Po kilkuletnim zaciskaniu pasa przez marketingowców, wydawców i innych odbiorców dobra w postaci uszlachetniania druków nastaje powoli czas, kiedy wyróżniać się warto i trzeba. A możliwoci sš coraz większe. Niniejszy materiał ujmuje temat uszlachetnień z trzech stron: przybliża lub przypomina co ciekawsze produkty dostępne na rynku, wskazuje oczekiwania i bolšczki odbiorców produkcji uszlachetnionej oraz prezentuje możliwoci i dokonania jej wykonawców.
Uszlachetnianie przez laminowanie
Nowociš na rynku folii do laminowania na zimno jest folia Clarifoil. Znajduje ona zastosowanie do uszlachetniania kartonu, dajšc mu niepowtarzalny wyglšd, dlatego też zwykle stosowana jest w branży kosmetycznej i spożywczej (głównie słodycze i alkohole). Folia Clarifoil to folia odlewana, wytwarzana z octanu celulozy z zawartociš acetylu 54,9 ą0,5%. Jest to produkt naturalny, poddajšcy się w 100% recyklingowi, a więc przyjazny rodowisku. Folia ta zawiera plastyfikatory, które poprawiajš jej właciwoci fizyczne Đ umożliwiajš osišgnięcie optymalnego stopnia elastycznoci w cieńszych foliach oraz utrzymanie równowagi pomiędzy łatwociš produkcji, wymaganš sztywnociš i połyskiem powierzchni w foliach grubszych.
Dostępne sš dwa standardowe rodzaje folii: P20 i P27. P20 Đ na 100 częci dodaje się 20 częci plastyfikatora, natomiast przy P27 Đ na 100 częci dodaje się 27 częci plastyfikatora.
Folia P20 jest produkowana w grubociach 14-95 mikronów. Ten rodzaj folii jest zgodny z wymogami Dyrektywy UE 90/128/EEC odnonie do plastików z póniejszymi zmianami i jest zaklasyfikowany jako odpowiedni do kontaktu z żywnociš.
Folia P27 jest produkowana w grubociach 115-500 mikronów. Folie P27 zostały zatwierdzone do kontaktu z żywnociš zgodnie z przepisami amerykańskimi FDA.
Natomiast wg przepisów UE zostało potwierdzone, że do kontaktu z żywnociš nadaje się folia o gruboci do 250 mikronów.
Folie Clarifoil nadajš luksusowe wykończenie każdemu opakowaniu, zapewniajšc wyglšd i dotyk, których nie da się uzyskać przy foliach BOPP, sš podatne na zadrukowywanie i hot-stamping, sš elastyczne i łatwo poddajš się zginaniu. Ponadto sš łatwo sklejalne, odporne na cieranie, a niektóre rodzaje Đ na zarysowania, lady palców, zabrudzenia (np. Semitone). Folie kolorowe majš z jednej strony wykończenie matowe, z drugiej błyszczšce.
Do laminacji foliami Clarifoil zalecane sš kleje rozpuszczalnikowe, wodne oraz poliuretanowe bezrozpuszczalnikowe (PUR). Laminowaniu poddajš się zarówno materiały zadrukowane farbami konwencjonalnymi, jak i UV.
Przy lakierowaniu UV i hot-stampingu należy zawsze przeprowadzić próby przyczepnoci.
W zależnoci od przeznaczenia występujš różne rodzaje folii Clarifoil:
Folie okienkowe charakteryzujš się krystalicznš przezroczystociš i połyskiem oraz sklejalnociš. Folia przepuszcza wilgoć i ciepło, co umożliwia pakowanie ciepłych produktów, ponadto zachowuje się jak papier Đ razem z nim kurczy się i rozszerza, dzięki czemu okienko zachowuje zawsze właciwy kształt. Inne cechy folii okienkowych to łatwoć formowania boków przy braku efektu matowienia brzegów, możliwoć dodania filtrów odpornych na promieniowanie UV, odpychanie kurzu, odpornoć na zarysowania.
Folie te mogš mieć następujšce rodzaje powierzchni: błyszczšcš, matowš, satynowš, z nadrukiem logo, z drobinkami metalu.
Folie do laminowania Clarifoil nadajš opakowaniu wyglšd i dotyk, których nie da się uzyskać przy konwencjonalnych foliach BOPP. Nadajš się do zadruku i do hot-stampingu, sš elastyczne i łatwo poddajš się zginaniu, sš łatwo sklejalne, odporne na cieranie, niektóre rodzaje Đ na zarysowania, lady palców, zabrudzenia (np. Semitone), folie kolorowe majš z jednej strony wykończenie matowe, z drugiej błyszczšce.
Dostępne sš następujšce rodzaje folii do laminowania: przezroczysta, błyszczšca, o gruboci 14 i 24 ľm, matowa 20 ľm, satynowa 14 ľm, Semitone 15 ľm (półmatowa), które wydobywajš matowš głębię każdego koloru i sš aksamitne w dotyku.
Kolorowe Vibrants 25ľm Đ matowe i błyszczšce, które na metalizowanych podłożach dajš efekt koloru metalicznego. Pozwalajš na uzyskanie jednorodnego i równomiernego koloru na całej powierzchni. Dostępne kolory to: granatowy, czerwony (burgund), zielony, szafirowy, czarny, brokatowy. Każda folia jest z jednej strony błyszczšca, z drugiej matowa, co daje wiele możliwoci wykończenia. Na papierach metalizowanych folia położona stronš matowš daje efekt eleganckiego metalicznego matu.
Perłowe 24 ľm Đ matowe i błyszczšce, które dajš różne efekty opalizujšce w zależnoci od koloru podłoża, a zwłaszcza przy gradacji kolorów Đ przejcia tonalne. Dostępne w kolorach: srebrnym, złotym, czerwonym, niebieskim, zielonym. Zostały one opracowane z mylš o nowych możliwociach w laminowaniu opakowań. Szczególnie atrakcyjny efekt powstaje przy laminowaniu podłoży ciemnych. Janiejszym dajš subtelny, wyrafinowany wyglšd. Bardzo interesujšco wyglšdajš także przejcia tonalne. Zalaminowane nimi opakowanie ma różny wyglšd w zależnoci od rodzaju owietlenia oraz kšta padania wiatła.
Pastelowe 25 ľm Đ matowe i błyszczšce, które zapewniajš delikatny pastelowy kolor w połšczeniu z miękkim dotykiem. Występujš w kolorach: białym, niebieskim, brzoskwiniowym, liliowym, różowym. Folie te zostały opracowane z mylš o opakowaniach produktów branży kosmetycznej i farmaceutycznej.
Brokatowe 25 ľm Đ dzięki zastosowaniu tej folii produkt uzyskuje niepowtarzalny i przycišgajšcy wzrok wyglšd. Do postaci płynnej folii dodaje się tysišce drobinek różnokolorowych metali, które owietlone mieniš się i migoczš. Szczególnie atrakcyjny wyglšd uzyskuje się na podłożach czarnych i granatowych.
Dariusz Tymoszuk, dyrektor ds. sprzedaży w Wolff Trading Sp. z o.o., wskazuje następujšce trendy na rynku uszlachetnień: Najlepiej sprzedajš się produkty wysoko przetworzone, czyli bogato uszlachetnione Đ np. lakierem wybiórczym na matowej powierzchni, tłoczeniami foliš metalicznš czy przetłoczeniami. Folie do laminowania Clarifoil sš nowociš na rynku, ale znajdujš już odbiorców wród producentów luksusowych opakowań na kosmetyki czy alkohole, a także artykuły spożywcze (np. bombonierki).
Z drugiej strony wcišż znajdujš nabywców produkty najtańsze, których opakowania poddawane sš jedynie podstawowym uszlachetnieniom typu lakierowanie w celu zabezpieczenia nadruku.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Wolff Trading Sp. z o.o.
Farby i lakiery specjalne
Ciekawe efekty wizualne można osišgnšć przez zastosowanie farb i lakierów specjalnych. W przeważajšcej częci sš one nanoszone technikš sitodrukowš.
Farba fotoluminescencyjna wiecšca w ciemnoci znajduje zastosowanie m.in. przy produkcji znaków bezpieczeństwa i sprzętu ochronnego. Przeznaczona jest do drukowania na samoprzylepnym PVC oraz rednio twardym PVC. Intensywnoć uzyskanego efektu fotoluminescencyjnego zależy od gruboci warstwy farby, czasu ekspozycji oraz zdolnoci oka do przystosowania się do ciemnoci. Trudno w zwišzku z tym ustalić dokładny czas trwania efektu wiecenia. Powiata jest wyranie widoczna bezporednio po przeniesieniu ze wiatła do ciemnoci przez około 30 minut, z tym, że przez ten okres intensywnoć efektu wiecenia stopniowo słabnie. Po tym czasie dla oka niezaadaptowanego do widzenia w ciemnoci powiata może wydawać się słaba, natomiast przyzwyczajone oko widzi jš jeszcze przez kilka godzin.
Pigment dajšcy efekt wiecenia w wietle UV może być dodawany do farb i lakierów. Zalecany jest jako dodatek do lakierów i farb rozpuszczalnikowych oraz UV. W celu uzyskania odpowiedniego efektu pigment powinien być starannie wymieszany. Utrwalony wydruk daje jasnš powiatę w wietle UV.
Lakier przestrzenny UV może być stosowany do produkcji oznakowań dla niewidomych lub tam, gdzie wymagane jest wybiórcze uzyskanie wypukłego nadruku. Drukowanie tego typu lakierem wymaga odpowiedniego przygotowania sitodrukowej formy drukowej. Nadaje się do powlekanych podłoży poliolefinowych, poliwęglanów, polichlorku winylu oraz niektórych powlekanych poliestrów.
Farby do zdrapek (Rub Removable) to łatwo zdzieralne farby kryjšce przeznaczone do drukowania na kuponach loteryjnych, biletach, materiałach promocyjnych itp.
Podstawowy produkt to kryjšce metaliczne srebro o redniej twardoci. Na życzenie realizowane sš także zamówienia na produkty spełniajšce specyficzne wymagania, np. kryjšce, metaliczne srebro trudniej usuwalne. Farba ta przeznaczona jest do drukowania na powlekanych powierzchniach oraz podłożach pokrytych lakierem UV. Farbami do zdrapek drukuje się zwykle na odbitkach offsetowych, stanowišcych podłoże łatwo wsiškliwe (papiery, kartony). W celu poprawienia usuwalnoci należy na zadrukowane podłoże nanieć podkład izolujšcy, np. lakier olejowy lub lakier UV. Zaleca się przestrzeganie 2-3-dniowej przerwy pomiędzy drukowaniem pierwotnym (offsetowym) a sitodrukowym nakładaniem poszczególnych warstw (lakiery, zdrapka). Farby do zdrapek dostępne sš w odcieniach złotym i białym oraz kilku odcieniach srebrnych.
Proszek brokatowy o różnych wielkociach ziarna: 0,004, 0,008 [cal2] występuje w szerokiej gamie kolorystycznej, zawierajšcej 56 kolorów. Po wymieszaniu z bazš lub lakierem zalecany jest do drukowania na tkaninach naturalnych i syntetycznych oraz do pozostałych zastosowań graficznych.
Farby Sericol typu Mirror Finish zostały opracowane z mylš o drukarzach chcšcych uzyskać efekt powłoki lustrzanej. Farby te można stosować w połšczeniu z innymi farbami, np. do produkcji paneli do automatów zręcznociowych, uszlachetniania opakowań lub wszelkich innych zastosowań, gdzie wymagane jest uzyskanie elastycznej powłoki lustrzanej. Aby powstał efekt lustra, konieczne jest zadrukowanie gładkiego, przezroczystego podłoża od spodu. Dopiero wówczas, patrzšc od strony niezadrukowanej, widoczny będzie wspomniany efekt. Efekt lustrzany może dodatkowo być uwydatniony przez naniesienie dodatkowej warstwy białej, kryjšcej farby na spodniš stronę zadrukowywanego podłoża.
Wet and View Ink jest farbš rozpuszczalnikowš przeznaczonš do sitodruku. Stosuje się jš na cienkich podłożach kartonowych zadrukowanych wczeniej technikš offsetowš. Farbš tš można zakryć niektóre miejsca druku offsetowego, które po zwilżeniu wodš stajš się widoczne. Po wyschnięciu wody nadruk ponownie staje się nieprzezroczysty i kryjšcy.
Bartłomiej Skowroński, kierownik działu technicznego, zapytany o produkty cieszšce się obecnie największym zainteresowaniem klientów odpowiada: Sš to przede wszystkim: farba fotoluminescencyjna, proszek wiecšcy w UV, farba dajšca efekt lustrzany oraz farba zdrapkowa, znajdujšca zastosowanie nie tylko przy produkcji kart pre-paidowych, ale także szeroko wykorzystywana przez marketingowców w programach lojalnociowych, loteriach itp.
Zaczyna się również tworzyć rynek na produkty nietypowe Đ np. lakier o głębokim macie dajšcy efekt oszronionego szkła, stosowany na przykład do produkcji opakowań na perfumy. Spodziewamy się także wzrostu zainteresowania olejkami zapachowymi zamkniętymi w mikrokapsułkach, które po potarciu rękš pękajš uwalniajšc zapach. Mamy nadzieję, że wzronie również zainteresowanie proszkami perlistymi. W przyszłoci planujemy ponadto wzbogacić naszš ofertę o farbę zdrapkowš utrwalanš promieniowaniem UV.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Sericol