W czasie, gdy wiele przedsiębiorstw branży poligraficznej doświadcza problemów z utrzymaniem stałego poziomu obrotów, a niektóre wręcz borykają się ze stratami, walka o klienta i zlecenie stała się codziennością. Dziś żadna drukarnia nie może pozwolić sobie na utratę powierzonej pracy, gdyż może to również oznaczać utratę klienta.
Po sukcesie, jakim jest otrzymanie zlecenia, drukarni pozostaje tylko jedno, pozornie banalne zadanie: dopilnować, by zostało ono wykonane bez przeszkód. Przeszkolona, doświadczona obsługa, dobre materiały, dostępność czasu i środków – wszystko wydaje się być na dobrej drodze… I kiedy termin oddania pracy już się zbliża, nagle: AWARIA! Zdobyty z trudem klient, wywalczone duże zlecenie – wszystko to staje pod znakiem zapytania z powodu nieoczekiwanej usterki. Niestety nie zawsze w takiej sytuacji wystarczą własne środki czy zakładowy mechanik – tu wszystko zależy od szybkiej i efektywnej interwencji serwisu.
Gwarancją skutecznie przeprowadzonej naprawy są dostępność sprawdzonych części zamiennych oraz wysoki poziom wiedzy technicznej serwisantów. Dobry serwis zapewnia krótkie terminy przyjazdów do napraw awaryjnych, dzięki czemu przestój maszyny spowodowany awarią jest ograniczany do minimum. To wysoce istotny czynnik, gdyż taki przestój i opóźnienie w realizacji zlecenia to często wielokrotnie wyższy koszt dla drukarni niż wydatek poniesiony na ekspresowy przyjazd serwisu czy sprowadzenie części zamiennych.
Dobry serwis to również serwis elastyczny, rozumiejący potrzeby klienta i dopasowujący się do jego możliwości oraz realiów rynkowych. Każdy klient jest inny – do każdego należy mieć indywidualne podejście.
By sprostać dynamicznej sytuacji rynkowej, oprócz obsługi w dni robocze wprowadzane są sobotnie dyżury serwisu. Dzięki temu możliwe jest przeprowadzanie przeglądów czy napraw bez kolidowania z normalnym cyklem produkcyjnym.
Aby zmniejszyć ryzyko awarii, przedsiębiorstwa często zawierają długoterminowe umowy serwisowe lub decydują się na pakiety serwisowe, obejmujące okresową opiekę nad maszynami. Pozwala to między innymi na wczesne wykrycie zużywania się części czy zaopatrzenie się w elementy, których żywotność w urządzeniu właśnie się kończy.
Jak wiadomo, czas odgrywa bardzo istotną rolę w procesie produkcji. Terminowość zakończenia poszczególnych etapów przekłada się bezpośrednio na efekt końcowy i poczucie satysfakcji klienta. Dzięki odpowiedniemu przeszkoleniu obsługi i wysokiemu poziomowi wiedzy serwisantów w niektórych, szczególnych przypadkach możliwa jest telefoniczna pomoc serwisowa. Dla przeprowadzenia takiej procedury kluczowe jest otrzymanie od operatorów urządzenia rzetelnych, konkretnych informacji opartych na bardzo dobrej znajomości maszyny. Trzeba jednak pamiętać, iż „objawy” nie zawsze są jednoznaczne, a do pewnych ustawień urządzenia dostęp może mieć tylko autoryzowany, specjalnie przeszkolony serwis producenta, dlatego też zdalna diagnoza nie zawsze jest możliwa. Wówczas wizyta technika jest niezbędna.
Maszyny nowszych generacji są wyposażone w specjalne moduły, umożliwiające zdalną diagnostykę urządzenia poprzez sieciowe połączenie z centrum serwisowym. Mając dostęp do ustawień serwisowych oraz parametrów roboczych maszyny, technik jest w stanie postawić dokładniejszą diagnozę usterki i zaproponować rozwiązanie. W przypadku nieco starszych urządzeń, niebędących standardowo wyposażonymi w tego typu przyłącza modemowe, czasem istnieje możliwość opcjonalnej rozbudowy sterowania o stosowne moduły sieciowe. W zależności od wybranej przez drukarnię polityki, łącze takie może być wykorzystywane jako nadzór bieżący lub jedynie w sytuacjach wystąpienia awarii.
Zdarzają się sytuacje, gdy otrzymane zlecenie jest niskonakładowe, ale bardzo nietypowe, a wymagana jakość produktu – bardzo wysoka. W podobnych, wyjątkowych sytuacjach, chcąc mieć stuprocentową pewność perfekcyjnego wykonania trudnego zlecenia, niektóre drukarnie zwracają się do serwisu z prośbą o wsparcie w postaci obecności technika podczas całego procesu realizacji zlecenia, w celu nadzoru prawidłowej pracy urządzeń. Serwisant gotowy jest wówczas w każdej chwili do ustawienia maszyny czy dokonania ewentualnych korekt, co zapewnia drukarni spokój i bezpieczeństwo realizacji zlecenia.
Awarie to zdarzenia losowe mogące przytrafić się w nawet najlepiej przygotowanej drukarni, dlatego wybór odpowiedniego partnera serwisowego jest bardzo istotny w rozwiązywaniu problemów technicznych oraz utrzymaniu płynności produkcji. Dobry serwis, wychodząc naprzeciw wymaganiom i oczekiwaniom klienta, dopasowuje się do jego możliwości oraz za pośrednictwem konsultacji, wizyt naprawczych czy przeglądów wspiera jego działalność budując długookresową, opartą na zaufaniu współpracę.