Tytułem wstępu…
6 gru 2016 14:59
Efektowne i innowacyjne opakowania drukowane są dobrą inwestycją na rzecz budowania lojalnej i trwałej bazy klientów. Dzisiejsze trendy rynku opakowaniowego są napędzane przez godziny otwarcia supermarketów (24/7 nie tylko w przypadku sklepów internetowych), stale ulepszane technologie drukowania, a także możliwości i zapotrzebowanie w zakresie ochrony marki oraz zwiększania jej rozpoznawalności. Nie tylko przetrwanie na rynku, ale i osiągnięcie statusu „preferowanego wyboru” w tak trudnych warunkach jest tylko połową największego wyzwania stojącego przed właścicielem marki. Druga połowa to zagwarantowanie tego w przystępnej cenie.
Podczas gdy konsumenci mają do czynienia z większą niż kiedykolwiek różnorodnością wyboru, jak i gdzie zbiorą informacje, które doprowadzą ich do określenia preferencji zakupowych, opakowanie oferuje właścicielom marki wyjątkową możliwość kontrolowania komunikacji z potencjalnymi klientami w samym miejscu podejmowania lub finalizowania decyzji. Nie dziwi więc fakt, że sposób, w jaki opakowania są drukowane, będzie jednym z czołowych zagadnień podczas targów drupa 2016. Nikogo pewnie również nie zaskoczy przypuszczenie, że gros innowacji prezentowane będzie przez dostawców technologii cyfrowych. Udział druku cyfrowego w produkcji opakowań jest póki co naprawdę nieznaczny. Szczególnie widoczne jest to w segmencie opakowań składanych, który – pomimo wysiłków dostawców rozwiązań i maszyn – wciąż pozostaje analogowy. Jest jednak nadzieja, że po sukcesie kampanii Coca-Coli i Nutelli coś się zmieni – firmy pakujące swoje produkty w tzw. kartoniki również będą chciały zaskoczyć konsumentów. Zdaniem wielu ekspertów opakowania składane w adopcji technologii cyfrowej podążą ścieżką wyznaczoną przez producentów etykiet – podstawowe korzyści wynikające z transformacji będą bowiem te same: redukcja makulatury w łańcuchu dostaw, więcej możliwości z marketingowego punktu widzenia, częstsze zmiany grafiki, wersje w różnych językach, skrócenie czasów realizacji zleceń czy wreszcie spełnienie coraz bardziej rygorystycznych regulacji prawnych. Rosnący udział zakupów online to również okazja do wykorzystania personalizacji i wersjonizacji. Trudno jednak nie zwrócić uwagi na fakt, że adopcja technologii cyfrowej w przypadku etykiet była dużo łatwiejsza ze względu na ograniczone szerokości wstęgi oraz łatwiejsze wykańczanie, często przy wykorzystaniu posiadanych już urządzeń. Druk opakowań składanych wiąże się z dużym zużyciem atramentu, które w połączeniu z jego kosztem szybko może sprawić, że pojedyncze opakowanie stanie się nieproporcjonalnie drogie. Zwłaszcza w stosunku do kwot, które właściciele marek przyzwyczajeni są płacić obecnie.
W sierpniowej Poligrafice znajdziecie Państwo wiele artykułów na temat aktualnych trendów w branży opakowaniowej. Owocnej lektury!