14 i 15 marca Warszawa stała się centrum opakowań i miejscem wymiany doświadczeń ekspertów z Polski i zagranicy. Czwartą edycję targów Packaging Innovations odwiedziło ponad 2,5 tys. osób z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Litwy, Węgier, a nawet Izraela i Arabii Saudyjskiej.
Wystawcy i goście targów odbywających się w hali stołecznego Centrum Wystawienniczego Expo XXI rozmawiali o nowościach w sektorze opakowań, technologiach produkcji, technikach druku oraz innowacyjnych koncepcjach podnoszących komfort użytkowania produktów i ich bezpieczeństwo. Nie zabrakło tematyki projektowania opakowań i ich wykorzystywania w procesie kształtowania wizerunku marki.
Sukces organizacyjny
Targi Packaging Innovations organizowane przez polski odział międzynarodowej grupy easyFairs co roku cieszą się coraz większą popularnością w branży opakowaniowej; tegoroczna edycja przyciągnęła aż 45 proc. więcej wystawców, których ofertę obejrzało 25 proc. więcej targowych gości niż rok temu. Organizatorzy starają się o zapewnienie gościom urozmaiconej oferty wystawienniczej; prócz sporej różnorodności wystawców, wśród których obecne są zarówno światowe koncerny produkujące opakowania, jak i mniejsze, lokalne firmy, dodatkową wartość stanowi program towarzyszący w postaci warsztatów „learnShops”, czyli wykładów oraz miniseminariów. W tym roku prelekcje poświęcono m.in. tematyce recyklingu odpadów, rozwiązaniom logistycznym, kwestiom związanym z drukiem fleksograficznym czy aspektom ochrony wzornictwa przemysłowego.
Nazwa imprezy – Opakowaniowe Innowacje – jednoznacznie charakteryzuje cel, jaki towarzyszy organizatorom: promowanie produktów wyróżniających się nowatorstwem, niespotykanych na rynku usług oraz ciekawych rozwiązań z zakresu produkcji i znakowania opakowań. Dlatego ważnym elementem każdej edycji jest Program Innowacja, do którego kwalifikują się nowe produkty lub usługi z branży opakowań, etykiet, znakowania i co-packagingu. Stoiska firm biorących w nim udział są oznaczone specjalnym znakiem graficznym.
W tym roku innowacje (łącznie ponad 40 produktów) zaprezentowały m.in. firmy: Coleman International (nowa seria drukująco-etykietująca Markem-Imaje 2200 z wymiennymi modułami aplikującymi); Color Laboratory (Speedstar3000, urządzenie do druku cyfrowego wykorzystujące innowacyjną technologię Memjet); Drukarnia Ellert (oryginalne przestrzenne konstrukcje kartonowe do szybkiego składania i rozkładania, proste w transporcie i magazynowaniu); Drukarnia Multipress (urządzenie do foliowania cold-stamping oraz druku Prindor Inline Foiler); Ecoplastic (d2p – dodatek antymikrobowy zawierający sole srebra, który w 99 proc. niszczy bakterie i grzyby, do stosowania w tworzywach PE, PVC, PET i PP, przeznaczony do kontaktu z żywnością); Formika (technologia HD Flexo zwiększająca liniaturę druku do 200 lpi i rozdzielczość do 4000 dpi) oraz Kodak (technologia Kodak Flexcel NX pozwalająca uzyskać większą skalę odcieni, lepsze kontrasty i nasycenie kolorem w druku opakowań na etapie wykonywania form drukowych).
Zadowolenie i satysfakcja
Targi easyFairs Packaging Innovations ewoluują w dobrym kierunku – mogłem usłyszeć na większości odwiedzanych przeze mnie stoisk. Wystawcy chętnie podkreślali, że impreza o ściśle branżowym charakterze, stanowiąca rzeczywiste forum wymiany informacji między producentami i dostawcami z jednej a odbiorcami i użytkownikami z drugiej strony jest dla środowiska producentów opakowań bardzo potrzebna. Wydaje się, że opinię wiążącą dla firm prezentujących się w warszawskim centrum Expo XXI wygłosiła Zofia Daczyńska, współwłaścicielka firmy Dafo Plastics: Jestem pozytywnie zaskoczona fenomenem tych targów. Osoba, która proponowała mi udział w pierwszej edycji, podkreślała, że będą one tańsze od konkurencyjnych imprez, wystawcy otrzymają niemal identyczne stoiska w standardowej zabudowie (nie będzie więc epatowania kosztownym rozmachem), potrwają 2 dni i posłużą spotkaniu profesjonalistów. Wystawiamy się na tych targach od początku i nadal uważam, że rozwijają się we właściwym kierunku.
Inni wystawcy wyrażali podobne odczucia. Z roku na rok zauważamy zwiększającą się ilość odwiedzających oraz wystawców. Zaletą targów Packaging Innovations jest różnorodność branż, z których otrzymywaliśmy zapytania dotyczące naszych produktów – mówił o targach Bartosz Olejniczak, specjalista ds. handlu i marketingu z firmy ECOR Product. Ciepłe słowa o targach padły również z ust Jacka Limanówki z Drukarni Multipress: Musimy przyznać, iż targi były bardzo dopasowane do naszego profilu działalności, czyli reprezentanta branż produkcji opakowań, etykiet i materiałów wspierających sprzedaż POS. Udało się nam też przyciągnąć i zainteresować wielu klientów naszą innowacyjną technologią druku offsetowego ze złoceniem na zimno w linii Prindor InlineFoiler.
W targach easyFairs wzięliśmy udział po raz drugi, a po raz pierwszy ze swoim odrębnym stoiskiem. Rok temu uczestniczyliśmy w targach gościnnie, na stoisku naszego partnera biznesowego, w tym roku wystawiliśmy się wspólnie z firmą Netflex, dystrybutorem rozwiązań Kodak Flexcel NX, z którym wspólnie od 2008 roku przeprowadziliśmy w Polsce już 9 instalacji tej technologii. Z udziału w targach jesteśmy zadowoleniu i gdybym miała raz jeszcze podejmować decyzję o uczestnictwie – byłaby ona pozytywna – powiedziała Anna Kołodziejczyk z Kodaka. Zadowolenie wyraziła również Jolanta Trzcińska z firmy Xerox, która na targach reklamowała linię technologiczną Xerox Gallop do produkcji opakowań kartonowych, stworzoną wspólnie z koncernem Stora Enso. Dzięki linii możliwa jest produkcja krótkich serii promocyjnych dedykowanych do wybranych lokalizacji oraz sieci handlowych.
Andrzej Mikołajczuk, przedstawiciel firmy Sistrade, dostawcy oprogramowania do zarządzania drukarniami opakowaniowymi, stwierdził: Po raz pierwszy oficjalnie mieliśmy okazję przedstawić szerszemu gronu, w jaki sposób wyciągnąć korzyści z zaimplementowania technologii Augmented Reality do systemu ERP/MIS. Dużym wsparciem była dla nas firma Grafikus, nasz partner handlowy, która gościła na naszym stoisku w trakcie trwania targów.
Anna Wesołek, project manager z firmy Karl Knauer Poland, podkreśliła, że warszawskie targi są doskonałą okazją do spotkania i omówienia bieżących spraw z obecnymi klientami i dostawcami oraz do zainteresowania potencjalnych kooperantów szeroką ofertą produktową: Zainteresowaniem cieszyły się zarówno opakowania standard, jak i ozdobne, jednak przede wszystkim oferowane przez nas innowacje technologiczne.
Prezentowane na naszym stoisku rozwiązania spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających targi – mówił Swapan Chaudhuri, country manager firmy Videojet. – Z demonstrowanych na targach urządzeń szczególną uwagę przykuwał system inkjetowy CIJ 1610DH, wyposażony w dwie głowice drukujące pozwalające na pracę niezależnie od siebie, tj. nanoszenie różnych oznaczeń w dwóch miejscach na opakowaniu lub na dwóch sąsiadujących liniach jednocześnie.
Bardzo trafiona formuła targów. Impreza nastawiona na efektywność, na kontakt dostawcy z odbiorcą opakowania. Jesteśmy zadowoleni, na pewno podczas kolejnej edycji nas nie zabraknie – przyznał Adam Markuszewski z firmy Druk Markuszewscy (tę i poniższe wypowiedzi zaczerpnąłem ze strony internetowej targów). Zaprosiliśmy kilku naszych obecnych klientów, poznaliśmy również nowych, którzy są zainteresowani ofertą naszej firmy na targach easyFairs. Jestem mile zaskoczony frekwencją i firmami, które nas odwiedzają. Wydaje mi się, że targi zorganizowane są na bardzo wysokim poziomie i bardzo trafiają w nasze potrzeby – czyli w potrzeby firmy, która sprzedaje opakowania – to głos Bartłomieja Alcera, dyrektora sprzedaży w firmie S-Druk. Targi postrzegamy pozytywnie. Jako firma mamy nadzieję, że znaleźliśmy tutaj kilka dobrych rozwiązań, nowych klientów. Targi easyFairs są miejscem, gdzie możemy spotkać się z naszymi klientami, porozmawiać, zbliżyć nasze kontakty. W jednym miejscu można odbyć kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt spotkań z klientami – przyznał Przemysław Murmillo, dyrektor sprzedaży w firmie Natalii, zaś Lucyna Jaglińska z Drukarni Ellert mówiła: To ciekawe targi w porównaniu z innymi targami, w których uczestniczyliśmy w zeszłym roku i będziemy uczestniczyć. Myślę, że są jednymi z ciekawszych pod kątem potencjalnych klientów.