12. edycja Targów Reklamy i Poligrafii RemaDays Warsaw to wyjątkowe, intensywne trzy dni dla wszystkich wystawców i odwiedzających. Po raz pierwszy impreza odbyła się w nowym miejscu, w centrum Warsaw Expo w Nadarzynie. Nowa lokalizacja stworzyła nowe możliwości wystawowe i okazała się sporym wyzwaniem dla organizatorów, którzy na swoim koncie mają zarówno sukcesy i rekordy, jak i sporo do poprawki.
Targi RemaDays Warsaw odbywały się w dniach 16-18 lutego br. i jak co roku obfitowały w wydarzenia towarzyszące, prelekcje i inne atrakcje. Impreza po raz pierwszy odbyła się w nowym, znacznie większym obiekcie targowym o łącznej powierzch-
ni 35 tys. m2. Jak podaje organizator, już pierwszego dnia targi odwiedziło zdecydowanie więcej osób niż w poprzednich latach, a po trzecim dniu wystawy licznik pokazał rekordową liczbę blisko 19 tys. zwiedzających – to prawie 15 proc. wzrost w porównaniu z ubiegłymi latami. Wraz ze wzrostem liczby zwiedzających można było też zauważyć znaczący wzrost udziału profesjonalistów z branży. W centrum Warsaw Expo pojawili się przedstawiciele około 770 firm reprezentujących dostawców produktów i usług reklamowych z Polski i zagranicy. Rekordowa okazała się także liczba zagranicznych zwiedzających (wzrost o 277 proc.). Z racji większej przestrzeni pojawiło się również więcej stref wypoczynku z gastronomią, punktów rejestracyjnych, a także miejsc parkingowych. Jednak śmiało można powiedzieć, że niektóre organizacyjne niedociągnięcia zaskoczyły uczestników imprezy i trochę przyćmiły pozytywne strony wydarzenia. Większość wystawców, z którymi udało nam się porozmawiać, wśród najczęściej powtarzanych niedoskonałości wymieniało: problematyczny wjazd na teren targów, źle skoordynowany dojazd busami do i z centrum targowego, brak zasięgu telefonicznego i internetu na terenie hal czy dosyć kłopotliwą, niewystarczającą ilość toalet. Wygląda na to, że ogrom imprezy trochę zaskoczył organizatorów. Mamy jednak nadzieję, że to tylko debiutanckie potknięcia, o których nawet nie będziemy pamiętać podczas przyszłorocznej 13. edycji targów, które – jak już wiemy – odbędą się ponownie w halach Warsaw Expo w dniach 15-17 lutego 2017 r.
Już tradycyjnie wystawcy i zwiedzający poznali laureatów corocznie organizowanych konkursów. Pierwszego dnia warszawskiej imprezy wręczono nagrody „The Prize for Innovations”. Jury przyznało 5 złotych, 5 srebrnych i 10 brązowych medali za najbardziej innowacyjny produkt 2016 roku. Złoto przyznano firmom: Canon Polska (Océ Arizona 1280 GTW), Duplo Polska (system broszurujący Duplo 600i), Fujifilm Sericol Polska (drukarka atramentowa Acuity LED 1600 II UV), Seron Kołodziejczyk (ploter laserowy seria RF Plus ActiveCam) oraz Trodat Polska (ploter laserowy Trotec Spee-dy 360). Z kolei srebro otrzymali: Atrium Centrum Ploterowe (atrament Mutoh UMS), Canon Polska (Canon imagePROGRAF PRO-1000), DPSdruk.pl (wydruk w technologii HP Latex na maszynach HP Latex 360 na ekologicznej folii graficznej niezawierającej PVC i flantów 3M Envision 480CV3 wraz z aplikacją folii na zewnętrzne tynki strukturalne), a także firmy InfoTEC CNC i Visuapromo Karol Skoczek. Brązowe medale wręczono m.in. firmom: API.PL, Atrium Centrum Ploterowe (2 brązowe medale), Canon Polska, Centrum Reklamy RB, Colop Polska, Plotserwis. W ostatnim dniu targów poznaliśmy także zwycięzców w konkursach na najlepszy gadżet i katalog 2016 roku – „Gifts of the Year” i „Catalogue of the Year”.
A jak rozwijały się relacje handlowe na stoiskach poszczególnych firm?
Na targach nie zabrakło firmy Acrebit. Jak komentuje Łukasz Orzęcki, sales manager: Nasza propozycja systemu do obsługi firm poligraficznych, produkcyjnych umożliwiającego zarządzanie wieloma podmiotami i scentralizowanie ich (…) w jeden dział daje wizję i realną szansę na oszczędności. Obecny problem Jednolitego Pliku Kontrolnego – JPK, który będzie wymagany sprawozdawczo od firm, to kolejny punkt, który rodzi niełatwe do rozwiązania problemy w przypadku posiadania kilku systemów do obsługi firmy. Mamy tutaj olbrzymią przewagę, nie wspominając o standardowych funkcjach systemu. (...)
Jak poinformowała firma Agfa Graphics, targi po raz kolejny zakończyły się dla niej sukcesem. Prezentowany na jej stoisku ploter wielkoformatowy Anapurna M2050i został zakupiony przez firmę Arteo z Łomianek. Mówi Adrian Życki, regionalny szef sprzedaży w dziale inkjetowym Agfa Graphics, odpowiedzialny za sfinalizowanie kontraktu: Bardzo się cieszymy, że – podobnie jak w latach ubiegłych – maszyna prezentowana na naszym stoisku trafia do klienta. Firma Arteo zdecydowała się na model Anapurna M2050i w związku z dynamicznym rozwojem i koniecznością posiadania wydajniejszej i bardziej wszechstronnej maszyny, umożliwiającej zadrukowywanie różnorodnych podłoży. Tym samym stała się kolejnym polskim przedsiębiorstwem, które – po pozytywnych doświadczeniach z pierwszą maszyną marki Agfa Graphics – po raz kolejny zainwestowało w nasze rozwiązanie.
Co ciekawe, z roku na rok zwiększa się liczba drukarń, które nie tylko odwiedzają targi RemaDays Warsaw, ale też mają własne stoiska. To wyraźnie wskazuje na rosnące znaczenie tej imprezy. Nowa lokalizacja, nowe przestrzenie wystawiennicze spowodowały wzrost liczby wystawców o około
15 proc. Frekwencję również uważamy za zadowalającą, a liczba i efekty spotkań, jakie udało nam się odbyć, w pełni nas satysfakcjonują. Na uwagę zasługuje fakt, że o naszych rozwiązaniach inkjetowych dyskutowaliśmy nie tylko z firmami reprezentującymi ten segment, ale też coraz częściej – z tradycyjnymi drukarniami offsetowymi, które szukają nowych dróg rozwoju i sposobów, by wyróżnić się na tle konkurencji. (...) – podsumowuje Michał Śliz, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Agfa Graphics.
W targach RemaDays uczestniczyły także, na wspólnym stoisku, firmy Antalis Poland oraz Zakłady Artystyczne ART. Jak skomentował Sławomir Wojtaś z Zakładów Artystycznych ART, obie firmy współpracują ze sobą od wielu lat przy okazji podobnych imprez, gdzie prezentowana jest jakość wydruków na urządzeniach japońskiej firmy Oki przy użyciu mediów oferowanych przez firmę Antalis. W tym roku prezentowano m.in. najnowszą drukarkę Oki z serii GraphicArts model Pro9542, pięciokolorową drukarkę LED-ową. Innym prezentowanym urządzeniem była jednoprzebiegowa drukarka SRA3. Podczas targów odwiedziło nas bardzo dużo zainteresowanych firm poligraficznych oraz ludzi związanych z branżą graficzną. Przez trzy dni prowadziliśmy pokazy druku nowej technologii LED wykorzystując nowe podłoża do druku cyfrowego oferowane przez firmę Antalis. Targi RemaDays 2016 uważamy za udane. Brakuje nam jedynie większej infrastruktury hotelowej w tej okolicy – kontynuuje Wojtaś.
Z kolei na 143 m2 stoiska firmy API.PL zaprezentowano aż 18 pracujących urządzeń, w tym ploter sublimacyjny Epson SureColor SC-F9200, nagrodzony w konkursie na innowację 2016. Poza tym firma przeprowadziła wiele warsztatów i szkoleń, które licznie odwiedzili zainteresowani słuchacze i klienci.
Zwiedzający stoisko firmy Atrium Centrum Ploterowe mogli zapoznać się z kompletną rodziną wielkoformatowych drukarek Mutoh ValueJet: od drukarki do gadżetów, przez plotery ekosolwentowe o szerokości 62 cm, po szybkie drukarki serii ValueJet X drukujące ekologicznymi atramentami UMS. Nie zabrakło także systemów do druku na tekstyliach w technologii sublimacji oraz bezpośrednio na koszulkach. Z kolei na stoisku firmy Ikonos oprócz standardowych nośników firma mocno akcentowała także tekstylia i płyty. Na tegorocznych targach firma Atrium zdobyła aż 4 nagrody – najwięcej spośród branżowych wystawców. Wśród nagrodzonych znalazły się m.in. „mrożone” folie dekoracyjne Ikonos Frosted przeznaczone do zdobienia i znakowania szyb i witryn. Jesteśmy dumni, że produkowane w naszej polskiej fabryce folie dekoracyjne typu „frosted” zostały docenione przez jury konkursowe. Nagroda ta potwierdza innowacyjne i proekologiczne wartości naszych materiałów – mówi Paweł Stania z działu marketingu firmy. – Jest to znany i ceniony nośnik dekoracyjny, obecny w naszym portfolio już od kilku lat. W ostatnich miesiącach wzbogaciliśmy linię naszych folii „frosted” o 3 nowe kolory: niebieski, zielony i różany.
Firma Ben, przedstawiciel generalny Develop w Polsce, również uczestniczyła w kolejnej edycji targów, których termin zbiegł się z datą premiery kilku nowych urządzeń do druku laserowego znajdujących się ofercie firmy. Jedną z premier była drukarka Develop ineo+ 258. Ponadto na stoisku znalazły się także drukarki Develop ineo+ 1060L oraz ineo+ 1100.
Podczas 3 dni targów zaprezentowaliśmy całą gamę profesjonalnych rozwiązań do obrazowania Canon – mówi Rafał Osiekowicz, dyrektor marketingu w dziale rozwiązań wielkoformatowych, Canon Polska. – Odbyliśmy kilkadziesiąt godzin rozmów z potencjalnymi klientami, wykonaliśmy ponad tysiąc zdjęć i blisko sto próbnych wydruków na naszych urządzeniach. To pokazuje, jakie zainteresowanie wśród uczestników wywołują nowoczesne technologie obrazowania Canon. Z pewnością będziemy tu obecni za rok. Firma Canon zaprezentowała najnowsze lustrzanki cyfrowe serii EOS, oprogramowanie do cyfrowej obróbki Canon MIRAGE, a także zaawansowane rozwiązania do druku wielkoformatowego z linii Océ Arizona, Océ ColorWave, imagePROGRAF czy imagePRESS. Na targach swój europejski debiut miała najnowsza seria ploterów płaskich UV Océ Arizona 1200, w której po raz pierwszy zastosowano tusze cyan light i magenta light. Drugą prezentowaną nowością była nowa linia profesjonalnych drukarek biurkowych A2 serii imagePROGRAF PRO-1000.
Największą atrakcją stoiska firmy DKS była polska premiera targowa maszyny KIP z najnowszej serii 800. Urządzenie cieszyło się sporym zainteresowaniem drukarzy szukających rozwiązania do produkcyjnego druku plakatów w formatach do A0. KIP 860 na targach drukował grafiki z nominalną prędkością 268 wydruków A0 na godzinę. Z kolei przedstawiciele punktów usługowych testowali KIP-a także pod kątem jakości druku, skanowania i kopiowania projektów CAD oraz map.
Tradycyjnie na stoisku DKS można było też testować najnowsze rozwiązania do cyfrowego druku produkcyjnego w małym formacie, w tym drukarki Konica Minolta PRESS C1085 i Konica Minolta PRO 1060. Obie maszyny były wyposażone w kontrolery druku EFI Fiery rozbudowane o dodatkowe opcje.
Na stoisku firmy DM System, autoryzowanego dystrybutora firm Esko i Demill, miała miejsce polska premiera płyt Allison board – bardzo lekkich płyt kartonowych o wyjątkowej sztywności, których głównym zastosowaniem może być produkcja eks-pozytorów POS/POD, mebli reklamowych czy elementów zabudowy stoisk targowych.
Allison board są w 100 proc. ekologiczne, a więc nie stwarzają problemów z utylizacją niepotrzebnych już reklam. Targowe stoisko firmy DM System zostało w całości wykonane właśnie z takich płyt. Można było też podziwiać i wypróbować kolekcję oryginalnych mebli z tektury Allison oraz zapoznać się z obróbką płyt na ploterze tnącym Kongsberg XN24 firmy Esko.
Na stoisku Duplo Polska dużym zainteresowaniem cieszyły się systemy DC-616 Pro (znalazły one na targach trzech nabywców, a trzy kolejne projekty dotyczące sprzedaży tych urządzeń zostaną niebawem sfinalizowane). W pierwszym dniu targów na stoisku miało miejsce podpisanie kontraktu na sprzedaż systemu iSaddle do drukarni Akcydens (była to sprzedaż zrealizowana przez dealera Duplo Polska – firmę Akonda). Akcydens będzie pierwszym w Polsce użytkownikiem tego w pełni zautomatyzowanego, modułowego systemu do broszurowania i zbierania prac drukowanych zarówno offsetowo, jak i cyfrowo, oferującego szycie siodełkowe. Duplo Polska sprzedała ponadto banderolownicę firmie Uniq Polimedia z Wrocławia. Nowościami na stoisku były m.in. nagrodzony Złotym Medalem system broszurujący do oprawy zeszytowej 600i oraz automatyczna foliarka ALM3222 japońskiej firmy Fujipla, której od niedawna Duplo Polska jest dystrybutorem.
Z kolei na stoisku firmy Eizo prezentowano dwie linie monitorów: ColorEdge – rozwiązania do prac graficznych, prepressu, edycji fotografii, wideo i postprodukcji oraz FlexScan EV – rozwiązania dedykowane zastosowaniom biurowym i domowym, wyposażone w wiele funkcji minimalizujących zmęczenie oczu i zmniejszających zużycie energii. Ze względu na charakter imprezy odwiedzających interesowały głównie monitory, które można wykorzystać w projektowaniu – mówi Karolina Trojanowska, dyrektor marketingu firmy Alstor (dystrybutora Eizo w Polsce). – W tym segmencie mamy propozycje dla firm przygotowujących materiały graficzne na różnych nośnikach i akceptujących różny poziom zgodności kolorystycznej – od reklamy internetowej, poprzez wydruki na tekstyliach i gadżetach, a kończąc na poligrafii. Największe wrażenie na zwiedzających robiły konstrukcje EIZO z rozdzielczością 4K: ColorEdge CG318-4K i CG248-4K (...).
Paulina Koźbiał z działu marketingu firmy Endutex podsumowuje: Nasza opinia po targach jest jak najbardziej pozytywna (…) Odwiedziło nas wielu nowych klientów z branży, nie tylko związanych z drukiem wielkoformatowym, ale także architektów, fotografików, pracowników biur projektowych oraz producentów mebli i odzieży. Na militarnym stoisku wykonanym z materiałów własnej produkcji zwiedzający mogli zobaczyć m.in. media na banery reklamowe, tekstylia nadające się na rollupy, pop-upy i canvasy czy materiały ekologiczne do ponownego recyklingu oraz materiał na wykładziny reklamowe Print Floor, a także materiały do sublimacji, materiały wykonane w 100 proc. z poliestru, dekory i tekstylia samoprzylepne.
Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się pokazywane na stoisku firmy Epson, po raz pierwszy w naszym kraju, drukarki wielkoformatowe SureColor SC-S40610, SureColor SC-S60610 oraz drukarka do proofingu SureColor SC-P7000V z wbudowanym spektrofotometrem. Jak podaje producent, to ostanie urządzenie jako jedyne na rynku, dzięki zastosowaniu fioletowego atramentu, pozwala uzyskać pokrycie aż 99 proc. palety Pantone. Ponadto zainteresowanie wzbudzały drukarki atramentowe dla biznesu z serii WorkForce oraz drukarki etykiet. Tani, szybki druk w wysokiej jakości jest uniwersalną potrzebą biznesową i nie omija firm reklamowych, które szczególnie często działają pod presją czasu – mówi Agnieszka Wnuczak, Epson business account manager. – Seria urządzeń Workforce Pro RIPS budziła zainteresowanie nie tylko jako świetnej jakości urządzenia do druku biznesowego, ale jako doskonałe całościowe rozwiązanie ze względu na proces zarządzania skanowanymi dokumentami (...).
Firma Europapier-Impap po raz pierwszy miała możliwość zaprezentowania na tak szerokim forum nowej marki – sub-brandu Visual Media. Agnieszka Kaczmarczyk, dyrektor marketingu i komunikacji zewnętrznej komentuje: Portfel naszych produktów powiększył się w ciągu roku ponaddwukrotnie. Klienci na naszym stoisku mogli nie tylko spotkać się z profesjonalną obsługą, ale także zaopatrzyć w materiały reklamowe, a co więcej – obejrzeć kluczowe produkty znajdujące się w ofercie Visual Media: folie, banery, tworzywa sztuczne, materiały do sublimacji itd. Każdy z odwiedzających nas mógł osobiście doświadczyć jakości poszczególnych produktów i możliwości ich wykorzystania w druku. Nasze stoisko zostało bowiem w całości zbudowane z materiałów z oferty Visual Media, zadrukowanych i surowych, bez nadruku.
Na targach nie mogło zabraknąć stoiska banku zdjęć Fotolia, który przedstawił swoją najnowszą ofertę obejmującą obecnie ponad 50 mln zdjęć, grafik wektorowych, kinografik oraz wideo w jakości HD. Zaprezentowano autorskie, nowoczesne rozwiązania technologiczne opracowane z myślą o rynku poligraficznym oraz web2print. Dzięki tym rozwiązaniom firmy drukarskie i inne branże biznesu zyskują możliwość szybkiej i prostej integracji naszej obszernej bazy obrazów do własnego serwisu – mówi Beata Jaroszewska, dyrektor ds. marketingu Fotolia Polska. – Nasze stanowisko cieszyło się dużą popularnością na targach, usłyszeliśmy nawet, że mieliśmy „najbardziej pozytywne stoisko”.
Firma Igepa Polska miała na tegorocznych targach swoją premierę – ploter drukujący Roland SOLJET EJ-640. Nowością był także system Lightbar, umożliwiający przekształcenie plotera solwentowego w UV. Technologię tę można było przetestować na ploterze Roland Versa Express RF-640. Obecne były także: bestsellerowy Versa Camm VS640i, zestaw do sublimacji Roland Texart (ploter Texart RT-640 i kalander Tex-art CS-64) oraz ploter do gadżetów UV LED LEF-20. Maszynom towarzyszyły atramenty ekosolwentowe Esprint oraz podłoża z oferty Igepy, w pełni kompatybilne z ploterami Roland. W tym roku Igepa położyła nacisk na nowatorskie materiały do dekoracji wnętrz takie jak fototapety, folie do grafik ściennych, podłogowych i okiennych, dzianiny dekoracyjne i flagowe. Z tych materiałów wykonany został wystrój stoiska – powiedziała Iwona Kasiczak, specjalista ds. marketingu.
Jak relacjonuje Dominik Szulim, prezes Key2Print i współwłaściciel firmy Akonda: Zespół Key2Print był na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy na kilkunastu imprezach targowych – od USA po Zjednoczone Emiraty Arabskie; nie wydaje nam się, żebyśmy gdzieś widzieli taki tłum odwiedzających. (…). Ranga targów RemaDays rośnie w stosunku do najważniejszych dotychczas targów branżowych w Polsce – targów Poligrafia w Poznaniu. Jak zauważa Szulim, w części technologicznej targów zaczęły pojawiać się największe firmy z branży, nie tylko z zakresu wielkiego formatu, ale również z zakresu małoformatowego druku cyfrowego.
Na stoisku Konica Minolta po raz pierwszy zaprezentowano urządzenie MGI Jet Varnish 3DS, dedykowane cyfrowemu pokry-waniu lakierem UV wybranych miejsc. Dodatkową opcją, która wzbudziła ciekawość klientów, było pokrycie wydruków lakierem zapachowym. Na stoisku pojawiły się też urządzenie najnowszej serii KIP 870 do druku szerokoformatowego oraz popularny system Konica Minolta bizhub PRESS C1100.
(...) Jak wskazują badania KPMG w raporcie dotyczącym przemysłu poligraficznego, aż 78 proc. firm podkreśla, że słabą stroną biznesu poligraficznego jest niski poziom marż na oferowanych usługach. (...) Idąc dalej, aż 83 proc. przedsiębiorstw jako plan działań na kolejne 2-3 lata deklaruje potrzebę zwiększenia efektywności kosztowej technologii i całej firmy. Urządzenie Jet Varnish 3DS, które zaprezentowaliśmy na targach, jest dokładnie odpowiedzią na powyższe problemy. Po pierwsze pozycjonuje usługę na półce dóbr luksusowych, po drugie – zdecydowanie zwiększa poziom marży. Dodatkowo technologia urządzeń, które proponujemy w nasze ofercie, nie była do tej pory dostępna na rynku polskim. (...) – mówi Mateusz Woźniak, dyrektor sprzedaży systemów produkcyjnych w Konica Minolta Polska.
Kolejną premierą na tegorocznych targach była polska premiera najnowszej drukarki firmy Oki Systems – Pro9542 z linii Pro Series, która została stworzona specjalnie z myślą o branży kreatywnej. Rynek urządzeń graficznych jest dla Oki bardzo istotnym segmentem, od kilku lat systematycznie poszerzamy swoją ofertę w tym zakresie – mówi Tomasz Ziędalski, CEE product marketing manager Oki Systems Polska. – Od urządzeń z białym tonerem, poprzez pierwszą na rynku pięciotonerową drukarkę ES9541, aż do gamy cztero- i pięciotonerowych drukarek Pro Series. (…) Drukarka na targach cieszyła się dużym zainteresowaniem. Widać, że branża jest coraz bardziej zainteresowana możliwościami druku z użyciem pięciu tonerów. Otrzymaliśmy bardzo szczegółowe pytania o jej możliwości, specyfikę działania, koszty użytkowania – każdy chciał się dowiedzieć, jak może ją wykorzystać w swojej firmie. Nawiązaliśmy wiele ciekawych relacji biznesowych. Pokazano także inne urządzenia z portfolio Oki, w tym drukarkę z białym tonerem C711WT/ES7411WT oraz kolorową C610dn.
Na temat targów tak wypowiada się Przemysław Michałowski, graphic designer z firmy Plotserwis: Nowa lokalizacja dała możliwość dotarcia do większej liczby osób i firm. Na nieliczne, choć znaczące niedociągnięcia organizacyjne (...) można przymknąć oko, wiedząc, że twórcy targów już biorą je pod uwagę. Medal za innowację dla drukarki wielkoformatowej UV Docan M10, wiele pomyślnie zakończonych sprzedaży, ogromna ilość nowych kontaktów i potencjalnych partnerów handlowych to główne plusy tych targów. (…)
Na stoisku firmy Plus Digital, dystrybutora urządzeń Epson, znalazły się nowe modele ploterów ekosolwentowych Epson SureColor SC-S40610 oraz SC-S60610, zastępujące modele SC-S30610 i SC-S50610. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też drukarki etykiet: Epson ColorWorks i nowa NeuraLabel. Pomimo zmiany lokalizacji w czasie targów odwiedziła nas spora ilość naszych klientów umówionych na spotkania, co często kończyło się podpisaniem zamówień (...). Dużym zainteresowaniem cieszyła się technologia Epson SurePress, która umożliwia wydajniejsze i łatwiejsze drukowanie niskonakładowych zleceń w niezwykle wysokiej jakości druku, który można uzyskać na wielu standardowych materiałach etykietowych w precyzyjnie dopa-sowanych kolorach. W centrum uwagi były od zawsze prezentowane trymery do cięcia firmy KeenCut. (...) – podsumowuje Mateusz Matysiak z działu serwisu.
Główną atrakcją stoiska firmy Reprograf był ploter stołowy Mimaki JFX200-2513 drukujący w technologii UV LED. Firma zaprezentowała również nowe urządzenie solwentowe CJV150-160 z nowymi ekonomicznymi tuszami solwentowymi. Dużym zainteresowaniem cieszył się kompaktowy ploter UV LED Mimaki 3042 HG w formacie 30x42 cm w połączeniu z ploterem tnącym CFL-605RT, na których odbywały się pokazy produkcji gadżetów i opakowań. Tegoroczne targi to przede wszystkim olbrzymia ilość odwiedzających i muszę powiedzieć, że jak zawsze nie zawiedliśmy się. Właśnie ze względu na liczbę klientów jest to olbrzymia praca dla działu handlowego, ale także dla naszego serwisu, który w krótkim czasie musi zainstalować maszyny, a później je obsłużyć. Widzimy wszyscy, że targi rozwijają się bardzo dynamicznie; na pewno zmiana miejsca była pozytywną decyzją – powiedział Radosław Brzeziński, sales manager LFP z firmy Reprograf. – Myślę, że sprzedaż pięciu ploterów, w tym trzech urządzeń UJF6042 pokazuje, jak wielkim sukcesem skończyły się dla nas targi RemaDays. Odwiedziło nas także wielu stałych oraz nowych klientów, którym oprócz maszyn mogliśmy przedstawić szerokie portfolio podłoży do druku.
Obecność firmy Ricoh na wystawie tak kometuje Michał Wiśniewski, product specialist w Ricoh Polska: Podczas tegorocznej edycji RemaDays zaprezentowaliśmy nasze najnowsze rozwiązania sprzętowe i software’owe. Odwiedzający nasze stoisko mogli poznać możliwości kolorowego systemu do druku produkcyjnego z piątą stacją na toner biały lub przezroczysty Pro C7110X, plotera wielkoformatowego Pro L4130 oraz pakietu oprogramowania do zarządzania procesem produkcyjnym TotalFLow. Pokazaliśmy również zupełnie nową część naszej oferty –
aparaty marki Pentax i Ricoh, m.in. zaawansowaną lustrzankę 645Z. Warto podkreślić, że rozwiązania Ricoh do druku produkcyjnego i wielkoformatowego cieszą się dużym zainteresowaniem rynku, co znajduje odzwierciedlenie w bardzo dobrych wynikach sprzedaży zarówno na polskim, jak i zachodnioeuropejskim rynku.
Z kolei Jarosław Szabłowski, dyrektor generalny w firmie Riset relacjonuje: Zaliczamy imprezę do udanych, odwiedziło nas wielu nowych i dotychczasowych klientów. Wśród licznej rzeszy oglądaczy można było wyłowić klientów rzeczywiście zainteresowanych sprzętem. Podpisaliśmy już kilka ciekawych umów na dostawę. Jeśli w przyszłości organizacja dojazdu, właściwe informowanie o miejscach wystawowych i możliwość korzystania z sieci telefonii komórkowej zostaną poprawione, targi mogą stać się wiodącymi w branży.
Firma Sico prezentowała przede wszystkim ofertę mediów do druku na bawełnie, w tym: atramenty pigmentowe Sensient serii Elvajet PE 500, apreturę w płynie do powlekania bawełny KeoJet PGT oraz urządzenia do powlekania i utrwalania holenderskiego producenta Setema. Można było również zobaczyć podczas druku ploter najnowszej generacji Mimaki TS 300P. Po raz pierwszy w Polsce Sico prezentowało kalander model 853 firmy Monti Antonio, której jest oficjalnym dystrybutorem w Polsce. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także najnowsze atramenty sublimacyjne Elvajet Punch od szwajcarskiego producenta Sensient.
Jak skomentował Piotr Markiewicz, key account manager w drukarni Speed, targi RemaDays były dla jego firmy okazją, aby zaistnieć i umocnić swoją pozycję rynkową. Poza samą prezentacją drukarni wyposażonej w bogaty park maszynowy, firma promowała swój nowy produkt związany z usługą sklepu web-to-print: program partnerski SPEED Reseller. Moduł „resellerski” umożliwia stworzenie dowolnej ilości drukarń pod różnymi brandami, z różną szatą graficzną, inną grupą docelową i przede wszystkim z inną ofertą. Każda z tych drukarń jest połączona z „drukarnią matką” – w tym przypadku z drukarnią SPEED – która realizuje wszystkie zamówienia.
Niestety targi RemaDays będą dla niektórych wydarzeniem, którego na pewno długo nie zapomną i to niekoniecznie w dobrym znaczeniu. Mówi Adam Sternal, właściciel Sternal International: RemaDays przywitała nas gigantyczną kolejką na teren targowy. Imprezę przeniesiono poza Warszawę i jestem przekonany, że bez większego trudu można było tak zorganizować wjazd, aby odbywał się sprawnie i szybko. Powód kolejki był prozaiczny i dlatego tak irytujący: sprawdzanie biletów i pobieranie opłat. (…) Opłata za wi-fi to kolejna niepotrzebna nikomu niespodzianka. Nie będę złośliwy, jeżeli dodam, że szybkość tej usługi była koszmarnie podła, więc nawet gdyby była nieodpłatna i tak nie dałoby się z niej skorzystać. (…). Doceniam wysiłek organizatora włożony w promocję imprezy, również poza Polską. Ilość odwiedzających i wystawców była naprawdę imponująca. Tym bardziej dziwi taki brak staranności i dbałości o szczegóły (...).
Dla firmy Via Color targi były okazją do pokazania innowacyjnych ploterów UV marki Wit-Color. Na jej stoisku znalazła się też drukarka UV LED Flatbed UVIP 5B2513 z funkcją wydruku wypukłego. Jak wspomina Radek Wojtkowski – manager Via Color: To była bardzo udana impreza. Poszerzyliśmy swoje portfolio o paru znaczących klientów. Co najważniejsze, otwieramy się również na inne branże. Szerokie możliwości zastosowania urządzeń skupiają zainteresowanie nie tylko firm poligraficznych i reklamowych. Coraz więcej klientów spoza tego grona widzi niszę rynkową i możliwość wykorzystania tych ploterów w swojej pracy. Cieszy mnie, że stajemy się coraz bardziej rozpoznawalną marką, jednocześnie budzącą zaufanie wśród naszych stałych klientów. To, że pozytywnie przyjęli nasze nowości rynkowe i z zainteresowaniem testowali nowe urządzenia, jest dla nas niezwykle ważne.
Firma Yagra promowała na targach swoją podstawową ofertę, czyli tektury opakowaniowe i introligatorskie oraz tekstylne torby reklamowe. Targi spełniły nasze oczekiwania. Nawiązaliśmy wiele nowych kontaktów i planujemy uczestnictwo w następnej edycji – skomentował Andrzej Skalski, właściciel.
Jak podają przedstawiciele firmy Xerox, największą popularnością wśród odwiedzających cieszyły się urządzenia Versant 80 i Versant 2100 z opcją druku banerowego. Wśród gości, którzy pojawili się na naszym stoisku, znalazło się kilkaset osób zainteresowanych drukiem produkcyjnym. Byli wśród nich klienci Xerox, którzy są wierni naszym rozwiązaniom od lat – komentuje Stanisław Pieczara, PSG sales & marketing director, Xerox Polska. – Poznaliśmy również wielu nowych, potencjalnych klientów, z którymi mamy nadzieję podjąć wkrótce relacje biznesowe. (...)
Na targach pojawiły się także stoiska innych firm, m.in.: 3M (na wspólnym stoisku z firmą DPSdruk.pl), 4printers, Alma Trend, Amatec, Cicero, Digiprint (potargowej relacji firmy poświęciliśmy oddzielny artykuł), Dyskret, Emu Display, Fujifilm Sericol Polska, Grafikus, Grafmasz, Hedpes, Integart (jej podsumowanie targów opublikowaliśmy w lutowej Poligrafice), Iware, Kakado, KML, Lambda, Meritum, Michael, Mnumi, Polkos, Primar B, Scorpio (relację zamieszczamy oddzielnie), Sun Chemical (firma prezentowała ofertę wspólnie ze swoimi autoryzowanymi dystrybutorami – firmami Service Call i Zinart), Teba, UDS, Ves Ploter, Wieland, ZFP.
Agata Pawlicka