W dobie Internetu targi branżowe nie mają łatwo. Niegdyś tego typu eventy były postrzegane przez wystawców jako świetna (często nawet jedyna) okazja do spotkania z obecnymi i potencjalnymi klientami. Dziś natomiast coraz częściej słychać o „kurczeniu się” tego typu imprez oraz ich malejącym znaczeniu. Dla wielu firm targi najwyraźniej przestają być opłacalną reklamą i wystawiają się one bez pewności, czy ich inwestycja się zwróci. A jak było w przypadku Euro-Reklamy? Zdania są podzielone.
Międzynarodowe Targi Artykułów i Usług Reklamowych Euro-Reklama odbywały się w dniach 10-12 marca w Poznaniu. Jak podaje organizator, impreza zgromadziła blisko 150 wystawców i ponad 8500 zwiedzających. Dla niektórych była ona miejscem ekspozycji nowości i premier rynkowych.
Firmy Agfa Graphics i Gandinnovations po raz pierwszy od swojego połączenia wystąpiły na wspólnym stoisku. Informowały o swoich bieżących działaniach i promowały maszyny :Anapurna MW oraz solwent Jeti 3324 i flatbed Jeti 1224 UV.
Firma Agraf prezentowała m.in. plotery tnące SummaCut i Summa S-Class oraz ploter drukująco-tnący Summa DC-4 SX.
Na tegorocznych targach firma Alma Trend po raz pierwszy zaprezentowała nowość z jej oferty – plotery UV firmy Grapo. Stoisko firmy podzielone było na trzy działy: drukujący (Grapo, Roland); ploterów frezujących, grawerujących i termicznych oraz dział termotransferu, gdzie dużym zainteresowaniem cieszył się flock samoprzylepny – materiał do stosowania m.in. na szkło, drewno, metal czy tworzywa sztuczne.
Na stoisku firmy Atrium Centrum Ploterowe zwiedzający mogli się przyjrzeć ofercie urządzeń do produkcji reklam wielkoformatowych, m.in. maszynom: Allwin K3208-512, Mutoh RJ-900C (Drafstation) i szybkiemu Blizzardowi. Z kolei materiały i atramenty do druku wielkoformatowego opolski dystrybutor pokazał na stoisku Ikonos.
Firma Digiprint po raz drugi była uczestnikiem targów Euro-Reklama. Na 300-metrowym stoisku wystawiła rozwiązania HP z zakresu cyfrowego druku wielkoformatowego, w tym nowość w kategorii lateksowej – maszynę Designjet L25500. Prezentowała też wielkoformatowe maszyny UV HP Scitex XP2750, HP Designjet Z, model znany już w Polsce –HP Designjet L65500, oprogramowanie EskoArtwork i Caldera, stół bigująco-wycinający Kongsberg XL44 oraz urządzenia do wykańczania wydruków Fotoba XL320 i Miller Weldmaster CS 112 Extreme. Tegoroczne targi Euro-Reklama były jednymi z mniejszych w historii, zarówno pod względem zajmowanej powierzchni wystawienniczej, jak i ilości wystawców – mówi Maciej Bizoń, członek zarządu Digiprint Sp. z o.o. – Podczas wszystkich dni targowych wiele razy pytano nas, czy w obliczu niezbyt dobrej sytuacji na rynku druku, a także tegorocznej skali targów warto było zainwestować w aż tak duże i efektowne stoisko. Odpowiedź jest absolutnie jednoznaczna – tak, warto było! – przekonuje. Na stoisku firmy odbył się również bankiet z okazji 10-lecia jej działalności oraz 100. sprzedanej maszyny. Podczas targów firma podpisała też kilka kontraktów.
Na stoisku firmy DM System miała miejsce polska premiera ploterów tnąco-frezujących Kongsberg XP pracujących z prędkością 100 m/min. W Polsce pierwszy ploter tej serii zostanie zainstalowany w firmie Werner Kenkel. Jak co roku targi okazały się bardzo udane, nie odnotowaliśmy spadku zainteresowania w stosunku do lat ubiegłych – mówią przedstawiciele DM System.
Firma Dyskret Sp. z o.o. zaprezentowała niekonwencjonalne i niestandardowe media do druku, m.in. folie firmy Aslan, laminaty podłogowe z ATP oraz folie adhezyjne Molco. Tegoroczne targi oceniamy jako warte uczestnictwa – podsumowuje Alicja Lehmann, specjalistka ds. marketingu i sprzedaży w tej firmie. – Jednak naszym zdaniem, w obliczu rosnącej popularności alternatywnych targów RemaDays w Warszawie, środki finansowe przekazane przez wystawców powinny być w większym stopniu zainwestowane w nagłośnienie imprezy.
Urządzenia Epson zwiedzający mogli zobaczyć na stoisku partnera tej firmy – Medicon. Promowane były zarówno plotery ekosolwentowe Stylus Pro GS6000, jak i drukarki pigmentowe: Stylus Pro 7900 i 9900 oraz Stylus Pro 7700 i 9700.
Firma Fastcom skupiła się na promocji trzech urządzeń: plotera Summa T4 OPOS-Camm, drukarki termotransferowej Summa DC4SX oraz drukarki DreamJet 329.
Na targach swoją ofertę po raz drugi zaprezentowała także drukarnia wielkoformatowa Fulloutdoorprintservice. Organizatorzy stanęli na wysokości zadania pod względem logistyki i organizacji. Zauważyliśmy jednak znaczne zmniejszenie liczby odwiedzających, zarówno w porównaniu z ubiegłym rokiem, jak i innymi tegorocznymi imprezami targowymi w naszej branży – stwierdziła Agnieszka Posmyk odpowiedzialna za promocję drukarni.
Po raz kolejny swoją ofertę na Euro-Reklamie pokazała też firma Jet Media. Wystawiła ona nowość: ploter drukująco-tnący Roland XC-540 MT do druku białym i srebrnym metalicznym atramentem, a także ploter drukująco-tnący Roland VersaCAMM VP-540i i urządzenia KeenCut do przycinania oraz oczkarki. Stoisko Jet Media zdominowane było jednak przez ofertę urządzeń do laminacji marki Drytac i ELF.
Organizację targów Euro-Reklama pozytywnie ocenia również firma KML Solutions, która po raz pierwszy brała udział w tej imprezie. Zaprezentowała dwa plotery Roland XJ-740 i RS-640 wraz z atramentami KML Inks oraz laminator.
Grupa Lambda promowała przede wszystkim folie do całkowitego oklejania pojazdów, w tym nowość: folie karbonowe Oracal 975 Premium Carbon Structure Cast oraz wzbogaconą o nowe kolory folię Oracal 970 Premium Wrapping Cast.
Największe zainteresowanie zwiedzających na stoisku firmy Riset wzbudziły nowości w jej ofercie: wycinarki VersaTrim i AeroCut japońskiej firmy Uchida oraz nowa linia wysokonakładowych oklejarek reprezentowana przez model GS5310A firmy Tacho-P.
Fakt spowolnienia gospodarczego i jego odbicie w branży reklamowej odcisnęło niestety piętno także na tegorocznych targach Euro-Reklama – uważa Radosław Łuczak, dyrektor handlowy w firmie Sako-Expo. – Mogliśmy zaobserwować przesunięcie akcentu, z krajowego na bardziej lokalny, ale miejmy nadzieję, że to tylko specyfika tegorocznej edycji, a nie trwała tendencja. Firma wystawiła m.in. nowy system aluminiowych profili z listwą napinającą do prezentacji podświetlanych wydruków.
Firma Scorpio pokazała m.in. krajarkę Boway 670, oklejarkę Boway 980 i tamponiarkę SIC 60. Wystawiła też urządzenia do druku cyfrowego Xante Ilumina DPP i Degrava DP 8500, a także nowe materiały: Dibond Traffic do produkcji znaków drogowych i tablic informacyjnych oraz Hylite – aluminiowo-propylenowe płyty kompozytowe.
Firma Signtech prezentowała szereg maszyn wykończeniowych: przycinarkę cyfrową marki Fotoba, automatyczną oczkarkę na oczka plastikowe Plast Grommet oraz zgrzewarki Sinclair i Forsthoff. Ważnym elementem stoiska były też media do druku firmy BN.
Teba wystawiła wszystkie technologie druku inkjetowego ze swojej oferty, w tym druk bezpośredni na tekstyliach i sublimacyjny (premierowy pokaz plotera Mimaki Tx400-1800D i maszyny Mimaki JV33), druk solwentowy (maszyny Mimaki CJV30 i Mimaki JV33S) oraz druk UV i UV-LED (premierowy pokaz plotera Mimaki UJF-706, maszyny UV-LED: Mimaki UJV-160 i Mimaki UJF 3042).
Bardzo krytycznie o ostatniej edycji Euro-Reklamy wypowiada się natomiast firma Ves Ploter, która pokazała plotery tnące i drukujące, skanery wielkoformatowe firmy Graphtec oraz zestawy do druku i wycinania po obrysie. Pod tym względem uczestnictwo w targach spełniło nasze oczekiwania: rozmawialiśmy z wieloma poważnymi klientami.
Bylibyśmy jednak znacznie bardziej zadowoleni, gdyby dopisała również frekwencja. Tego zabrakło – mówią zgodnie Lech Trzpil i Wojciech Łysakowski, współwłaściciele firmy.
Hala targowa wypełniała się zwiedzającymi zaledwie na 3-4 godziny. Zmniejszyła się również ilość wystawców, co świadczy wręcz o degradacji targów Euro-Reklama. I wcale nie dziwi nas to zjawisko – dodają. – Zorganizowanie dwóch imprez targowych o podobnym profilu w 5-tygodniowym odstępie czasowym to poważny błąd, którego nie naprawi ani lepsza lokalizacja, ani kampania informacyjna. Dochodzi do tego ocena kosztów uczestnictwa. Targi w Poznaniu i w Warszawie stały się absurdalnie drogie. Organizatorzy nie biorą pod uwagę panującego kryzysu mając w polu widzenia wyłącznie swój rachunek ekonomiczny. Tymczasem wystawcy albo zmniejszyli powierzchnię stoisk w porównaniu z rokiem ubiegłym, albo wręcz zrezygnowali z uczestnictwa. Ciśnie się pytanie: będą zmiany, czy ktoś tego nie przetrwa? DA
***
Car Wrap Championship
Podczas tegorocznych targów po raz pierwszy odbyły się mistrzostwa oklejania samochodów Car Wrap Championship. W trakcie imprezy cztery polskie firmy: Polska Grafika Samochodowa, Artgraf, Colorcar i Reklama Tęczowa oklejały samochody, rywalizując kolejno w trzech kategoriach: klejenie materiałami własnymi, freestyle i klejenie materiałami dostarczonymi. Na stoisku była także okazja do zapoznania się z ofertą producentów folii: Avery Dennison, 3M, MACtac i Ritrama.
Zwycięzca pojedynku – Polska Grafika Samochodowa – odebrała ploter tnący Mimaki CGFX II – 160, ufundowany przez Reprograf SA, dystrybutora folii Ritrama i marki Mimaki w Polsce. Liderem do zadań specjalnych Avery Dennison została natomiast firma ArtGraf, która otrzymała jej laminat i folie. W drugim dniu zawodów firma Color Car została wyróżniona przez 3M, patrona kategorii freestyle, za najlepsze wykorzystanie jej materiałów.
Złote Medale MTP
- Wylewana folia do aplikacji na pojazdach ORACAL 975 PREMIUM, Orafol Europe GmbH, zgłaszający: Grupa Lambda Sp. z o.o. Dystrybucja Sp. k., Poznań
- BIG Mamut BACKLIGHT STAND – innowacyjny nośnik reklamowy, Mamut-Media B&C SA Sp. k., Poznań
- Laser Rayjet, Trotec GmbH, Austria, zgłaszający: Trodat Polska Sp. z o.o., Warszawa
- System aluminiowych profili do budowy reklam podświetlanych, Sapa Aluminium, Trzcianka; zgłaszający: Sako-Expo Tech-textilplast Henryk Sakowski Sp. j., Ozorków
Nagrody ACANTHUS AUREUS
- Digiprint Sp. z o.o., Stoisko Ekologiczno-Aplikacyjne, Warszawa
- Alma Trend Sp. z o.o., Katowice
- TeBa Barbara Teodorczyk, Łódź
- Z. P. Poly Małgorzata Dorosz, Warszawa