Procesy cyfrowe i wielkoformatowe drukarki atramentowe zmieniajš sposób produkcji grafiki ekspozycyjnej, czyli dużych, kolorowych wydruków reklam i tablic informacyjnych, przeznaczonych do ekspozycji w pomieszczeniach lub na zewnštrz. Dzięki cyfrowemu procesowi produkcyjnemu usługowe zakłady poligraficzne mogš drukować i dostarczać kolorowe wydruki z dnia na dzień. Takich usług Đ bardzo cennych z punktu widzenia handlowców i organizatorów Đ nie da się wiadczyć, korzystajšc z tradycyjnych metod. Trwałe wydruki atramentowe oferujš fotograficznš jakoć obrazu, umożliwiajš szybkš realizację zamówień oraz obniżajš całkowity koszt produkcji. Dzięki bogatemu wyborowi nieprzezroczystych, półprzezroczystych i całkowicie przezroczystych noników można zaspokoić niemal wszystkie potrzeby klientów.
Otwierajšc nowš firmę wiadczšcš usługi druku wielkoformatowego lub rozszerzajšc dotychczasowš ofertę zakładu przedsiębiorca musi podjšć wiele decyzji, od których zależš nakłady inwestycyjne, przyszłe koszty i zyski oraz elastycznoć w zaspokajaniu aktualnych i przyszłych potrzeb klientów. Ważne mogš się też okazać zagadnienia zwišzane z ochronš rodowiska.
Rynek
W 2002 r. na grafikę prezentacyjnš wydano w skali globalnej około 19 mld USD, przy czym prognozuje się, że rynek ten będzie rósł do 2007 r. w tempie 9% rocznie1. 90% przychodów przyniosły wydruki eksponowane w pomieszczeniach: plakaty do sklepów (46%), materiały wystawiennicze (25%), prezentacje (6%) oraz oznakowania (4%). Wartoć sprzedaży wydruków do ekspozycji zewnętrznej wyniosła 1,2 mld USD, do czego najbardziej przyczyniły się wielkoformatowe plakaty uliczne (31%), oznakowania (26%), dekoracje pojazdów (15%) oraz materiały do imprez i promocji (9%).
Największy segment grafiki ekspozycyjnej stanowiš plakaty do ekspozycji w punktach sprzedaży. Włanie w tym segmencie firma poligraficzna może najłatwiej uzyskać przewagę nad konkurencjš dzięki zastosowaniu procesów cyfrowych, ponieważ 85% wiatowych przychodów przynoszš zakłady nadal stosujšce sitodruk (silkscreen), wycinanie z folii (cut vinyl) i inne metody tradycyjne. Z tego samego podstawowego projektu, przygotowanego za pomocš aplikacji graficznej na komputerze osobistym lub Macintosh oraz zawierajšcego grafikę i zdjęcia w wysokiej rozdzielczoci, drukarka HP Designjet może wydrukować w różnych formatach materiały dla całego sklepu. W cišgu kilku godzin można dostarczyć podwietlane tablice, bannery i stojaki, spójne pod względem kolorystyki i przekazu reklamowego.
Wyprodukowanie bannera lub plakatu tradycyjnš metodš Đ od projektu, poprzez wydruki próbne, produkcję, aż po dostarczenie pracy Đ może trwać kilka dni lub tygodni. Błyskawiczny druk materiałów promocyjnych daje przewagę nad innymi firmami, ponieważ umożliwia prowadzenie na bieżšco precyzyjnych działań marketingowych. Każdy dzień przynosi niespodzianki ze strony konkurencji, na które handlowiec musi znaleć odpowied. Wydruki atramentowe umożliwiajš codzienne aktualizowanie w witrynach i na stoiskach sklepowych materiałów promocyjnych, zawierajšcych informacje o cenach i dostępnoci produktów. Technika ta stanowi podstawę korzystnej działalnoci, polegajšcej na oferowaniu klientom druku grafiki ekspozycyjnej, zwiększajšcej ich skutecznoć marketingowš.
Zastosowania
Drukarki z serii HP Designjet, wykorzystujšce wodne atramenty barwnikowe i pigmentowe (UV), idealnie nadajš się do drukowania grafiki przeznaczonej do ekspozycji w pomieszczeniach. HP oferuje ponad 50 różnych rodzajów wielkoformatowych noników, co pozwala sprostać wymaganiom niemal wszystkich użytkowników i zastosowań. Sš to m.in. folie do tablic podwietlanych, bannery, przezroczyste (2-view) i nieprzezroczyste folie samoprzylepne, papiery kredowe i powlekane, papiery fotograficzne i do wydruków próbnych, papiery techniczne, papiery do reprodukcji dzieł sztuki oraz noniki specjalne, na przykład tekstylne. Wyniki testów przeprowadzonych przez firmę Wilhelm Imaging Research wskazujš na to, że w przypadku niektórych noników HP wydruki wykonane za pomocš atramentów HP UV na niektórych nonikach HP nie powinny zblaknšć przed upływem 200 lat2.
Wydruki eksponowane na budynkach sš narażone na bezporednie oddziaływanie czynników atmosferycznych i wiatła słonecznego. Istnieje wiele konkurencyjnych technologii atramentów i noników druku, dostosowanych do szczególnych wymagań tego rynku. Można je podzielić na dwie grupy ze względu na zastosowanie: do ekspozycji krótko- i długoterminowej.
Ekspozycja krótkoterminowa Đ od kilku dni do około trzech miesięcy Đ jest typowa dla plakatów ulicznych i elementów dekoracji witryn zwišzanych z promocjami handlowymi lub imprezami. Do takich zastosowań najlepiej nadajš się systemy wodnych atramentów pigmentowych oraz noniki powlekane.
Okres ekspozycji wielkoformatowych plakatów ulicznych, dekoracji pojazdów oraz oznakowania tras ruchu jest zazwyczaj dłuższy: od szeciu miesięcy do kilku lat. Mimo że większoć zastosowań grafiki poza pomieszczeniami obliczona jest na dłuższy okres ekspozycji, rynek ten jest już w znacznym stopniu nasycony i pozostawia niewiele miejsca w porównaniu z zastosowaniami w pomieszczeniach. Inwestujšc w rodki produkcji materiałów przeznaczonych do długoterminowej ekspozycji zewnętrznej, firma skazuje się na wybór noników i atramentów rozpuszczalnikowych (solwentowych), który w przyszłoci ograniczy możliwoci oferowania druku grafiki do pomieszczeń.
Laminowanie zwiększa użytecznoć i trwałoć wydruków na potrzeby ekspozycji zewnętrznej i wewnętrznej. Laminowanie na sucho polega na zabezpieczeniu jedno- lub obustronnym wydruku cienkš foliš, przyklejanš na goršco lub na zimno. W przypadku niektórych materiałów odpowiedniejsze jest laminowanie za pomocš płynnej powłoki. Hermetyzacja (encapsulation) polega na dodatkowym zaklejeniu specjalnš tamš wszystkich krawędzi wydruku dwustronnie laminowanego na sucho. W ten sposób całkowicie zabezpiecza się wydruk przed wilgociš i szkodliwymi substancjami obecnymi w atmosferze, które mogš przypieszać blaknięcie obrazu. Pewne niedrogie noniki, na przykład powlekany karton HP (HP Heavyweight Coated Paper) można zabezpieczyć laminatem, uzyskujšc efekt błyszczšcej fotografii o powierzchni odpornej na cieranie i wilgoć. Ponadto laminowanie zwiększa sztywnoć nonika, przydatnš w niektórych zastosowaniach. W przypadku materiałów do ekspozycji zewnętrznej laminowanie może być także niedrogš metodš zwiększenia odpornoci na blaknięcie wydruków wykonanych za pomocš atramentów HP UV.
HP współpracuje z producentami sprzętu do laminowania, opracowujšc i doskonalšc materiały i metody, dzięki którym można produkować bez ăprób i błędówÓ laminowane wydruki wysokiej jakoci. Rozwišzania te pozwalajš ograniczyć straty zwišzane z wydrukami testowymi.
Systemy druku atramentowego
Wybór systemu atramentowego ma wpływ na:
Ľ elastycznoć przyszłej oferty ze względu na możliwoć obsługi jednego lub wielu rynków,
Ľ całkowite koszty produkcji,
Ľ rodowisko.
W tym kontekcie ważne jest zrozumienie różnic między technologiami wykorzystujšcymi atramenty wodne i rozpuszczalnikowe.
Atramenty wodne i odpowiednie noniki
Atramenty wodne wymagajš noników powlekanych, jeli wykorzystuje się je do zastosowań zewnętrznych. Powłoka pozwala uzyskać jednolite, jasne tło, wchłania atrament i zatrzymuje czynnik barwišcy na powierzchni, czego rezultatami sš lepsze nasycenie barw obrazu i większa odpornoć wydruku na wilgoć. Na przykład wydruk na noniku HP Durable Scrim atramentami HP UV nie blaknie podczas ekspozycji na zewnštrz budynku przez trzy miesišce3. Długoć ekspozycji jest ograniczona tempem degradacji powłoki pod wpływem wiatła słonecznego i skażenia powietrza, a nie blaknięciem pigmentów zawartych w atramentach UV. Dlatego włanie trwałoć i odpornoć na blaknięcie takich wydruków można wydłużyć za pomocš laminowania. Atramenty wodne sš nieszkodliwe dla rodowiska i nie wymagajš ani szczególnych procedur obsługi lub pozbywania się odpadów, ani specjalnie wentylowanych pomieszczeń. Drukarki HP Designjet sš stosowane nawet w biurach, a ponadto HP oferuje programy recyklingu, umożliwiajšc użytkownikowi dogodny zwrot zużytych wkładów atramentowych i głowic drukujšcych.
Firma, która wiadczy usługi drukowania grafiki ekspozycyjnej do wnętrz za pomocš drukarek HP DesignJet i noników HP, może rozszerzyć ofertę o materiały do ekspozycji zewnętrznej, wykorzystujšc te same atramenty, sprzęt oraz kwalifikacje personelu produkcyjnego. Laminowanie umożliwia zwiększenie oferty produktów dla rynku materiałów do wnętrz lub do krótkoterminowej ekspozycji zewnętrznej, a jednoczenie wydłuża okres użytkowania plakatów ulicznych.
Atramenty rozpuszczalnikowe i odpowiednie noniki
Systemy atramentów opartych na rozpuszczalnikach lub substancjach rozpuszczalnikopodobnych zostały opracowane na potrzeby drukowania na gładkich, nieporowatych podłożach, takich jak winyl, oraz na nonikach niepowlekanych. Wydruki uzyskane za pomocš atramentów rozpuszczalnikowych sš wodoodporne i nie trzeba ich laminować, aby uzyskać długotrwałš odpornoć na blaknięcie. W przypadku niektórych wydruków o błyszczšcej powierzchni lub wydruków podwietlanych trzeba użyć noników powlekanych, aby uniknšć nadmiernego rozpływania się kropli atramentu. W porównaniu z ofertš wielkoformatowych noników HP, wybór materiałów do drukowania za pomocš atramentów rozpuszczalnikowych jest ograniczony.
Atramenty rozpuszczalnikowe można klasyfikować według kryterium substancji bazowej: od wodnych, podgrzewanych atramentów o ograniczonym zastosowaniu do pewnych noników niepowlekanych, poprzez łagodne systemy rozpuszczalnikowe (ăekosolwentyÓ) wykorzystujšce estry kwasu mlekowego lub glikole propylenu, aż po silnie działajšce rozpuszczalniki w rodzaju cykloheksanów i alkoholi metylowych lub etylowych. Zarówno z ăekosolwentówÓ, jak i z mocniejszych rozpuszczalników ulatniajš się substancje organiczne (VOC), które mogš skażać powietrze w pomieszczeniach produkcyjnych i w miejscu użytkowania wydruków.
Przepisy bhp okrelajš dopuszczalny poziom lotnych substancji organicznych w powietrzu wdychanym przez obsługę i wymagajš zainstalowania urzšdzeń wentylacyjnych odprowadzajšcych wyziewy rozpuszczalników. Ponadto lokalne przepisy o ochronie rodowiska mogš wymagać neutralizowania tych wyziewów. wieże wydruki uwalniajš lotne substancje nie tylko wewnštrz drukarki, ale i podczas dalszego obchodzenia się z nimi, przy czym nie sposób uniknšć rozprzestrzeniania się tych substancji w pomieszczeniu produkcyjnym, a tym samym zapobiec wdychaniu skażonego powietrza przez pracowników. W rodowisku biurowym nie można korzystać z systemów druku opartych na atramentach rozpuszczalnikowych. Co więcej, wydzielenie odrębnej przestrzeni produkcyjnej z odpowiedniš wentylacjš wymaga miejsca i oznacza zwiększenie kosztów instalacji oraz wydatków na konserwację.
Z wydruków wykonanych za pomocš atramentów rozpuszczalnikowych jeszcze przez jaki czas będš się ulatniać niewielkie iloci substancji organicznych, wydzielajšc nieprzyjemny zapach w zamkniętych pomieszczeniach takich jak biura, sklepy spożywcze, szpitale i hotele.
Kalkulacja
Koszty zakupu
W porównaniu z systemami opartymi na atramentach wodnych, systemy atramentów rozpuszczalnikowych pocišgajš za sobš wyższe koszty zakupu sprzętu i jego konserwacji. Na przykład niektóre wielkoformatowe drukarki tego typu sš o 50% droższe od zestawu składajšcego się z drukarki HP Designjet 5500 i urzšdzenia do laminowania SEAL 62 Pro. Drukarki wykorzystujšce systemy rozpuszczalnikowe wymagajš częstszej obsługi i zużywajš więcej atramentu4. Ponadto pozbywanie się odpadów i zużytych kaset atramentowych może utrudniać przestrzeganie przepisów o ochronie rodowiska, a przez to wišzać się z dodatkowymi wydatkami i nakładem pracy.
Koszt urzšdzenia
Cena graficznych ploterów HP Designjet serii 5500 waha się w granicach od 50 do 85 tys. zł w zależnoci od modelu. Natomiast drukarka solwentowa typu ăEntry LevelÓ kosztuje około 250 tys. zł. Bioršc pod uwagę, że technologia druku atramentowego szybko się rozwija, przez co urzšdzenia powinny amortyzować się w krótkim czasie (gdyż pojawiajš się coraz to nowsze i doskonalsze drukarki), inwestycja w tańsze urzšdzenie jest bezpieczniejsza.
Koszty produkcji
Kolejnym ważnym czynnikiem sš całkowite koszty produkcji. Zaliczajš się do nich koszty atramentów i noników, robocizna, koszt amortyzacji drukarki, laminarki i systemu wentylacyjnego oraz pewne koszty stałe. Koszt materiałów składajšcych się na pojedynczy wydruk, czyli atramentu, nonika i laminatu, stanowi zwykle niewielkš częć całkowitego kosztu produkcji. Całkowity koszt materiałów wzrasta wraz z częstotliwociš czynnoci konserwacyjnych, podczas których zużywa się znaczne iloci atramentów, oraz w przypadku strat nonika zwišzanych z powtarzaniem wydruków o niedostatecznej jakoci. Bardziej niezawodne rozwišzanie pozwala wykonać Đ na podstawie tej samej iloci atramentu i nonika Đ więcej wydruków, za które klient zechce zapłacić, a dzięki ograniczeniu obsługi operatorskiej zapewnia wyższy i szybszy zwrot z inwestycji w sprzęt, materiały i pracę.
Obsługa
Plotery HP projektowane sš w taki sposób, aby ich obsługa była bardzo prosta Đ może to robić nawet asystentka po godzinnym szkoleniu; jest również bezawaryjna Đ można pozostawiać ploter bez nadzoru w trakcie drukowania. Obsługa plotera solwentowego jest nieporównywalnie bardziej skomplikowana i wymaga długotrwałego szkolenia. W trakcie pracy ploter solwentowy wymaga specjalnych przeglšdów i czyszczenia głowic, które wykonuje operator, co pochłania dodatkowy czas na obsługę. Kolejny problem to warunki pracy, w których obowišzuje skrócony czas pracy ze względu na szkodliwoć dla zdrowia. W zwišzku z tym, aby zapewnić obsługę plotera solwentowego przez taki sam czas jak w przypadku plotera na atramentach wodnych, należy zatrudnić więcej pracowników. Co więcej, plotera solwentowego nie należy pozostawiać w trakcie drukowania bez nadzoru Đ zatkanie się dyszy w głowicy piezoelektrycznej może spowodować, że cały wydruk pójdzie do kosza.
Drukarki HP Designjet charakteryzujš się atrakcyjnš cenš, dużš niezawodnociš i automatycznym funkcjonowaniem. Stosowana w tych drukarkach niezawodna termiczna technologia atramentowa znacznie zwiększa produktywnoć, ograniczajšc straty atramentu i noników5. Drukarki HP Designjet nie wymagajš specjalnie wentylowanych pomieszczeń.
Przy tej samej wielkoci produkcji całkowity koszt ich wykorzystania jest niższy niż w przypadku systemów opartych na atramentach rozpuszczalnikowych. Drukarki HP Designjet pozwalajš elastycznie sprostać wymogom wszystkich zastosowań zwišzanych z ekspozycjš w budynkach oraz zaspokoić większoć potrzeb dotyczšcych krótkoterminowej ekspozycji zewnętrznej.
Ich wykorzystanie otwiera przed firmš atrakcyjne rynki. Poza standardowym rynkiem druku materiałów reklamowych dzięki coraz to nowszym, doskonalszym i bardziej ekonomicznym podłożom do druku, takim jak tkaniny czy papiery artystyczne, istniejš szerokie perspektywy kreowania nowych usług dla klientów indywidualnych. Przykładem może być usługa drukowania dużych jednoplanszowych kalendarzy ze zdjęciem, druk powiększeń fotograficznych lub fototapety na indywidualne zamówienie, a ponadto dochodowe segmenty reprodukcji dzieł sztuki.
Firma ma do dyspozycji wiele różnych rozwišzań i technologii atramentowych. HP oferuje gotowe rozwišzania, dzięki którym można rozpoczšć wiadczenie usług w dziedzinie grafiki ekspozycyjnej.
Artykuł sponsorowany