Międzynarodowy Salon Techniki Pakowania i Logistyki Taropak 2003 odbędzie się w dniach od 16 do 19 wrzenia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Po raz pierwszy targi opakowaniowe zostały w Polsce zorganizowane w 1973 r. W tym roku będziemy więc obchodzić ich 30. rocznicę. Ówczesne Targi Opakowań Taropa odbywały się razem z Ekspozycjš Maszyn i Urzšdzeń Poligraficznych Poligrafia jako uzupełnienie dla Takonu Đ Międzynarodowych Targów Artykułów Konsumpcyjnych. Taropa trwały od 22 do 30 wrzenia, zyskujšc bardzo dobrš ocenę jako pierwsze specjalistyczne imprezy MTP. Z nielicznymi przerwami sš organizowane do dzisiaj, a tegoroczny Międzynarodowy Salon Techniki Pakowania i Logistyki Taropak będzie 22. edycjš tych targów.
Rozwój branży opakowaniowej jest cile zwišzany z rozwojem całej gospodarki. W Polsce przemysł opakowaniowy to jedna z lepiej prosperujšcych jej gałęzi. Roczna wartoć zużycia opakowań w Polsce wynosi 4 mld euro. Zdaniem ekspertów wzrost PKB o 1 punkt procentowy wywołuje wzrost popytu na opakowania o 2 pkt. Zaplanowany na ten rok 3% wzrost gospodarczy pozwala więc optymistycznie patrzeć w przyszłoć. Dobre sš wyniki wymiany handlowej z zagranicš. Wysoka jakoć polskich opakowań umożliwia stałe zwiększanie eksportu tych wyrobów. W ubiegłym roku dodatnie saldo w handlu opakowaniami zwiększyło się do 80 mln euro. Pomimo wzrostu w ostatnich latach produkcji opakowań w Polsce nadal zużywamy ich dwukrotnie mniej niż mieszkańcy krajów Unii Europejskiej. Kolejny, po latach 90., boom w sektorze opakowań jest więc w najbliższych latach realny.
Wystawcy i tematyka
W tegorocznej edycji Taropaku udział zapowiedziało blisko 650 wystawców z 24 krajów. Swoje osišgnięcia przedstawi 400 firm z Polski i 241 z zagranicy. Wród wystawców zagranicznych najliczniej będš reprezentowane Niemcy Đ 68 firm i Włochy Đ 60 firm.
Poza polskimi przedsiębiorcami w Taropaku 2003 wezmš udział zagraniczne firmy z: Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Izraela, Litwy, Niemiec, Rosji, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Tajwanu, Turcji, Ukrainy, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
Zakres ekspozycji Taropaku 2003 obejmuje najważniejsze obszary branży opakowaniowej zebrane w 4 blokach tematycznych:
Ľ Opakowania Đ opakowania i pomocnicze rodki opakowaniowe, materiały do pakowania i wyrobu opakowań, projektowanie opakowań.
Ľ Maszyny Đ maszyny i urzšdzenia pakujšce, maszyny do wyrobu opakowań, projektowanie maszyn pakujšcych.
Ľ Logistyka Đ sprzęt transportu wewnętrznego, urzšdzenia gospodarki magazynowej, usługi logistyczne.
Ľ Doradztwo techniczne.
Program Đ wybrane wydarzenia
Dni Krajowej Izby Opakowań
Już pierwszego dnia targów rozpocznš się Dni Krajowej Izby Opakowań, zorganizowane przez Krajowš Izbę Opakowań i zarzšd MTP. W ramach Dni odbędzie się m.in. sesja informacyjno-promocyjna ăNauka dla opakowańÓ, prezentujšca najnowsze osišgnięcia naukowe głównych polskich jednostek badawczo-rozwojowych z branży opakowaniowej.
Ważnym wydarzeniem Dni Krajowej Izby Opakowań będzie Forum Gospodarki Opakowaniowej, którego celem jest wypracowanie wniosków i propozycji w sprawie doskonalenia systemu organizacji, finansowania i zarzšdzania w dziedzinie gospodarki opakowaniami.
W ramach Dni odbędš się też dwie ważne dyskusje Okršgłego Stołu. Pierwsza z nich Đ ăKadry dla opakowańÓ Đ będzie omawiała ważnš dla rodowiska tematykę kształcenia i doskonalenia specjalistów dla przemysłu opakowaniowego. Druga Đ ăRynki wschodnieÓ Đ ma służyć wymianie dowiadczeń przedstawicieli branży opakowaniowej z Białorusi, Polski, Rosji i Ukrainy. Uczestnicy dyskusji chcš zwrócić uwagę na bariery utrudniajšce wymianę handlowš i kooperację między tymi krajami.
Spotkania regionalne
Wydarzeniem podkrelajšcym międzynarodowy charakter Taropaku stanie się z pewnociš Międzynarodowe Regionalne Spotkanie przedstawicieli organizacji zrzeszajšcych przedsiębiorców oraz organizacji targowo-wystawienniczych z branży opakowań. Przedstawiciele powyższych organizacji z: Białorusi, Czech, Litwy, Łotwy, Polski, Rosji i Ukrainy będš mogli wymienić dowiadczenia oraz sformułować wnioski na temat oczekiwanych form współdziałania, umożliwiajšcych bardziej efektywne wykorzystanie targów do wspierania międzynarodowych kontaktów handlowych.
Opakowanie a ekologia
Wydawnictwo Abrys wraz z MTP zaprasza wszystkich wystawców i zwiedzajšcych na seminarium zatytułowane ăOpakowanie a ekologiaÓ.
W wietle zbliżajšcej się akcesji Polski do Unii Europejskiej problematyka ekologii nabiera kluczowego znaczenia dla producentów opakowań i materiałów opakowaniowych. Wejcie do struktur UE wymusza bowiem na Polsce wdrożenie przepisów zgodnych z normami unijnymi, zdecydowanie bardziej restrykcyjnymi niż krajowe, szczególnie w dziedzinie ekologii i gospodarki opakowaniami poużytkowymi. Obecnie Polska znajduje się na etapie wdrażania większoci powyższych regulacji.
PAKOSFERA. Opakowania od A do Z
Czasopismo ăwiat DrukuÓ przygotuje warsztaty pod tytułem ăPAKOSFERA. Opakowania od A do ZÓ. Na warsztaty będš się składały cztery bloki tematyczne:
1. Marketing i projektowanie opakowań.
2. Przygotowalnia.
3. Drukowanie.
4. Obróbka wykończeniowa.
Warsztatom towarzyszyć będzie wystawa ă30 lat opakowań w PolsceÓ, podczas której zaprezentowane zostanš zmiany, jakim podlegał polski przemysł opakowaniowy w cišgu ostatnich lat.
Galeria ăyoung packagingÓ
Magazyn ăPackaging PolskaÓ zaproponuje młodym projektantom Galerię ăyoung packagingÓ, przeznaczonš dla poszukiwaczy nowych form i kształtów opakowań.
Studenci Akademii Sztuk Pięknych już od dawna majš możliwoć prezentowania na łamach czasopisma ăPackaging PolskaÓ swoich projektów opakowań. Niektórzy z nich przekonali producentów, że niezależnie od swego młodego wieku potrafiš pracować jak profesjonalici. Celem Galerii ăyoung packagingÓ jest promocja pomysłów młodych twórców oraz pokazanie wiatu, że wiele można zdziałać dzięki odpowiedniemu opakowaniu....
Złoty Medal MTP
Prestiżowa nagroda Đ Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich jak co roku czeka na wystawców Taropaku, którzy przedstawiš jury konkursowemu swoje najlepsze wyroby. Nagrodzone zostanš produkty charakteryzujšce się wysokš jakociš, nowoczesnymi rozwišzaniami konstrukcyjnymi i technologicznymi oraz walorami ekologicznymi, ergonomicznymi i użytkowymi.
Acanthus Aureus
Poza Złotym Medalem MTP wystawcy Taropaku mogš ubiegać się o medal Acanthus Aureus. Celem konkursu Acanthus Aureus jest wskazanie najlepszych rozwišzań architektonicznych i graficznych sprzyjajšcych bezporedniej komunikacji z klientem oraz pozytywnemu postrzeganiu wizerunku firmy.
Równolegle z targami Taropak 2003, w dniach od 16 do 19 wrzenia, odbędš się Międzynarodowe Targi Przemysłu Spożywczego Polagra Food.
Szczegółowe informacje o targach Taropak 2003 znajdujš się na stronach internetowych: www.taropak.pl oraz www.opakowania.com.pl
Targi Taropak 2003 można zwiedzać od 16 do 19 wrzenia w godzinach od 9.00 do 17.00.
Ceny biletów wstępu: 16-17 wrzenia Đ 25 zł 18-19 wrzenia Đ 20 zł
Opracowano na podstawie informacji Międzynarodowych Targów Poznańskich