdecydowali, że od tej pory nagroda będzie przyznawana raz w roku, a ogłoszenie wyników konkursu i wręczanie jej laureatowi będzie miało miejsce właœnie podczas Targów Ksišżki w Krakowie. Jednoczeœnie Jacek Kandefer z firmy Trebruk Polska zapowiedział zorganizowanie w ramach ăEdycjiÓ dodatkowego konkursu na najładniejszš pozycję wydrukowanš na papierach Munken ze szwedzkiej papierni Munkedals wchodzšcej w skład koncernu Trebruk. Nagrodš będzie wycieczka do tej papierni. Trebruk chce w ten sposób promować odpowiedni dobór papieru do charakteru danej ksišżki. Wœród imprez towarzyszšcych Targom dużym zainteresowaniem cieszyło się seminarium nt. zastosowania nowych technologii w wydawnictwie, którego współorganizatorem była nasza redakcja (obszernš informację zamieszczamy poniżej). IZ *** W pierwszym dniu Targów Ksišżki w Krakowie odbyło się seminarium poœwięcone wykorzystaniu technologii cyfrowej w pracy nowoczesnego wydawnictwa. Organizatorami spotkania były firma Metapress, Targi w Krakowie SA, Polska Izba Ksišżki oraz Poligrafika przy współpracy Xerox Polska. Podczas seminarium, w którym uczestniczyli przedstawiciele branży wydawniczej i poligraficznej, zaprezentowane zostały korzyœci wynikajšce z zastosowania sprzętu i technologii cyfrowej. Prelegenci zwracali przede wszystkim uwagę na oszczędnoœci kosztów i możliwoœci tworzenia nowych strumieni przychodów. Pierwszy z nich, Grzegorz Boguta (na zdjęciu poniżej) z firmy Metapress podkreœlał fakt, że druk cyfrowy jest odpowiedziš na wyzwania, jakie branży wydawniczej stawia XXI wiek. Druk cyfrowy pozwala wyeliminować wiele pracochłonnych i kosztownych etapów produkcji. Dzięki wykorzystaniu tej technologii Đ mówił Michał Łepkowski, reprezentujšcy firmę Xerox Polska Đ możemy ominšć etap naœwietlania, tworzenia makiety, blach offsetowych, narzšdu maszyn, wydruków próbnych. Druk cyfrowy pozwala ponadto na wyeliminowanie kosztów ukrytych. Szczególnie przekonujšce okazały się prelekcje praktyków Đ drukarzy, którzy stosujš tę technologię. Jednym z nich był Wojciech Dworak (Agencja Reklamowa Copy 2000), innym Marek Fijałkowski z Drukarni Sowa. Pierwszy z nich omawiał praktyczne aspekty zastosowania druku cyfrowego, drugi zwracał uwagę przede wszystkim na aspekt ekonomiczny wykorzystania druku cyfrowego podkreœlajšc fakt bardzo dużych oszczędnoœci, jakie przynosi zastosowanie tej technologii przy małych nakładach. Technologia ta Đ mówił Đ umożliwia produkcję takiej iloœci egzemplarzy, jakiej się w danym momencie potrzebuje. Wydawca unika więc zamrożenia kapitału w postaci leżšcych na półkach nadprodukowanych publikacji oraz nie ponosi kosztów magazynowania niesprzedanego nakładu. Zbigniew Zawadzki (Agencja Autorska) podkreœlił fakt, że druk cyfrowy pozwala realizować nowy model ksišżki, która jest odpowiedziš na oczekiwania czytelników, potrzebujšcych informacji wyselekcjonowanej i szybko dostarczonej. W tym kontekœcie zmienia się model wydawcy w tradycyjnym pojęciu w zarzšdzajšcego ksišżkš. O strategicznym wykorzystaniu ădruku na żšdanieÓ i technik pokrewnych mówił Piotr Dmochowski-Lipski z firmy Metapress. Duże zainteresowanie wzbudziła też prelekcja redaktora naczelnego Poligrafiki, Sławomira Sokołowskiego, który omawiał w kontekœcie wykorzystania nowych technologii wyniki badań, jakie przy współudziale Poligrafiki przeprowadziła na zlecenie Agfy firma inDom Promocyjny. Po zakończeniu seminarium odbył się pokaz technologii druku cyfrowego w drukarni Agencji Reklamowej Copy 2000 w Krakowie. Uczestnicy zapoznali się z możliwoœciami rozwišzań z serii Xerox DocuColor 2000. Zaprezentowany system cyfrowy umożliwia wykonanie druku ăna żšdanieÓ, tj. w cišgu kilku godzin od momentu złożenia zamówienia. Dzięki temu, że w technologii cyfrowej drukowanie materiałów następuje bezpoœrednio z pliku przesłanego np. przez Internet, termin realizacji zlecenia skraca się do minimum, a klient nie ponosi kosztów dostarczania materiałów do drukarni oraz kosztów noœników. Urzšdzenia prezentowane w Agencji Reklamowej Copy 2000 umożliwiajš ponadto personalizowanie każdego wydrukowanego egzemplarza. MD