Tegoroczna, 24. już edycja międzynarodowych targów pakowania i logistyki Taropak to 6 hal wystawienniczych i blisko 700 wystawców z 29 krajów, a także bogaty program seminaryjny i konferencyjny.
Licznie wystawiajšcy się dostawcy materiałów i urzšdzeń dla poligrafii zaprezentowali swojš ofertę, w której nie zabrakło nowoci. SPanthera 106 LER Đ pełnoformatowa maszyna wykrawajšca produkcji Bobst Group, wyposażona w urzšdzenie wprowadzajšce arkusze ORSIS (Optical Register Sheet Infeed Synchronization Đ innowacyjny system synchronizujšcy podawanie arkuszy z registrem optycznym) miała swojš premierę włanie na targach Taropak. Boczny register optyczny wbudowany w ORSIS gwarantuje precyzyjne położenie poprzeczne arkusza przy przetwarzaniu każdego materiału. Elementami odniesienia registra mogš być krawęd arkusza, specjalnie wydrukowane marki odniesienia lub sam druk. Połšczenie automatycznej synchronizacji między nakładakiem a resztš maszyny, z elektrycznym układem krzywki, zapewnia precyzyjny, łagodny i cišgły dopływ arkuszy po stronie podawania. Ta funkcja nabiera dodatkowego znaczenia podczas przerobu materiałów o niskiej gramaturze (a można stosować papiery już od 70 g/m2).
Dzięki szerokiemu zakresowi korekty podczas ustawiania arkusza w łapkach chwytakowych (ą10 mm) i z automatycznym centrowaniem stosu w nakładaku (ą40 mm) układ podawania ORSIS zmniejsza liczbę i częstoć zatrzymań maszyny oraz upraszcza pracę operatora.
W celu zapewnienia wysokiej jakoci produkcji, jak również pewnej powtarzalnoci podczas przetwarzania, każdy zespół maszyny jest zaopatrzony w mierniki do dokładnego ustawiania każdego narzędzia Đ od tych w zespole wycinania do tych w zespole separacji.
SPanthera 106 LER może osišgać prędkoci robocze do 9000 ark/h. Ponadto z równš łatwociš przerabia papiery o niskiej gramaturze i tekturę falistš. Jest dostosowana do narzędzi wycinajšcych, oczyszczajšcych i oddzielajšcych użytki, które sš stosowane w innych maszynach pełnoformatowych firmy Bobst.
Z najnowszš ofertš wystawiła się również Tesa Tape, która jako jedna z siedmiu firm została wyróżniona w konkursie na najciekawsze stoisko. Miłym zaskoczeniem była dla nas informacja o zdobyciu medalu Acanthus Aureus ăza uczestnictwo w targach ze stoiskiem najbardziej sprzyjajšcym realizacji strategii marketingowejÓ. Rzeczywicie w tym roku postanowilimy kształtem naszego stoiska nawišzać do produktów, które oferujemy. Przebiegajšce nad stoiskiem łuki przypominajšce rolki tam samoprzylepnych wzbudzały zainteresowanie zwiedzajšcych i okrelały w sposób wyrany charakter firmy Tesa Đ skomentował ten fakt Piotr Włodarczyk, Market Manager Industry w firmie Tesa. Targi Taropak 2005 ocenia jako udane: Tradycyjnie było to miejsce spotkań ze stałymi klientami firmy Tesa, ale cieszy szczególnie fakt, że ponad 70% spotkań to kontakty z nowymi potencjalnymi partnerami.
Taka proporcja pozwala patrzeć optymistycznie w przyszłoć. Niewštpliwie nie sposób przecenić wymiany informacji, nowych rozwišzań technicznych, dla których prezentacji Taropak 2005 stanowił doskonałe forum.
Nowoci zaprezentowane przez Tesę to tama ătemper evidentÓ, która łšczy w sobie zalety tamy opakowaniowej oraz plomby zabezpieczajšcej i pozwala chronić opakowania przed niepożšdanym otwarciem. Wród produktów dla fleksografii pojawiły się specjalne pianki kompresyjne dedykowane matrycom o gruboci 1,14 mm. Zaletami tych produktów sš: łatwoć i bezpieczeństwo przy montażu i demontażu tak cienkich form drukowych, identyfikacja kolorystyczna na produkcie oraz kompresja pozwalajšca uzyskiwać druki typowo aplowe, kombinowane lub rastrowe w zależnoci od potrzeb.
Firma Eurintrade zaanonsowała na targach rozszerzenie swojej oferty o produkty i technologię GretagMacbeth. GretagMacbeth to najmłodsze ădzieckoÓ w ofercie firmy Eurintrade zaprezentowane podczas targów. Oprócz doskonale znanych produktów warto przy okazji targów Taropak wspomnieć o wersji ProfileMakera 5 Đ Packaging oraz o systemie inline do pomiaru i kontroli gęstoci optycznej w druku fleksograficznym oraz wklęsłodrukowym przy produkcji opakowań Đ vipPAQ. Przydatnym narzędziem dla fleksografii z oferty GretagMacbeth, oferowanym już przez Eurintrade, jest VIPFLEX do pomiaru punktu na płycie.
Podwietlane kasetony z logo Asahi już z daleka informowały odwiedzajšcych o obecnoci w ofercie firmy fleksograficznych płyt fotopolimerowych tejże marki.
Na prezentacyjnym standzie z płytami owietlanymi od wewnštrz można było znaleć foldery z dokładnš specyfikacjš płyt, a także informację o nowoci w Asahi: płytach SF i DS. Płyty te przeznaczone sš do drukowania opakowań giętkich, etykiet, przywieszek i papieru.
Połšczenie wysokiej elastycznoci i redniej twardoci zapewnia uniwersalnoć ich zastosowania w drukowaniu zarówno na różnych podłożach, jak i do różnorodnych prac rastrowych i aplowych. Płyty charakteryzujš bardzo dobre przenoszenie farby i krycie powierzchni aplowych, a także wysoka jakoć reprodukcji w wiatłach. Firma Eurintrade połšczyła siły z firmš Digiprint i razem oferowały korzystny sposób finansowania zakupu nawietlarek fleksograficznych CtP Esko Graphics wraz z fleksograficznymi płytami fotopolimerowymi marki Asahi. Na ciankach wystawienniczych moglimy zobaczyć także logo firmy Enulec.
Od ponad 20 lat firma Enulec rozwišzuje u klientów na całym wiecie problemy zwišzane z elektrostatykš. Od teraz Enulec i Eurintrade robiš to w Polsce wspólnie.
Prezentacjš pod hasłem ăProdukty z Chin Đ przyszłoć zaczyna się terazÓ Grupa Henn zaakcentowała swojš obecnoć na targach i polskim rynku poligraficznym, a wystawiała się wspólnie z firmami Xteam oraz Art Đ swoimi partnerami handlowymi. Matthias Henn przedstawił pokrótce aktualnš ofertę Grupy Henn. Składajš się na niš maszyny drukujšce, wykrawajšce, gilotyny, linie do oprawy zeszytowej i broszurowej, złamywarki, lakierówki i laminarki, a także materiały pomocnicze Đ np. płyty offsetowe. Grupa Henn współpracuje z chińskimi producentami urzšdzeń, którzy oferujš produkty o jakoci podobnej do produktów europejskich, japońskich czy amerykańskich w konkurencyjnej cenie (rednio 70% ceny odpowiednika innej firmy). Jak powiedział Matthias Henn, jest to szansa dla małych firm, które nie mogły sobie do tej pory pozwolić na nowoczesne maszyny ze względu na ich cenę.
Grupa Henn reprezentuje m.in. firmy: Weifang (małe maszyny drukujšce), Gronhi (maszyny drukujšce do 5 kolorów oparte na konstrukcji Shinohary), a także Ekofa (maszyny fleksograficzne), Guowang (krajarki), Huawei (linie lakierujšce). Głównym dostawcš Grupy Henn jest firma Beiren produkujšca maszyny offsetowe, głównie formatu A2+ i B2, a także maszyny gazetowe. Ostatnio Grupa Henn sprzedała 10 maszyn zwojowych do USA.
Na stoisku firmy Ferag Polska prezentowano dwa urzšdzenia wspomagajšce pakowanie na różnych etapach produkcji. Pierwsze z nich to banderolownica firmy Bandall, umożliwiajšca pracę na tamach o gruboci 35 mikronów. Banderolownice tej firmy ułatwiajš tworzenie pakietów produktów płaskich, delikatnych takich jak półprodukty i produkty drukowane. Zastosowanie tamy z nadrukiem (logo firmy, hasło promocyjne) pozwala osišgnšć oprócz funkcji zabezpieczajšcej dodatkowy efekt marketingowy. Drugim urzšdzeniem na stoisku Ferag była wišzarka ramowa Transpak, przeznaczona do wišzania tamš polipropylenowš pakietów gazet, czasopism, ksišżek, a także innych produktów opakowanych w pudełka lub kartony. Na stoisku znalazła się również ekspozycja elementów systemów elektrostatycznych oraz przyrzšdów firmy Eltex. Zaprezentowano elektrody listwowe oraz głowice nadmuchowe cišgajšce ładunki (np. cišganie ładunków w arkuszowych maszynach drukujšcych) oraz elektrody listwowe i głowice pazurkowe ładujšce (np. chwilowe naładowanie stosu papieru przed zapakowaniem w folie termokurczliwe) wraz z odpowiednimi generatorami. Na ekranie plazmowym prezentowano filmy na temat urzšdzeń Kallfass przeznaczonych do pakowania w folie termokurczliwe pojedynczych produktów, jak również pakietów i opakowań zbiorczych.
Firma Anipol zaprezentowała bogatš ofertę papierów i kartonów flokowanych (zamszowych). Anipol jest wyłšcznym przedstawicielem francuskiej fabryki SEF specjalizujšcej się w produkcji papierów szlachetnych. Nowociš były papiery i kartony flokowane termoprzebarwialne w szerokiej gamie kolorów i wzorów, które podczas tłoczenia na goršco bez użycia folii zmieniajš barwę. Pozwala to na osišgnięcie wspaniałego efektu, minimalizujšc jednoczenie koszty i czas tłoczeń. Kartony i papiery flokowane stosowane sš do produkcji ekskluzywnych opakowań alkoholu, biżuterii, słodyczy, prezentów, toreb reklamowych, pudełek, a także opraw albumów i kalendarzy. W taki karton opakowane sš między innymi perfumy Dolce&Gabbana ăLight BlueÓ. Firma Anipol posiada też w ofercie zamsze przeznaczone do zadruku technikš offsetowš.
Firma Softex Data zaprezentowała nowoczesne systemy zapobiegajšce podrabianiu produktów. W swojej ofercie posiada system Radiowej Identyfikacji Danych (RFID) w formie kompleksowej usługi, służy też pomocš na każdym etapie projektowania i wdrażania. Nowe drukarki Printronix z serii SL500r sš kolejnym krokiem w udoskonalaniu drukarek RFID i dostosowaniu ich do standardów EPCglobal. Softex Data współpracuje z firmš TEKLYNX, która zapewnia profesjonalny software do projektowania i drukowania etykiet RFID. Codesoft 7.1 to najnowsza wersja oprogramowania wspierajšca obsługę RFID UHF w zgodnoci ze standardami EPCglobal stosowanymi przez głównych inicjatorów rozwoju tej technologii (producentów ekskluzywnych towarów, sieci handlowe i organizacje rzšdowe). Czeska firma Soma Engineering oferowała nowy model maszyny fleksograficznej Soma Flex Casing z serii drukarek fleksograficznych Soma do zadruku różnych folii. Maszyna wyposażona jest w serwomotory i system sterowania, kontroli i rejestracji ustawień CNC. Może drukować farbami zarówno rozpuszczalnikowymi, jak i UV Đ dostępna jest w formatach 600, 800 i 950 mm, drukuje z prędkociš 150 m/min. Soma oferowała również nowš wersję urzšdzenia Flex Mont S Montig and Proofing o szerokoci linii montażu 850 mm. Flex Mont przeznaczona jest do montowania płyt fleksograficznych na tulejach lub cylindrach drukowych; wyposażona jest w system naprowadzania optycznego Đ punkty kontrolne wywietlane sš na monitorze w 100% powiększeniu, co gwarantuje wysokš precyzję.
Firma Jowat wystawiła się z nowš seriš klejów Jowat TopTherm produkowanych na bazie nowego polimeru Đ poliolefiny. Kleje te majš znacznie szersze możliwoci zastosowań aniżeli kleje konwencjonalne, np. do klejenia pudełek inline, klejenia trudnych, powlekanych lakierem lub foliš powierzchni.
Firma DGS, producent nakrętek na alkohole i typu twist, zaoferowała nowy produkt Đ eleganckie, estetyczne nakrętki na ekskluzywne produkty, posiadajšce dużš powierzchnię do zdobienia.
Firma Emis zaprezentowała urzšdzenia firmy Wiedenkach, służšce do nadruku różnego rodzaju zabezpieczeń i oznakowań pracujšce inline z maszynami pakujšcymi. Emis oferował również drukarki i systemy Atlantic Zeiser, służšce do zabezpieczeń produktów markowych. Wykorzystujš one specjalne atramenty widoczne wyłšcznie w okrelonej długoci fal wietlnych, a do ich odczytania potrzebny jest specjalny skaner. W ofercie firmy Atlantic Zeiser sš też specjalne drukarki systemów RFID.
Firma Fischer & Krecke, która nie ma w Polsce swojego przedstawicielstwa, prowadzi marketing bezporednio ze swojej siedziby w Niemczech. Harald Gentsch, dyrektor ds. eksportu na Europę rodkowo-Wschodniš, był zadowolony z kontaktów nawišzanych na Taropaku. Jego zdaniem Polska jest ważnym i szybko rozwijajšcym się rynkiem w technologii fleksograficznej. Produkcja fleksograficzna w Polsce osišgnęła poziom jakoci krajów zachodnich Đ powiedział K. Gentsch. Najnowsza maszyna firmy F & K Flexopress 16s charakteryzuje się m.in. krótkimi czasami przyrzšdu, prostš obsługš, wysokš jakociš i wydajnociš.
Na tegorocznych targach Taropak swojš ofertę zdecydowało się zaprezentować zaledwie 8 drukarń opakowaniowych. Jarosław Kropielnicki, dyrektor handlowy Drukarni Ellert z podwarszawskiej Wišzowny, tak tłumaczy swojš decyzję: Na Taropaku wystawiamy się ze względu na równolegle odbywajšce się targi Polagra. Nasze stoisko odwiedzajš osoby poszukujšce konkretnego opakowania w konkretnej iloci, dzięki czemu nawišzalimy wiele nowych kontaktów, także zagranicznych. Efekty Taropaku oceniam lepiej niż tegorocznej Poligrafii, na której także mielimy swoje stoisko. Zapytany o plany uczestnictwa w podobnych imprezach w najbliższych latach, Jarosław Kropielnicki odpowiada: Nie wykluczam udziału w kolejnych edycjach Taropaku i Poligrafii, rozważam też obecnoć Drukarni Ellert na Drupie 2008.
Boxes Prestige Poland, także obecny na Taropaku, jest zakładem produkujšcym opakowania kartonowe. Specjalizuje się w opakowaniach z wartociš dodanš, czyli tych, do których produkcji należy użyć różnorodnych form uszlachetniania kartonu: złocenia, tłoczenia, okienkowania. Chociaż jestemy obecni na polskim rynku już od dwóch lat, to dopiero od roku staramy się przedstawić większej iloci klientów Đ wyjania obecnoć firmy na targach Taropak 2005 Joanna Raczyńska, szef działu sprzedaży i marketingu. Đ Taropak dał nam możliwoć zaprezentowania swoich produktów dużej rzeszy zwiedzajšcych targi oraz pozwolił nam na poinformowanie o nowo otwartym oddziale produkcji etykiet samoprzylepnych w roli, które już od padziernika również będš produkowane w Lublinie. W tym roku bralimy udział w targach Intercharm w Warszawie. Rozważalimy także udział w Poligrafii, głównie ze względu na wysokš jakoć druku na różnych podłożach, którš może zaproponować nasz zakład. Zależy nam na pokazaniu jak, wiele możliwoci można uzyskać posługujšc się właciwie maszynami oraz nabytym dowiadczeniem.
Warto też wspomnieć o konferencjach, które towarzyszyły tegorocznym targom: 20 wrzenia, pierwszego dnia targów odbyła się m.in. konferencja prasowa ăUkraiński rynek opakowań dla polskich firmÓ, zorganizowana przez Club Upakovchikov i Międzynarodowe Targi Poznańskie. W czasie krótkiej prezentacji gocie z Ukrainy przekonywali, że u naszego wschodniego sšsiada istnieje zapotrzebowanie na opakowania, niestety głównie szklane i PET. ăwiat DrukuÓ zorganizował konferencję pt. ăOpakowania z tektury falistejÓ. Krajowa Izba Opakowań przygotowała sesję informacyjno-promocyjnš dla firm opakowaniowych zrzeszonych w KIO.
Drugi dzień targów to przede wszystkim 3. Międzynarodowa Konferencja Opakowaniowa Krajów Europy rodkowo Đ Wschodniej ăOpakowania Đ Rynek Đ rodowiskoÓ. Jej organizatorami byli: Centralny Orodek Badawczo Rozwojowy Opakowań, Krajowa Izba Opakowań oraz MTP. Patronat medialny objęła m.in. Poligrafika. W czasie konferencji omówiono kwestie funkcjonowania regulacji prawnych w zakresie odpadów opakowaniowych oraz nowoczesne, bezpieczne dla rodowiska materiały stosowane w produkcji opakowań. Sesję plenarnš poprowadził Stanisław Tkaczyk, dyrektor COBRO, natomiast sesję plenarnš Marek Kowalczuk, dyrektor Centrum Chemii Polimerów PAN. Konferencji towarzyszyło spotkanie Grupy Roboczej Europejskiego Instytutu Opakowań.
Czwartek to kontynuacja dwudniowych warsztatów ăOpakowania od A do ZÓ, zorganizowanych przez ăwiat DrukuÓ.
Targi Taropak 2005 miały również swojš częć rozrywkowš: m.in. Pack Fashion, czyli pokaz mody z kolekcji papierów ozdobnych i tektury, zorganizowany przez ăPackaging PolskaÓ we współpracy z firmami Papyrus, Zanders Spectral, Anipol oraz SG Equipment Finance. Stroje zaprojektowała Ewelina Zaręba, absolwentka Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru w Krakowie. Drugiego dnia targów odbył się bankiet, w trakcie którego wręczono Złote Medale MTP. Sporód wyrobów zgłoszonych do konkursu i prezentowanych podczas targów medalami uhonorowane zostajš najlepsze produkty, charakteryzujšce się nowoczesnymi rozwišzaniami technologicznymi i prezentujšce wysoki poziom jakoci. Złote Medale Taropaku 2005 otrzymały:
Ľ maszyna drukujšco-etykietujšca Logomatic 920 II PFRK/804/160 RFID Đ Logopak Systeme, Niemcy;
Ľ przenona bezkontaktowa drukarka atramentowa EBS 250 Handjet Đ EBS Ink Jet Systems, Polska;
Ľ linia złożona z maszyny naliczajšco-ważšcej ZWA oraz maszyny pakujšcej W22-ABG Đ Ackmat A.G., Szwajcaria;
Ľ pudełko NIVEA z PP o pojemnoci 50 ml Đ Fabryka Opakowań Kosmetycznych Pollena SA, Polska;
Ľ pudełko SuperSeal 7200 Đ Superfos Tenhult AB, Szwecja;
Ľ składany kontener do surowców płynnych ăCombolife 285 BDÓ Đ Schoeller Arca Systems, Niemcy;
Ľ torebka stojšca Đ Reuther Polska;
Ľ wózek widłowy typu Reach, truck R14X, seria X Đ Linde Material Handling, Anglia.
W przyszłym roku, z uwagi na brak targów POLIGRAFIA, TAROPAK będzie miał szczególny charakter. Janusz Mazurczak, dyrektor projektu w rozmowie przeprowadzonej z POLIGRAFIKĽ podkrelił, że MTP będš chciały wyjć ze szczególnš ofertš do drukarń, proponujšc im szerszš prezentację swojej oferty i nieograniczenie się we wrzeniu wyłšcznie do wšsko rozumianego działu opakowań. AN, AO, TM