Trendy? Wielki format!
6 gru 2016 14:43

Oferta urzšdzeń do drukowania wielkoformatowego na rynku polskim jest niezmiernie szeroka. Klienci majš do wyboru nie tylko urzšdzenia renomowanych, œwiatowych firm, ale także mniej znanych dostawców z Dalekiego Wschodu. Taka sytuacja jest wynikiem zapotrzebowania na różnego rodzaju maszyny. Cišgle jest ono największe w segmencie super (urzšdzenia o szerokoœci co najmniej 2,5 m) i œredniego (wielkiego) formatu, tj. wœród urzšdzeń o szerokoœci od 90 do 137 cm (słownictwo zastosowane w artykule dotyczšce rodzaju urzšdzeń zależne od szerokoœci wydruków powstało na jego potrzeby). Wiele się dzieje również w segmencie małego (wielkiego) formatu, ale w tym artykule skupimy się na super i œrednim (wielkim) formacie. Na poczštku tego stulecia (brzmi to dumnie, ale niech tak pozostanie, bo mam tu na myœli lata 2000 i 2001) sporo się działo w segmencie druków o szerokoœci co najmniej 2,5 m, czyli super (wielkiego) formatu, który reprezentujš tacy dostawcy jak Nur, Scitex Vision czy Vutek. W 2002 roku zanotowano w tym sektorze pewnego rodzaju zastój, choć zainstalowano kilka urzšdzeń tego typu. Sporym zaskoczeniem dla dostawców tego rodzaju maszyn było to, że rok ubiegły był rokiem o wiele lepszym. Bioršc pod uwagę, że rok temu w Polsce działało osiem drukarek grupy Nur Đ mówi Maciej Bizoń, prezes zarzšdu firmy Signtech C.E. Đ nie przypuszczałem, że w cišgu zaledwie siedmiu miesięcy uda nam się podwoić tę liczbę i dzięki temu firma Nur w sposób znaczšcy umocni swojš pozycję na rynku polskim i udowodni, że produkowane przez niš maszyny zajmujš jedno z pierwszych miejsc wœród drukarek tego typu na œwiecie. Signtech C.E. jest również od niedawna wyłšcznym przedstawicielem firmy Nur na Czechy i Słowację, gdzie, jak ma nadzieję jej właœciciel, firma w tym roku osišgnie podobnš pozycję jak w Polsce. Jej klientami sš przede wszystkim drukarnie wielkoformatowe oraz firmy zajmujšce się sitodrukiem, a także produkujšce reklamy œwietlne oraz bardzo duże konstrukcje reklamowe. Podobnie dobrze Maciej Bizoń ocenia sytuację, jeœli chodzi o drukarki, których format jest mniejszy, a tym samym sš one tańsze (mowa tu o urzšdzeniach Digital Graphics Inc.). Ze względu na niskš cenę i koszty eksploatacji Đ mówi Đ oraz wysokš jakoœć druku okazały się one wspaniałym rozwišzaniem dla firm, które zaczynajš wchodzić w œwiat druku cyfrowego lub też poszukujš taniego rozwišzania, które stanowić będzie uzupełnienie posiadanego już parku maszynowego. W ubiegłym roku Signtech C.E. zainstalował 7 tego typu urzšdzeń, a w roku bieżšcym 2 kolejne. Tym samym w 2003 roku firma posiadała, jak twierdzi jej prezes, 40% udział w rynku, jeœli chodzi o sprzedaż drukarek mniejszych (o szerokoœci od 1,7 m do 2,5 m) oraz 85% w zakresie drukarek o szerokoœci od 3,2 m. Podobne sukcesy zanotowała w roku ubiegłym firma Digiprint (reprezentujšca w Polsce firmę Scitex Vision), która sprzedała cztery urzšdzenia superwielkoformatowe (szer. powyżej 2,5 m) oraz jednš solwentowš maszynę bębnowš wysokiej wydajnoœci typu roll-to-sheet o szerokoœci 1,62 m. Edward Godawa, członek zarzšdu firmy Digiprint podkreœla, że w roku 2003 rynek rozwijał się bardzo dynamicznie, co pozwoliło firmie osišgnšć takie rezultaty. Jeœli chodzi o rynek wysoko wydajnych maszyn superwielkoformatowych, swój udział w nim Digiprint szacuje na 45%. Jednoczeœnie Edward Godawa przewiduje, że rok obecny będzie jeszcze lepszy, jeœli chodzi o sprzedaż maszyn we wszystkich sektorach. Powodem tego stanu rzeczy Đ mówi Đ jest coraz większa dostępnoœć maszyn tańszych i inwestycje drukarń w maszyny z wyższej półki. Kolejnym graczem na rynku superwielkoformatowym jest amerykańska firma Vutek. Jej polskim dystrybutorem, choć tylko w zakresie urzšdzeń o szerokoœci do 1,5 m, jest 3M (o czym dokładniej w dalszej częœci artykułu). Tymczasem w naszym kraju pracuje już kilka maszyn klasy VLF. O opinię na temat polskiego rynku poprosiliœmy Hansa Klarenbeeka, dyrektora zarzšdzajšcego firmy Vutek w Europie: Polski rynek druku wielkoformatowego roœnie, ale w dalszym cišgu jest mniej rozwinięty niż w całej Europie. Polscy drukarze cišgle szukajš nowych dróg rozwoju, co zaowocowało m.in. wzrostem zainteresowania technologiš druku płaskiego oraz systemami UV, w tym oferowanymi przez nas maszynami PressVu UV. W ostatnich latach odnotowaliœmy w Polsce wzrost sprzedaży maszyn Vutek. A ponieważ tutejszy rynek billboardów i grafiki na pojazdach jest bardzo perspektywiczny, oczekujemy kolejnych instalacji 8-kolorowych modeli UltraVu 3360 EC i UltraVu 5330 EC. Bardzo się cieszę, że już wkrótce Polska stanie się członkiem Unii Europejskiej i oczekujemy, że niedługo w waszym kraju nawišżemy owocnš współpracę z kolejnymi interesujšcymi partnerami. Podobnie optymistyczne prognozy przedstawia Maciej Bizoń zapowiadajšc dalszy zdecydowany rozwój rynku: Obecnie nasza oferta obejmuje nie tylko sprzęt wyższej jakoœci niż przed rokiem, przy niezmiennych cenach. Częœć maszyn została udoskonalona, a częœć to zupełnie nowe produkty. Z pewnoœciš wiele z nich będzie można zobaczyć w kwietniu w Poznaniu podczas tegorocznych targów Euroreklama, gdzie firma będzie miała swoje stoisko. Jednak, co podkreœlajš przedstawiciele firm z tego segmentu (nie tylko dostawcy, ale również użytkownicy), poza nieustannym rozwojem sprzedaży tego rodzaju urzšdzeń w Polsce należy również rozwijać serwis posprzedażowy, który niejednokrotnie mocno kuleje. Mniejszy format, większa sprzedaż Podobnie sytuacja wyglšda w segmencie urzšdzeń o szerokoœci od 1,37 do 2,5 m. Od 2002 roku obserwuje się zdecydowany rozwój tego segmentu rynku. Już dwa lata temu pojawiły się na nim nowe firmy Đ wœród nich OcŽ Poland z ofertš urzšdzeń solwentowych z rodziny Arizona, które okazały się konkurencyjne dla dotychczasowych. Już dziœ firma optymistycznie patrzy w przyszłoœć. Zapowiada się dobry rok Đ mówi Rafał Osiekowicz, Product Manager WFPS w firmie OcŽ Poland. Đ Liczymy na 20% wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego. Szczególnie ciekawie zapowiada się rozwój rynku reklamy zewnętrznej, zwłaszcza w aspekcie nowej technologii drukowania atramentami UV. Przewidujemy, że łatwoœć obsługi i wydajnoœć, jakie ona zapewnia będš stanowiły przełom na rynku druku wielkoformatowej grafiki zewnętrznej. Rok temu do grona dostawców dołšczył Canon Polska, który oferuje urzšdzenia z zastosowaniem technologii druku atramentowego. Pojawienie się kolejnych graczy było tylko kwestiš czasu. W 2003 roku również firma Jet Media podpisała umowę z firmš Roland, jednym z największych producentów ploterów na œwiecie, stajšc się tym samym kolejnym graczem na rynku urzšdzeń wielkoformatowych. Zeszłoroczne targi w Poznaniu Đ mówi Grzegorz IdŸkowski, prezes firmy Jet Media Đ pozwoliły zaprezentować całš gamę produktów oferowanych przez naszš firmę. Dopiero wtedy tak naprawdę zyskaliœmy zaufanie firm będšcych wtedy naszymi potencjalnymi klientami. Z miesišca na miesišc nasza pozycja na rynku ulegała poprawie. Tezę tę potwierdzajš również liczby. Firmie Jet Media udało się sprzedać w sumie 17 maszyn drukujšcych, wszystkie od szerokoœci 137 cm. Nie ukrywam Đ mówi Grzegorz IdŸkowski Đ że pomocne w osišgnięciu tak dobrego wyniku w pierwszym roku działalnoœci w obszarze dystrybucji maszyn było wprowadzenie nowych atramentów. Sukces firmy Roland, w tym również, co podkreœla Grzegorz IdŸkowski, Jet Media dzięki tej serii jest olbrzymi. Pod koniec roku Roland zanotował ogromne zamówienia na rynki USA, Unii Europejskiej oraz Azji. Spodziewamy się Đ mówi prezes Jet Media Đ że technologia atramentów nieszkodliwych dla zdrowia i œrodowiska, niepotrzebujšcych żadnych certyfikatów i specjalnych wymogów, pozwalajšca bez żadnego trudu uzyskać wydruki takiej samej jakoœci jak przy atramentach wodnych z zachowaniem odpornoœci na czynniki zewnętrzne jak przy atramentach solwentowych twardych, opanuje w najbliższym czasie segment rynku zwišzany z reklamami. Cały œwiat zmierza w tym kierunku; nie może być inaczej w Polsce. Spodziewamy się jednym słowem kilkakrotnie większej sprzedaży, szczególnie maszyn tego rodzaju w bieżšcym roku. Jeżeli chodzi o plany na najbliższe miesišce, Jet Media zapowiada wprowadzenie specjalnie dedykowanych materiałów ekonomicznych, zapewniajšcych wysokš jakoœć, dla Rolandów serii SJ Đ EX. Od końca listopada urzšdzenia firmy Roland dystrybuuje również firma Xteam będšc tym samym jednym z najmłodszych dystrybutorów urzšdzeń wielkoformatowych na rynku polskim. Ubiegły rok zakończyła dwiema instalacjami. Jest to wynik o tyle dobry Đ mówi Bartosz Pilkowski, Business Manager Printing Color System w firmie Xteam Đ że jako nowej firmie wchodzšcej na rynek wielkiego formatu pierwsze miesišce udało nam się zamknšć sukcesem. W miarę korzystnie podsumowuje ubiegły rok również Agfa, od lat oferujšca urzšdzenia z rodziny :Sherpa. W roku ubiegłym sprzedała ona pojedyncze urzšdzenia dla rynku wielkoformatowego. Bioršc pod uwagę głębokoœć rynku szacowanš przez nas na około 80 nowych instalacji rocznie Đ mówi Jacek Hamerliński, Product Manager GS w Agfie Đ nasz udział jest bardzo skromny. W roku bieżšcym chcielibyœmy go zwiększyć, w szczególnoœci poprzez penetrację nowych obszarów rynku. Liczymy w tym zakresie na aktywnš pomoc nowego działu Large Format Digital Printing, utworzonego jesieniš ubiegłego roku w Agfie Europa. Dzięki wspólnym wysiłkom udało się m.in. wprowadzić na rynek nowš rodzinę ploterów solwentowych :Grand Sherpa Universal, które bardzo dobrze sprzedajš się w Europie i mamy nadzieję, że podobnie będzie w Polsce, bowiem zainteresowanie tego typu ploterami jest coraz większe i nasza firma zamierza wykorzystać ten fakt we własnej strategii sprzedaży na rynku druku wielkoformatowego. Firma Atrium Đ Centrum Ploterowe z Opola umocniła w roku ubiegłym, jak twierdzi Katarzyna Trafiałek z tejże firmy, swojš pozycję. Posiada ona w swojej ofercie m.in. urzšdzenia solwentowe Mutoh Toucan o szerokoœci 2,2 m. Jak wynika z informacji firmy, sprzedała ona w roku ubiegłym jedno urzšdzenie superwielkoformatowe (szerokoœć powyżej 2,5 m) oraz 18 urzšdzeń w formacie od 1,37 m do 2,5 m, szacujšc swój udział rynkowy w tym segmencie na 25%. Katarzyna Trafiałek prognozuje w nadchodzšcym roku zwiększenie sprzedaży solwentowych drukarek wielkoformatowych. Zwiększy się również, jak twierdzi, sprzedaż maszyn z płaskim łożem (stołem), a także wzroœnie sprzedaż materiałów eksploatacyjnych do wielkoformatowych drukarek inkjetowych oraz solwentowych. 10 urzšdzeń w segmencie œredniego wielkiego formatu zainstalowała w Polsce w ubiegłym roku firma Alma Trend (6 urzšdzeń Tiara Opal oraz 4 Tiara Opal II). Oferta tej firmy obejmuje również drukarki wielkoformatowe drukujšce atramentami wodnymi i pigmentowymi: Agfa :Sherpa, Roland. Z naszych analiz wynika Đ mówi Andrzej Misiewicz, współwłaœciciel firmy Alma Trend Đ że plotery podobne do drukarki Tiara w niedługim czasie zacznš wypierać z rynku klasyczne urzšdzenia inkjetowe. Te ostatnie tracš bowiem rację bytu przy wykonywaniu wydruków do zastosowań zewnętrznych ze względu na ich niskš trwałoœć, wysoki koszt wykonania wydruku i koniecznoœć laminowania. Naszym zdaniem plotery drukujšce atramentami wodnymi i pigmentowymi zacznš być wykorzystywane głównie do wykonywania wydruków wysokiej jakoœci, do wewnštrz, na drogich i dobrych jakoœciowo materiałach. Na rynku z urzšdzeniami, które można zakwalifikować do naszego œredniego wielkiego formatu, pojawiła się również w ostatnim roku firma 3M Commercial Graphics Europe, która na podstawie porozumienia z firmš Vutek, producentem wielkoformatowych cyfrowych systemów drukujšcych, stała się wyłšcznym dystrybutorem maszyn UltraVu 150 na obszarze Europy. Sš to urzšdzenia o szerokoœci 1,5 m drukujšce za pomocš specjalnych rozpuszczalników (solwentów) z maksymalnš rozdzielczoœciš 360 dpi. Urzšdzenie to kierowane jest na rynki zwišzane zarówno z reklamš zewnętrznš, jak i wewnętrznš. Od ubiegłego roku sprzedaje je również firma 3M Poland, której udało się do tej pory zainstalować jedno urzšdzenie. Instalacja odbyła się w styczniu w firmie ABAT z Wejherowa. Mały, ale nadal wielki... Jeœli chodzi o najmniejsze urzšdzenia wielkoformatowe Đ małe wielkoformatowe (szerokoœć wydruku od 91 cm do 1,37 m), sytuacja pozostaje dosyć stabilna. Jest to segment reprezentowany przez takie firmy jak: Agfa, Colorspan, Encad, Epson, Hewlett Packard, które dostarczajš urzšdzenia wykorzystywane do produkcji plakatów, billboardów oraz odbitek próbnych, jednak tym segmentem w niniejszym artykule, o czym wspomnieliœmy na poczštku, nie będziemy się szczegółowo zajmować. Zdaniem klientów... Dobrze sytuację oceniajš również drukarnie wielkoformatowe. Firma Opinion, działajšca na rynku od 1992 roku, zakończyła ubiegły rok sprzedażš większš o 60% w stosunku do roku 2002. W ubiegłym roku firma wprowadziła do swojej oferty szereg nowych produktów z zakresu reklamy wielkoformatowej. Było to możliwe dzięki inwestycjom w nowe urzšdzenia, m.in. 8-kolorowš maszynę wielkoformatowš, która to maszyna pozwoliła firmie zdobyć nowy rynek druków wielkoformatowych o wysokiej rozdzielczoœci (720 dpi). Dzięki tej inwestycji Đ mówi Monika Œcianek, Marketing Manager w firmie Opinion Đ drukarnia ugruntowała również swojš pozycję w zakresie wydruków wysokiej jakoœci backlightów z poddrukiem. Rok 2004 dla Opinionu będzie, jak twierdzi Monika Œcianek, z pewnoœciš rokiem kolejnych wyzwań. Już dziœ firma zapowiada nowe inwestycje i nowe produkty, m.in. uzyskiwane metodš barwnej sublimacji. Metoda ta przeznaczona jest do tkanin syntetycznych lub z dużš domieszkš syntetyku, charakteryzuje się dobrym przenoszeniem przy zachowaniu żywych i nasyconych kolorów oraz ostrych krawędzi i łagodnych przejœć tonalnych. W zwišzku z cišgłym rozwojem technologicznym spółki już wkrótce zostanie uruchomiona nowa drukarnia, która powstaje w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Będzie funkcjonowała pod nazwš Opinion Strefa Druku. Nowa inwestycja powstaje w podstrefie gliwickiej na powierzchni 13,4 tys. m2. Drukarnia będzie się specjalizowała w druku wielkoformatowym. Tak więc rok 2004 to rok, jak twierdzi Monika Œcianek, kolejnych zmian dla firmy Opinion i jej partnerów handlowych, które spowodujš, jak prognozuje, ponowny wzrost sprzedaży. Rynek jako doœć chłonny ocenia gdańska drukarnia wielkoformatowa B52 Wielki Format. Marcin Lontkowski, jeden ze współwłaœcicieli B52 twierdzi, że mimo ogólnych problemów sytuacja na rynku wydruków wielkoformatowych jest stabilna. Spadajšce ceny produkcji dały możliwoœć korzystania z tej formy reklamy mniej zasobnym klientom. Powstajšce nowe drukarnie spowodowały rozdrobnienie podaży, ale mimo wszystko rynek wydaje się doœć chłonny. Stabilizacja cen na niskim poziomie oraz powrót branży piwowarskiej dajš szansę na zwiększenie obrotów. Tezę tę potwierdza również drukarnia Masterprint XL. Dorota Friedrich, kierownik działu sprzedaży i marketingu, podkreœla, że rok 2003 zapisze się na rynku cyfrowych drukarń wielkoformatowych jako rok największego obniżenia cen na produkty, ale dzięki temu druk wielkoformatowy i reklama zewnętrzna stajš się coraz bardziej dostępne nawet dla firm, które nie majš znaczšcego budżetu reklamowego. Ubiegły rok był dla firmy Masterprint XL okresem przygotowań zwišzanych z pojawieniem się nowej maszyny Scitex Turbo Jet (jest to jedyna tego rodzaju maszyna w Polsce). Firma ocenia swój udział w rynku cyfrowego druku wielkoformatowego w Polsce na 15-20%. Odbiorcami jej produktów sš klienci z Polski oraz z zagranicy. Dorota Friedrich podkreœla jednak, że bieżšcy rok będzie się wišzał z coraz większymi wymaganiami zleceniodawców, którzy oczekujš nowszych rozwišzań oraz kompleksowej obsługi. Nawet dla najmłodszych drukarń ostatni rok był rokiem, w którym zanotowały one wzrost. Tak było np. w przypadku Cyfrowej Drukarni Wielkoformatowej CDW z Prószkowa k. Opola, która powstała w 2001 roku. Firma nie tylko poszerzyła swój park maszynowy o kolejne urzšdzenie Mutoh Toucan 64, ale również rozbudowała dział sprzedaży, zorganizowała biuro handlowe w Warszawie oraz przedstawicielstwo w Niemczech. Firma dysponuje sprzętem z segmentu zarówno super, jak również œredniego wielkiego formatu (Nur Salsa Ultima 3200 Đ szerokoœć zadruku 3,2 m oraz wspomniane już urzšdzenie Toucan 64 Đ szerokoœć 1,6 m). Jej przedstawiciele z optymizmem patrzš w przyszłoœć. Mamy nadzieję Đ mówi Elżbieta Mirowska Đ że tendencja odnotowana w roku 2003 się utrzyma. Pracujemy nad pozyskaniem nowych klientów, zarówno w segmentach, które już obsługujemy, jak i nowych. Planujemy również dalsze zwiększenie naszych mocy produkcyjnych. Wiosnš przewidziany jest zakup nowej maszyny o szerokoœci zadruku 3,2 m drukujšcej opcjonalnie z rozdzielczoœciš 720 dpi. Takie działania sš wynikiem coraz bardziej rosnšcych wymagań klientów. Jesteœmy przekonani Đ mówi Elżbieta Mirowska Đ że stale udoskonalajšc nasz warsztat będziemy w stanie, tak jak do tej pory, skutecznie rywalizować z konkurencjš. Firma obsługuje agencje reklamowe, ale wœród jej klientów znajdujš się również klienci końcowi, m.in. Polskie Radio, z którym niedawno podpisała umowę na dostawę bannerów. Więcej maszyn, więcej materiałów Dobrš sytuację na rynku wielkoformatowym potwierdzajš również dostawcy materiałów zapowiadajšc zmiany, jakie nastšpiš po wejœciu Polski do Unii Europejskiej. Niewštpliwie przełomem będzie otwarcie granic po 1 maja, a co za tym idzie, wolny przepływ towarów Đ mówi Cezary Koncewicz, dyrektor MACtac Polska. Đ Nasili to jeszcze bardziej i tak konkurencyjny rynek w Polsce. Z drugiej strony jest to szansa dla najlepszych do wkroczenia na rynki europejskie. (Tak zresztš dzieje się już obecnie Đ wspomniana firma Opinion ma swój oddział w Niemczech, gdzie została już zauważona nie tylko przez niemieckš konkurencję, ale również przez klientów Đ przyp. red.). Ze strony ăproduktowejÓ Đ kontynuuje Cezary Koncewicz Đ w najbliższej przyszłoœci należy oczekiwać pojawienia się na rynku mediów, które będš dedykowane do specjalnego typu urzšdzeń czy aplikacji. Ponadto niemal nieustannie będš udoskonalane profile ICC. MACtac oferuje swoim klientom produkty do druku wielkoformatowego poczšwszy od mediów do drukowania na bazie wody, rozpuszczalników (tzw. druku solwentowego), na foliach montażowych i zabepieczajšcych skończywszy. Jednak Cezary Koncewicz wyraŸnie dostrzega rynkowš tendencję, która kieruje się zdecydowanie w stronę solwentu. Media do wydruków wielkoformatowych stanowiš częœć sprzedaży, która w MACtacu roœnie najszybciej. Jest to zdecydowanie sektor rosnšcy, sprzedaż w tym sektorze Đ mówi Cezary Koncewicz Đ roœnie o 40-50% rocznie. O 90% rocznie (w tym w papierach o ok. 30%) wzrasta również sprzedaż materiałów do wielkoformatowego druku cyfrowego w Avery Dennison. Taki wzrost Đ mówi Katarzyna Kozińska, dyrektor Dywizji Materiałów Graficznych w firmie Avery Dennison Polska Đ był zwišzany z upowszechnieniem naszych produktów na rynku. W 2004 roku planujemy wzrost o około 50% w aktualnych produktach. Generalnie firma Avery Dennison koncentruje się na segmencie materiałów do druku cyfrowego. Jak twierdzi Katarzyna Kozińska, jest to segment niezmiernie ważny dla firmy i stanowi płaszczyznę do dalszego jej rozwoju. Dobrš sytuację potwierdzajš również informacje z firmy Antalis Poland, choć jak twierdzi Joanna Smolińska, dyrektor zarzšdzajšcy firmy, ostatnie lata nie były łatwe dla rynku reklamy. Jednak, jak ma nadzieję, potwierdzš się prognozy dotyczšce wzrostu wydatków na reklamę. To, co można powiedzieć z całš pewnoœciš Đ mówi Đ to rosnšce zainteresowanie produktami tańszymi, które sš jednoczeœnie wytrzymałe na warunki zewnętrzne. Ta tendencja utrzyma się zapewne w 2004 roku. Obecnie w ofercie firmy znajdujš się papiery dla klientów pracujšcych z drukarkami wielkoformatowymi opartymi o tusz na bazie wody i na bazie rozpuszczalnika, już dziœ jednak zapowiada ona wprowadzenie na rynek wielu nowych produktów w roku bieżšcym. *** Można zatem powiedzieć, że sytuacja na rynku wielkoformatowym, jeœli się zmienia, to zmienia się na lepsze. W ubiegłym roku pisaliœmy o wielkim formacie na topie, obecnie Đ żeby wpasować się w modnš terminologię Đ można napisać (generalizujšc oczywiœcie), że wielki format jest trendy. Żeby się o tym przekonać, wystarczy rozejrzeć się wokół Đ reklamy wielkoformatowe zajmujš obecnie wszelkie możliwe dostępne miejsca, jest ich coraz więcej (w samej Warszawie, jak podaje zarzšd Dróg Miejskich, wzdłuż dróg usytuowanych jest ok. 500 billboardów), co może prognozować dalszy rozwój rynku wielkoformatowego. Jak będzie? Đ czas pokaże, ale należy sšdzić, że nie mylimy się w naszych prognozach, chyba że znudzi nas Đ odbiorców ăwielkoformatowaÓ forma reklamy...