Ubranie na żądanie
6 gru 2016 14:48

15 kwietnia w Krakowie firma Primar-B we współpracy ze swoim włoskim kontrahentem firmą Siser zorganizowała warsztaty z technologii termotransferowych. Podczas spotkania uczestnicy zapoznali się z pełną gamą produktów Siser i poznali wszystkie etapy pracy z nimi – od doboru odpowiednich materiałów po transfer na tkaninę. Yoann Giorsetti, dyrektor handlowy firmy Siser prowadzący prezentację podkreślił, że w Europie Zachodniej zawrotną karierę robi personalizacja ubrań. Trend ten zaczyna już być widoczny także w Polsce, dlatego warto wiedzieć, jak ekonomicznie i estetycznie produkować odzież w nakładzie od 1 sztuki. Dlaczego personalizujemy ubranie? – zastanawiał się wraz z uczestnikami spotkania Yoann Giorsetti. Ponieważ chcemy podkreślić swoją osobowość lub wręcz przeciwnie – zmienić ją, a także – w dobie globalizacji i unifikacji – odróżnić się od innych. Coraz częściej personalizowana jest odzież dziecięca – dziecko to przecież ktoś wyjątkowy dla rodziców, stąd potrzeba takiej ekspresji. Spersonalizowana odzież to także metoda na podkreślenie swojej przynależności do grupy czy subkultury. To klienci indywidualni. Dużym zleceniodawcą firm specjalizujących się w nadrukach na tkaninach mogą stać się również firmy, nawet bardzo małe, które coraz częściej personalizują ubrania robocze w celach reklamowych oraz wizerunkowych. Warto więc poznać specyfikę poszczególnych materiałów, żeby wiedzieć, jak z nimi pracować. Wciąż toczy się dyskusja na temat przewagi materiałów na bazie PVC (polichlorku winylu) i PU (poliuretanów). Obie substancje są porównywalne pod kątem przyjazności (a raczej nieprzyjazności) dla środowiska, jednak PU jest bezpieczniejszy dla dzieci, które często bez wahania próbują, czy odzież równie dobrze smakuje jak wygląda. Jednak i PVC, i PU posiadają certyfikaty dopuszczające je do kontaktu ze skórą. Firma Siser od 2005 roku posiada certyfikat ISO: 9001, co przekłada się na bezpieczeństwo dostarczanych przez nią produktów. W kwietniu na targach Fespa Digital firma (obecna na stoisku Rolanda) przedstawiła kilka nowości produktowych, m.in. Videoflex Evolution Cut – produkt typu cold peel, czyli do ściągania na zimno. Jest to materiał na bazie PVC, wyjątkowo rozciągliwy, przeznaczony do odzieży sportowej (która obecnie produkowana jest ze sporą domieszką substancji typu lycra, przez co sama w sobie jest rozciągliwa. Jeśli naniesiemy na nią nierozciągliwy materiał, efekt będzie mało estetyczny). Evolution Cut jest miły w dotyku i nadaje się do prania w temp. do 60ºC, ponadto daje się łatwo wycinać i wprasowywać. Produkt ten jest uzupełnieniem serii Videoflex (w Polsce występującej pod nazwą Magicflex), przeznaczonej także do odzieży sportowej. Kolejna nowość w ofercie Siser to P.S. Film i P.S. Film Extra – w materiałach tych folia transportowa jest klejąca, przy czym warstwa kleju ma grubość zaledwie 85 mikronów. Przyciąga z siłą 1N, podczas gdy produkty konkurencyjne z siłą 2N, co powoduje że włoski produkt łatwiej się wybiera i odrywa od warstwy klejącej. Dopuszczalna temp. prania to 80ºC, a kolejne zalety to możliwość naprasowywania kolejnych warstw na siebie, ściąganie foli transportowej na zimno lub na gorąco, bezpośrednie prasowanie nadruku i czyszczenie chemiczne. P.S. Electric to materiał o podobnej charakterystyce, z tym że o wykończeniu błyszczącym (P.S. Metallic to występujące w tej serii dwie folie metaliczne). W ofercie firmy Siser dostępne są także folie brokatowe Moda Glitter, w których brokat ma na tyle małe cząsteczki, że nie powoduje tępienia noża. Kolejny ciekawy produkt to Stripflock, jak każdy flock aksamitny w dotyku. Przy jego obróbce istotny jest kąt noża: do dużych znaków wystarczy 45º, natomiast do małych wymagany jest nóż 60º. Można wprasowywać flock na flock, a także P.S Film na flock i odwrotnie. Niemożliwe jest natomiast wprasowanie flocka na PVC. W produkcji odzieży reklamowej i roboczej zastosowanie znajduje także materiał Thermoreflex (temp. prania 30º) oraz Thermoreflex 2000 (temp. prania 90º), który spełnia wymagania wszystkich standardów bezpieczeństwa. To produkt odblaskowy, odbijający światło pod każdym kątem, dzięki czemu sprawdzi się w przypadku ubrań dla policji, straży pożarnej itp. Jest to jednocześnie materiał bardzo drogi, z przeznaczeniem do personalizacji. Jego wadą jest trudna obróbka; do cięcia nie należy używać nowego noża, gdyż może ulec stępieniu. Do nadruków na trudnych tkaninach wodoodpornych takich jak nylon czy skóra firma Siser posiada ofertę produktów specjalnych. Dwie ważne rzeczy, które należy wiedzieć o nylonie, to że bardzo trudno się zadrukowuje i że zatrzymuje wodę w górnej warstwie – wyjaśnił Yoann Giorsetti. – W celu usunięcia wilgoci należy materiał przeprasować przez 3 sekundy, natomiast folie należy wprasowywać pod bardzo małym naciskiem. Im większy docisk, tym więcej warstwy klejącej ucieka spod aplikacji. Można natomiast, w celu uzyskania pożądanego efektu, działać czasem i temperaturą. Do zadruku trudnych tkanin nadaje się P.S. Film Extra pozbawiony różowej folii zabezpieczającej, którą trzeba ściągnąć przed aplikacją, dzięki czemu jest łatwiejszy w obróbce i bardziej podatny na wycinanie. Ściąganie po aplikacji jest możliwe zarówno na gorąco, jak i na zimno. Kolejny produkt specjalny to Elasticut, który niedoświadczonym może sprawiać wiele problemów. Jednak, jak zapewnił Yoann Giorsetti, po poznaniu jego specyfiki można osiągnąć naprawdę ciekawe efekty. Do jego cięcia używa się noża płaskiego (60º) jak do flocka. Sama folia składa się z 3 warstw; warstwa dodatkowa ma ułatwiać wycinanie. Jest to produkt wyjątkowo elastyczny, o czym należy pamiętać w czasie wybierania. Wybierać należy na ciepło, jednym, zdecydowanym pociągnięciem, po wygrzaniu warstwy dodatkowej. Skoro jest to tak problematyczny produkt, dlaczego w ogóle go używać? Evolution ma rozciągliwość na poziomie 40%, natomiast Elasticut – aż 100% – tłumaczył Yoann Giorsetti. – W dodatku jest to materiał bardzo miły w dotyku, przypominający wyglądem plastizolowy nadruk. Stosują go takie firmy jak Adidas czy Nike, co świadczy o jego jakości. Kolejna nowość w ofercie Siser to Evolution Print – produkt przyjemny w dotyku, łatwo poddający się wycinaniu, przeznaczony do zadruku solwentem i ekosolwentem. Temp. prania to 50º, ale nie musi być prany na lewej stronie. Dodatkowo jest odporny na drapanie. Ostatnim prezentowanym produktem był Colorprint występujący w odmianach Classic oraz New. Jest on wykorzystywany do produkcji odzieży sportowej. Ponieważ dobrze oddaje kolory, często wykonywane są na nim loga sponsorów. Do jego zadrukowywania nadają się drukarki solwentowe, ekosolwentowe oraz termiczne na bazie wosków. Spotkanie zakończyły warsztaty, w trakcie których każdy uczestnik mógł własnoręcznie wybrać aplikację, nałożyć ją na tkaninę i przy pomocy przedstawiciela firmy Primar-B lub Siser wprasować ją w tkaninę przy użyciu prasy termicznej. Jak podkreślił Yoann Giorsetti, firma Siser opracowuje swoje produkty przede wszystkim z myślą o odzieży sportowej. We Włoszech sponsoruje drużyny koszykówki Bennettona oraz siatkówki Sisleya. Warto zatem poznać te produkty przed EURO 2012… AN