Tytułem wstępu
6 gru 2016 14:50
Po miesiącach załamywania rąk nad trudną sytuacją ekonomiczną tak światowej gospodarki, jak i naszej – niszowej na jej tle – branży poligraficznej, nareszcie seria artykułów pokazujących, jak do kryzysu podejść konstruktywnie. Streszczając Państwu wyniki raportu „Economy Survey”, opracowanego przez federację Fespa i firmę badawczą InfoTrends (s. 22) stawiamy nawet nieśmiałą tezę, że na dobrą sprawę kryzys w najgorszym wydaniu już za nami. Fespa i InfoTrends przepytały 400 drukarzy, producentów maszyn i dilerów z branży wielkoformatowej, z których większość przewiduje, że powrót do poziomu ekonomicznego sprzed recesji nastąpi w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Niektórzy (14%) już dziś odczuwają pewną poprawę! Nie jest zaskoczeniem, że branża druku cyfrowego radzi sobie stosunkowo najlepiej na tle całej poligrafii; jest przecież bardziej elastyczna w kwestii nakładów i musi zainwestować znacznie mniej w porównaniu np. z technologią offsetową. Ale czy nie jest też trochę tak, że przedstawiciele tej branży szybciej reagują i lepiej przystosowują się do zmian, a także wykorzystują skuteczniejsze narzędzia marketingowe? Nie sztuka udzielić rabatu czy wprowadzić promocję cenową, ale poszerzyć portfolio produktów czy zatrudnić nowych pracowników do działu sprzedaży już w kryzysie trudniej. O racjonalizacji struktury zatrudnienia jako rozwiązaniu nie tylko na kryzys traktuje także artykuł o leasingu pracowniczym (s. 24), stosunkowo nowym jeszcze zjawisku na rynku, zwłaszcza poligraficznym. Konstruktywne podejście do recesji wykazała także firma Canon Europe, publikując opracowanie nt. reorganizacji strategii procesów biznesowych (s. 41).
Jak wynika z opracowania Wacława Wasiaka, dyrektora biura Polskiej Izby Opakowań (s. 42), niezłe perspektywy rysują się również przed rynkiem opakowań, który w sierpniu – ze względu na zbliżające się targi Labelexpo i Pakfood – bierzemy pod lupę. Autor prognozuje, że ze względu na dość łagodny przebieg kryzysu w Polsce, w warunkach wzrostu gospodarki światowej polscy producenci opakowań mają szansę zająć miejsce tych firm, które w czasie recesji straciły klientów i ograniczyły zdolności produkcyjne. Wzrostowy charakter rodzimego rynku opakowań również pozwala mieć nadzieję na dynamiczny rozwój tego segmentu.
Miłej lektury!