Usuwanie drukowanych grafik z pojazdów
6 gru 2016 14:56

Fascynacja grafiką wielkoformatową zazwyczaj obejmuje jej projektowanie, druk i montaż. Jednak szczegóły techniczne późniejszego zdejmowania zadrukowanej folii winylowej są bardzo istotnym czynnikiem. W celu uniknięcia problemów przy usuwaniu folii, takich jak pozostawienie jej resztek i uszkodzenie powierzchni pojazdu, plan zdejmowania grafiki z pojazdu, na którym została zainstalowana, powinien być częścią procesu instalacji. Sposób usunięcia z pojazdu grafiki drukowanej na folii może być za każdym razem inny. Należy uwzględnić czas, który upłynął od instalacji folii, sposób, w jaki została ona zainstalowana oraz rodzaj mediów i technologie druku stosowane w jej produkcji. Na przykład dobrze zainstalowane folie o niewielkim stopniu zadrukowania i eksponowane przez okres jednego roku dużo łatwiej jest usunąć niż folie o dużym stopniu zadrukowania, eksponowane przez okres pięciu lat i nakładane z użyciem farby podkładowej. Dodatkowe czynniki wpływające na proces zdejmowania folii to: typ folii i rodzaj stosowanych dodatków, warunki atmosferyczne, w których była instalowana, ekstremalne temperatury, na jakie była narażona w okresie eksploatacji oraz ewentualne uszkodzenia pojazdu. Należy wziąć pod uwagę nawet temperaturę w dniu usuwania folii. Wielu ludzi parkuje pojazdy na słońcu w ciepłe dni przed usunięciem folii. Chociaż jest to „low tech”, to jednak dobrze działa. Znając cykl życia folii zainstalowanej na pojeździe można zidentyfikować potencjalne szkody wywołane jej starzeniem się, co pozwoli na uniknięcie problemów przy późniejszym jej zdejmowaniu. Intensywna ekspozycja grafiki na działanie promieni UV i uszkodzenia jej powierzchni w wyniku wytarcia lub odpryski mogą utrudnić proces usuwania folii. Złe techniki instalacji, takie jak nadmierne rozciągnięcie folii lub niewystarczające wysuszenie drukowanych mediów, mogą prowadzić do dłuższego i bardziej złożonego procesu usuwania nałożonej folii. Zdejmowanie zainstalowanej grafiki z pojazdów Każdy pojazd wymaga innego doświadczenia dotyczącego procesu instalacji folii, a następnie jej zdejmowania. Jednakże przestrzeganie podstawowych zasad zdejmowania folii z pojazdu czyni cały proces bardziej efektywnym. Pojazd, z którego będzie się zdejmowało folię winylową, powinien być wstępnie umyty w celu zmniejszenia ryzyka zadrapania farby przez zanieczyszczenia i ziarna piasku pozostawione na powierzchni folii. Ponadto mycie pojazdu pomaga usunąć wszystkie palne zanieczyszczenia, co jest bardzo ważne, ponieważ folię podgrzewa się podczas jej zdejmowania. Należy przeprowadzić inspekcję pojazdu i wykonać dobrej jakości zdjęcia całej naklejonej folii, skupiając się na obszarach, które mogą posiadać uszkodzenia. Pomaga to ustalić, czy usunięcie folii nie wymaga ekstra czasu lub nie spowoduje dodatkowych zniszczeń. Należy też przed oficjalnym podjęciem się zlecenia zapoznać klienta z wszelkimi ewentualnymi problemami, jakie mogą powstać w procesie zdejmowania folii. Podgrzanie folii winylowej pomaga w jej usunięciu. Źródło ciepła powinno zapewnić stabilną temperaturę 50° Celsjusza. Jak już wcześniej wspomniano, osiąga się to często przez pozostawienie samochodu w słońcu. Podgrzanie sprawia, że folie winylowe i klej stają się miększe i łatwiejsze do usunięcia. Usuwanie folii z pojazdu podczas niskich temperatur jest dużo trudniejsze, ponieważ stają się one wówczas kruche, co powoduje ich rozbicie na drobne kawałki podczas procesu zdejmowania. Przed usuwaniem folii zaleca się wprowadzenie pojazdu do pomieszczeń zamkniętych i ogrzanie go do temperatury pokojowej w okresie jesieni i zimy. Powinno się też posiadać kilka opalarek (heat gun), jak również dużo ręcznych palników podłączonych do zbiorników z propanem. Narzędzia te ułatwią i przyspieszą proces usuwania folii winylowej podczas chłodniejszych miesięcy. Niektórzy eksperci doradzają stosowanie podgrzanej pary zamiast ręcznego palnika, ponieważ jego użycie może prowadzić do uszkodzenia folii pod wpływem wysokiej temperatury. Podobnie jak temperatura, kąt i prędkość usuwania folii także mają wpływ na łatwość procesu jej zdejmowania z pojazdu bez powodowania przedarcia folii i pozostawiania kleju na jego powierzchni. Po prawidłowym podgrzaniu folii należy delikatnie podnieść krawędź grafiki ostrzem noża uważając, aby nie uszkodzić lakieru samochodu. Folię winylową zdejmuje się pod dwoma kątami. Większość produktów samoprzylepnych powinna być zdejmowana pod kątem około 45°. Zmniejsza to ilość pozostającego na powierzchni pojazdu kleju. Drugi kąt odnosi się do folii perforowanych i ustala się go eksperymentalnie tak, aby otwory z perforacją nie ustawiały się w linii prostej. Powoduje to mniejsze rozdzieranie folii winylowej. Na początku należy odkleić wystarczającą ilość folii w celu uzyskania dobrego uchwytu. Tę pierwszą warstwę folii powinno się odciągać pod kątem 15°. Nie wolno odklejać folii od pojazdu pod kątem większym niż 90°, ponieważ może to spowodować jej rozwarstwienie i pozostawienie kleju na powierzchni pojazdu. Następnie należy starać się utrzymywać krawędź usuwania w linii prostej. Ważne jest, aby ciągnąć powoli usuwając folię wraz z klejem. Zaleca się stosowanie alkoholu izopropylowego do usuwania kleju, który pozostał na powierzchni pojazdu. Jeśli pojazd schłodzi się przed zakończeniem usuwania, należy odciąć tyle odklejonej folii winylowej, ile jest to możliwe, a następnie przykleić wszystkie podniesione krawędzie przed ponownym podgrzaniem i powtarzaniem czynności odklejania. Ważne jest, aby nie przegrzać folii winylowej podczas procesu jej usuwania. Jeśli ulegnie ona przypaleniu i jej powierzchnia stanie się sczerniała i pęcherzykowata, należy pozwolić jej na schłodzenie, a następnie potraktować środkiem do usuwania kleju. Następnie przed kontynuowaniem procesu usuwania folii winylowej należy przemyć jej powierzchnię wodą z mydłem, aby zneutralizować środek do usuwania kleju. Często używa się noży do cięcia folii w paski podczas usuwania jej z pojazdu, ale przez nieuwagę można również naciąć wierzchnią warstwę lakieru. Może jej się nic nie stać, ale jeśli pojazd jest oklejany po raz kolejny inną folią, prawdopodobieństwo usunięcia wierzchniej warstwy lakieru w następnym procesie jej zdejmowania jest bardzo wysokie. Potrzeba opracowania strategii zdejmowania folii jeszcze przed jej instalacją Ważne jest, aby na etapie planowania instalacji folii rozważyć sposób jej późniejszego zdejmowania. Jeśli nie uczyni się tego poprawnie, kilka preinstalacyjnych kroków może spowodować problemy z usuwaniem folii lub doprowadzić do uszkodzenia powierzchni pojazdu. Na przykład przewidywany czas pozostawania folii na pojeździe pomaga w wyborze najlepszych materiałów i laminatów. Dostawcy druku, instalatorzy i klient powinni dojść do porozumienia odnośnie do czasu ekspozycji oraz wybrać odpowiednie media. Własności folii winylowych odgrywają również pewną rolę. Folie kalandrowane są grubsze niż wylewane, są też mniej narażone na pęknięcia po naciągnięciu. Patrząc z perspektywy całego cyklu życia montowanej folii od instalacji, gdzie folie kalandrowane i wylewane mają podobne właściwości, poprzez koszt aż po proces usuwania, to folie kalandrowane są preferowane. Instalatorzy powinni wziąć to pod uwagę przy wyborze folii do nakładania na samochód. Właściwości folii, rodzaj lakieru na pojeździe, sposób jego eksploatacji, a także lokalizacja geograficzna pojazdu mogą mieć wpływ na proces zdejmowania folii. Na przykład farba lub bezbarwny lakier, którym jest pokryty pojazd, może mieć wpływ na łatwość usuwania folii winylowej. Lakiery proszkowe dają powierzchnię o niskiej energii powierzchniowej, co umożliwia łatwiejsze usuwanie folii, ale uzyskanie przyczepności do podłoża w procesie instalacji może być problemem. Dodanie pigmentu do folii może również wpływać na ich właściwości. Folie metaliczne lub metalizowane są bardziej kruche niż kolorowe lub przezroczyste. Instalatorzy nie powinni naklejać folii na jakiekolwiek przyciski, klamki, czujniki czy emblematy. Istotne jest też, aby być ostrożnym podczas cięcia i przycinania folii. Dobrym pomysłem jest przedstawienie klientom umowy o ograniczonej odpowiedzialności instalatora w odniesieniu do integralności farby pojazdu i karoserii przed instalacją. Jeżeli jakieś miejsca pojazdu zostały przemalowane lub pomalowane ponownie bez nałożenia farby podkładowej, to jest prawdopodobne, że te obszary zostaną uszkodzone podczas zdejmowania grafiki. Uszkodzone folie Pojazdy są narażone na wiele potencjalnych zagrożeń, w tym trudne warunki pogodowe oraz wypadki i dlatego też zdolność do usuwania folii jest uzależniona od stopnia uszkodzenia pojazdów. Uszkodzone i zniszczone folie na pojazdach są wyblakłe i popękane. Odpryski po uderzeniu kamieniem, dziury lub cięcia w folii powodują, że odchodzi ona w wielu kawałkach przedzierając się wzdłuż słabych punktów. Można sobie wyobrazić, że proces usuwania takiej zniszczonej folii będzie wymagał wielu godzin. Właściwa konserwacja pojazdu ma kluczowe znaczenie dla trwałości i wyglądu zainstalowanej folii. Zaleca się mycie pojazdu na bieżąco, aby zapobiec powstawaniu plam od zanieczyszczeń środowiskowych. Zanieczyszczenia te, gdy są pozostawione na poziomych powierzchniach pojazdu, zaczynają degradować powierzchnię folii, powodując korozję i przebarwienia. Woski karnauba są odpowiedzialne za pojawienie się barwnych plam na powierzchni pojazdów. Folie na pojazdach wystawione na promienie słoneczne lub uszkodzone przez kwaśne deszcze mogą pękać i rozwarstwiać się. Jeśli zainstalowana folia ma pęknięcia, to dobrym pomysłem jest usunięcie uszkodzonej sekcji natychmiast po jej zlokalizowaniu. Jeśli folia wygląda jak suche, popękane błoto, istnieje duża szansa, że kwaśny deszcz lub wilgoć przedostaje się w szczeliny, powodując plamienie bezbarwnej powłoki pojazdu. Jeśli wierzchnia warstwa lakieru bezbarwnego zostanie uszkodzona, może to prowadzić do przedarcia folii podczas jej zdejmowania. Dlatego ważne jest, aby folię zdejmował z pojazdu profesjonalista. Wiedzą oni, jak szukać ewentualnych uszkodzeń i próbują alternatywnych metod usuwania, aby je zminimalizować. Podsumowanie Choć usunięcie folii z pojazdu niekoniecznie wywołuje takie same emocje jak ich instalowanie, jest to niezbędna czynność, która nie może być ignorowana. Już na etapie planowania dostawcy druku i instalatorzy powinni poznać oczekiwania klienta, wybrać media najodpowiedniejsze dla danego zlecenia i edukować klienta na temat właściwej pielęgnacji oraz konserwacji grafiki, aby zapobiec w przyszłości problemom związanym z jej demontażem. Na podstawie „Digital Output” nr 3/2013 opracował TG