Tożsamość marki w chmurze
6 gru 2016 14:55

Firmy X-Rite i Pantone LLC dokonały odsłony ich wspólnego produktu – PantoneLIVE, systemu zarządzania kolorem w chmurze, który umożliwia szybki dostęp do najważniejszych standardów kolorystycznych. Nowe rozwiązanie, które na rynku pojawi się 15 czerwca br., pozwoli bezproblemowo osiągać jednakową barwę wydruku niezależnie od rodzaju zastosowanego podłoża. Od czekoladek i szampana po napoje gazowane i pantofle – ostatnie lata obfitowały w sprawy dotyczące fałszowania, podstępów i pomyłek, które były spowodowane wszechobecnymi barwami, umożliwiającymi identyfikację marki. Firmy Cadbury i Veuve Clicquot były zamieszane w publiczną wojnę w imię własnych kolorów markowych, natomiast Christian Louboutin usiłował uczynić znakiem firmowym czerwoną podeszwę w produkowanych przez siebie szpilkach. Ponieważ kolory są tak silnie związane z tożsamością marki, niezgodne z wzorcem barwy firmowe mogą prowadzić do utraty zaufania konsumentów, a co za tym idzie – spadku sprzedaży. Siła koloru… Z badania przeprowadzonego niedawno przez Pantone Color Institute wynika, że dla ponad 70 proc. osób pracujących w działach kreacji kolory markowe oraz ich dokładność i stałość w tworzonych produktach/opakowaniach są istotne dla ich działalności; z kolei 42 proc. respondentów wskazało, że kwestie związane z zachowaniem właściwych barw wywarły negatywny wpływ na ich działalność. Niemal 50 lat temu Pantone wniósł stałość i wspólny język do branży, której brakowało standardów. Historycznie rzecz ujmując, analogowy proces bazujący na wiekowej alchemii kolorów, druku i produkcji został wzbogacony o odpowiednią technologię charakterystyczną dla ery cyfrowej. PantoneLIVE digitalizuje ten proces, pozwalając na przejście od wizualnej, subiektywnej oceny do stałej i powtarzalnej procedury. W efekcie znacznie zredukowana jest liczba przestojów w produkcji i poprawiona całkowita wydajność przedsiębiorstwa – mówi Ron Potesky, wiceprezes i dyrektor generalny Pantone. PantoneLIVE jest pierwszą usługą dostępną za pośrednictwem nowo otwartej jednostki biznesowej w firmie X-Rite – Pantone Digital. Na jej czele stanęła dr Sonia Megert, której wizja łańcucha dostaw dla branży cyfrowej doprowadziła do stworzenia tego rozwiązania. Stabilne w skali globalnej standardy kolorystyczne są niezbędne do zachowania tożsamości korporacyjnej. Z uwagi na łańcuchy dostaw, składające się z setek różnych podmiotów zlokalizowanych na całym świecie, korporacje przykładają olbrzymią wagę do kontroli i zachowania stabilności kolorystycznej swoich marek – tłumaczy dr Sonia Megert. – PantoneLIVE to dynamiczny ekosystem, otwarty na wszystkich uczestników łańcucha dostaw, dostarczający stabilnych kolorów w całym cyklu produkcji opakowania – od projektu na dostawie na półki sklepowe skończywszy. …niezależnie od zastosowanych mediów Podstawą rozwiązania PantoneLIVE są standardy kolorystyczne odnoszące się do konkretnych marek. Powstały one w oparciu o prawdziwe farby nanoszone na rzeczywiste media przy użyciu określonych technik drukowania. Daje to właścicielom marek wgląd w to, jak ich korporacyjne barwy będą wyglądały przy zastosowaniu różnych podłoży, np. brązowej tektury falistej, przezroczystej folii czy białego polipropylenu. Składowe kolorystyczne danych marek, podobnie jak kolorystyczne DNA, są przechowywane w bezpiecznej bazie danych dostępnej w chmurze i zapewniają wszystkim dostawcom z całego świata odpowiednią komunikację w zakresie kolorów. Korzyści wynikające ze stosowania PantoneLIVE są oczywiste – mówi Nigel Dickie, dyrektor ds. korporacyjnych i rządowych w firmie Heinz. – Cyfrowe narzędzia dały nam niespotykaną dotąd kontrolę i stabilność przy zastosowaniu różnych procesów i podłoży drukowych. We wszystkich wykorzystywanych przez nas rodzajach opakowań odnotowaliśmy redukcję odchyleń kolorystycznych rzędu 50 proc. Oszczędzamy również wiele czasu dzięki ustanowieniu jednego wzorca barwy, który następnie pojawia się we wszystkich projektach opakowań Heinz Beanz. Efekty wykorzystania systemu dla opakowań Beanz były wręcz niewiarygodne, dlatego planujemy zastosowanie PantoneLIVE także przy pakowaniu innych naszych produktów, m.in. zup Heinz i makaronów do spaghetti Hoops. Podczas gdy wierne i precyzyjnie odwzorowane kolory są istotne dla tożsamości marki pakowanych dóbr konsumpcyjnych, ochrona integralności marki w przemyśle farmaceutycznym jest kluczowa, ponieważ podrobione lekarstwa narażają życie i zdrowie osób, które je przyjmują. Nawet niewielkie odchylenia od przyjętego standardu kolorystycznego na opakowaniu farmaceutycznym mogą wzbudzać podejrzenia klientów w stosunku do danego produktu. Dlatego też, chcąc zachować stałość kolorystyczną na opakowaniach konsumenckich, również firma Chesapeake, globalny producent opakowań farmaceutycznych, postanowiła wdrożyć technologię PantoneLIVE. W przypadku jednego z realizowanych zleceń firma Chesapeake była w stanie zredukować odchylenia kolorystyczne aż o 84 proc., zwiększając jednocześnie kontrolę nad całym procesem produkcji. W efekcie wykonany nakład nie zawierał ani jednej błędnie wydrukowanej pracy i został w całości zaakceptowany przez klienta. Co więcej, PantoneLIVE pozwolił firmie zredukować liczbę farb magazynowanych w fabryce w angielskim Leicester z 3 tys. do 537 sztuk, przy czym wybór dostępnych kolorów pozostał na niezmienionym poziomie. Stałość osiągnięta PantoneLIVE jest kompatybilny z wieloma oprogramowaniami, zawiera dostępne na całym świecie rzeczywiste dane kolorymetryczne dla setek tysięcy barw. Co więcej, współpracuje z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi w zakresie pomiaru barwy. To oznacza świadczenie profesjonalnych usług uwzględniających audyty racjonalizujące wykorzystanie systemów workflow i działania w zakresie kolorystyki, jak też dostosowane do potrzeb klienta procedury operacyjne, oferowane przez Pantone i X-Rite. Dane widmowe barw, podobnie jak metadane są wykorzystywane do digitalizowania barw markowych. Cyfrowe palety są następnie rozszerzane do niezależnych standardów kolorystycznych, umożliwiających właściwą reprodukcję barw niezależnie od użytego rodzaju podłoża. Dane dotyczące kolorów są przechowywane na bezpiecznym serwerze dostępnym w chmurze, który pozwala właścicielom marek i innym uprawnionym uczestnikom łańcucha dostaw na zarządzanie prawami dostępu do cyfrowych danych i zapewnianie komunikacji o barwie na różnych podłożach pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesów produkcyjnych. Tak scentralizowany proces komunikacji wspiera stałość kolorystyczną oraz przyspiesza czas wprowadzania produktów na rynek – od wstępnego projektu po finalny produkt. Choć z technologii PantoneLIVE będą mogli czerpać korzyści wszyscy producenci farb, preferowanymi partnerami projektu są –jak wskazują Pantone i X-Rite – firmy Sun Chemical oraz Esko. Obie współpracowały przy opracowywaniu PantoneLIVE – technologia i dane kolorystyczne pochodzące od Sun Chemical stanowią podstawę rozwiązania PantoneLIVE, którego technologia została zintegrowana z rozwiązaniami Esko. Partnerem technologicznym PantoneLIVE dla branży opakowań jest też Windmöller & Hölscher, dostawca maszyn fleksograficznych i wklęsłodrukowych. DA