Taropak na miarę jubileuszu
6 gru 2016 14:45

W dniach 18-20 września w Poznaniu odbywała się się 25. edycja targów Taropak i trzeba przyznać, że impreza ta miała rozmach i wydźwięk godny jubileuszu. Liczba wystawców - 767 - była zbliżona do ubiegłorocznej, lecz zajęli oni większą powierzchnię (18 tys. m2), co w wielu przypadkach przełożyło się na rozmiar stoisk, a także bogatszy ich wystrój. Najwięcej było firm polskich (496), kolejne dwie najliczniejsze grupy to firmy niemieckie i włoskie. Widoczna była również duża liczba zwiedzających, którzy każdego dnia zapełniali 7 taropakowych hal. Targi odwiedziło blisko 42 tys. osób (w tym goście z Ameryki Płd. i Afryki). Z pewnością na taki obraz targów miał wpływ fakt, że następna edycja odbędzie się dopiero za 2 lata i że zostały one skrócone do 3 dni. Zdecydowana większość wystawców nie kryła zadowolenia z takiego rozwiązania. Wśród nich była też większa niż w ostatnich latach liczba drukarń (m.in. Drukarnia Ellert, A-Z Color, Zakład Fleksodruku Drukpol, Drukarnia KEA, Unigraf, Inter Druk, Drukarnia Franczak, Bellerdruk, Etiko, słowacka Neografia, Euro Druk, Przygotowalnia Fleksograficzna Wistar). Opinie ich przedstawicieli o targach były zdecydowanie pozytywne. Po raz pierwszy byliśmy na tych targach jako wystawca w roku 1999 i od tamtej pory jesteśmy co roku - mówi dyrektor Marek Markowski z drukarni A-Z Color, w przyszłym roku obchodzącej 15-lecie. - Ostatnimi laty targi w Poznaniu, w tym i Taropak, nieco podupadały. Było to widoczne zwłaszcza na targach Poligrafia, gdzie wiele firm: producentów maszyn i materiałów oraz usługodawców po prostu przestało się wystawiać. Na tegorocznym Taropaku jednak widać ogromne ożywienie i zainteresowanie. Myślę, że są tego dwa powody: po pierwsze, że Taropak będzie się odbywał co dwa lata, po drugie, że ruch w interesie - mówiąc potocznie - w Polsce jest widoczny. Mam tu na myśli branżę poligraficzną, a przede wszystkim branżę opakowań. Dwuletni cykl organizacji targów to bardzo dobry pomysł; w tej branży, mimo że bardzo szybko się ona rozwija, nie ma chyba tylu nowości, żeby je prezentować corocznie. Jeśli chodzi o naszą ofertę, to produkujemy głównie etykiety samoprzylepne, natomiast maszyny, które posiadamy, pozwalają na wyprodukowanie niemal wszystkiego z materiałów, które są dostępne w roli: folii jedno- i wielowarstwowych, folii zgrzewalnych (shrink sleeve'ów). W tym roku pokazujemy też kartoniki, które możemy produkować z roli, a także etykiety wielowarstwowe. Podobnie wypowiada się Jolanta Książek-Rowicka z firmy Wistar: Wystawiamy się regularnie od 4 lat na Taropaku. Wcześniej mieliśmy stoisko na Poligrafii, teraz zdecydowaliśmy się wyłącznie na Taropak. Na tegorocznych targach widoczne jest bardzo duże zainteresowanie nie tylko u nas, ale i na innych stoiskach, które odwiedzałam - u naszych klientów i producentów maszyn; chyba dobrym pomysłem było skrócenie targów do 3 dni. Podobnie pozytywnie przyjmuję 2-letni cykl Taropaku, zwłaszcza jeśli będzie się odbywał na zmianę z Poligrafią, bo często my - a myślę, że także inne firmy - mieliśmy dylemat, gdzie się wystawiać jako przygotowalnia fleksograficzna, czyli firma działająca niejako na obrzeżach obu branż. Na Taropaku wystawiamy się jak zwykle w ramach wspólnego stoiska pod egidą Zrzeszenia Polskich Fleksografów, które skupia także drukarnie fleksograficzne i inne firmy związane z tą techniką drukowania. Jest to korzystne z wielu względów, choćby dlatego, że stoisko jest większe, bardziej zauważalne. Na następnych targach również z pewnością będziemy obecni, przede wszystkim dlatego, że jest to dobra okazja do spotkania z naszymi klientami, którzy albo też się wystawiają, albo przyjeżdżają na targi. Wystawcy pokazali wiele nowości, zgodnych z tendencjami światowymi; łącznie na Taropaku zademonstrowano ponad 90 produktów premierowych bądź reprezentujących najnowsze technologie. Należał do nich m.in. tunel do odczytu transponderów i.Gate Tunnel RFID firmy Balogh, wystawiany przez jej polskiego reprezentanta, firmę Anixandra, specjalizującą się w systemach automatycznej identyfikacji. Stosowane w tym rozwiązaniu czytniki i.Gate to przełomowe rozwiązania umożliwiające zastosowanie technologii RFID w nowych obszarach, dotychczas uznawanych za niedostępne dla niej. Firma HIT - Kody kreskowe oferowała z kolei najnowszą wersję oprogramowania Codesoft-8 do projektowania i drukowania etykiet z kodami 1D, 2D oraz tagów RFID. Kompleksowe rozwiązania RFID (urządzenia, oprogramowanie, etykiety) to specjalność firmy Comex, będącej również pierwszym polskim producentem etykiet typu Smart Labels i Smart Ticket. Pokazano też wiele nowych rozwiązań w dziedzinie drukarek do etykiet i znakowania opakowań; firma Coleman International przedstawiła m.in. nową drukarkę Imaje 4020 do opakowań zbiorczych oraz dużych powierzchni o wysokości znaków 8-64 mm i prędkości do 90 m/min, a firma Exim Coding - drukarki termotransferowe i hot-stamp produkcji Open Date do znakowania opakowań charakteryzujące się m.in. wysoką jakością nadruku. Nowości w dziedzinie opakowań to przede wszystkim biodegradowalne opakowania świeżej żywności Bioware, które jako pierwsza na rynku oferuje firma Huhtamaki Polska; są one produkowane z materiału tworzonego na bazie kukurydzy i ulegają kompletnej biodegradacji w okresie 2 miesięcy. Producent ten wytwarza także opakowania Duo-Smart składające się z dwóch rodzajów materiału: papieru i tworzyw sztucznych, z obustronnym nadrukiem na warstwie papierowej (ścianki i dno) oraz okienkami umożliwiającymi prezentację zawartości. DGS SA, potentat nie tylko na rynku polskim w dziedzinie produkcji zakrętek (zakrywek) do butelek, prezentował nowy typ zakrętek Veronica zabezpieczających przed niepożądanym otwarciem butelek z napojami alkoholowymi. Z nowych materiałów godne uwagi były folie metalizowane umożliwiające metalizowanie i kolorowanie matowego podłoża (firma Latek) oraz folie do pakowania nowej generacji: folia stretch Polwrap i poliolefinowe folie termokurczliwe Decoline i Sytec prezentowane przez firmę Pol-pack. Firma Tesa Tape, znany producent taśm samoprzylepnych, oferowała m.in. taśmy pakowe, taśmy dwustronnie klejące oraz taśmy maskujące stosowane podczas malowania czy lakierowania. Producenci maszyn pakujących i do produkcji opakowań - a była to najliczniejsza grupa wystawców (310 firm) - również prezentowali swoje najnowsze rozwiązania. Polską premierę miała wystawiana przez firmę Albertina Polska maszyna pakująca produkty sypkie w torby papierowe BPU 45 duplex czeskiego producenta Sellier & Bellot będącego jedną z najstarszych na świecie firm przemysłowych (powstała w 1826 r.). Na stoisku firmy Lemag-Tech można było zobaczyć po raz pierwszy na targach maszynę do pakowania w saszetki niemieckiego producenta, firmy HDG. Nowe rozwiązania maszyn do aplikacji etykiet typu sleeve na opakowania szklane, metalowe i plastikowe o różnych kształtach z wydajnością od 3 do 24 tys./h prezentowała firma Nortan Italia, a automatyczne linie do pakowania (w tym w folie pre-stretch, stretch i folie bąbelkowe) firmy Hugo Beck - wspomniana już firma Polpack. Na stoisku Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów PIAP zainteresowanie wzbudzał pokaz zastosowania robotów do pakowania produktów w opakowania zbiorcze, rozładunku i paletyzacji z wykorzystaniem robotów m.in. firm Kuka, ABB i Toshiba. Z kolei paletyzatory sterowane komputerem oferowała znana także w branży poligraficznej firma Kolith. Na stoisku firmy Softex Data prezentowano „na żywo” m.in. system śledzenia przepływu towarów wykorzystujący technologię RFID składający się z drukarki Printronix, czytników Samsys i oprogramowania do projektowania etykiet Codesoft umieszczonych na platformie Agilero (platforma ta, produkt polskiej firmy Logisys, otrzymała nagrodę Auto ID Award 2006 na targach Euro ID w Kolonii). Do najciekawszych nowości należał też oferowany przez niemiecką firmę Rondo AG system Cryptoglyph (opracowany przez AlpVision) umożliwiający identyfikację tzw. podróbek, czyli zarówno fałszowanych produktów, jak i opakowań, a także śledzenie dróg ich dystrybucji. Identyfikację umożliwia nakładany na opakowanie niewidoczny znak,odczytywany za pomocą skanera i odpowiedniego oprogramowania. Było też sporo firm znanych dobrze w branży poligraficznej. Firma Ferag Polska, znana głównie z rozwiązań do obróbki po druku, na Taropaku prezentowała swoją ofertę dla branży opakowań, m.in. urządzenia pakujące w folię pojedyncze produkty i całe stosy (jedno z nich - maszynę Kallfass można było zobaczyć na stoisku), układarki i roboty układające na paletach, owijarki do palet, maszyny do odbioru i prasowania ścinków oraz odpadów papieru, prasy hydrauliczne do odpadów produkcyjnych oraz zużytych opakowań papierowych i tekturowych. Firma Cyklop International oferowała maszyny, urządzenia i linie pakujące, Windmšller & Holscher oraz Fischer & Krecke - maszyny fleksograficzne, Isimat - maszyny sitodrukowe, Tampo Profi - maszyny do sitodruku i tampondruku. Stoisko miał też Jurmet - polski producent maszyn do przetwórstwa folii i papieru. Materiały do produkcji opakowań prezentowały m.in. firmy Tuplex - dystrybutor folii Avery Dennison oraz Barmey, reprezentant Apex Europe, Harris & Bruno i in., oferujący wałki aniloksowe i klejowe, tuleje oraz środki do ich czyszczenia. Na niektórych maszynach, podobnie jak na innych targach, można było zobaczyć plakietki „Sprzedano do…” Znaczące inwestycje poczyniła drukarnia Dako z Lubartowa - kilka maszyn sygnowano napisem świadczącym, że jest ona ich nabywcą. Organizatorzy zaznaczyli, że branżą wiodącą na targach jest tektura i karton. Świadczyły o tym m.in. stoiska producentów zarówno tych materiałów, jak i wykonywanych z nich opakowań: Smurfit Kappa, SCA Packaging Poland i SCA Poznań Display, Polo Polska, Eurobox Polska. Tegoroczny Taropak obfitował w liczne imprezy towarzyszące. Jego uczestnicy mogli wybierać spośród 25 spotkań, które zostały przygotowane specjalnie na czas targów. Kilkuset uczestników zgromadziła konferencja przygotowana przez Polską Izbę Druku i MTP pt. „Opakowania, dziś i jutro polskiej poligrafii”. Omawiano m.in. takie tematy jak: technologie bezkontaktowe i hybrydowe w drukowaniu opakowań, najnowsze rozwiązania technologiczne w zadrukowywaniu opakowań kartonowych techniką offsetową, metody zabezpieczania opakowań produktów wartościowych, znakowanie opakowań kodami RFID. Konferencję zakończyła dyskusja na temat funkcjonowania polskich firm poligraficznych na rynku opakowań po akcesji Polski do UE z udziałem Stefana Jakowskiego reprezentującego Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwjowy Opakowań oraz Bogdana Baszaka, właściciela drukarni KEA. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także konferencja poświęcona rynkowi opakowań z tektury falistej zorganizowana przez Stowarzyszenie Papierników Polskich oraz seminarium nt. światowego rynku opakowań biodegradowalnych (organizatorzy: COBRO, Polska Izba Opakowań, MTP i serwis branżowy www.opakowania.com.pl). Targi były dla Krajowej Izby Opakowań okazją do oficjalnego zaanonsowania zmiany nazwy; podczas konferencji prasowej prezes PIO prof. Stanisław Tkaczyk i dyrektor Wacław Wasiak przedstawili dotychczasowe dokonania Izby zrzeszającej producentów opakowań oraz jej cele i zadania, z których głównym jest nawiązanie kontaktu z użytkownikami produktów opakowaniowych. Organizatorem spotkania poświęconego metalizowanej folii poliestrowej była indyjska firma Polyplex, która prezentację rzeczonego produktu połączyła z przekazaniem informacji o otwarciu kolejnej, trzeciej już fabryki tych tworzyw. Nowy zakład, usytuowany w Turcji, ma na celu dostarczanie głównie do państw europejskich - zwłaszcza na awansujące rynki Europy Środkowej i Wschodniej - produktów firmy, a wśród nich nowej folii MPET. B.N. Gupta (dyrektor techniczny Polyplex) w swojej prezentacji scharakteryzował stosowaną w opakowaniach giętkich folię aluminiową oraz przedstawił jej alternatywę w postaci metalizowanej folii poliestrowej. Folia ta znajduje zastosowanie przede wszystkim w opakowaniach barierowych. Polyplex, który jest czwartym co do wielkości producentem folii poliestrowych na świecie, swoją najnowszą fabrykę otworzył w grudniu 2005 r., zwiększając tym samym posiadany park maszynowy z czterech do sześciu linii produkcyjnych. Prace w dwóch wcześniejszych zakładach, usytuowanych w Indiach oraz Tajlandii, zostały uruchomione w 1988 i 2003 roku. Podczas targów ogłoszono także wyniki 3. edycji konkursu Pakstar połączone z prezentacją nagrodzonych opakowań; nagrody laureatom wręczano podczas uroczystego wieczoru jubileuszowego z okazji 25-lecia targów Taropak, kończącego pierwszy dzień targów. Podczas tej uroczystości prezes zarządu MTP Bogusław Zalewski i dyrektor Taropaku Janusz Mazurczak wręczali okolicznościowe dyplomy osobom i instytucjom szczególnie aktywnym we współpracy z targami. Otrzymali je m.in. Robert Musiał - prezes Polskiej Izby Druku, Krzysztof Januszewski - dyrektor Zrzeszenia Polskich Fleksografów oraz redakcje czasopism branżowych. Tradycyjnie najlepsze pod względem rozwiązań technologicznych i poziomu jakości produkty nagrodzono Złotymi Medalami MTP. Przyznano je m.in. takim wyrobom jak przewijarka RLS 271 (Lesko Engineering Leszek Seroczyński), opakowanie z tektury falistej „Tyskie 8x0,5 lÓ (TFP Sp. z o.o.), etykieta termokurczliwa Shrink Sleeve na produkt Bakoma Twist (Masterpress Sp. z o.o.). Za najlepiej zaprojektowane i godne nagrody Acanthus Aureus uznano m. in. ekspozycje firm: Tesa Tape, Albertina Polska, Eurobox Polska, Smurfit Kappa.