Vidical 2008 – nagrody przyznane
6 gru 2016 14:47

W dniu 7 lutego w Muzeum Plakatu w Wilanowie odbyło się uroczyste wręczenie nagród w IV Międzynarodowym Konkursie Kalendarzy i Kart Świąteczno-Noworocznych Vidical 2008. Do konkursu zgłoszono 114 kalendarzy wieloplanszowych, 20 kalendarzy plakatowych, 12 zdzieraków, 35 pozostałych oraz 30 kart świąteczno-noworocznych. Finalistów w pięciu kategoriach i laureata nagrody Grand Prix – Vidical 2008 wyłoniło jury w składzie: Hanna Bakuła – malarka i pisarka; Andrzej Dudziński – malarz, grafik, fotograf; Stasys Eidrigevicius – artysta; dr Janusz Fogler – fotograf, wydawca; dr Jerzy Hoppe – poligraf; prof. Stanisław Wieczorek – artysta grafik, ASP w Warszawie, a zarazem przewodniczący jury. Obowiązki sekretarza jury konkursu pełnił Andrzej Zabielski, członek zarządu Vidical Sp. z o.o. Nagrodę Grand Prix – Vidical 2008 zdobył kalendarz wieloplanszowy „200 liet Tielzickiemu Miru”, wystawiony przez Studio Graficzne Pictorica, wykonany na zlecenie Urzędu Miasta Sowieck. Projekt graficzny wyróżnionego kalendarza wykonali Maks Popow i Kirył Glusienko, fotografie pochodzą natomiast ze zbioru prywatnego Maksa Popowa, który wraz z Aleksejem Kuźminem zajął się opracowaniem komputerowym kalendarza; druk wykonała Pictorica. W kategorii „Kalendarz wieloplanszowy” jury przyznało złoty medal, dwa srebrne medale ex aequo, trzy brązowe medale ex aequo oraz siedem wyróżnień równorzędnych. Złoty medal zdobył kalendarz pod tytułem „Gal-Druk” zgłoszony przez drukarnię Gal-Druk. W kategorii „Kalendarz plakatowy” jury przyznało trzy medale oraz wyróżnienie. Złotym medalem nagrodzono „Kalendarz plakatowy na rok 2008” wystawiony przez Sun Chemical (druk: Centrum Sitodruku ASP Łódź). W kategorii „Kalendarz zdzierak” przyznano złoty medal („Kalendarz Agencji Forum”, druk: 3V Print) i wyróżnienie. W kategorii „Kalendarze inne” przyznano natomiast trzy medale i dwa wyróżnienia; złoty medal powędrował do firmy KreacjaPro (laureatów również z ubiegłego roku) za kalendarz książkowy „450-lecie Poczty Polskiej” wydrukowany w Oficynie Pomorskiej. W ostatniej kategorii „Karta świąteczno-noworoczna” przyznano cztery równorzędne wyróżnienia. Jury jak co roku przyznało również nagrody i wyróżnienia specjalne. Nagrodę specjalną Vidical 2008 za najlepsze fotografie w kalendarzu zdobył kalendarz wieloplanszowy „Love me but please don’t touch me” zgłoszony do konkursu przez firmy Rekowski Komunikacja Wizualna i Wzornictwo oraz Blue Point Witold Flak (zdjęcia: W. Flak, druk: Normex, Gdańsk). Za najlepsze opracowanie graficzne (projekt: Lech Majewski, foto: Ryszard Horowitz, druk: TEAM-Serwis) wyróżniono kalendarz J&S Energy SA „American Energy”. Nagrodę za najlepszą jakość poligrafii otrzymał kalendarz „Mityczne kury” zgłoszony i wydrukowany przez Zakłady Graficzne Taurus Stanisław Roszkowski. Nagroda ta tym bardziej nas cieszy, iż zakłady te drukują również Poligrafikę. Zestaw kalendarzy i kart (kalendarz wieloplanszowy, plakatowy, zdzierak, planer, listkowy, karta świąteczno-noworoczna) wykonany przez KreacjęPro na zlecenie Polkomtela SA zdobył nagrodę specjalną w kategorii „Zestaw kalendarzy promujący firmę” (druk: Interdruk Corp.). Ilustracje wykorzystane w tym zestawie są reprodukcjami prac Alfonsa Muchy. Nagroda specjalna za kreatywność przypadła kalendarzowi „Gala Bajki z Gwiazdami” wystawionemu i zrealizowanemu przez Gruner+Jahr Polska, wydrukowanemu przez drukarnię Tinta, a za najlepsze ilustracje nagrodę otrzymały „Koty – inspiracje”, kalendarz wieloplanszowy wystawiony i zrealizowany przez Studio Pro. Nagrodę specjalną przewodniczącego jury otrzymał natomiast kalendarz „The most majestic espresso experience” wystawiony przez Strauss Cafe Poland (w zeszłym roku kalendarz tej firmy „The most incredible espresso experience” zdobył nagrodę za najlepsze fotografie). Zwiedzający mogli również podziwiać – jak co roku – sławny kalendarz Pirelli na rok 2008 oraz kalendarze przygotowane przez firmy hubergroup i Papyrus. Niestety w tym roku nie odbyła się aukcja charytatywna, zaprezentowano natomiast kalendarz wspierający siatkarkę Agatę Mróz-Olszewską. Można w nim znaleźć zdjęcia zawodniczek i zawodników polskiej reprezentacji siatkarskiej, a dochód z jego sprzedaży jest przeznaczony na leczenie Agaty Mróz, którą czeka przeszczep szpiku kostnego. Sponsorami tegorocznego Vidicalu były następujące firmy (w kolejności podanej przez organizatora): Heidelberg Polska, Michael Huber Polska, Papyrus, Follak, Drukarnia Naukowo-Techniczna, Drukoba oraz Leidberg. Poligrafika po raz kolejny była jednym z patronów medialnych konkursu. DS