Tytułem wstępu…
6 gru 2016 14:59

Papier, karton i tektura odegrają kluczową rolę w rozwoju branży opakowaniowej – powiedział Dominic Cakebread, konsultant Pira International uczestnikom wykładu zgromadzonym w ramach przestrzeni edukacyjnej drupa cube podczas targów drupa 2016. Stosunkowa stabilność rynku oraz fakt, że opakowalnictwo to obszar o największej wartości w branży poligraficznej maskują dynamiczne zmiany, jakie zachodzą pod powierzchnią. Na powyższą sytuację wpływ mają różnorodne czynniki, a jednym z najważniejszych jest rosnąca dostępność cyfrowych rozwiązań produkcyjnych do drukowania kartonu, etykiet, opakowań giętkich oraz – jak pokazały ostatnie targi drupa – do bezpośredniego drukowania na arkuszach tektury falistej. Właściciele marek zaczynają przyglądać się technologiom produkcyjnym pod kątem ich przydatności do wyróżnienia się na sklepowej półce, radzenia sobie z rosnącym wolumenem sprzedaży generowanym przez internet czy wreszcie możliwości złagodzenia wpływu, jaki opakowania mają na środowisko. Dominic Cakebread wskazał kilka charakterystycznych trendów, które podkreślają dynamizm sektora i pokazują potencjał technologiczny. Po pierwsze, opakowanie na półce musi przyciągać uwagę klienta. To często oznacza zastosowanie podłoży lepszej jakości, również kompozytowych, a także większą ilość uszlachetnień oraz farb i lakierów specjalnych. Wzrost opakowań typu retail ready to z kolei niższe nakłady, którym ekonomicznie sprosta jedynie technologia cyfrowa. Wzrost sprzedaży przez internet również będzie działać na korzyść druku cyfrowego – zarówno jeśli chodzi o zdobienie opakowań transportowych, jak i personalizację zakupów przeznaczonych na prezent oraz tworzenie luksusowych opakowań w niskich nakładach. Trzeba jednak pamiętać, że będzie rosła presja na zapobieganie przenikaniu molekuł z farb i lakierów do podłoża opakowaniowego, dlatego przetwórcy opakowań będą musieli dostosować się do coraz ostrzejszych standardów, przy jednoczesnym zapewnieniu łatwego usuwania farby z podłoża, które warunkuje podatność opakowań do recyklingu. Coraz ważniejsza będzie możliwość śledzenia cyklu życia produktu – druk cyfrowy może okazać się przydatny do nanoszenia kodów identyfikacyjnych i promocyjnych, kodów QR czy NFC (near field communication), łączących opakowanie ze światem wirtualnym. Wersjonizacja to kolejny kluczowy trend, który branża papierniczo-poligraficzna musi zrozumieć. Koszt implementacji druku cyfrowego jest coraz niższy, co podnosi punkt opłacalności w kierunku technologii analogowych. Rosnące zapotrzebowanie na druk na żądanie związane będzie także z koniecznością coraz szybszej reakcji właścicieli marek na otoczenie rynkowe (jak np. przejście reprezentacji do ćwierćfinału mistrzostw) oraz poprawę wydajności łańcucha dostaw. Zdaniem Dominica Cakebreada w perspektywie długoterminowej technologia cyfrowa musi być jednak czymś więcej niż tylko nowością. Wrześniowa Poligrafika udowadnia, że jest nie tylko nowoczesna, ale także innowacyjna i wciąż się rozwija. Owocnej lektury!

cript>