Vidical 2007 rozstrzygnięty
6 gru 2016 14:46

1 lutego w Muzeum Plakatu w Wilanowie odbyło się uroczyste wręczenie nagród w III Międzynarodowym Konkursie Kalendarzy i Kart Świąteczno-Noworocznych Vidical 2007. Na konkurs zostało nadesłanych 214 prac (187 kalendarzy oraz 27 kart). Jury obradujące w składzie: Jolanta Fajkowska – historyk sztuki, dziennikarka TVP, „propagandzistka sztuk wszelakich”; Bogdan Dziworski – fotograf, prodziekan Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; Peter Gyllan – artysta grafik, architekt, wykładowca w Danmarks Designskole w Kopenhadze; dr Jerzy Petriaszwili – poligraf, wykładowca w Instytucie Poligrafii PW; prof. Stanisław Wieczorek – artysta grafik, ASP w Warszawie, wybrany również na przewodniczącego jury oraz Andrzej Zabielski – członek zarządu Vidical Sp. z o.o., pełniący funkcję sekretarza jury, wyłoniło finalistów w pięciu kategoriach oraz laureata nagrody Grand Prix Vidical 2007. Został nim kalendarz wieloplanszowy pt. ,,Doprawione solą”, wystawiony przez KreacjęPro, a zlecony przez Ciech SA; projekt graficzny wyróżnionego kalendarza przygotowali Magdalena Błaszków oraz Andrzej Pągowski (KreacjaPro), autorem ilustracji był Franciszek Starowieyski, opracowaniem komputerowym zajęło się Studio DtP, natomiast drukiem – Interdruk Corporation. W kategorii „Kalendarz wieloplanszowy” (105 nadesłanych prac) jury przyznało jeden medal złoty („Steel Beautiful”, Mirosław Rekowski – Studio Komunikacji Wizualnej), dwa srebrne ex aequo, trzy brązowe ex aequo oraz siedem równorzędnych wyróżnień. W kategorii „Kalendarz plakatowy” (29 prac) wyłoniono siedmiu zwycięzców, z których trzech otrzymało odpowiednio po jednym medalu: złotym („Złap życie za rogi”, Prograf – Drukarnia Cyfrowa), srebrnym i brązowym, natomiast czterech uhonorowano równorzędnymi wyróżnieniami (jedno z nich za wieloplanszową „Wartość dodaną” trafiło do wspomnianej KreacjiPro). W kategoriach: „Kalendarz zdzierak” (15) oraz „Kalendarze pozostałe” (38) wręczono po dwa wyróżnienia. Odpowiednio były to: „Deutsche Bank” i wystawiająca go Europejska Unia Reklamy Otwartej oraz „Pasja” firmy Jacka Stencla o tej samej nazwie. Warto dodać, że w tej drukarni został również uszlachetniony „Kalendarz Kominiarski 2007” autorstwa studentów katowickiej ASP, który zajął drugie miejsce wśród kalendarzy plakatowych. Wyróżnienia w kategorii „Kalendarze pozostałe” trafiły do firm Edica SA za „Kalendarze Partner 180T, 183D, 185TÓ i File Studio Graficzne Piotr Dmochowik za „Ale plama”. Natomiast w kategorii „Karta świąteczno-noworoczna” (27 prac) jury przyznało złoty medal („Początek oceanu – wymarsz Trzech Króli”, Format Studio Witold Pelczarski) oraz cztery wyróżnienia ex aequo. Jak co roku, wręczono również nagrody i wyróżnienia specjalne. Nagrodę za najlepszą jakość poligrafii otrzymał kalendarz wieloplanszowy Gruner+Jahr Polska „Radość Macierzyństwa”, wydrukowany przez Drukarnię Tinta w Działdowie. W uzasadnieniu prof. S. Wieczorek podkreślił, iż miękkie światło uchwycone przez fotografa jest niezwykle trudne do oddania w wydrukowanej reprodukcji, jednak ta sztuka z powodzeniem udała się wspomnianej drukarni. Za najlepiej opracowane graficznie uznano kalendarze wieloplanszowy i książkowy „Poland Architecture of Change” wystawione przez Wydawnictwo Murator. Natomiast nagroda za najlepsze fotografie w kalendarzu trafiła do Elite Cafe za wieloplanszowy „The Most Incredible Espresso Experience” (w zeszłym roku kalendarz tej firmy, zatytułowany: „First Class Espresso Experience, Lavazza 2006”, otrzymał nagrodę za najlepszą jakość poligrafii). Nagrodę przewodniczącego jury prof. S. Wieczorek przyznał wieloplanszowemu i biurkowemu kalendarzowi Rzeczpospolitej SA „Jan Bułhak”. Zasiadająca w tegorocznej kapitule konkursu J. Fajkowska uhonorowała natomiast wyróżnieniem specjalnym wieloplanszowy „Kalendarz PAPÓ ukazujący przez delikatny pryzmat sentymentu codzienne życie zwykłych ludzi w czasach PRL. Ciekawostką tegorocznej wystawy były także dwa kalendarze zaprezentowane poza konkursem przez Heidelberg Polska. Pierwszy z nich to przedstawiający motywy roślinne kalendarz wieloplanszowy „Metamorphosis”, który został przygotowany przez Jurgena Schuberta (projekt) i Richarda Fischera (zdjęcia). Każda z jego dwunastu stron ukazuje kreatywne podejście do nowoczesnych technik drukowania i uszlachetniania. W kalendarzu wykonanym w całości w Print Media Academy w Heidelbergu zastosowano m.in.: lakiery matowe, błyszczące, UV, drip-off, soft touch, lakierowanie hybrydowe, tłoczenie – w tym folią na zimno inline przy użyciu specjalnej przystawki FoilStar oraz dodatkowe farby i lakiery (Iriodin, MFX). Warto dodać, że w styczniu br. podczas 57. Międzynarodowej Wystawy Kalendarzy w Stuttgarcie „Metamorphosis” Heidelberga otrzymał srebrny medal. Drugi z wieloplanszowych kalendarzy – „Itchiku Tsujigahana 2007 Calendar” (opracowany w dwóch wersjach) – powstał z okazji 80-lecia utworzenia Heidelberg Japonia, we współpracy tamtejszego oddziału firmy z artystą grafikiem Mitsuo Katsui oraz Itchiku Kubota Art Museum. Pierwszy kalendarz z tej serii ukazuje piękno kolorów, drugi natomiast skupia się na subtelnych teksturach wydrukowanych siedmioma kolorami (CMYKRGB) w technologii Heidelberg Super Fine Color. W kalendarzu wykorzystano motyw kimona barwionego techniką Tsujigahana, która zanikła 400 lat temu. Została jednak odtworzona i zmodernizowana przez Itchiku Kubota, którego rząd japoński uhonorował nagrodą „Cultural Merit Award”, a francuski – orderem „Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres”. Zwiedzający mieli także możliwość zobaczyć kalendarz przygotowany przez niemiecki oddział firmy Michael Huber, którego pomysłowość łączy charakterystyczną potrawę kuchni danego kraju z jego geograficznym kształtem. Kalendarz ten, autorstwa Hermanna Durre (zdjęcia) i Graphic Design (projekt), został wydrukowany przy użyciu farb wyprodukowanych przez hubergroup. Organizatorzy konkursu, czyli: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Empik Sp. z o.o., Estyma oraz Vidical Sp. z o.o. postanowili połączyć przyjemne z pożytecznym, urządzając po ogłoszeniu wyników aukcję dzieł sztuki współczesnej autorstwa jurorów Vidicalu z lat 1997-2007 (m.in.: F. Starowieyskiego, J. Stannego, A. Strumiłły, W. Świerzego, J. Wilkonia). Jedną z licytowanych prac był także kalendarz Pirelli na rok 2007, który osiągnął cenę 1000 PLN. Łączna kwota uzyskana podczas aukcji charytatywnej „Kalendarze mimo wszystko” wynosi 21 550 PLN. Zostanie ona w całości przekazana na rzecz budowanego przez fundację Anny Dymnej „Mimo Wszystko” Ośrodka Wczasowo-Rehabilitacyjnego dla Osób Niepełnosprawnych „Spotkajmy się” w Lubiatowie. Do grona sponsorów tegorocznego Vidicalu należały takie firmy jak (w kolejności podanej przez organizatorów): Heidelberg Polska, Michael Huber Polska, Papyrus, Follak, Drukarnia Naukowo-Techniczna, Drukoba oraz Lediberg. Poligrafika ponownie była jednym z patronów medialnych wydarzenia. Konkursowe kalendarze i karty można oglądać do końca lutego br. w Muzeum Plakatu w Wilanowie.