Taropak po raz 25.
6 gru 2016 14:45

Międzynarodowa ekspozycja Taropak 2006 w Poznaniu, prezentująca dorobek polskiego przemysłu opakowaniowego oraz dokonania światowych producentów opakowań, po raz ostatni odbywa się w cyklu dorocznym, przechodząc na cykle dwuletnie. Czy rzeczywiście jest to konieczne? W grupie targów i wystaw organizowanych przez spółkę Międzynarodowe Targi Poznańskie segment opakowań odgrywał i odgrywa wciąż bardzo istotną rolę. Wiąże się to z funkcjami - użytkową i reklamową, jakie pełnią opakowania każdego produktu. Zrozumienie tych funkcji mogło zaistnieć dopiero pod koniec lat 80. po zmianach ustrojowych. Obecnie, tak na rynkach międzynarodowych, jak i na polskim rynku o rozwoju branż decyduje nie produkcja towarów, lecz ich zbyt! Jakość produkowanych opakowań staje się wyzwaniem nie tylko dla ich wykonawców, lecz również dla przemysłu poligraficznego, każde bowiem opakowanie posiada nadruk, bez względu na rodzaj podłoża. A jest ich coraz więcej; do niedawna dominowały papier i tektura, obecnie coraz częściej stosowane są tworzywa sztuczne, szczególnie w opakowaniach produktów żywnościowych. Do zadrukowywania nowoczesnych opakowań stosowane są w coraz szerszym zakresie specjalistyczne maszyny drukujące, konstruowane w ścisłej współpracy z producentami farb. Do tego dochodzą problemy ekologiczne, konieczność dostosowania produkcji opakowań do wydawanych ustaw i zarządzeń władz państwowych dotyczących higieny i bezpieczeństwa pracy. Następny temat - to zabezpieczenie produktów przed fałszerstwami i podróbkami tak od strony samych opakowań, jak i procesów drukarskich. Czy wobec niesłychanie szybkiego rozwoju postępu technicznego i rosnącej konkurencji oraz zmian w projektowaniu nowych rodzajów opakowań jest konieczne przejście z systemu corocznego organizowania targów Taropak na cykl dwuletni akurat w naszym kraju? Właśnie teraz, gdy wstąpiliśmy do Unii Europejskiej, gdy zwiększyły się nasze szanse na wzrost eksportu, gdy stworzyliśmy bazę dla produkcji opakowań nieustępujących jakością standardom zachodnio-europejskim? Odnośnie do zmiany cyklu wystawienniczego Taropaku warto zwrócić uwagę na fakt, iż etykieta jako produkt „wybiła się na samodzielność” w skali europejskiej w organizacji samodzielnych, własnych targów międzynarodowych. U nas w dalszym ciągu jest częścią składową Taropaku. To niewątpliwie umacnia pozycję targów opakowań, gdyż etykieta, podobnie jak instrukcje sposobu użycia (np. w kosmetyce i lekach), stanowi integralną część opakowania danego produktu. W sytuacji malejącego zainteresowana tradycyjnymi targami w skali międzynarodowej organizatorzy targów szukają różnych rozwiązań; jednym z nich jest organizowanie branżowych targów wąsko specjalistycznych. Taropak należy właśnie do grupy imprez branżowych, lecz jak dotychczas nie w pełni wykorzystuje swą szansę nie tylko w utrzymaniu dorocznego cyklu wystawienniczego, lecz także w poszerzeniu zakresu wystawiennictwa i promocji. Rezerwy tkwią w prezentacji producentów maszyn, urządzeń i materiałów stosowanych w produkcji opakowań. Do tej pory organizatorzy Taropaku - Międzynarodowe Targi Poznańskie - oraz producenci techniki opakowaniowej nie potrafią się porozumieć w celu wykorzystania swoich szans na polskim rynku, stanowiącym pomost w kierunku na wschód i południe Europy. Dotyczy to zresztą i innych wielkich branż organizujących targi czy wystawy w skali międzynarodowej - u nas nie ma ich w ogóle. Znakomitym przykładem jest tutaj Ifra - prasa, publicystyka nie mają swoich targów w Polsce. A teraz o sile i wkładzie w organizację 25. targów Taropak takich organizacji i instytucji jak Krajowa Izba Opakowań oraz Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań, które współpracują z sukcesem ze swoimi odpowiednikami za granicą, przyczyniając się do pozycji i rangi Taropaku za granicami Polski. Niewykorzystana jest jak dotychczas współpraca z krajowymi organizacjami, przede wszystkim poligraficznymi. A w skali międzynarodowej przykładem może być ERA (Europejskie Stowarzyszenie Wklęsłodruku) skupiające firmy stosujące technologię wklęsłodrukową i zajmujące się też opakowaniami. Organizuje ono odrębne imprezy, poświęcone prasie i opakowaniom drukowanym tą techniką.